• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjuliitin puoliksi auennut ajon aikana! Xt600

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jleino
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei,

Tulin pojan kanssa ajelulta ja säikähdin todenteolla kun liitin oli auennut niin pitkälle että nojasi edelliseen lenkkiin. Kannattaisiko suoraan ostaa uudet päättymättömät ketjut jotka niitataan kiinni? Tuo on tosi vaarallinen juttu.

Millaisia kokemuksia muilla on näistä polkupyörämäisistä liittimistä?

Pyöränä tosiaan vanha Yamaha 600 XT vm. -91. Toisessa pyörässäni ei ole tätä ongelmaa kun on kardaani.

Kiitos vastauksista jo näin etukäteen. Mietin että uskaltaako tuolla ajaa noin enää kun liiitin napattu oikeaan kohtaan takaisin..

Nipotusta; päättymättömässä ketjussa ei ole edes niitattavaa lenkkiä, vaan se on tehtaalta asti yhtä puuta. Mulla on yks niitattu ketju pettänyt kun just se ketjun niitattu tappi katkesi. Tapin pystyi vetämään ketjusta pois.

Niitatut ja lukolla varustetuista omat kokemukset. Suurimmassa osassa isoista pyöristä 750cc--> on ollu niitatut ketjut ja sitten taas cb 450 ja r6 yammussa on ketjulukolla varustetut ketjut. Alkuun arvelutti tuo r6 ammun ketjulukolla varustetut ketjut, mutta hyvin ne on paikallaan pysynyt ilman ongelmia, pari kertaa radalla ahvenistolla hitaassa ryhmässä. Olisi mukava kuulla tapahtuneita haavereita mitkä johtuneet ketjulukon pettämisestä ja mikä oli vaurio em.johdosta, lähinnä sen takia onko tää ketjulukon pettäminen joku urbaani legenda vai löytyykö ihan touteutuneita haavereita asian suhteen?

rodder sanoi:
Niitatut ja lukolla varustetuista omat kokemukset. Suurimmassa osassa isoista pyöristä 750cc--> on ollu niitatut ketjut ja sitten taas cb 450 ja r6 yammussa on ketjulukolla varustetut ketjut. Alkuun arvelutti tuo r6 ammun ketjulukolla varustetut ketjut, mutta hyvin ne on paikallaan pysynyt ilman ongelmia, pari kertaa radalla ahvenistolla hitaassa ryhmässä. Olisi mukava kuulla tapahtuneita haavereita mitkä johtuneet ketjulukon pettämisestä ja mikä oli vaurio em.johdosta, lähinnä sen takia onko tää ketjulukon pettäminen joku urbaani legenda vai löytyykö ihan touteutuneita haavereita asian suhteen?

Yksi tuollainen tapaus on oikeasti minun tiedossa. Paikallinen piikkipoika oli ajanut, lukko auennut ja takanen jumiin asfaltilla kuudenkympin vauhdssa. Onneksi mitään ei käynyt.

Pidätkö siis tätä ketjulukkoa hyvänä? Mitenhän se sitten mulla tuosta noin oli aukeamaan lähtenyt. Onko se yleistä? Minäkään en ole aiemmin kuullut tuollasesta. Uskaltaakohan tuolla lähteä pämppäämään ennenkuin se on vaihdettu niitattavaan tai uuteen ketjulukkoon?

Ei ole ollut lukollisten ketjujen kanssa ongelmia, hyvinkin samankaltaisen pyörien (honda xl600r ja ktm 640 adv) kanssa rypiessä.

Itse vaihtaisin uuden lukon, tai sitten niitattavan jos ketju kunnossa ja sopivan saa, jos tuo lukituslevy on löysä.
Ketjulinja kannattanee myös tarkistaa ettei ole mitään ylimääräistä ryjää jäänyt hankaamaan ketjua?

Olihan levy oikein päin, eli umpinainen pää ketjun kulkusuuntaan, ja tuohon ketjulukkoon kuuluva?

Seikkailu_R sanoi:
Ei ole ollut lukollisten ketjujen kanssa ongelmia, hyvinkin samankaltaisen pyörien (honda xl600r ja ktm 640 adv) kanssa rypiessä.

Itse vaihtaisin uuden lukon, tai sitten niitattavan jos ketju kunnossa ja sopivan saa, jos tuo lukituslevy on löysä.
Ketjulinja kannattanee myös tarkistaa ettei ole mitään ylimääräistä ryjää jäänyt hankaamaan ketjua?

Olihan levy oikein päin, eli umpinainen pää ketjun kulkusuuntaan, ja tuohon ketjulukkoon kuuluva?

Kyllä se oli oikeinpäin. Heti tuon tsekkasin. Ostin pyörän eilen joten en osaa sanoa onko tuo siihen kuuluva. Toki olettaisin että on mutta tietoa ei ole.

Ketjut on vielä ihan ok -kuntoiset joten jos niihin uuden liittimen vielä tähän palaan laittas. Kävi mielessä että olisko järkeä piste vetää hitsillä tuohon " lukiteliimaksi"? Vai meneekö se ihan turhaksi leikkimiseksi.

Eli mitään takeita ei ole että lukko olisi edes ollut kunnolla paikoillaan...

Itse putsaisi tuon ketjulukon ja tarkistaisin että istuuko tuo lukituslevy jämäkästi paikoilleen, jos heiluu tai näyttää muuten epäilyttävältä niin vaihtoon...

Seikkailu_R sanoi:
Eli mitään takeita ei ole että lukko olisi edes ollut kunnolla paikoillaan...

Itse putsaisi tuon ketjulukon ja tarkistaisin että istuuko tuo lukituslevy jämäkästi paikoilleen, jos heiluu tai näyttää muuten epäilyttävältä niin vaihtoon...

Näon toimitaan. Ilmeisesti näitä ketjulukkoja käytetään tämän tyylisissä ja -tehoisissa pyörissä melko yleisesti, joten kaipa ne ovat sitten hyviä. Täytyy ostaa arkena niitä jemmaan varulta.

Hyvyydestä tiedä, mutta tuskin nuo ketjuvalmistajat niitä enää käyttäisi jos ne ihan hirveän huonoja tai vaarallisia olisi...

jleino sanoi:
Yksi tuollainen tapaus on oikeasti minun tiedossa. Paikallinen piikkipoika oli ajanut, lukko auennut ja takanen jumiin asfaltilla kuudenkympin vauhdssa. Onneksi mitään ei käynyt.

Pidätkö siis tätä ketjulukkoa hyvänä? Mitenhän se sitten mulla tuosta noin oli aukeamaan lähtenyt. Onko se yleistä? Minäkään en ole aiemmin kuullut tuollasesta. Uskaltaakohan tuolla lähteä pämppäämään ennenkuin se on vaihdettu niitattavaan tai uuteen ketjulukkoon?

En ole puolesta enkä vastaan vaan nämä kokemukseni omista pyöristä. Ajattelin herätellä keskustelua sen suhteen mikä ketjuliitos ok mikä kenties ei.

D.I.D:n ketjupaketin ohjeesta:
"Important:
Installing the clip connecting link incorrectly may result in serious damage. For safety reasons, please note that clip connecting links are only suitable for speeds up to 80 km/h, and for the journey to your authorised workshop to have a rivet-type connecting link installed by a professional mechanic)."

Eli kuten muistelinkin, niin ainakin did suosittelee niittaamattomia ketjuliittimiä käytettäväksi vain väliaikaisesti esim. pajalle vientiin jossa ne saa niitattua ellei itse omista niittausvermeitä.

Miula ei ole ollut muita kuin lukollisia ketjuja ja niin on jatkossakin.
Koskaan ei ole ollut lukon kanssa ongelmia.

Toisaalta, miun tehokkain ketjullinen rätkä on 53 heppainen tehotykki, joten ei ole tarvinnut tehojen takia miettiä niitattavia ketjuja.

Mulla oli Suzuki GS 500 E:ssä irrotettavalla lukolla oleva ketju. Kun vaihdoin ketjun uuteen huomasin että ketjulukko puuttui ketjusta. Hyvin oli ketju pysynyt kasassa ilman lukkoakin. Uudessa ketjussa oli sitten niitattava lukko.

wingnut sanoi:
D.I.D:n ketjupaketin ohjeesta:
"Important:
Installing the clip connecting link incorrectly may result in serious damage. For safety reasons, please note that clip connecting links are only suitable for speeds up to 80 km/h, and for the journey to your authorised workshop to have a rivet-type connecting link installed by a professional mechanic)."

Eli kuten muistelinkin, niin ainakin did suosittelee niittaamattomia ketjuliittimiä käytettäväksi vain väliaikaisesti esim. pajalle vientiin jossa ne saa niitattua ellei itse omista niittausvermeitä.

Kannattaa muistaa, jotta tällaiset lausunnot on suunnattu suoraan rapakon taakse, jossa syytä oikeudenkäyntiin etsiviä lakimiehiä on enemmän kuin insinöörejä. Pesevät kätensä mahdollisista vahingonkorvausvaateista.

Kiitos kaikille asiallisesta keskustelusta ja tosi hyvistä vastauksista.

Tänään kävin ostamassa uuden lukon ketjuun ja eipä siellä muuta tähän liikkeestä tarjottukaan kuin DIDin lukollista mallia.

Se oli heti todella paljon jämäkämmän oloinen kun vanhaan vertasi.
Tällä ajattelin ajella ja suoraan sanottuna ei kyllä huoleta tuo irtoaminen enää yhtään, koska ero entiseen löystyneeseen oli huomattava. Varmasti kannattaa vaihtaa aika-ajoin huollon yhteydessä aina uuteen, niin on timmi. Hintaahan tuolla oli tyyliin ihan muutama euro.

Back