• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ketju/rataslinja kohdalleen

Melkoista tiedettä  
tounge.gif
...ite oon luottanut pyörän omiin "säätömerkkeihin" enkä ole huomannut että ketjut tai rattaat olisi kuluneet normaalia aiemmin loppuun
Taitaa olla kulumisen kannalta tärkeempää ketjujen pesu ja voitelu
wink.gif

Meinaatteko ihan oikeasti, että ne on tehtaalla ihan lämpimikseen stanssanneet nuo merkit svingiin?
Olisikin stanssatut merkit...
Mutku ei.
Sellaiset epämääräiset valetut viivat ja vastaparina aluvalu palikan joka suuntaan pyöristetty reuna.

Eihän sitä jatkuvasti tule tarkisteltua mittaamalla, varsinkaan kun renkaan irroitus ei muuta säätöjä.

Vaan eipä tuo mittatikkun askartelukaan mitään maksanut...

Melkoista tiedettä  
tounge.gif
...ite oon luottanut pyörän omiin "säätömerkkeihin" enkä ole huomannut että ketjut tai rattaat olisi kuluneet normaalia aiemmin loppuun
Taitaa olla kulumisen kannalta tärkeempää ketjujen pesu ja voitelu  
wink.gif
Eihän se nyt mitään tiedettä ole.  Mutta jos haluat äänettömät ja värinättömät ketjut niin silloin linjan suoruus on tärkeä.  

En usko että se pieni vinous vaikuttaa kulumiseen kovinkaan ratkaisevasti.

Lasermittaus on helpoin ja tarkin tapa.  Silmämääräinen svingin merkkien vertailu on melko epätarkkaa.  Parempi mittailla digitaalisella tönärilla.

Parempi mittailla digitaalisella tönärilla.
Kiristetään ketjun puoli oikeaan kireyteen, laitetaan tönärin perä takahaarukan päähän ja työnnetään piikki kiristyspalikkaan kiinni, laitetaan työntömitan lukko kiinni.
Laitetaan lukittu työntömitta toiselle puolelle takahaarukan päähän ja kiristetään toinen puoli niin, että työntömitan pinnat vastaa haarukkaa ja kiristyspalikkaa.

Ei siinä tarvitse lukea työntömitan lukemaa, eikä digitaalistakaan lukemaa. Saman homman tekee vaikka ruuvimeisselillä kunhan mittakohta pysyy samana eikä sormi liikaha.

Ei olis uskonu, että tätäkin pitää rautalangasta vääntää. Eikä todellakaan ole yhtään mitään tiedettä, vaikka orgissa taas vaihteeksi parhaansa yrittää.

Parempi mittailla digitaalisella tönärilla.
Kiristetään ketjun puoli oikeaan kireyteen, laitetaan tönärin perä takahaarukan päähän ja työnnetään piikki kiristyspalikkaan kiinni, laitetaan työntömitan lukko kiinni.
Laitetaan lukittu työntömitta toiselle puolelle takahaarukan päähän ja kiristetään toinen puoli niin, että työntömitan pinnat vastaa haarukkaa ja kiristyspalikkaa.

Ei siinä tarvitse lukea työntömitan lukemaa, eikä digitaalistakaan lukemaa. Saman homman tekee vaikka ruuvimeisselillä kunhan mittakohta pysyy samana eikä sormi liikaha.

Ei olis uskonu, että tätäkin pitää rautalangasta vääntää. Eikä todellakaan ole yhtään mitään tiedettä, vaikka orgissa taas vaihteeksi parhaansa yrittää.
Ja tuohon haarukan päähän/säätöpalikan päähän sitten pitäisi luottaa? Kun merkeissäkin jo on reilun puoli viivan väliä heittoa..

Riiiight.

Sehän onkin niin kamalan vaikeaa kouluttamattomalle ihmiselle ottaa rullamitta tai ihan mikä tahansa mitta-apuväline ja mitata kahden akselin väli. Ymmärrän toki, jos ei oikeasti osaa. Voi toki kysyä neuvoa joltain..

*tähän pari vapaavalintaista hymiötä, myhiötä ja kyrpiötä*

Ja tuohon haarukan päähän/säätöpalikan päähän sitten pitäisi luottaa? Kun merkeissäkin jo on reilun puoli viivan väliä heittoa..

Riiiight.

Sehän onkin niin kamalan vaikeaa kouluttamattomalle ihmiselle ottaa rullamitta tai ihan mikä tahansa mitta-apuväline ja mitata kahden akselin väli. Ymmärrän toki, jos ei oikeasti osaa. Voi toki kysyä neuvoa joltain..

*tähän pari vapaavalintaista hymiötä, myhiötä ja kyrpiötä*
Seisooko sulla, kun puhut kahdesta akselista?

On hyvä tietysti olla niin avoin ja ymmärtää, että jos ei osaa mitata ja tarjoat auttavaa apua. Mutta ottaahan se luonteen päälle jos on helpompikin tapa tehdä sama asia. Puhumattakaan että takahaarukan akseli ei ole näkyvissä johon voisi jollainlailla rullamitan pään laittaa ja ei kyseenalaista tarkkuutta. Tuo tankosysteemi on kyllä näppärä minkä seikkailija r laitto, mutta rullamitta... nojoo.

Jos ottaa noin luonteelle, että sanoo toisen tavan niin silloin voi suksia *tähän vapaavalintainen paikka*.

Aivan selvästi alkaa kevät olenaan ovella, ku joka helkatin ketjussa on ihan mahoton tinka päällä.

Miten olis jos vaikka jengi ihan rauhassa käy vielä saunassa, juopii vähän kaliaa ja kattelee ikkunan läpitte lunta joka ulkona sulaa ja ajattelee asiasta posiitiivisesti.

inlove.gif
inlove.gif
blush.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Kohta mopoillaan kaikki!

062802moto_prv.gif

Yks sellainen karvalakki-tapa on ottaa tarpeeksi pitkä ja suora skeba, laittaa se takarenkaan kylkeen niin että skeban toinen pää ylettää etuakselin kohdalle.
Kun kokeilee molemmille puolille rengasta niin näkee kyllä onko takapyörä suorassa vai ei.
Tässä siis tarvii pyörä olla joko keskituella tai takapukin päällä.
Olen itse huomannut, kun on ollut tarpeeksi tasainen suoranpätkä ja tuuleton päivä, että fillari puoltaa ilman käsiä ajaessa jos takapyörä ei ole suorassa.

Yks sellainen karvalakki-tapa on ottaa tarpeeksi pitkä ja suora skeba, laittaa se takarenkaan kylkeen niin että skeban toinen pää ylettää etuakselin kohdalle.
Kun kokeilee molemmille puolille rengasta niin näkee kyllä onko takapyörä suorassa vai ei.
Tässä siis tarvii pyörä olla joko keskituella tai takapukin päällä.
Olen itse huomannut, kun on ollut tarpeeksi tasainen suoranpätkä ja tuuleton päivä, että fillari puoltaa ilman käsiä ajaessa jos takapyörä ei ole suorassa.
Vastaavasti renkaankyljestä linjarilla, voi verratta ketjulinjaa linjarin suhteen..

Itse olen käyttänyt n.800mm pitää aluprofiilinpätkää em. tavalla.

Back