• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen pikalukot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja More57
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hei,

Ketjujen pikalukoista varoitellaan  
crazy.gif
Toisaalta ne mahdollistavat ketjujen vaihdon nopeasti  
smile_org.gif
tai niiden poiston ja kunnon pesun määrävälein  
buttrock.gif
.

Onko porukalla oikeesti (aikuisten oikeesti) huonoja kokemuksia pikalukoista  
nixweiss.gif
?

Jos on niin millaisissa härpäkkeissä  
sport05.gif
?  

Kiitos jo etukäteen kaikista keppimiesten kommenteista  
inlove.gif
!!!

Edellisestä pyörästä (zxr400) oli vauhdissa lähtenyt lukkosokka lentoon.. eipä ollut vaan mitään vaikutusta, kun varsinainen lenkki oli kuitenkin tiukasti kiinni.. eihän siihen mitään sellaista voimaa pitäisi kohdistua että noin vaan irtoaisi.

En edes tiedä miten pitkään oli ollut sokka irti...

Olen kuullut niin monesta ketjulukko-äksidentistä, että itse ainakin ketjupeleissä käytän vain ja ainoastaan niitattuja.
"ketju on yhtä vahva..."

Kun ketju vaatii rasvausta kuitenkin, niin voit itsekin päätellä miten pikalukot voiteluun suhtautuu.
Ja voihan ketjun niitata paikallaankin jossei viitsi swingiä irrottaa.

sport05.gif

Tuon kunnonpesun takia en kyllä ketjuja pois ottais…
Moottoriöljyä ja tiskiharja, n. 10min hauska puuhastelu
ja ketjut on puhtaat ja varmasti öljyssä.
Kannattaa pyyhkiä ylim. tietenkin pois.
Siis en laittais pikalukkoa omaani........

Mun vanhasta Z 1000 -78 lähti aikoinaan isommasta vauhdista kahdesta eri ketjusta (630-ketju) molemmista tuo lukkosokka irti. Sivulevy pysyi molemmilla kerroilla paikoillaan ja pikakorjauksena laitoin sokan tilalle teräslangasta 8-muotoisen lenkin uriin ja päät tiukasti yhteen. Se kestikin hyvin paikoillaan, kunnes tuli laitettua niitattava lukko tilalle.

Eipä ole tänä kesänä haitannu ku laitoin kepin ketjun tilalle pitkän tauon jälkeen.
biggrin.gif

Kyllä nuo ketjulukot on normaalikäytössä paikoillaan pysyneet, vain huippuja kokeillessa ne on irronneet. Niitattua lukkoa siihen kyllä vain suositellaankin.

Aikoinaan, taisi olla -91, lähti 600 FZR:stä jousilukko kahteen otteeseen litomaan. Toisella kertaa katastrofi oli TODELLA lähellä. Ketju oli o-rengas-KCM(?) ja lukko oikein asennettu. Arvatkaas tuleeko pikalukkoja enää minun ketjuihin...

Kyllä on kokemusta ketjulukon pettämisestä. Oltiin porukalla tiistaiajelulla, kun valtatielle tullessani kiihdyttelin muistaakseni kakkosella kun lukko lensi jonnekin hevon kuuseen.  
veryangry.gif
Pyörä on 20-vuotta vanha Kawa GPZ 750, joskus ollut tehoa 86 heppaa ja ketjutkin ovat suurimmat mahdolliset eli 630.  Yleensä olen niitannut ketjut, mutta kun vaihdon aikoihin oli olevinaan kiire niin käytin jousilukkoa ensimmäisen ja viimeisen kerran. Kaveri hinasi pyörän kotiin, n.40 km, parin metrin hihnanpätkällä. Oli jokseenkin puuduttava kotimatka, mutta perille päästiin.  
062802jumpie_prv.gif

Eli kyllä se pettää pienemmilläkin tehoilla.

Nyrkkisääntönä on pajat ilmoittaneet, että yli 200 nopeuksissa lukon pitämisestä ei voi antaa takuita. Niittaamalla hyvä tulee..

Tarviiko muuten siihen niittaamiseen jotain erikoistyökaluja(oon tainnu jopa sellasen nähdäkkin) vai pystyykö niittaamaan ihan normipajan työkaluilla?

DIDin reikäpää-niitit voi helposti niitata sopivaksi hiotulla tuurnalla taikkas pistepuikolla tms. Tärkeää on, että sivulenkki on puristettu oikealle tiukkuudelle (on muuten tiukka) viereisestä lenkistä tönärillä mittaamalla tuo selviää. Ja kunnon alasin liittimen takapuolelle niitatessa, jotta niitin tai siis tapin toinen pää varmasti vastaa alasimeen, eikä liitin pääse notkahtamaan.

Crossi ja kisaenskoissa kun tuota tavallista lukkoa yleensä käytetään niin moni "liimaa" vielä lukon kiinni silikonilla tms varmuudenvuoks.Itsellä ei ainakaan oo kertaakaan lukko auennut tahattomasti mut mömmö ei kuitenkaan vaikeuta sokan irroittamista kun ketjut haluaa poikki.

Mulla oli Afrikkalaisessa lukolliset ketjut. Kuinka ollakkaan Norjan takahikiällä, niitä rasvatessa huomasin lukon olevan siirtynyt maatakiertävälle. Varalukkoahan ei mistään löytynyt joten ainoa vaihtoehto oli etsiä paikallinen seppä jolta lainattiin kaksi vasaraa. Eikun lokonpäät lyttyyn ja baanalle!! Kyllä oppi kerrasta ettei lukkoja mun ketjuihin. Oli meinaan ajettu kokopäivä suht reippaasti
confused_orig.gif

Tuli vaan mieleeni, että monessakohan lukon irtoamistapauksessa lukkosokka on asennettu väärinpäin?? Olen ainakin henk. koht. nähnyt tapauksia joissa sokka on ollut "ammattimiehen asentamana" väärinpäin...

Nimim. Ei mitään ongelmia koskaan lukkosokan kanssa...

Mainittakoon vielä loppuun että itselläni on ollut max. 50hv mopoja, eli en voi tietää miten sokka käyttäytyy suuremmilla tehoilla, mutta itselläni pelkästään positiivisia kokemuksia.

Ps. Alkoholilla oli osuutta asiaan tätä kirjoitettaessa
biggrin.gif
033102beer_1_prv.gif

Omassa customissa on lukko kestänyt (kop kop puuta) ja verstaan kaveri katsoi pitkään kun kysyin että lukonko aiot laittaa. Vastasi siihen että ajaa itse drag racingissä prätkää ja ketjut on pysyny lukolla tähän asti.
Uskon myös tuohon lukko väärinpäin teoriaan aika monessa irtoamisessa.

edellisessä ketjupyörässä (suzuki gr650) lukko petti -86, alla jo edesmenneen helsinkiläisen mp-liikkeen asentamat ketjut.

sitten tulikin turvallista kardaaniajelua seuraavat 18 vuotta...

Tuttuni ajoi road racingia SM-kärjessä liimatuilla pikalukoilla. Jos ne pysyivät siinä kyydissä, kai ne pysyvät kadullakin. Itse käytän kyllä niitattua, koska en vaihda ketjuja yhtä usein. Niittaus on kuitenkin kohtuullisen helppo toimenpide.

Tuon kunnonpesun takia en kyllä ketjuja pois ottais…
Moottoriöljyä ja tiskiharja, n. 10min hauska puuhastelu
ja ketjut on puhtaat ja varmasti öljyssä.
Kannattaa pyyhkiä ylim. tietenkin pois.
Siis en laittais pikalukkoa omaani........
Voi vittu, kun ei tullut tiskiharja eilen illalla mieleen. Ite jynssäsin ketjut ja takarattaan puhtaaksi kälysellä hammasharjalla ja naftalla, jonka jälkeen tippakannusta huolellinen rasvaus.
withstupid.gif
Noh, tulihan hammasharjalla ihan kohtalaista jälkeä, mutta se oli sellaista nysväämistä.

Back