• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Ketjujen kestävyys

Sijainti
Espoo
No tuohonhan voi vastata että riippuu siitä kuinka ajaa.... no sitä tässä vähän haenkin.

Olisi yksi XX kiikarissa, 21000km ajettu ja siihen on jouduttu jo vaihtamaan ketjut ja rattaat ja vaihdon syynä oli että säätövara loppui. Kertokaattehan, varsinkin XX omistajat että kuinka paljon ketjujen pitäisi kestää ns. "normaali" ajossa ja varsinkin noitten alkuperäisketjujen? vai onko tuo pyörä saanut kenkää normaalia enemmän?

Nimittäin mulla 1000F:ssä 32000km ajetut ketjut/rattaat. Ketjuja en montaa kertaa ole joutunut kiristämään, ei rutise, eikä pauku ja rattaatkin ovat kuosissaan, ei vääntyneisyyttä piikeissä ja säätövaraa piisaa vielä.

Ajoin originaaleilla 38 tkm. Helposti varmaan on kolmessa kympissä sökönä, jos ei rasvaile tai muuten kiihdyttelee. Sanoisin että jos 21 tkm ketjut on sököt, joko kilometrejä mittarista puuttuu tai on saanut normaalia kovempaa kättä tai rasvailut on jääneet tosi vähiin. Aika paljon näkee porukkaa jotka ajelee aika kuivilla ketjuilla eli rasvailu ei paljon kiinnosta.
sport05.gif

Alkuperäisketjuilla/rattailla nyt aj.n.30tkm, kiristysvaraa löytyy edelleenkin. Se takahaarukassa oleva "tarramittari" systeemi on vihreän alueen keskivaiheilla. Ketjut ei myöskään rutise eikä pauku. Ketjuja olen kyllä rasvannut ahkerasti, kiristämään joutuu aika harvoin kun vaan keksi "oikean" kireyden, ohjekirjan arvoissa kun koitti alkuun niitä pitää sai säätää jatkuvasti, varsinkin 2 päällä ajoon liian kireelle menee mielestäni kirjan mukaan laitettuna.

mulla on -95 fireblade jossa vielä orkkis ketjut ja rattaat,mittarissa nyt 38tkm ja alkaa olemaan säätövara loppu,ajattelin vielä vetästä noilla sinne 40tkm ja vaihtaa uudet. kejut on viimeisen 8tkm:n aikana mitä pyörä mulla ollu rasvattu aina max 400 km:n jälkeen. ilmeisesti edellinenkin omistaja (Belgialainen) on jaksanut tämän toimenpiteen suorittaa melko täsmällisesti myös.

Hiukan oudolta kyllä kuulostaa.
Edellisellä XX:lläni oli vakiovälityksillä ja D.I.D:n ketjuilla, säätövara heti uusina reippaasti säätövaran loppupuolella. Liekö todellisuudessa säätövaraa indikoiva tarra väärässä kohtaa, koska haarukassa oli silti tilaa kiristää vaikka ohi merkkien. 30tkm noilla mentiin, eikä noi olleet lähellekään vaihtokunnossa silloinkaan kun mopo vaihto omistajaa. Nykuisen Busani ketjuilla ja rattailla on nyt ajettu 31tkm ja säätövaraa on vielä reilusti. Ketjujen kiristyksen tarvetta on ollut molemmissa mopoissa 7-10tkm välein. Säätäessä noilla ajoilla on säätötarve ollut 0.5-1mm luokkaa, eli suht. vähän. Sanoisin, että normaalikäytössä 20tkm ajolla vaihtoon mennyt ketjuratassetti kielii joko reippaasta ajotyylistä, tai taitavan huoltomiehen uskottelusta tyyliin "noi kannattaa vaihtaa varmuuden vuoksi riittävän ajoissa" tai sitten ne voi olla vaihdettu vaan mopon myynnin vauhdittamiseksi. Tsekkaa missä kunnossa jarrupalat ja eturengas on. Rauhallisessa ajossa XX:n originaali BT-56 edessä voi kestää helpostikin tuon 21tkm, kuin myös etujarrupalat. Raju ajotapa kun käy noiden viimemainittujenkin päälle, eikä pelkästään ketju/ratas setin.

Ensinnäkin, en tajua kuinka joku pystyy ajamaan XX:n alkuperäisellä eturenkaalla yli 20 tonnia.

Ketjuista en ymmärrä mitään, mutta mulla nyt 21 tonnia ajetussa XX:ssä alkuperäiset ketjut, ja ovat hyvässä kunnossa.

Käytin huollossa, ja huoltomies sanoi, että normaalisti ketjuilla ajetaan noin 13-15 tonnia.

Kai se riippuu kokonaan ajotyylistä ja siitä, kuinka niitä rasvaa. Ja siitä, mitä rasvaa käyttää.

Ensinnäkin, en tajua kuinka joku pystyy ajamaan XX:n alkuperäisellä eturenkaalla yli 20 tonnia.

Ketjuista en ymmärrä mitään, mutta mulla nyt 21 tonnia ajetussa XX:ssä alkuperäiset ketjut, ja ovat hyvässä kunnossa.

Käytin huollossa, ja huoltomies sanoi, että normaalisti ketjuilla ajetaan noin 13-15 tonnia.

Kai se riippuu kokonaan ajotyylistä ja siitä, kuinka niitä rasvaa. Ja siitä, mitä rasvaa käyttää.
Vai sellaista se huoltomies puhui? No, minä kerron vaan oman subjektiivisen kokemukseni perusteella koska otit asian puheeksi. Ketjuja rasvailen 500-700km välein, sekä sillon kun näyttävät muuten vaan ruutikuivilta. Lisäksi kunnon puhdistus 2-3 kertaa/ajokausi, eli 6-7tkm välein.
Se meikän Battlax oli jo 20952km ajettuna (sattu löytyyn kirjanpidosta
biggrin.gif
)aika lopussa, muttei sakkorengas...

No, mä vaan ihmettelin kun ilmeisesti puhutaan samasta renkaasta, mutta mulla se kesti muistaakseni noin 17 tonnia. Ja mä ajan mopoa kuin vanha pappa ladaa. Asiaan vaikuttaa kai, että suurimman osan ajasta kyydissä tavaraa ja nainen.

Mä tarkotin, että mun nyt siis 21 tonnia ajetut ketjut ovat hyvässä kunnossa ja niillä varmasti ajaa reilusti yli 30 tonnia.

Mutta kai se huoltomies tarkoitti, että yleensä hänen huoltamiensa pyörien ketjut ovat olleet lopussa siinä 13-15 tonnissa. Kai on sattunut kohdalle ne, jotka kääntävät kahvaa, mutta eivät rasvaa/pese ketjuja.

Hyvää kevättä, aja varovasti.

kyllä ne ketjut saa hajalle todella nopeasti. Esim lähde kaksipäällä lappiin. lähes kuiva ketju, vedät sateeseen ekalla 10km,sitten pusket kuivala ketjulla kaksipäällä rovaniemelle, niin se voi olla siinä.

vieläkun pesee sen painepesurilla ennen lähtöä.

kyllä ne ketjut saa hajalle todella nopeasti. Esim lähde kaksipäällä lappiin. lähes kuiva ketju, vedät sateeseen ekalla 10km,sitten pusket kuivala ketjulla kaksipäällä rovaniemelle, niin se voi olla siinä.

vieläkun pesee sen painepesurilla ennen lähtöä.
Oli niin tarkka kertomus, että liekköhän omakohtasia kokemuksia?
tounge.gif

Minulla meni XX:n orkkisketjut suunnilllen 25tkm ajolla loppuun. Se mikä ketjuissa ihmetytti, niin niitä ei tarvinnut kertaakaan kiristellä, ne vaan yhtäkkiä loppuivat (menivät mutkille).

Asiaan saattoi vaikuttaa alppiteiden ylämäkikiihdytykset ja autobaana nopeudet juuri ennen loppua.

Rasvaus (ketjuvaha) noin 500 km välein max.

itellä 900 blade, nyt ajettu ketjuilla ja rattailla 12000km ja alkaa olla lopussa
crazy.gif
rattaat jo montulla ja ketjujakin on säädelty jokunen kerta, oli muistaakseni d.i.d paketti. rasvailtukin on n.500km välein.. kumma juttu.. takarengas kesti yhtä kauan.

Kaveri ajo zrx1100 50tkm ja kerran vaihto eturattaan.
Et on se vissiin aikaspaljon merkitystä rasvauksella ja kyllä sitä eturatastaki kannattaa kattoo on meinaan vähän halvempi vaihtaa ku ketju.

Kilogixerin alkuperäisketjuilla ajettu nyt 40 tkm. Alkaa olemaan epätasaiset kireydeltään eri kohdissa (kuluneet). Eli vaihtoon menevät tässä pikkuhiljaa..

itellä 900 blade, nyt ajettu ketjuilla ja rattailla 12000km ja alkaa olla lopussa
crazy.gif
rattaat jo montulla ja ketjujakin on säädelty jokunen kerta, oli muistaakseni d.i.d paketti. rasvailtukin on n.500km välein.. kumma juttu.. takarengas kesti yhtä kauan.
onkohan liian kireällä sinun ketjusäädöt,ei kyllä muuten mene
noin äkkiä,kun sanoit aeeä aj.12tkm JA kitisttetty muutaman kerra
paljonko tämä "muutama" kerta on sillä ei niitä kovin usein
tarvitse kiristää tuolla km:määrällä.

tahtovat vaan tuolla renkaanvaihto firmoissa (korjaamoissa)
ilmeisesti edesauttaa tuota kulumista,ja säätävät ne piukkaan
kuin viulunkielet,saavat taas asiakkaan pian ostamaan uusia
ketju/ratas paketteja.

Ajoin omalla Bläkkärilläni alkuperäisillä ketjuilla 49tkm, eivätkä olleet vielä vaihtokunnossa, mutta en sitten viime kesänä enää uskaltanut Välimeren rannoille moottoriteitä käyttäen lähteä vanhoilla. Eli kyllähän ne rasvauksella ja oikealla kireydellä kestävät.

Minulla meni XX:n orkkisketjut suunnilllen 25tkm ajolla loppuun. Se mikä ketjuissa ihmetytti, niin niitä ei tarvinnut kertaakaan kiristellä, ne vaan yhtäkkiä loppuivat (menivät mutkille).

Rasvaus (ketjuvaha) noin 500 km välein max.
Ihan yks yhteen omien ketjujen kanssa sillä erolla, että ketjuillani on nyt ajettu 15 tkm, eikä ne vielä ole lopussa. Rasvauskin samalla tiheydellä.

Back