• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen puhdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kerppo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia jo valmiiksi kaikille ja toivottavasti noi viimeisetkin lumet lähtee äkkiä että pääsee ajopuuhiin.
Reilusti ruostetta? Tuo ei ole mahdollista, muuten kuin kohtelemalla ketjuja kaltoin. Mikäli niitä rasvataan oikein, ei niihin ruostetta ilmaannu. Etkai ole mennyt lotraamaan niihin mitään tymäköitä liuotinaineita? Jos ketjun renkaat pääsevät kuivahtamaan, niin se on huonompi homma.

Vaihteistoöljy, moottoriöljy, ketjurasva. CRC:tä en itse käyttäisi tässä huoltokohteessa ollenkaan(saatika teräsharjaa). Biltemasta saa ketjurasvaa 7 desin suihkepullossa ja maksaa jotain 6 euroa. Se on kätevä käyttää ja kulkee helposti mukana. Vahoista en tiedä ja kokemukset ovat kuulopuheiden perusteella olleet pääasiassa negatiivisia.

Ketjujen pesusta voi olla jopa ememmän haittaa kuin hyötyä ainakin kestävyyden kannalta.
Kaikenlaisilla "ostos-tv" harjoilla ja räteillä lika, hiekanjyvät ja kivipöly saattavat painua pahemmin O-renkaille jolloin niiden tiivistävyys heikkenee.
Itse voitelen vähän mutta usein. Silloin kun näyttävät kuivilta.
Spray öljyä O-rengas linjoille, enemmän sisäkehälle. Aina jos mahdollista heti ajon jälkeen ja aina sateen jälkeen.

Tankkauksen yhteydessä olen aina voidellut normaalilla mobilin vaihteistoöljyllä. Vaihteistoöljyn hyvä puoli ehdottomasti tuo puhtaus.

Toistaiseksi alkup. ketjuilla ajettu n. 36 tkm ja mitään ongelmia ei ole havaittavissa. Ei jumita lenkit ja säätövaraakin on vielä jäljellä.

Ketjuvahaa tallissa on yksi avaamaton spray-tölkki. Vois antaa vaikka pyörän ostajalle kaupan tekijäisiksi ...

Äh... nyt vasta hiffasin kuvaa ihmetellessä. Siis tuo svingin yläpuolinen lattahärpäke on hitsattu kiinni pofiiliin? Joku jäykistin ilmeisesti... No silloin saa tosiaan olla fakiiri, jos pujottaa päättymättömän objektin toisen päättymättömän objektin läpi. Suosittelen svingin vaihtoa käytännöllisempään malliin
idea3.gif
Jep juurikin näin, tuo yläpuolinen tuki on liimattu svingiin kiinni sekä ketjun säätöpalikoiden kohdalta, yleensä myös tosta takaiskarin takapuolelta. Tossa mun laittamassa kuvassa ei näytä olevan etupäästä tuo tuki hitsattu svingiin kiinni, eli jäykistävä vaikutus voi olla vähän niin ja näin. Kutosen svingi ei ihan samanlainen ole, mutta periaate kuitenkin sama. Eli päättymättömän ketjun asennus on mahdotonta, katkaisematta svingiä.
wink.gif

Taitaa tolla 125mm pulttipyssylläkin joutua jomman kumman rikkomaan ennen kuin ketjun pujotus onnistuu? Ei siis sovellu fakiirin työkaluksi
wink.gif

Back