• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen puhdistus?

onko yhtään mitään väliä, mitä vaihteistoöljyä käyttää? Kumiosia (o/x-renkaita) taitaa abt kaikki öljyt kohdella hyväksyttävästi?

Eilen laitoin vanhat ketjut astianpesukoneeseen,annostelin reilusti aineita,pesun jälkeen uuniin savipataan 3 tunniksi,pohjalle 2dl automaattiöljyä.
Nyt on kuin uudet ketjut ja taas ajaa 90tkm.

XJ 900 sanoi:
Eikös Delvac kävis tähänkin........

Totta kai käy, mutta vaihteistoöljy sisältää enemmän tuollaisia metalli metallia vasten paineessa suojaavia aineita, eikä lähde ketjusta pois niin helposti, toisaalta ei lähde sitten takavanteestakaan niin helposti. Nimim. kokemusta kummastakin.

HondaCebari sanoi:
Eilen laitoin vanhat ketjut astianpesukoneeseen,annostelin reilusti aineita,pesun jälkeen uuniin savipataan 3 tunniksi,pohjalle 2dl automaattiöljyä.

Onneksi on kartaanimopo, ei nimittäin parempipuolisko tykkäis, jos ruokailuvälineiden seassa olis mopon osia,
tai uunissa ruuan sijasta ketjupataa..
Pesukoneen pumppu voi tykätä kyttyrää hiekasta ja öljystä, kannattas pestä muuten.

Viimeksi muokattu:
HondaCebari sanoi:

Hauskin kommentti pitkään aikaan. Tämä toivottavasti vitsi?

Itse olen lamppuöljyllä ja rätillä hinkannut. Tulee riittävän kiiltävää. Sitten reilusti aerosol-purkista ketjurasvaa. Samalla kun ketjut ja rattaat putsaa, niin sipaisee takavanteesta roiskeet. Ehkä myös katteiden alaosista ym, jos jaksaa.

Pesen ketjut lamppuöljyllä joka kerta ennen rasvausta. Putsattua ja rasvattua on tullut ehkä liiankin usein.
Kurapyörässä olen vaan painanut painepesurilla ketjuihin ja rattaisiin. Näissä ketjuissa ei ole o,x,w-renkaita. Sitten taas reilusti ketjurasvaa ja pyörittelyä, että on varmasti joka paikassa.

Ketjut menee vaihtoon, jos niistä löytyy jäykkiä lenkkejä tai on muuten kuluneet. Samoin, jos rattaat on kuluneet, niin samaan pakettiin uudet ketjut.

Vaihteistoöljyjen kanssa luokitukset menevät noin pähkinänkuoressa niin, että GL-4 on vähemmän lisäaineistettu eikä muodosta niin kovaa suojakalvoa. GL-5 on voimakkaammin lisäaineistettu, ja muodostaa kovemman / vaikeammin irtoavan suojakalvon - mutta ei tästä syystä sovi pehmeille (kupari, messinki ym.) metalleille, sillä kalvo irrotessaan syö näitä (siis kalvon mukana irtoaa siihen sitoutuneena pehmeää metalliainesta).

Vaihdelaatikon ym. "oikeiden kohteiden" puolella siis hyvin paljon väliä, mitä kaataa, mutta ketjuissa ei niinkään. Olen käyttänyt sitä kumpaa on sattunut tarjolla olemaan, niin fillarin kuin pärränkin ketjuille. Viskositeettina on tainnut aina olla 80W-90.

d0ggie sanoi:
Vaihteistoöljyjen kanssa luokitukset menevät noin pähkinänkuoressa niin, että GL-4 on vähemmän lisäaineistettu eikä muodosta niin kovaa suojakalvoa. GL-5 on voimakkaammin lisäaineistettu, ja muodostaa kovemman / vaikeammin irtoavan suojakalvon - mutta ei tästä syystä sovi pehmeille (kupari, messinki ym.) metalleille, sillä kalvo irrotessaan syö näitä (siis kalvon mukana irtoaa siihen sitoutuneena pehmeää metalliainesta).

Vaihdelaatikon ym. "oikeiden kohteiden" puolella siis hyvin paljon väliä, mitä kaataa, mutta ketjuissa ei niinkään. Olen käyttänyt sitä kumpaa on sattunut tarjolla olemaan, niin fillarin kuin pärränkin ketjuille. Viskositeettina on tainnut aina olla 80W-90.

Kun ollaan tarkkoja,kuten pitääkin,ei GL4 ja GL5-öljyt ole vaihteistoöljyjä vaan vetopyörästö-öljyjä. Niitä käytetään kohteissa joissa on hypoidipyöriä. Nykyisten autojen vaihteistojen synkronirenkaille hypoidiöljyjen pintapaine ominaisuudet ovat liian kovia,estäen niiden toiminnan.

Onko teidän putsaamisen tarkoitus se että ketjut kiiltää kokoontumisissa?

Notkealla öljyllä voideltuna ketjut pysyy silmämääräisestikin puhtaana.. En näe mitään järkeä noita alkaa jynssäämään. Tärkeintä että muistatte voidella tarpeeksi usein ettekä kiristä niitä suotta liian tiukalle!
Ajelin busalla noin 10 000 km kiristämättä ketjuja välillä. Ja olivat runsaalla voitelulla

No mun putsaamisella on se tarkoitus että tykkään pitää vehkeet puhtaana ja ketjut myös. Nyt on myös OSCO näpeissä että tosiaan kohta se putsaaminen taitaa olla historiaa.

Suzu-ukko sanoi:
No mun putsaamisella on se tarkoitus että tykkään pitää vehkeet puhtaana ja ketjut myös. Nyt on myös OSCO näpeissä että tosiaan kohta se putsaaminen taitaa olla historiaa.

Toivottavasti tämä säie ei kuitenkaan lähde sille linjalle, että miten vehkeet pidetään puhtaana...

Juffe sanoi:
Toivottavasti tämä säie ei kuitenkaan lähde sille linjalle, että miten vehkeet pidetään puhtaana...

:grin:

E93121_1f3f42.jpg

+

Juuriharja-iso83160.jpg

Back