• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kestävä touring kumi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Motohtori
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkohan noilla Z6 ja Z4 kumeikseilla merkittävää hintaeroa?
nixweiss.gif

Olevinaan en tuolta org:in shopista löytäny Z4 hintaa...

EDIT: Jpp no olihan sielä ku katto silmillä eikä otalla, Z4 hieman etullisempi

Itsellä tommoisiin kilsoihin tainnu pässtä takasella viimeks mopo/piikki aikoina. Nykyisin tahtoo olla toi takasen vaihto väli 3 000-6 000 kilsaa. ( ja usein ollut sillon jo todella vaihto kunnossa eli kankat näkyvissä paikoin.)
Onko analogiasi siis
a) mies on nykyään kovempi
b) pyörä on nykyään kovempi
c) rahaa on nykyään enemmän

jos a), niin kuminkesto on miehen mitta.
jos b), niin kuminkesto on pyörän mitta.
jos c), niin kuminkesto on varallisuuden mitta.
a) täytyis käydä kokeilemassa jotain vanhaa tyttö ystävää ja kysyä siltä.
b) varmaankin on tehokkaampi.
c) ainakin velkaa on enemmän.
tounge.gif

Ei kannata liian kovaa eli kestävää rengasta ostaa. Pikkasen liikaa kosteutta tiessä ja vähän kovempi kanttaus, niin voipi mennä metsään?  
confused_orig.gif
No voiko sitten ostaa liian 'sportin' renkaan? Tarkoitan katukäyttöön tarkoitettuja. Eli jos Z6 on touring ja M3 sportti, niin onko jokin muu syy kuin kuluminen/hinta välttää tuota sporttia? Eli jos haluan turvallisen renkaan, niin mitä tyyppiä se on?

Katukäyttöön tarkoitettujen sporttirenkaiden väitetään toimivan ok myös vähemmän lämpimänä. Itse en vedä juurikaan limitillä, joten saanko mitään hyötyä sporttirenkaista?

Ei kannata liian kovaa eli kestävää rengasta ostaa. Pikkasen liikaa kosteutta tiessä ja vähän kovempi kanttaus, niin voipi mennä metsään?  
confused_orig.gif
No voiko sitten ostaa liian 'sportin' renkaan? Tarkoitan katukäyttöön tarkoitettuja. Eli jos Z6 on touring ja M3 sportti, niin onko jokin muu syy kuin kuluminen/hinta välttää tuota sporttia? Eli jos haluan turvallisen renkaan, niin mitä tyyppiä se on?

Katukäyttöön tarkoitettujen sporttirenkaiden väitetään toimivan ok myös vähemmän lämpimänä. Itse en vedä juurikaan limitillä, joten saanko mitään hyötyä sporttirenkaista?
Sporttirenkaasta saat enemmän pitoa, joka tapauksessa. Jos et kuitenkaan rajoilla tai edes lähellä, niin eiköhän sitten ole perustellumpaa ostaa kulutusta kestävämpi ja samalla edullisempi gummi. Toisaalta, kun gummi otta enemmän pitoa tienpintaan on se myös turvallisempi...

Pyöränä FJR1300

1. Z4 8000 km 2.5/2.9 Bar (4000 Km 2 päällä Norja)
2. Z6 10000 Km 2.5/2.9 Bar (9000 Km 2 päällä Norja)
3. Z6 13000 Km 2.7/3.1 Bar (8000 Km 2 päällä Eurooppa)
4. Z6 5000 Km--->

2. ja 3. sarjan kestävyyserot voi johtua Euroopan teistäkin.

Mulla oli edellisessä BMW R1100RS:ssä sekä Z4 että Z6 kummeja

Z6 ei kestä mitään. Toi 7000km on kyllä varmaan maksimi.
Z4 sen sijan kestää about 10000km.

Jos mulla vielä olis toi bemari, en siinä muuta kuin Z4:ia käyttäisi.

Z6:n kulumista vielä hankala seurata kun siinä ei ole  keskellä minkäänlaista uraa, joten se loppuu sitten todellä yllättäen. Varsinkin jos on tottunut esim. Z4:n kestoon.
Samansuuntaiset kokemukset mullakin. Z4 toimi paremmin käytössäni ja kesti ajettavana pidempään varsinkin takarenkaan osalta.

Jos on aidosti katukäyttöön tarkoitettu sporttirengas (eikä ns. katulaillinen kilparengas), niin se on paras valinta, jos rahalla ei ole väliä.

Nämä "sport touring" renkaat ovat kompromissi pidon ja kulutuskestävyyden välillä.

Viimeksi rengasta hommatessani harkitsin pitkään Tylyttäjän suosittelemaa Diabloa (mallia en tähän hätään muista, voin kaivaa sen huomenna), sillä rinkulalla olisin päässyt luultavasti hyvin 8 tkm.
Päätin kuitenkin ostaa ensin nyt Z6:n ja sitten seuraavaksi jonkun sporttisen Diablon.

Tämä on asia joka väännetään esiin pari kertaa vuodessa.Pari perusasiaa jotka pitää selvittää itselleen ensin.
Jos ajat ns normaalinopeuksilla ja pysyt poissa ratojen vauhtileikeistä,osta esim. Metzelerin ME 880.Se on kuitenkin yksi parhaista kulutuksenkestoltaan,ellei paras.
Jos tykkäät vetää välillä korva maassa pienessä sladissa,osta joku todellinen sporttikumi. Mieti sitten kykenetkö käyttämään kaiken pidon minkä rengas tarjoaa.Eli onko hinta/ajetut kilometrit oikeassa suhteessa.

Diablo strada kestänyt edessä 15 000+km, ja vielä kilsoja edessä.. yksi ratareissu takana.
Takana sama rengas 7000km ajettuna eikä näytä juurikaan kuluneelle. Kiihdytetään aina kun mahdollista kaasu pohjassa
smile_org.gif

Paineet olen pitänyt lähempänä 3 bar, renkaita en ole saanut lipsumaan paitsi pari kertaa sateella varomattomasti kiihdyttäessä.

Oletteko ajatelleet sitä, että eri motoristeilla on huomattavan erilainen käsitys siitä, milloin rengas on vaihtokunnossa.

Raskaammassa matkapyörässä minulla hyvät kokemukset Pilot Road:sta. Pannarissa takanen 17 - 19 tkm, etunen 25+ tkm. Nyt tulee alle Pilot Road 2, jonka pitäisi olla vielä parempi, koska on 2-komponenttirengas eli keskellä kovempaa, reunoilla pehmeämpää. Raskaassa pyörässä Z6 ei tahdo takana kestää. Marathon 880 on oikein perus-touring rengas ja kestää julmetusti kilometrejä, pidon kustannuksella tietysti.
sport05.gif

etunen fj1200 yamaha kesto 11000 km micelin road pilot 2 pito hyvä , kehujen mukaan odotin enmmän kestoa
lookaround_orig.gif

Pitäis kohta laittaa uutta kumia taakse ja Pirelli Diablo Strada tuntuu kuluvan melko nopeasti. Ehdotelkaa kestävää taka kiekkoa tourin pyörään. Bikessä taisi olla viime vuonna testikin.
minulla oli gsx 1400 pyörässä bridgestone 020 ensiasennus renkaana.6000 km ja finito.nyt on alla pilot road 2 ja pian samat 6000 km;ja rengas ei paljon uudelle häpeä.kulutuskesto paaaljon parempi.suosittelen.

Itselle Pilot Road yllätti, se on hyvä rengas, varsinkin takana. Yllättävä pito ja kestää. Voi heittää rataakin jopa polvi maassa, kunhan ei hirveesti kaasua tarjoa samaan syssyyn.

Perus Diablo on etusena mielestä jarrutuspidossa aivan onneton. Yleensä olenkin sitä mieltä, että pehmeät renkaat on halvimmat vakuutukset. Kuluu nopeemmin, mutta onhan se kivempi että ei luista kun haluat jarruttaa. Rengas oli itsellä niin liukas, että se ulvoo, Voi ajaa nakupyörällä esim 100km/h:ssa, ja jarruttaa moottoria vasten ja rengas ulvoo. ei hirveesti vakuuta eturenkaana. luulin, että pyörän vika(pysty ajoasento),kun speed triplellä ei perä nouse kirveelläkään, vaan etunen luistaa alta. mutta vaihdettuani perus Diablon pois ongelma poistui täysin.

JT

Mulla Z6 takana kesti n.6tkm eipä ollu hyvä saavutus mut pitoa riitti ja rahalla saa uusia! Nyt kokeilussa Pilot Road 2 ja hyvin toimii. Kunhan kestää sen 6tkm....oon tyytyväinen!

Jep! Esimerkkinä Z6 c-malli 1200 RT:ssä on pyörinyt jo reilut 15000 km. Ajo pääosin 2 päällä ja usein reput täynnä tavaraa. Painetta olen pitänyt +0,5 bar yli suosituksen.

-hessu-

Oletteko ajatelleet sitä, että eri motoristeilla on huomattavan erilainen käsitys siitä, milloin rengas on vaihtokunnossa.
Tämä on muuten kipeän totta. Mulla on nyt kolmas kierros Z6:sia menossa nykyisessä pyörässäni.
15500 km pääsin sillä toisella takanakillla niistä, mutta silloin se oli Loppu isolla ällällä.
Sitä seuraavan vaihdoin suosiolla jo 13 donassa. Kaikki riippuu ajotavasta, teistä, meistä, heistä ja vuodenajasta.

Back