• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuvaha, hyvä vai paha ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jusa.L
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä mieltä täällä ollaan ns. ketjuvahasta, kun itse olen kuullut siitä ristiriitaista tietoa... Toiset kehuvat ja toiset sanovat, että ketjut ja rattaat menevät todella pian vahalla pilalle.

Ostin samasta liikkeestä kuin Gixerin, Castrolin chain wax-purkin ja olen suihkutellut sitä ketjuihin, purkin kyljessä kyllä lukee, että sopii kadulle ja radalle, mutta mikä on totuus.

T: Nimim heitänkö vahapurkin lepikkoon

Samaa kamaa on tullut nyt käytettyä hondassa n. 16000km, ketjut alkaa olla vaihtokunnossa kun niillä on ikää 34000km, mielestäni kohtuusuoritus.

ZZ-R:n ketjuilla on tuolla vahalla ajettu 35 000 eikä ne vielä mitenkään vaihtokunnossa ole.
Pysyy kohtalaisen hyvin kiinnikkin ketjussa.

Jos heität sen purkin pois niin kerro minne.
biggrin.gif

Toimii yhtä hyvin kuin öljy. Eri vahoissa on aika suuria eroja. Gastrolin lisäksi Bell-Ray on kokemukseni mukaan parhaasta päästä. Käsittelyvälikin suurinpiirtein sama kuin öljyllä.
On vain "puhtaampaa" käyttää. Kannattaa ruiskuttaa norm. käytössä vain rullille.
062802moto_prv.gif

Oma mielipiteeni:
Kun käyttää vahaa, pitää ketjuja pestä useammin, koska vaha kerää likaa.
Kun käyttää öljyä, pitää öljyä lisätä useammin, koska öljy irtoaa helpommin ja vie tosin lian mennessään.
Olenkin sitä mieltä että valinta pitää tehdä ketjujen pesemisen tai pyörän pesemisen välillä.
Itse pesen ennemmin ketjuja kun irrottelen öljytahroja liuotinaineella pyöräni katteista. Eli silloin käytän vahaa.
En ota kantaa, kumpi on parempi ketjuille...

Kyllä se mullakin vanhassa pyörässä toimi ihan ok.
Ainoat miinuspuolet oli että - jääty Alppien yli tullessa (pakkasta useampi aste) ja - takavanne oli todella likanen (ja vaikea putsata). Mutta jos se vaha ketjuissa pysyy yhtä hyvin kun vanteessa niin
thumbs-up.gif
biggrin.gif

No ihan vakavasti, kyllä se ihan hyvää mömmöä oli.

Castrolin vahaa ja chain spraytä olen käyttänyt.
Pysyy tosiaan hyvin ketjuissa, mutta mulla ainakin on niin
mömmöissä, että pesun tarpeessa olisivat.
Pitänee ostaa ketjujen pesuainetta jota näytti ainakin storm myyvän. Onhan tälläkin foorumilla tosin kinattu millä ketjut pitäisi puhdistaa, päätä sitten kuka on oikeassa ja kuka ei.
confused_orig.gif

Pysyvyyden kannalta lienee sama käyttääkö 30 moottori- vai 90 peräöljyä. HD lisäaine tuskin on tarpeellista ketjuissa? Varsinaiset ketjuöljyt sisältävät "sitkosainetta", joka lisää kiinni pysyvyyttä, sitä on myös teräketjuöljyissä.

Moi, itse olen käyttänyt vahaa ja ketjuilla/rattailla ajoin 33000km, enkä edes pessyt niitä välillä, pyörän vaihdoin kesäkuun puolivälissä pois ja ne oli vielä ihan kunnossa, kumpi sitten on parempi, sitä en tiedä, mutta vaha toimi minulla OK.
062802moto_prv.gif

vahaa käytettäessä olisi tosiaan hyväksi pestä ketjut välillä käyttämällä vaihteistoöljyä yhden ketjujen rasvauksen verran ja vaikka rätillä pyyhkiä hiekka ym. moska pois vitjoilta, jota vaha ikävä kyllä kerää ja se muodostaa pitkän päälle hiomatahnan ketju-ratasväleille.

itse ajoin juuri iris merkkisillä x-rengasketjuilla ultrarunsaalla rasvauksella noin 50.000km.

rasvasin erilaisilla öljyillä ihan sikana kokajan.

hyvin sotekutui rottapyörä asianmukaisesti samalla.

perämoottorin akselirasvaa, 2,85 euroa 100ml biltemasta olen myös todennut aika hyväksi ja pysyväksi ketjuilla, sekä voitelee, eikä kerää likaa.

vahaa käytettäessä olisi tosiaan hyväksi pestä ketjut välillä käyttämällä vaihteistoöljyä yhden ketjujen rasvauksen verran ja vaikka rätillä pyyhkiä hiekka ym. moska pois vitjoilta, jota vaha ikävä kyllä kerää ja se muodostaa pitkän päälle hiomatahnan ketju-ratasväleille.

itse ajoin juuri iris merkkisillä x-rengasketjuilla ultrarunsaalla rasvauksella noin 50.000km.

rasvasin erilaisilla öljyillä ihan sikana kokajan.

hyvin sotekutui rottapyörä asianmukaisesti samalla.

perämoottorin akselirasvaa, 2,85 euroa 100ml biltemasta olen myös todennut aika hyväksi ja pysyväksi ketjuilla, sekä voitelee, eikä kerää likaa.

Siirryin ketjuöljyn (vaihteistoöljy) käyttöön koska a) ketjut peseytyy jokaisen öljypesun jälkeen, b) ketjut tulee voideltua oikeaoppisesti "öljyvoitelun" jälkeen, c) jos takavanne ja muut osat likaantuu, puhdistusaineita löytyy pilvin pimein. Olen käyttänyt ketjuvahoja ja mielipiteeni niistä on:  
033102ass_1_prv.gif

Back