• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen puhdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kerppo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan normaali swingi yläpuolisella tuella. Päättymättömän ketjun asennus on siis täysin mahdotonta. Tämä kuva ei ole kyseisen mallisesta moposta, mutta rakenne tullee selväksi

yerbi5.jpg

Räjäytyskuva löytyy täältä. Fakiirioppitunteja odotellessa...

Eikös ne ketjut ylleensä ole aina niitattu, ainakin minu pyörissäni on ollut, jopa polkupyörässä. Ei kai lukkoja paljoa missään ole?
tounge.gif

Niitti rälläkällä pois ja uusi niittauspala, jos haluu ketjun helpoiten pois.

Mutta mitä niitä irottaa ennen kuin ovat loppu... ja pesemäänkään
sad_orig.gif
en kyl itse viitti muuta kuin ehkä jollain liuotin aineella vähä pesästä kun muutenkin pesee pyörän ja rievulla sitten pyyhkästä- ja uutta ketjuspräytä. Eikä se ruoste ole kuin pientä pintaruostetta.

Sitä vahaa on kyl haukuttu....

062802moto_prv.gif

itse olen käyttänyt ketjujen pesuun löpöä(diesel), tietysti vaatii hieman vaivaa, muttei vahingoita ketjua niin paljoa kuin liuottimet. Pari kertaa ajokaudessa ku tekeen niin pysyvät hyvin kuosissa. Kun olet pessyt ketjut niin VOITELE KETJUT KUNNOLLA, esim sprayllä tai vaihteisto öljyllä.

Ei voi liikkaa muistuttaa kunnon voitelun ja tietysti myös puhdistuksen parantavan ketjujen ikää.

hyviä
062802moto_prv.gif
tulevalle kesälle.
smile_org.gif

itse olen käyttänyt ketjujen pesuun löpöä(diesel), tietysti vaatii hieman vaivaa, muttei vahingoita ketjua niin paljoa kuin liuottimet. Pari kertaa ajokaudessa ku tekeen niin pysyvät hyvin kuosissa. Kun  olet pessyt ketjut niin VOITELE KETJUT KUNNOLLA, esim sprayllä tai vaihteisto öljyllä.

Ei voi liikkaa muistuttaa kunnon voitelun ja tietysti myös puhdistuksen parantavan ketjujen ikää.

hyviä  
062802moto_prv.gif
tulevalle kesälle.
smile_org.gif
Samaa oon käyttäny minäkin. Ja hienosti lähtee paska.. Lopuksi Delvacit koneeseen ja vanhat ketjuihin.  
thumbs-up.gif

biggrin.gif

Meikäläinen on käyttänyt ketjujien puhdistukseen normaalia moottoriöljyä, lähtee muuten paskat todella hyvin sillä. Oli vaan swingi mennyt aika likaiseksi, ja ihan sattumalta kokeilin sitä moottoriöljyä, niin kyllä lähti.
Sitten olen rasvannut ketjut, käyttäen hammasharjaa ja rättiä. hammasharjalla olen harjaillut ketjut läpi muutaman kerran, lisännyt sprei-rasvaa kierroksen ja puhdistanut rätillä.

Ihan normaali swingi yläpuolisella tuella. Päättymättömän ketjun asennus on siis täysin mahdotonta. Tämä kuva ei ole kyseisen mallisesta moposta, mutta rakenne tullee selväksi

yerbi5.jpg

Eihän tossa tartte tehä muuta kuin päästää ensin takarengas, ja sitten svingi irti, että saa ketjut vaihdettua. Ihan samalla tavalla kuin muissakin mopoissa.

Edit. Ei aukee tuo linkki ainakaan mulla.

Edit2: Silloin kyllä tarvitsee jonkin sortin fakiirin, jos tuo kuvan takahaarukka on umpinainen rakenne svingin akselin ja takarenkaan akselin välistä.

Edit2: Silloin kyllä tarvitsee jonkin sortin fakiirin, jos tuo kuvan takahaarukka on umpinainen rakenne svingin akselin ja takarenkaan akselin välistä.
No oliskohan? Vai koostuuko monessakin pyörässä svingi kahdesta irrallisesta profiiliputkesta?  
tounge.gif

Äh... nyt vasta hiffasin kuvaa ihmetellessä. Siis tuo svingin yläpuolinen lattahärpäke on hitsattu kiinni pofiiliin? Joku jäykistin ilmeisesti... No silloin saa tosiaan olla fakiiri, jos pujottaa päättymättömän objektin toisen päättymättömän objektin läpi. Suosittelen svingin vaihtoa käytännöllisempään malliin
idea3.gif

-hh-

tuossapa se yksi kuva liimattuna:

edit: tulipa upean laadukas kopio

Eli kuinka usein ketjuja tulee puhdistaa, jos muutoin käyttää mopoa normaalisti perushuolloissa? Itsellä ensimmäinen oma pyörä alla ensi kesänä, enkä ajatellu alkaa ketjuja irrottelemaan ja pesemään. Jotain öljyämistä oli lähinnä mielessä.

Niin ja miten sen öljyn saa parhaiten ketjuihin levitettyä ja mitä merkkiä, laatua käytätte? Nyt yksityiskohtaisia tietoja, kiitos. En tiedä tekniikasta, haluan vain ajaa
smile_org.gif

Jos röyhkeä uskaltaa vielä off-topiciksi heittää, niin kerro toki mitä muuta täytyy itse huoltojen välissä pyörälle tehdä että pysyy kunnossa. Paitsi pestä ja lisätä öljyä.

Motulin ketjunputsausaine -> lika tippuu pois itsestään.
Crc myös hyvä aine.

Rätillä ketju läpi ja uutta rasvaa päälle
thumbs-up.gif
.

Jos ketjut on ruosteessa, kannattaa katsoa että ei ole juuttuneita lenkkejä. Ne huomaa esim. kun pyörittää takaratasta hitaasti, ketju poistuu hammasrattaalta hieman poikkeavasti. Hyvä konsti on nitkutella jokaista lenkkiä yksitellen vaikka sopivalla kiintoavaimella edestakaisin niin, että juuttuneen nivelen tuntee ja näkee.
Jokainen nivel pitää saada herkistymään ja itse käytin tarkoitukseen CRC:tä, kun jouduin viime kesänä Euroopan reissulla kerran pysähtymään merkillisesti rallattavien ketjujen eli juurikin jumittuneiden lenkkien takia. Herkistäminen vaikutti selvästi ketjujen ääntä hiljentävästi, se rallatus kun tuntui mielestäni koko pyörän rungossa.

CRC:hän ei ole mikään ketjujen voiteluaine, mutta ketjurasva on nähtävästi liian paksua irroittamaan jumit O-renkaista.

Jos ketjuja rasvaa muuten säännöllisesti ja oikeaoppisesti lenkkien sisäpuolelta ja niiden o-renkaiden kohdalta, ei ketjuja tarvitse erikseen putsailla millään aineilla. Ne pysyy siistinä itsekseenkin ainakin katuajossa.

Eli kuinka usein ketjuja tulee puhdistaa, jos muutoin käyttää mopoa normaalisti perushuolloissa? Itsellä ensimmäinen oma pyörä alla ensi kesänä, enkä ajatellu alkaa ketjuja irrottelemaan ja pesemään. Jotain öljyämistä oli lähinnä mielessä.

Niin ja miten sen öljyn saa parhaiten ketjuihin levitettyä ja mitä merkkiä, laatua käytätte? Nyt yksityiskohtaisia tietoja, kiitos. En tiedä tekniikasta, haluan vain ajaa
smile_org.gif

Jos röyhkeä uskaltaa vielä off-topiciksi heittää, niin kerro toki mitä muuta täytyy itse huoltojen välissä pyörälle tehdä että pysyy kunnossa. Paitsi pestä ja lisätä öljyä.
Perusajatus on, että ketjut eivät saisi olla sen paremmin kuivat - eivät päältä eikä sisältä - kuin kovin likaisetkaan. Ketjujen rakenne on sellainen, että niissä on myös sisällä rasvaa, jota ei silmä näe.

Kuivuus torjutaan jatkuvasti lisätyllä öljyllä (tai vahalla) ja varomalla rasvaa liuottavia aineita/tilanteita.

Maksimivahvuus on pesuaineissa dieselpolttoaine, jossa on aina mukana itsessäänkin "voiteluaineita". Vettä ei käytetä pesussa koskaan - varo etenkin painepesurin suihkua.

Pesua varten ketjuja ei ole pakko irrottaa, mutta niinkin voi joskus tehdä, jos haluaa samalla tarkistaa vaikkapa muita juttuja (takasvingin laakerin tms.). Jos ei hirveästi ole insinöörityyppiä, niin pesu aina paikoillaan keskijalan avulla tai mopoa työntelemällä.

Koulukuntia piisaa. Itse käytän sprayöljyä noin 200 km välein, pesen ketjut öljyllä (halpiskone/peräöljyä tai puhtaahkoa käytettyä plus hammasharja(medium) plus iso kasa rättejä) parin tuhannen välein eli 10-20 kertaa ketjujen eliniän aikana. Pölykelillä ja vesikelillä huoltotaajuus kasvaa, poudalla ja puhtaalla harvenee...

Rasvauksen yhteydessä tarkistetaan aina samalla silmämääräisesti ketjun kireys ja pesun yhteydessä vähän tarkemmin sama asia plus tsekataan ketjuun kuuluvien rattaiden kuntoa (hampaat eivät saa olla kuluneet teräväksi tai kaareviksi). Ketjua kannattaa väännellä vähän joka suuntaan ja etsiä mahdollisia klappeja/jäykistymiä. Jos on keskijalka niin, kannattaa käyttää ykkösellä mopoa ja katsoa etteivät ketjut kovasti loiki ja pompi pyöriessään.

-hh-

Jeps, kiitoksia erittäin paljon näistä vinkeistä ja ehköhän näillä tempuilla saa ketjut taas ajokuntoon. Onhan tässä kuukauden päivät vielä aikaa hinkkailla rystyset verillä ketjut kuntoon.  
062802moto_prv.gif
teräsharja hammasharjan tilalta niin puhdasta vartissa. lopuksi öljyä ja rättiä niin hyvä tulee, öljyllä niin väliä.

tippakannulla tai pensselillä levittelee ja kun kuivaa rätillä pysyy aina puhtaana. tämän teen melkein joka ajon päätteeksi ja aikaa menee noin 2min

Helppo tapa testata onko ketju päättymätön vai ei:

Vaihe 1: nosta takapyörä ilmaan esim keskiseisontatuella
Vaihe 2: Merkkaa  tussilla, liidulla tms. selvästi näkyvä merkki ketjun sivuun valitsemaasi kohtaan
Vaihe 3: pyöritä hitaasti takapyöraa menosuuntaan tarkkaillen samalla kun merkkisi häviää näköpiiristä
Vaihe 4: Tämä vaihe vaatii erityistä tarkkaavaisuutta! Tarkkaile ketjua samalla edelleen hitaasti pyörittäen. Jos tekemäsi merkintä jossain vaiheessa (yleensä melko pian) tulee takaisin näkyviin ovat ketjusi päättymättömät.  Onneksi olkoon.  
ghostface.gif

Anteeksi jo etukäteen.
baaa.gif

Eipä ole ikinä varsinaisesti tullut pestyä ketjuja, rasvailtua vain. Enkä oikein ymmärrä, miksi niitä pitäisikään pestä, ellei jotain ulkonäköseikkoja oteta huomioon. Jos ketjun pintaan on jotain pieniä ruosteläikkiä ilmaantunut, niin ne eivät tarvitse kuin öljyä ja ajoa.

En ymmärrä minäkään tuota ketjujen pesua.
No, okei, jos kullan väriset ketjut pitää näyttää kullan väriseltä niin siitä vaan sitten.

Väittäisin että ketjun ja rattaiden kosketuskohdassa tapahtuu sen verran paljon ettei siinä paljoa kuraa pysy.

Olen jo vuosia käyttänyt Castrolin vahaa, en muita aineita.
En ole ketjuja pessyt.
(vahan ansioista ei muuten tarvii vannettakaan niin usein erikseen pestä)
Vahaan ketjut keskimäärin 200 kilsan välein.

Kokemuksesta tiedän että kilokyykyllä ajan n. 30.000 kilsaa per ketjut.

Kaikki nuo vahamaiset ketjunvoitelu aineet on sitten ihan viimeinen keksintö, jos ajaa yhtään hiekkateillä tai muuten reilummin pölyisissä olosuhteissa. Viiden kilometrin matkalla esim. castrolin chain wax teki ketjun pinnasta hiekkapaperimaisen karkean.

Vaihteistoöljyllä ketju pysyy puhtaana, mutta toisaalta lika roiskuu helposti takavanteelle. Normaalia ketjuöljyä tai vaihteistoöljyä on tullut yleensä käytettyä.

Back