• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kestääkö selkä ja minkä matkan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sister54
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
sad_orig.gif
 tänään 4 tuntia päivystyksessä, diagnoosi: tod.näk. välilevyn pullistuma  
nixweiss.gif
särkylääkettä ja lepoa!
pitääkö customi vaihtaa... pyörästä en luovu  
mad.gif

miten motoristin selkä kestää? onko pyörämallista kiinni? yx kerto, ett vaihdettuaan varaderosta harrikkaan alkoi säryt alaselässä  
crazy.gif
miten sulla? kuinka pitkään pystyt ajamaan?

Kyllä taitaa tosi paljon olla pyörätyypistä kiinni, itse en customilla pystyisi tuntia pidempään ajamaan mutta XX:llä meni esim. rautaperse helposti koska paino jakautui tasaisemmin myös käsille ja jaloille.

Varaderon tyyppiset mopot varmasti hyviä vaihtoehtoja jos selkävaivoja, vankka tasapainoinen etenijä ja "alustan" säädöissä löytyy laajuutta.
Ite ajelen FJR:llä ja tänään tuli mittariin 513km mutta matkaenduro on mielestäni paras vaihtoehto tämän tyyppiseen ongelmaan pyörän luonteen vuoksi.

Gixerillä menny vuorokausi jo muutamaan kertaan.
Alppien laskut tuntuu käyvän käsille...

apinakiikulla ajettu päivämatkana 1100km. ja kaksi yötä teltassa, humalassa bileiden ajan (tähän sisältyy yleensä jokunen kuperkeikka ja muu koheltaminen), ja sama matka takaisin kotiin. tarvii olla fysiikka kunnossa.
cool.gif

niin, ja olen selkärangaton niinkuin mummo aina sanoo. selkäranka yläpäästä hiukka kiero erään nuoruuden autokolarin takia. mutta ei haittaa menoa eikä meininkiä kun pitää paikat kuosissa.
buttrock.gif

Täytyy kyllä sanoa että jos ei selkäsi anna myöden ajaa nykyisellä pyörälläs, niin käy kokeilemassa eri kyykkyjä, on meinaan mun satunnaisesti reistaavalle selälle kovastikin esim. -09 750 gsx-r:ssä ja 1000 gsx-r:ssä eroa, tonnisella selkä jumitti jo sadan kilsan jälkeen, kun seiskapätkällä pääs pari sataa ilman mitn ongelmia..
Ja tuo -02 rytkönen mikä itsellä on, rautaperseajo meni ilman minkäänmoisia tuntemuksia selässä...
smile_org.gif

Eli siis koeajoille vaan, kyllä sieltä kyykyistäkin eroja löytyy, ja toivonmukaan löytyy sulle sopiva!
smile_org.gif

Samaa mulle saneltii ja on toi alaselän skolioosi! CB1000R näytti menevän 250 km ihan mukavasti (vähä kolotti). kyykyl menee pidempää! Toi selkä panssari autto mulla jonkus verran!

Se on vaan särkyä! Väännä kahvaa kyl sen unohtaa!!
biggrin.gif

Tuo ajoasento ja vaivan laatu on niin yksilöllistä.

Mulle jopa matkalehmä cbr 1000 f oli myrkkyä, mutta pannari ja varadero taas sellaisia, joilla matka taittuu kirjaimellisesti kivuttomasti ( tai ainakin lähes).
Customia en edes uskalla koittaa, kun kuivatyypitkin tuntuvat epämiellyttävältä selälle.
Pisin yhtäjaksoinen päivämatka oli n. 1200 km ( pannarilla) ja kestoltaan pisin 19 tuntia (varaderolla).
Ja voin sanoa, selkäni on paskana ja pahasti!

Harrastusta tuskin joudut lopettamaan, mutta vaivat tulevat karsimaan vaihtoehtoja.

Jos olisin rahamies.. koittaisin goldwingiä kunnollisella selkätuella.. mutta ei niin ei... eikä lotossakaan tärppää!
tounge.gif

Istuminen varsinkin pystysuorassa nakulla tai customilla on myrkkyä välilevyille. Sitten kun vielä kädet ylhäällä kaulan tasalla luo lisää painoa ja painetta välilevyihin. Kyykkypyörän asento on eteenpäin makaava niin se poistaa rasituksen välilevyiltä.

Poistuuko kipu kun makaat selälläsi? Jos poistuu, niin kyykky pyörä poistaa ajosta aiheutuvat kivut.  
thumbs-up.gif
Hyväkuntoiset vatsalihakset pitävät vielä rangan keskikohdan kunnossa ettei rasitus käy sinne.

Edit: ainiin onhan sulle opetettu selän venyttelyt ja liikkuvuuden harjoitus? Se auttaa tosi paljon oikeanlainen venyttely. Liikkeet on vähän semmosia ettei tulis kuuna päivänä mieleen.
biggrin.gif

Mulle jopa matkalehmä cbr 1000 f oli myrkkyä
Ai, mulle taas paras pyörä/ajoasento noista omista vehkeistäni  
tounge.gif

Kaikki muut ollu ns. retroja (suht pysty istuma-asento) ja ainakin Äxässä puutu selkä ja peffa ihan totaalisesti.
Cebarissa vois istuu vaikka maailman tappiin asti, jossei tuo kaasukäsi puutuis ja sen takii joutuukin huilimaan sillon tällön  
smile_org.gif

Noista selkävaivoista ei (onneks) ole mitään kokemusta  
nixweiss.gif

Istuminen varsinkin pystysuorassa nakulla tai customilla on myrkkyä välilevyille. Sitten kun vielä kädet ylhäällä kaulan tasalla luo lisää painoa ja painetta välilevyihin. Kyykkypyörän asento on eteenpäin makaava niin se poistaa rasituksen välilevyiltä.

Poistuuko kipu kun makaat selälläsi? Jos poistuu, niin kyykky pyörä poistaa ajosta aiheutuvat kivut.  
thumbs-up.gif
Hyväkuntoiset vatsalihakset pitävät vielä rangan keskikohdan kunnossa ettei rasitus käy sinne.

Edit: ainiin onhan sulle opetettu selän venyttelyt ja liikkuvuuden harjoitus? Se auttaa tosi paljon oikeanlainen venyttely. Liikkeet on vähän semmosia ettei tulis kuuna päivänä mieleen.  
biggrin.gif
Tässä viestissä on pointtia!
Pienikin painon siirto eteen- (käsien varaan) tai taaksepäin (painoa pakaroille) vaikuttaa todella paljon. Käsien asennoilla on myös tosiaan valtava vaikutus ryhtiin ja sitä kautta keskivartaloa tukeviin lihaksiin, mikä käy ilmi varsinkin pitkässä rasituksessa.
Harmi vain, ettei kaikilla ole samanlaiset nikamat ja välilevyt, jolloin voisi antaa lekurin tarkan reseptin asennoltaan oikeaan fillariin.
tounge.gif

Riittävästi taukoja ja venyttelyjä, niillä pääsee jo pitkälle.

Itsellä on sellainen ns. preussilainen ajoasento, jotkut sanovat sitä ergonomiseksi, ei selkä ole moineskaan. 6h ajo on ollut ehdoton maksimi pyörällä ja nykyään on ajorupeamat max.2h ja sitten veryttelyä ja jalottelua.
Paras apu selkäkipuun on vatsalihastreeni ja syvien selkälihasten harjoitukset eli jumppa ( itse jumppaan joka päivä), rentoutuksena menee selkäkippi tai vastaava venytys pää alaspäin (ainoa asento jossa selkäranka lepää ja paine vähenee/ laukeaa välilevyissä).
Jos käy tai tietää urheiluhierojan, häntä voi myös pyytää tekemään passiivisia venytyksiä jalkoihin sekä lantioon, ne parantavat alaselän ja lantionpohjan liikkuvuutta, samalla venyttävät lihaksia ja jänteitä joita itse ei pysty venyttämään. Hieronta on kuitenkin vain lihashuoltoa, ei syyn tai oireen hoitoon tarkoitettu.
Omassa rangassa on kuluma välilevyssä, joka johtuu liian raskaista nostoista niin töissä kuin salillakin (sali on oikeastaan pahentanut sitä), välillä pukkaa iskiaksen tyyppisen oireen etenkin lämpimillä ja hautovilla ilmoilla.
Vaikka customikin on rento, kannattaa katsoa se ajoasento kohdilleen, istuimen sekä ohjaustangon asennot ja etäisyydet, niitä kun pystyy säätelemään mielensä mukaan.

Selkä ei tai kädet ei väsy tai puudu ajaessa yhtään vaikka kyykky on alla, sen sijaan toinen polvi ja etenkin nivunen huutaa hoosiannaa jo lyhyenkin ajon jälkeen... vanhat vammat on niiiin kivoja.

3:n välilevyn pullistuma
mad.gif
ja alaselässä. Ei käy kyykky eikä costomi kunnolla
nixweiss.gif
Mutta vanhassa zzr:ssä lienee parhain ajoasento, tähän asti. On niitä melkoinen joukko tullut tässä kokeiltua.

Mutta vanhahan ei periksi anna
buttrock.gif
buttrock.gif

Nuo selkävaivat ovat hyvin yksilöllisiä eikä niihin voi yleispätevää ja kaikille sopivaa ohjetta antaa. Tyypillisesti asennot jossa paino kohdistuu pystysuorassa selkärankaan rasittaa välilevyjä enemmän. Jos katsot millaisia selkävaivaisille tarkoitetut työtuolit ovat niin siitäkin voit saada vinkkejä pyörän valintaan. Kannattaa kokeilla erilaisia vaihtoehtoja.

Toisaalta 90% välilevyn pullistumisista paranee omia aikojaan muutamassa kuukaudessa vaivaamatta sen kummemmin myöhemmin. Parasta lääkettä niiden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn on keskivartalon tukilihasten vahvistaminen ja ehdottomasti takareisien, pakaroiden ja lonkan koukistajien säännöllinen venyttely. Tuo venyttely tahtoo unohtua silloin kun selkä ei vaivaa.

Älä vielä vaivu synkkyyteen!

Yksi juttu vielä: Jos tupakoit, niin lopeta se. Tupakointi pahentaa noita välilevyn vaivoja.

Mä ajaisin kaikkein mieluiten jalat edellä ja kädet ylhäällä, mutta sillon kaikki paino on perseellä ja mun selkä ei kestä sitä. Niinkuin ei kestä maastavetojakaan
sad_orig.gif

Mutta esim. XJR:llä ja Z:lla pystyn ajamaan satojen kilometrien repäsyjä huoletta.

Itelläkin selkä juilii toisinaan. Johtuu siitä, että alaselkä on jonkun verran notko. Kyykyllä ajoasento on sellainen, että sitä painetta ei tule nimenomaan niihin taaimpiin osiin rankaa, joten ajaminen tuntuu hyvältä selälle.
Voisin veikata, että taas customilla homma ois just toisin..

Mutta mun vika nyt onkin jotain muuta kuin välilevyn pullistuma. Eli kannattaa ehkä lääkärin tai fysioterapeutin kanssa jutella, millainen ajoasento ois hyvä.

Ei ole selkä reistaillut (matka-enduro) kotarilla ajaessa, edes pidemmillä reissuilla, ilmeisesti ajo on kuitenkin sen verran aktiivista ettei paikat jumiudu.

Samanmoinen matka (autossa) istuskelua ja alaselkä alkaa ilmoittelemaan itsestään.

Ajoasento siis mallia nyrkit edellä, selkä suorana.

^Sama mulla autossa. Välillä joutuu laittelemaan jotain koroketta reisien alle ihan polvitaipeiden lähelle. Se jeesii pikkusen.

Normaalisti mennään jalat edellä vaikka maailman tappiin ilman kolotusta  
062802moto_prv.gif

Nyt on ajettu viikko lainatulla kawan zxr1200s:llä. Eka illan jälkeen niskat jumissa, selkä jumissa ja ranteita pakotti.
Pari viimestä päivää ollu ilman ongelmia. Polvikaan ei oo ilmotellu itestää vaikka esim. autoa ajaessa alkaa 100km jälkeen särkemään ku on polvi hieman koukussa. Vittumaista ku menee lukkoon välillä.
Ja kivahan tuolla kawalla on leikkiä. On vaan kortti herkässä  
crazy.gif

Back