• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ketjujen vaihto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vili80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mun mielestä tuokin on väärä paikka säästää. Jos ketjut tuntuu olevan lopussa niin uudet alle. Turha niille vanhoille on mitään tekohengitystä alkaa antamaan. Eipähän tartte ajella asia mielessä kokoajan. Viimeviikolla meni itellä ketjut poikki mut onneksi oli onnea matkassa eikä koneesta hajonnut mitään. Nyt uudet alla ja ajonautinto vaan kasvoi!
062802moto_prv.gif

Mun fazerissa ketjun vapaaliike kireimmässä kohdassa keskituella on 5,5-6cm.Mun ketjuilla on menty nyt 57000 km ja rattaalla ketju ei liiku oikeastaan ollenkaan, ja kun ostin ne maksoi muistaakseni 330e ketjut ja rattaat asennettuna. DID

3cm kuulostaa kyllä vähältä taitaa olla liian kireällä.
Jos pyörän valmistaja on kaikessa viisaudessa laskenut että riittävä ja sopiva kireys on esimerkiksi 20 - 30 milliä niin miksi se pitäisi laittaa suuremmaksi?

Laitatko venttiilin välyksenkin varmuuden vuoksi tuplana? Ja renkaisiin kilon enemmän ilmaa.

Ketjujen kireys on varsin helppo mitata vaikka joka lenkin kohdalta joten sitä ei tarvi arpoa.
Mun edellisessä pyörässä oli ohjeena että kun pyörä on kuormitettuna vapaa käynti on 2-3 cm. Nykyisessä pyörässä on selkeästi sanottu että kun pyörä on keskituella vapaa käynti on 5,5cm.

Jos valmistajan ohjeessa lukee että 3cm kun pyörä on keskituella ja kun laittaa kuormaa päälle ketjut oikein soi kireydestä, oletko niin hölmö että pilaat ketjut vai laitatko vähän löysemmälle.

P.s venttiilien välykset on hiukan eri asia.

Tilasin just viikko sitte itelle uudet ketjut ja tällä viikolla pitäis tulla ja ite ne aattelin vaihtaa. Kertokaa nyt kokeneet jos ootte ite vaihellu et mitä pitäis muistaa? Ainoa oikeestaan mikä arveluttaa on se lopullinen ketjujen kiinnitys. En nyt muista et mikä kiinnitys mekanismi näis ketjuis nyt sit oli...
bowdown.gif

OT:

Tässä kysymyksessä taidetaan olla .org :n syntyhistorissa....
biggrin.gif

En tiedä muistaako kukaan enää, mitä tarkoitan...?

Mun fazerissa ketjun vapaaliike kireimmässä kohdassa keskituella on 5,5-6cm.Mun ketjuilla on menty nyt 57000 km ja rattaalla ketju ei liiku oikeastaan ollenkaan, ja kun ostin ne maksoi muistaakseni 330e ketjut ja rattaat asennettuna. DID

3cm kuulostaa kyllä vähältä taitaa olla liian kireällä.
Jos pyörän valmistaja on kaikessa viisaudessa laskenut että riittävä ja sopiva kireys on esimerkiksi 20 - 30 milliä niin miksi se pitäisi laittaa suuremmaksi?

Laitatko venttiilin välyksenkin varmuuden vuoksi tuplana? Ja renkaisiin kilon enemmän ilmaa.

Ketjujen kireys on varsin helppo mitata vaikka joka lenkin kohdalta joten sitä ei tarvi arpoa.
Mun edellisessä pyörässä oli ohjeena että kun pyörä on kuormitettuna vapaa käynti on 2-3 cm. Nykyisessä pyörässä on selkeästi sanottu että kun pyörä on keskituella vapaa käynti on 5,5cm.

Jos valmistajan ohjeessa lukee että 3cm kun pyörä on keskituella ja kun laittaa kuormaa päälle ketjut oikein soi kireydestä, oletko niin hölmö että pilaat ketjut vai laitatko vähän löysemmälle.

P.s venttiilien välykset on hiukan eri asia.
Miksi se valmistaja ilmoittaisi väärän arvon?
Se joustovaran alaraja on se mitta jonka ketju kiristyy äärimmilleen svingin liikkuessa.  Sitä ei tulisi alittaa koska siloin ketjuun kohdistuu ylimääräistä rasitusta. Hyvä tapa on kiristää siihen ylärajalle.

Oleellista on myös se onko kireys ilmoitettu sivu- vai keskituella.

Periaatteessa venttiilin välyksessä on kyse ihan samasta asiasta, siinä tosin varaudutaan lämmön vaikutuksiin.

Eilen tuli ketjut postiin ja ku pääsin himaa availin paketin ja huomasin että ketjut oli valmiiksi kiinni eikä niissä ollut mitään lukko rinkulaa vaan kaikki lenkit näytti samalta. En oo itse ainakaa ennen kuullu et niitä ketjuja vois saada jo valmiiks kiinnitettyinä, eli onko tää nyt ihan normaalia. Ilmotin kyllä myyjälle orkksi ketjujen lenkkimäärät sun muut eli oiskohan he sitten laittanu mulle asennuvalmiit ketjut postissa??
nixweiss.gif

eikä niissä ollut mitään lukko rinkulaa vaan kaikki lenkit näytti samalta. En oo itse ainakaa ennen kuullu et niitä ketjuja vois saada jo valmiiks kiinnitettyinä, eli onko tää nyt ihan normaalia.
Kyllä se ihan normaalia on, että ketjut saa päättymättöminä, mutta ehkei kuitenkaan se ihan yleisin tapa.

Esim. Louissilla tarkoittaa merkintä "E" päättymätöntä ketjua ja "C" jousilukollista ja "N" niittilukollista ketjua.

Jossain nettikaupassa ketjujen tilausta tehdessä saattoi valita minkälaisen lukon siihen satsiin mukaan halusi.

Itse asiassa olis viel yks kyssäri, jätetäänkö varasto rasvat ketjuihin vai pitäiskö ne putsata pois ennen asennusta? Ainaki ne päällimmäiset ehkä vois.

Tilasin just viikko sitte itelle uudet ketjut ja tällä viikolla pitäis tulla ja ite ne aattelin vaihtaa. Kertokaa nyt kokeneet jos ootte ite vaihellu et mitä pitäis muistaa? Ainoa oikeestaan mikä arveluttaa on se lopullinen ketjujen kiinnitys. En nyt muista et mikä kiinnitys mekanismi näis ketjuis nyt sit oli...
bowdown.gif
Jos ei ketjujen niittaaminen ole entuudestaan ollenkaan tuttua, älä rupea siihen tuosta vaan yksin ilman apuja. Se ei ole mitään salatiedettä, ja sen voi tehdä itse, _mutta_ siinä on työvaiheita, jotka pitää osata tehdä oikein, muuten saattaa loppulasku muodostua ikävän suureksi.

Ja myös mm. työkalut niittausta varten on oltava olemassa (varsinainen ketjuniittaustyökalu, tai muuten sopivan kokoiset pistepuikot yms).

edit. en ole ainakaan itse poistellut pakkausrasvoja ketjuista, olen kylläkin rasvannut ketjut jo uutena, mahdollisesti turhaan, mutta olen niiden kanssa hieman perfektionisti niin en mahda itselleni mitään
tounge.gif

Ketjut asennettu, helposti se meni kun oli päättömät ketjut. Tiiä sitten miten olis menny jos olis pitäny katkoa ja nitoa. Aluks meni sormi suuhun ku tajusin et paino pitäis saada takahaarukalta pois. Eli ei muutaku liinoilla mosnteri parkkihallin katossa meneviin putkiin roikkumaan ja homma jatkuu... Eli sellanen kannattaa muistaa jos rupee ketjuja vaihtelee.

En tiedä vastaanko nyt kysymykseen, mutta olen jo kahden pyörän kanssa todennut, että eturatas kuluu nopeammin kuin muut osat (takaratas + ketjut).
Esim. GS500E mopoon vaihdoin pelkän kuluneen eturattaan kun muut osat olivat vielä valmistajan speksien sisällä. Eturatas sen sijaan näytti entiseltä. Kuva:

Samat ketjut ja takahamppi edelleen ajossa uudella omistajalla ja hyvin pelaa. Kilometrejä oli etuhamppia vaihdettaessa noin 24000.
Ketjuissa ei ollut vielä jäykkiä lenkkejä tms kun oli hyvin öljytty.
Kyseessä oli 10v vanhat alkuperäisketjut ja rattaat.

Nyt saman totesin taas Suzuki RF900R:n kanssa, vaihdoin eturattaan ja ketjujen meteli väheni.
Takaratas ja ketju edelleen mielestäni ihan ok iskussa. Saa nähdä montako etuhamppia näillä saa ajaa.
Makuasia, voihan sitä suoraan ostaa uudet ketjutkin. Toisaalta jos 10 euron etuhampilla jos saa vaikka 10tkm ostettua lisäaikaa ketjuille...
Tosta pelkän eturattaan vaihto vinkistä.Omat ketjut piti hirveetä raplatusta ja päätin vähän kiristää,putsta ja rasvata,mutta puhdistuksen jälkeen ääni vain koveni ja kohdistui eturattaaseen.
Päätin kokeilla pientä jatkoaikaa rataspaketilta(n.160€) ja hain pelkän eturattaan(20€).Laitettiin ratas paikoilleen raplatukset ja liplatukset loppu siihen.Ei se eturatas ihan loppu ollut,mutta oli varmaan kulunut toispuliseksi?Noh noilla ajaa tän kesän loppuun ja ensvuonna vaihetaan koko paketti.Pari baari reissua väliin
wink.gif

nostin tämän vanhan ketjun ylös kun en jaksanut tehdä uutta. kysymyksenkin voi jo unohtaa kun siihen sain vastauksen jo muuta kautta.

Back