• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuöljyt / Sprayt

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ToKm
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hondan uusi ketjuspray on vedetty pois markkinoilta vaikka väittävät sitä "laatutuotteeksi", pysyy kaikkialla muualla paitsi ketjuissa  
033102ass_1_prv.gif

aivan shaisse tuote verrattuna "vanhaan"...
Vanhaa saa vielä moto-seinäjoelta
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Pistin linkin tuotteeseen edellisellä sivulla(muistaakseni). Pistin mailia kun tilasin itse ja kuulema pitäs syksyyn asti riittää varastot
Joo tuli kokeiltua Hondan uutta ketjuöljyä, aivan kauheeta kuraa!  
omg.gif

Tilasin myös Moto-Seinäjoelta sitä vanhempaa, mielestäni paras ketjuöljy.  
smile_org.gif

Sanoivat sitä olevan varastossa heinäkuun loppuun saakka.

Mä kävin äsken ostaas Castrolin Chain Waxia.. saas kattoo millasta tököttiä se on.. kilikalipullo ja spraynä tuli ulos.. ketjun pinnalle se tuli semmoseks valkoseks tökötiks.. toivottavasti pysyis kiinnikki  
buttrock.gif
Itse pesin tänään ketjuja moottoriöljyllä pois tuota Castrolia. Iso oli homma n.3h kulutin aikaa ja täytyy sanoa että heitän hevon hittoon Castrolin purkin. Se on tahmeaa evästä, johon kaikki paska tarttuu kiinni. Nyt on pelkkää moottoriöljyä ketjuissa ja ne ovat paremmassa kunnossa kuin koskaan. Huomenna heitän ketjuihin vaihteistoöljyä, se on hivenen paksumpaa ja pysyy siten paremmin.
Tuo moottoriöljy oli hyvä ketjujen puhdistuksessa, prätkästä tuli kevyt työnnellä  
biggrin.gif
ja ajaminen oli nautintoa kun ketjut toimi. Täytyy huoltaa useammin ketjuja, olin aikaisemmin hieman liian laiska ja väärällä mömmöllä rasvailin.
Itsellä meni noin 3Minuttia, kun putsasin ketjut tuolla Chan Sprayllä? Ensiksi vain niin paljon sitä siihen, että melkein alkaa valua pois ne.. Sitten vain puhdat rätti johon sitä Spraytä ja sillä kohdalla hinkkaa niitä hetken. ja sitten vain taas uusi sivu rätistä johon Spräytä vähäisen ja taas hinkkaa sitä kohtaa sillä. En tosin tiedä miten millin tarkasti itse hinkkaat ketjusi, mutta minulle ainakin hienosti toimii ja riittää tuo jälki. Mopo oli pukilla jossa pääsee nätisti pyörittelemään sitä rengasta, ja tietenkin pukki oli huoltopöydällä joka noin 1,3 metrin korkeudessa.
wink.gif
Ääh mä mitään Chain Sprayta käytä, moottoriöljyä vaan. No ketjut oli niin kovassa paskassa,kiitos vahan että siksi meni noin kauan. Eikä mitään pukkeja käytös, vaan parkkipaikalla siirtäen hitusen eteenpäin rasvaten ketjut.... Liian helpoksi olet tehnyt rasvauksen  
biggrin.gif

Itse käytin kanssa vaihteisto ja peräöljyjä, mutta sen kanssa kun tulee lutrattua helposti liikaa. ---> reipas kiihdytys tiukassa vasemmalle kaartuvassa mutkassa ja perä läksi alta. Vasta jälkikäteen tajusin että se johtu tosta moottori/perä öljystä.

Säikäytti pirusti, mutta nykyään putsataan noita vaseliinikökköjä katteista. Joku louisin halpis spray, tuottaa pikkuklöttejä ja ketju on "tervainen".

Ostin kerran heräteostoksena jotain motorexin sprayrasvaa ja sitä on uskollisesti ketjuihin suihkittu. Kauniin valkoista, mutta vanteelle liimautuessaan aina mustaa. Ihme juttu...
biggrin.gif

Kaiken laista tullut testattua, vahaa, vaihteistoöljyä, ketjurasvaa ym.

- Yksinkertaisesti Vahat ei sotke pyörää, mutta voiteleeko ne tarpeeksi? Ketju kyllä sotkeentuu.

- Vaihteistoöljyä löytyy kypärästä asti, mutta helppo pestä pois.

- Ketjurasva näyttää voitelevan, mutta sotkee myös. Pesu vähän vaativampaa kuin vaihteistoöljyllä.

- Dry lube sotkee vähemmän pyörää ja ketjua, mutta pieni kerros siinä on kuitenkin sitä päällä estämässä korroosiota ja kulumista.

Jos ajat 10tkm tai alle vuodessa ja käytät vaikka surkeinta voiteluainetta, niin menee muutama vuosi ennenkuin on ketjut vaihtokunnossa. Oikea kireys on myös erittäin tärkeä ketjun kestävyyden kannalta!!

Edellinen rasva oli Valvolinen Chain & Cabel lube ja kyllä se tuntuu hyvin rasvaavan mutta lentää pitkin pyörää. 36tkm. meni kejuilla joista viimmeiset 10tkm itellä, eli ei kunnon tietoa aiemmista rasvauksista. Ei oo iso rasti laittaa uudet setit näiden kilometrien kestävyyksillä.

Uudessa "vitjassa" nyt Wurth Dry Lubea tullut käytettyä ja hyvin tuntuu pelittävän, ei sotke ja riittävä kalvo ketjun päällä näyttää olevan.
062802moto_prv.gif

Mää käytän muistaakseni Belrayn jotain ketjurasvaa.
Sotkee ihan "sopivasti" Eli hieman sitä löytyy vanteesta, ja ketjusuojista. Kyllähän se vähän syö miestä, kun eilenkin pyörän kiillotuspesuoperaation jälkeen luonnollisesti rasvasin ketjut, ja heti lyhyen lenkin jälkeen oli jo jonkun verran sitä mömmöä pitkin.

Tähän liimantuntuun ketjurasvoissa, onhan sen pakko olla vähän liimamaista. Eihän se muuten pysy siellä ollenkaan.
Ja aika äkkiä ne ketjut siitä ajossa lämpeää, ja rasvoista tulee vähän juoksevampia.

Ennen kauden alkua tuli putsattua ketjut juurikin samaisella belrayn putsaus sprayllä. Ketjuihin niin paljon litkua, että alkoi tiputtaa. Sen jälkeen puhtaalla rätillä. Putsausoperaation jälkeen heti ohut kerros ketjurasvaa.

Ketjuja rasvailen suunnilleen kerran tankillisen aikana, ja luonnollisesti sadekelin jälkeen.

No niin nyt sitä taas tuli haettua ketjurasvaa. Oli vähän huono idea vetästä sitä auton moottoriöljyä pyörään, ei oikeen pysynyt kiinni ja lisäksi poisti vanhan ketjuoljyn.
Nyt on kahta merkkiä, joten täytyy testata kumpi niistä on parempaa.. Eli on Bel-Ray:ta ja Pro-Hondaa. Suosittelivat BW:ssa pro-hondaa ja bel-ray:ta suositeltiin taas toisessa moottoripyörä liikkeessä.

Mulla oli Castrolin Chain Spray O-R ja mielestäni sotkee aika paljon, voi tietysti olla kun paha tapa laittaa liikaa. Kaveri sitten toi "helvetin hyvää" (varaosakauppias kun on) Valvolinen White Synthetic ChainLubea. Helppohan tuo on ainakin levittää kun näkee heti ja tarkasti missä on ja minkä verran. Jämähtää vaan heti niin kuivaks että mitenköhän voitelee... Nähtäväksi jää, lisää käyttökokemuksia odotellessa...

No niin nyt sitä taas tuli haettua ketjurasvaa. Oli vähän huono idea vetästä sitä auton moottoriöljyä pyörään, ei oikeen pysynyt kiinni ja lisäksi poisti vanhan ketjuoljyn.
Nyt on kahta merkkiä, joten täytyy testata kumpi niistä on parempaa.. Eli on Bel-Ray:ta ja Pro-Hondaa. Suosittelivat BW:ssa pro-hondaa ja bel-ray:ta suositeltiin taas toisessa moottoripyörä liikkeessä.
Onko toi pro honda tätä uudempaa haukuttua hondan ketjuöljyä? Sitä itsekin BW:stä ostin(punanen purkki) ja aika paljon tuntuu löytyvän vanteesta tavaraa.. Lisäksi öljyä valuu eturattaan koppaa pitkin seisontatuelle ja jokapaikka on ihan täynnä mustaa paskaa.

Motulin Chain Lube/Spray tms. olen nyt reilun vuoden käyttänyt. Ihan hyvältä aineelta tuntuu: pysyy ketju puhtaana, ei roisku, ketjut pysyy pitkään voidellun näköisinä. Toisaalta ei ole mitää pidemmän aikavälin kokemuksia ja ainetta suihkittu pariin eri pyörään ja ketjuihin.

Ennen oli sitä Castrolin Chain Waxia, joka sekin oli ihan ok ja lähes Motulin veroinen, ainoastaan paskasi ketjut oikein huolella. Pöly ja lika tarttuu ja ei lähde millään pois, paitsi pesemällä esim. dieselillä.

baaa.gif

Onko toi pro honda tätä uudempaa haukuttua hondan ketjuöljyä? Sitä itsekin BW:stä ostin(punanen purkki) ja aika paljon tuntuu löytyvän vanteesta tavaraa.. Lisäksi öljyä valuu eturattaan koppaa pitkin seisontatuelle ja jokapaikka on ihan täynnä mustaa paskaa.
Kyllä tuo on sitä uudempaa, eli punanen purkki. Eilen rasvasin ketjut, ja tänään pitäisi lähteä 250km ajamaan. Joten tarvii tarkkailla miten pelittää.. On se prkl, jos se sellasta paskaa on, mikä sotkee kaikki paikat, tarvii käydä sanomassa BW:ssa jos sotkee liikaa. Kyllä ainakin oli myyntipuheet kohillaan tuossa Prohondassa.

Kyllä tuo on sitä uudempaa, eli punanen purkki. Eilen rasvasin ketjut, ja tänään pitäisi lähteä 250km ajamaan. Joten tarvii tarkkailla miten pelittää.. On se prkl, jos se sellasta paskaa on, mikä sotkee kaikki paikat, tarvii käydä sanomassa BW:ssa jos sotkee liikaa. Kyllä ainakin oli myyntipuheet kohillaan tuossa Prohondassa.
Kerros sitten omat kokemukset. Ite meinaan oon ihmetelly että miten sitä mustaa mönjää voi valua niin paljon sieltä eturattaan tienoilta, mutta saattaa tietenkin olla, että mulla on joku väärä tekniikka tai käytän liikaa rasvaa, kun vasta harjottelen tätä pyörän huoltoa ekan pyörän osalta ;)

Noniin olin menossa ostamaan ketjurasvaa ja purkin käteen saatuani myyjä hyökkäsi tiskin takaa ja nappasi ottamani purkin kädestä ja tökkäsi jonkun toisen purkin käteeni ja kehui sen olevan uusinta uutta belraytä, jota pannaan kylmään ketjuun!

No tyhmänä ostin tietysti tämän hienon keksinnön ja ruikin sitä sitten myyjän ohjeen mukaisesti kylmään ketjuun. Noin 200 kilometrin jälkeen ketju rutisi jo aivan p*****leesti!
Vaikka olin suihkuttanut sitä ketjuun aivan kuten aiempia käyttämiäni tuotteita, jotka kestivät ketjussa kolme kertaa pidempään!

No lisää belrayta ketjuun, mutta ei se tuntunut voitelevan paskn vertaa.. rutina jatkui..
mad.gif

No ketjun pesu moottoriöljyllä ja bilteman ketjurasvaa(aiemmin hyväksi havaittua) pintaan ja kas kummaa! ketju pyörii kevyesti kuin keiju humalassa! Bilteman rasvaa kun ruikkii sieltä ketjun sisäpuolelta niille o-renkaille, niin toimii kuin unelma! ja maksaa kolme kertaa vähemmän kuin tämä belrayn paska!!
buttrock.gif

Joskus aiemminkin olen törmännyt ongelmiin belrayn kanssa vaihteistoöljyn muodossa, eikä toiminut silloinkaan kuten myyjä uskotteli! Belrayt jää minun puolesta hyllyyn!
062802moto_prv.gif

Moottoriöljyllä oon vedelly nyt kaikkien sadepäivien päätteeksi. Hyvin tuntuu toimivan ja jos se kelpaa moottorille ni luulis olevan vähintäänkin riittävää ketjuille.

""Tyhmä kysymys,

Onko kukaan kokeillut pitkäkestoisesti moottorisahan teräketjuöljyn käyttöä? Sehän on tehty tahmeaksi ja sitkeäksi pysyväksi.""

Olen 2 kautta + kuluva ajanut teräketjuöljyllä. Mopossa 23tkm mittarissa josta ekat 6tkm "rasvattu" vahalla
withstupid.gif

Onhan toi takavanne hieman tahmanen, paino sanalla hieman... mutta tarpeen vaatiessa se saa myös helposti puhtaaksi.
Tyytyväinen ollut "Tapioon" (10 litran tonkka teräöljyä, joka kestänee ainakin 5-10v molemmissa käytöissä). Ja matkalla mukana ollut joku pikku purkki ketju-spraytä.

Motorex 622 strong - hyvää walkoista mönjää suosittelen !
Saapi pikkupullossakin jonka voi täyttää isommasta pullosta.

Tänään ajattelin ketjuihin jotain laittaa, ostin Stormilta jonkun Spray pullon. Puhdistanko nuo ketjut jollain aluksi (hammasharja, rätti?), vai suihkutanko suoraan uutta ainetta päälle?

Motorex 622 strong:ia minäkin käyttänyt. Pysyy pitkään, ei pahasti sotke. Pysyy myös vesisateella.
Puhdistuksessa olen levittänyt lamppuöljyä pensselillä reilusti ketjuihin antanut vähän aikaa vaikuttaa ja pessyt painepesurilla pois. Tulee puhdasta.
En tiedä onko tuo painepesuri ketjuille hyväksi, en ainakaan vielä ole havainnut mitään ongelmaa.

Back