• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen O-renkaat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvin rasvattuun ketjuun kertyy mukavasti likaa, hiekka + muuta "tie" pölyä joka ketjurasvan kanssa kanssa on melkoista tököttiä.

Tuon paskan iroittamiseksi itse tuli tehtyä niin , että laitoin hammasharjalla (ei oma harja) automaattilaatikkoöljyä riittävästi ketjuun koko matkalle. Sitten vaan kovaa ajoa ja ylimäärinenpaska lähti kuin itsestään ketjuista irti, tosin ketjuista lentävää paskaa kertyi vähän ketjulinjalle takakatteisiin ja vanteelle josta se tosin oli helppo pestä normipesun yhteydessä pois.

Tätä samaa ketjurasva+pöly tahnaa kertyy myös eturattaan suojaoteloon joka kannattaa avata ja puhdistaa silloin tällöin, lisää ketjun ja miksei rattaidenkin kestoikää.

Hyvin rasvattuun ketjuun kertyy mukavasti likaa, hiekka + muuta "tie" pölyä joka ketjurasvan kanssa kanssa on melkoista tököttiä.

Tuon paskan iroittamiseksi itse tuli tehtyä niin , että laitoin hammasharjalla (ei oma harja) automaattilaatikkoöljyä riittävästi ketjuun koko matkalle. Sitten vaan kovaa ajoa ja ylimäärinenpaska lähti kuin itsestään ketjuista irti, tosin ketjuista lentävää paskaa kertyi vähän ketjulinjalle takakatteisiin ja vanteelle josta se tosin oli helppo pestä normipesun yhteydessä pois.

Tätä samaa ketjurasva+pöly tahnaa kertyy myös eturattaan suojaoteloon joka kannattaa avata ja puhdistaa silloin tällöin, lisää ketjun ja miksei rattaidenkin kestoikää.
Oman hondan huoltokirjassa ainakin ehdottomasti kielletään ketjujen harjaus koska vahingoittaa juurikin näitä kallisarvoisia o-renkaita. En myöskään itse harrasta ketjujen pesua, siinähän ne rullailee ihan kivasti enkä usko että paljon pidemmälle mennään vaikka kuinka niitä kiillottelisin. Päinvastoin voi saada paljon harmia aikaiseksi juuri vaikka harjaamalla o-renkaat paskaksi.

Peskää toki te jotka homman varmuudella osaatte tehdä ja jaksatte nähdä vaivaa. Minä keskityn ajamiseen (ja rasvaamiseen)

Ketjut pestään pehmeällä pensselillä ja moottoriöljyllä niin usein kun viitsii. Käydään pikku lenkki ja Castrolin ketjuvahat päälle kuumiin ketjuihin. Näin kesti mulla K4 kilogixxerin orkkisketjut 54250km.

Mitään naftaa tai petroolia en uskalla kettinkeihin laittaa.

Kysytääs täällä että mitenkä nuo ketjut (o-renkaat) kestää polttoöljyä? Ainakin se tuntus irrottavan sitä öljypaskaa aika tehokkaasti
nixweiss.gif

Moottoriöljy nyt muutenkin on vähän turhan notkeaa tavaraa tuohon mutta ei niitä takuulla kyllä ainakaan vaihteistoöljyllä voitelu riko.

"Takuu" tässä retorisessa mielessä
wink.gif

Oman hondan huoltokirjassa ainakin ehdottomasti kielletään ketjujen harjaus koska vahingoittaa juurikin näitä kallisarvoisia o-renkaita. En myöskään itse harrasta ketjujen pesua, siinähän ne rullailee ihan kivasti enkä usko että paljon pidemmälle mennään vaikka kuinka niitä kiillottelisin. Päinvastoin voi saada paljon harmia aikaiseksi juuri vaikka harjaamalla o-renkaat paskaksi.

Peskää toki te jotka homman varmuudella osaatte tehdä ja jaksatte nähdä vaivaa. Minä keskityn ajamiseen (ja rasvaamiseen)
Kuten tuossa kirjoitin niin LAITOIN hammasharjalla ketjuille öljyä, EN HARJANNUT niitä mitenkään. Harjalla tuntui vaan olevan helpompi levittää sitä öljyä ketjuun kuin kaataa esim, suoraan öljypullosta tai tuhertaa sormen kanssa . tms.

Ketju kestivät tuolla "huollolla" ja normaalirasvauksilla 47tkm 900cc pyörässä ,ja varmaan olisivat kestäneet pitempäänkin, mutta pyörä vaihtoi omistajaa ja ketjujen kunto ei ole enää tiedossa.

Purkki peräöljyä, vanha hammasharja, kasa rättejä, pyörä keskiajalalle ja ykkönen silmään. Siinä se. Kyllä kestää, putsaa ja hoitaa. Aikaa menee 2 minuuttia.

Kevyen rättikuivauksen päälle toki sitten vielä kunnon ketjurasvat.

Ja muistaa pesuissa olla pruiskimatta paineilmapesurilla ketjuihin.

-hh-

oikeilla aineilla rasvattuun ketjuun ei tartu lika eikä ketjua tarvitse koskaan pestä ja silti ne pysyy kirkkaana. Ihmeaineen nimi on kansanomaisesti "peräöljy", 80w90 viskositeettinen pahalle haiseva tavara. 4e litra motonetissä.

Tuossa tavarassa on ongelmia annostelussa, kiinnipysymisessä ja hajussa, siksi on joskus siistimpää käyttää spray yms. mössöjä. Peräöljyllä rasvattusta ketjusta paska irtoaa koska siitä puuttuu ne tahma aineet mitä spray rasvoissa on. Likaamista voi vähentää pienemmillä rasvausmäärillä, ei sitä öljyä tarvi niin paljon ketjuun laittaa jotta tippuu, monesti tulee laitettua liikaa..

Back