• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen rasvaus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timberline
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvä periaate on, että joka toisella tankkauksella rasvaa ketjun. Vesisteella voi ruutata vaikka joka tankillisella.

Rasvojen paremmuuteen en ota kantaa, siinä on yhtä monta mieltä kuin miestä ja naistakin.
Itse kuitenkin käytän nimenomaan rasvaa, en vahaa.

sport05.gif

Ei niitä ketjuja kokoajan tarvitse olla rasvaamassa. O-rengasketjut taltioivat "sisäänsä" vahat ja rasvat. Sensijaan olisi hyvä kerran kuussa pestä ketjut mömmöistä, pysyvät parempina. Vesisateella ajettaessa on hyvä ajon jälkeen rasvailla, koska vesi valuttaa hetkessä rasvat pois. Itse rasvailen ketjuja noin 400 km:n -600 km:n välein.

Ei niitä ketjuja kokoajan tarvitse olla rasvaamassa. O-rengasketjut taltioivat "sisäänsä" vahat ja rasvat. Sensijaan olisi hyvä kerran kuussa pestä ketjut mömmöistä, pysyvät parempina. Vesisateella ajettaessa on hyvä ajon jälkeen rasvailla, koska vesi valuttaa hetkessä rasvat pois. Itse rasvailen ketjuja noin 400 km:n -600 km:n välein.

Ketjuihin liittyen heitän tänne väliin sellaisen kyssärin, että mitä/millä ketjut saa parhaiten puhtaiksi? O-rengasketjuista kyse. Onko olemassa jotain ketjujen pesuaineita vai millä konstilla ne mömmöt parhaiten lähtee?

Kerosiini olis kuulemma hyvä aine (myös O-renkaille). On vaan tänä päivänä pirun hankala saada, ellei harrasta ilmailua.

Rasvailen kevyesti aina kun kuivalta tuntuu, sadekeleillä useammin n 300-500km välein ja ajoittain paremmin pesun yhteydessä. Pyyhin suurimmat vanhat moskat pois brakecleanerin avulla ja sit uutta rasvaa tilalle...tarttuu paremmin puhtaaseen ketjuun...
smile_org.gif

runsas soratieajelu tietysti tihentää ketjujen huoltoväliä ankarasti...

Rasvailen noin joka 2-3:s ajokerta ihan vaseliini sprayllä. Tai viimeistään silloin kun ketjut näyttävät "kuivilta".

Minä levittelen 80w90-öljyä sellaisella pienehköllä kynsiharjalla. Vähemmän sotkevaa kuin sprayn käyttö. Samalla lähtee scheisse ja ketju pysyy erittäin puhtaana.

Minä levittelen 80w90-öljyä sellaisella pienehköllä kynsiharjalla.
Samat öljyt, mutta aiemman hammasharjan sijasta levitys nykyään tuollaisella harjakannulla (ainakin IKH työkaluliikkeestä Vantaalta löytyy):
for_smore_eng.jpg

Todella kätevä kyllästää tuolla ketju ensin öljyllä ja sitten rätillä ylimäärät parin pyöräytyksen jälkeen pois. Puhdistuu ja öljyyntyy, ei jää pinttyneitä paskakikkareita kuten vahalla.

Yleensä rasvaan kun tuntuu kuivalta. Paukkuu! Öljyä käytän yleensä, mopilia. Se on hyvää!

No ajokauden alussa nyt ensiksi putsattiin ketjut kunnolla. Sitten laitettiin rasvaa ja piti käydä pyörittelee ylimääräset pois.. Oon käyttäny bilteman ketjuspraytä... Ihan hyvin on tuntunut toimivan... n. 500km välein oon rasvannu..
smile_org.gif
Tai sit jos vähemmän ajelee niin 2viikon välein..

Itse olen ketjua rasvannut joka toisen tankkauksen jälkeen. Vaha on ollut paras pysymään ketjussa öljy kun tahtoo lentää vauhdissa pois.
Puhdistus tapahtuu joko lamppuöljyllä tai jollain cleenerillä.

Kerosiini olis kuulemma hyvä aine (myös O-renkaille). On vaan tänä päivänä pirun hankala saada, ellei harrasta ilmailua.
Ja mikähän siitä tekee niin ylivertaista ainetta löpöön verrattuna? Valopetrooli(lamppuöljy) on myös sopiva aine ja melko hajuton.

Selailin tuossa sekä valo- että lentopetroolin käyttöturvallisuustiedotteita. Ei niiden tiheydessä eikä viskositeetissa ole eroa. Molemmat kokemukseni mukaan irrottaa likaa ja rasvaa hyvin...
... Kerosiini muuten on yleisnimitys petrooleille jota nämä kumpikin on.

talktohand.gif

Mä sumuttelen Bel-Rayn chain cleaneria, ja lyhyen vaikutusajan jälkeen pyyhin ketjun rätillä. Sen jälkeen saman valmistajan ketjuöljyllä hoidan voitelun. Käsittelyväli mulla on noin kaksi tankillista...

Back