• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuratas setin vaihdosta GXS600F

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
En ihan heti löytänyt haluamiani vastauksia vanhoista keskusteluista.

Tilasin tänään paikalliseen Kuvan Mp:hen Suzukin nettisivuilta alkuperäisosa ketju&ratas setin.

Pyörä on GSX600F -88
Eli malli, jota ei koskaan ole tuotu sellaisenaan Suomeen uutena. ((vasta -89 alkaen, se oli jo eri pyörä mm. tältä osin) Eli siis tää tieto on tässä vain selittämässä sitä, kun tahtoo olla Suomalaisista tarvikekuvastoista vaikea löytää joskus osia.)

Eivät Kuvallakaan osanneet vastata tähän:
1. Onkohan nämä originaali ketju/ratas setin ketjut paketissa katki vai päättymättömänä? Jos ovat katkimallia, pitääkö paketti sisällään liittämiseen tarvittavat osat?

2. En saanut oikein asiantuntevaa vastausta siihen, kuinka kannattaa liittää (jos joutuu liittämään). Siis ketjulukolla vai naputtelemalla yksi tappi liittimeksi. (näin tein joskus aikanaan piikkiin) Eli kestääkö liittimet nykyään? Tehoahan ei ole kuin alle 90hv. Liittämään joutunen joka tapauksessa, koska takahaarukan purkaminen ketjun vaihtamiseksi ei oikein houkuta näin kesken ajokauden.

3. Kierrelukitetta (ruuvilukite tai millä nimellä tunnetaankaan) niillä ei ollut siellä myynnissä. Sitä varmaan saa esim. paikallisesta Toivolasta (laakeri ym. erikoisliike). Mutta onko väliä minkälaista lukitetta on siihen eturattaaseen?

4. Vielä hiukan askarruttaa tuo hinta/laatu alkuperäisosalla. Onko kellä kokemusta molemmista. Nämä alkuperäisosat tulevat maksamaan Suomen alvilla noin 180e. Onko tuo teidän mielestänne ihan pöllöyttä maksaa ketjuista+rattaista näin paljon?

Jos joku ystävällisesti voisi heittää pari asiantutijalausuntoa, olisin hyvin kiitollinen.

1.Todennäköisesti ne on katki ja mukana on niittilukko.
2.Tehoista huolimatta o ja x-rengasketjut liitetään ehdottomasti niittilukolla.Ohjeet löydät esim All´rightin katalookista.
3.Jos haluat käyttää lukitetta, niin laita sellaista, että saat ne joskus irtikin. Itse en ole koskaan lukitetta käyttänyt, mutta lisäähän se varmuutta.
3.Itse olen valinnut vahvemman ketjun, kuin alkuperäisosana on ollut, mutta orkkis on toki kelpo valinta. Hinnasta on paha sanoa, kun en tiedä ketjun merkkiä/vahvuutta, mutta tuskin tuo hinta paha on.

eturattaan pultti/mutteri periaatteessa tiukentaa itse itseään pyöriessään, joten ei kannata liimoja sinne lykätä.

4. Tarkista ketjupyörien piikkien määrä. Itse en tarkistanut ja tarvikepaketissa tulivat aivan erilaiset rattaat. Huippunopeus kyllä kasvoi, mutta kiihtyvyys huononi roimasti. Moka meni omaan piikkin.
confused_orig.gif
Laadusta alkuperäisten ja orggisten välillä en niin tiedä; orggis monesti vaan maksaa enemmän kuin vastaavan laatuinen tarvike.

Kiitos tähänastisista kommenteista.
pakettia en vielä ole saanut, mutta kommenttien tukemana seuraan omaa aavistustani.

- hommaan lainaan alasimeksi sopivan järeän moskan tms, jota vasten saan naputeltua pyöreäpäisellä vasaralla niitin kannan
- Käyn ostamassa sen vasaran.
- Sen kierrelukitteen taidan unohtaa ja kiertää mutterin kiinni asti.
- Uskon vahvasti piikkiluvun täsmäävän, kun on kyseessä alkuperäisvalmiste. Jos heittään, niin varmaan nyt on sitten alkuperäisestä poikkeavat hammastukset. Itseasiassa vähän tätä epäilenkin, kun ottaa neloselle, vitosella ja kutosella lähes saman huipun. Eli ei haittaisi yhtään vaikka vähän palautuisikin lyhemmiksi välitykset. Kuussatasen vääntö kun ei kumminkaan oikein riitä ilmanvastuksen ylittämiseen paljon yli kahden sadan.

Palaan asiaan vielä kokemusten kera.
Laittakaa vaan vielä viestiä, jos on jotain vinkkejä tai mielipiteitä, kaikki luen ja yritän oppia kokeneemmilta.

Jos siellä eturattaassa on vielä sellainen mutterin kulmien päälle käännettävä prikka niin sellaisia kehoitan hankkimaan. Lukitsee sen mutterin ja eipä pääse käymään niin kuin mun prätkässä, edellinen omistaja jättänyt vaihtamatta ko. prikan ja oli murtunut tms. sillä seurauksella että mutteri kiertynyt auki ja mutterista siellä kilkattaessa hävinnyt kierre ja akselinkin kierre kärsinyt sen verran että nykyään ei voi kiristää aivan täyteen momenttiin.

Itse kyllä veikkaisin että on ehjä ketju jonka joudut itse katkaisemaan ja sitten niittaamaan. Ei muuten maksa ihan hirveitä sellainen ketjujen liitostyökalu, et ainakaan saa helposti liian kireälle niittausta.

Veikkaisin kanssa että ketju on yhtenäinen lenkki.
Jos näin on niin eipä sitä välttämättä kannattais lähtee katkomaan.Siirrät vaihdon talveen.Ton ikäisessä pyörässä linkustojen ja svingin purku tekis TODELLA hyvää....eli neulalaakereitten ja puslien putsaus ja rasvaus.Ei oo todellakaan ylivoimainen homma kun ajatuksella tekee.Digikameralla vaikka varmuuden vuoks muutamia kuvia purkuvaiheessa niin helpottaa kummasti kasatessa jos ei omista räjäytyskuvia paperimuodossa.Siinähän ne tuli ketjutkin asennettua lähes samalla vaivalla.
Suosittelen  
cool.gif

Ööö muistaakseni pistepuikko on suositeltava väline niittaukseen. Itse olen tehnyt ketjun katkaisimen/niittaimen ja sillä homma käy hienosti.

Mä olen kanssa yhtenäisen ketjun kannalla. Ainakin Kawasaakelin orggisketjut tuli kokonaisena lenkkinä...
baaa.gif

Ja niittilukkoa ei mukana ollut...
Jotta sillain...

Kyllähän ne ketjut voi katkaista ja niitata uudelleen kasaan vaikka kestävyys saattaa vähän kärsiä niin enpä usko että pyörässäsi on niin paljon voimaa että saa katkottua uudelleen niitatatut ketjut...

Itse kyllä veikkaisin että on ehjä ketju jonka joudut itse katkaisemaan ja sitten niittaamaan. Ei muuten maksa ihan hirveitä sellainen ketjujen liitostyökalu, et ainakaan saa helposti liian kireälle niittausta.
Ei joo maksa ne kököt paljoa mutta eipä niillä tee juuri mitään. Itse ostin muistaakseni Emgo merkkisen, makso 60e. Yhet ketjut sillä niittasin ja seuraavalla kerralla meni särki.

Kunnon lekaa vasten vasaralla ja pistepuikolla niittailet.

Ne paremmat niittaustyökalut näyttää maksavan 250e -->

sport05.gif

Edelleen ketjusatsia odottelen saapuvaksi. Tuntuu tällä kertaa matka tuolta Saksan maalta jostain syystä kestävän.

Mutta taitaa tosiaan tuo talvi alkaa tulla vastaan. Koko ensi viikolla en edes pääse ajelemaan mopolla, kun joudun työmakoille menemään. Mokomatkin työt haittaa harrastuksia kesken ajokauden. Ja tänne ei edes saa mennä mopolla.
veryangry.gif

Siis, jos ovatkin päättymättömät ketjut, alkaa Akunkin ehdotus siirtää talvikaudelle vaihtotyö ja samalla laitella takapään systeemit muutenkin timmiin kuntoon ensi kesäksi.

Epäilemättä tuon mopon tehot riittäisi vaikka vähän tiukemmalla purukumilla niittaisi yhden palan kiinni, mutta jotenkin periaatteisiini kuuluu tässä harrastuksessa tavoitella parasta mahdollista omaa osaamista.
idea3.gif

Tuon digikamera-jutun olen itsekin huomannut kaltaiselleni opettelevalle itse-asentelijalle hyväksi. Purkaessa napsii ahkeraan kuvia ja siirtelee niitä tietokoneellkin, niin sitten kasatessa voi jotain kohtia tarkistella, että kuinkas päin nämä osat nyt sitten olivatkaan.

Hyvä tarkennus oli tuo niittaamiseen käytettävä piikki. Jos joudun niittailemaan, se tosiaan on varmasti paras työkalu.

Siispä nyt ketjujen saanti siirtyy ensi viikon yli, vaikka ketjut Kuvalle saapuisivatkin, en pääse niitä hakemaan,
mutta palailen taas kun saan ketjut käsiini.

Ja epäilemättä sarjalla uusia kysymyksiäkin...

Tänään hain ketjuratas satsin.
Hinta oli alle 180e.
Uskoisin sen olevan kohdallaan.

Enkä jaksa näin etukäteen uskoa alkuperäisosan olevan huonompi kuin tarvikeosan.

Ketjut olivat tosiaan mallia lenkki, eli päättymättömät.
Parin viikon päästä pääsen sitten työhön käsiksi ja olen päättänyt edetä purkamalla takahaarukan kappaleiksi.

Näin ei tule saumoja ketjuun ja samalla tulee sitten katsottua haarukan laakeroinnit kuntoon.

Keväällä sitten onkin alusta timmissä kunnossa.

edit:
Nyt sitten joulukuussa on uudet ketjut ja rattaat paikallaan.
Hyvin rullaa! Kyllä jo nyt tietää että kannatti vaihtaa.

Samalla tuli tosiaan laitettua myös takahaarukan kaikki laakerit ja holkit uusiksi.

Kokonaishintaa rempalle alle 250e,
ei mielestäni paha kustannus lisäturvallisuudesta ja ajomukavuudesta.

Mutta nyt sitten joulun alla tekisi mieli koeajolle, niin eihän se p...ka lähde käyntiin!
Tulvii kolmosen kaasari ja kastelee kakkosenkin tulpaa.
No kokeilen kyllä vielä uusilla tulpilla ennen kuin antaudun kaasarihuollolle.

Back