Tyhmä kysymys,
Onko kukaan kokeillut pitkäkestoisesti moottorisahan teräketjuöljyn käyttöä? Sehän on tehty tahmeaksi ja sitkeäksi pysyväksi.
Itse kokeillut jos jotakin...
- Bilteman ketjuöljy on melkoisen jees, mutta irrotessaan sotkee ja kuivahtaa todella tahmeaksi KÖKÖksi. Kerää myös ketjun sivuille hyvin tahmean mustan mönjän, jonka peseminen on työlästä. Lisäksi sen märkänä siivoaminen rätin kanssa on todella tahmeaa puuhaa. Keääntyy ketjukoteloon sellaiseksi muumiointiaineeksi, joka pitää pestä kuumalla vedellä painepesurin kanssa pois.
- Gulf:n ketjuöljyspray on hyvää, parasta mitä olen itse käyttänyt, mutta se pitää pyyhkiä pinnalta heti märkänä ja ketjulämpimänä ohueksi kalvoksi, jottei se kerää sitä hemmetin mustaa p-tä. Pysyy useita satoja kilsoja kiinni öljyten hyvin, jos vaikka tulee tiukka paikka.
- Bilteman veneen peräöljy-tuubillinen on nyt juuri par'aikaa kokeilussa. Alustavasti kuivissa olosuhteissa vaikuttaa helpolta levitettävältä ja sillä on samalla helppoa puhdistaa ketjut rätin kanssa. Ei tunnu sotkevan paikkoja...
- Tavallinen moottoriöljy lienee paras kuivalle kelille, jos sitä jaksaa rasvata, jok'ikinen 100 km... työlästä sano...
Kyllä kai siinä oljyssä pitää olla vähän sitkoa, jottei sitä tarvitse kokoajan rasvata. Se vaan on hyväksyttävä tosiasia se, että ketjut kerää p-tä ja niitä on kannattavaa rasvata vähintään joka tankillisen jälkeen ja sateella useammin.
Sellaiset "semi sitkoiset" -öljyt, kuten peräöljyt + muut vastaavat on helppoa siistiä pyörän muilta pinnoilta pois, kun sitä roiskuu käytön aikana. Ne "mahtisitkoiset" öljyt ja vahat minä ainakin jätän pois listoiltani, enkä enää kertaakaan sorru niihin.
-> Ajelullee......