• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskustelupalstan moderoinnista

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Toivottavasti en nyt hauku väärää puuta, mutta olen ymmärtänyt, että otsikkoja ei pysty muuttamaan muut kuin moderaattorit. Tässä hyvä esimerkki asiattomasta moden valtuuksien käytöstä. Kirjoittajan alkuperäinen otsikko oli: Apua!  Ja nyt siellä lukee: En osaa kirjoittaa aihetta kuvaavaa otsikkoa.
Haukut väärää puuta jos haukut moderaattoreita, "syyllinen" on täällä - tai ehkä se oli vaan samaistumista käyttäjään ja kirjoitin mitä ekaksi päähän tuli, kuten nähtävästi ketjun aloittajakin
biggrin.gif

a) otsikko sinänsä on yhtä kuvaava kuin aiempi capseilla kirjoitettu "APUA!" (ja on vielä väärässä osiossakin)

b) odotin millon ensimmäinen tuosta jotain sanoo ketjussa ja tarkoitus oli muuttaa tuo sen jälkeen toisenlaiseksi

kerrottakoon että noista huuto- sun muista kuvaamattomista otsikoista on käyttäjiä ohjeistettu sähköposteilla jo reilun vuoden ajan, myös kyseisen viestin kirjoittaja on login mukaan voittanut tälläisen mailin aiemmin.

T: asiaton moden valtuuksien käyttäjä, joka tosin "moderoi" taas ekaa kertaa moneen kuukauteen...

sanoi:
Hänen tulisi pidättäytyä loukkaamasta muita käyttäjiä, tahi muuten kirjoittaa asiattomalla tavalla kuten tarkoituksenmukaisesti provosoida tai haastaa riitaa.

Säännöt ovat olemassa kaikkien käyttäjien viihtyvyyden ja luettavuuden varmistamiseksi, sekä Suomen lakien noudattamiseksi. Myös ylläpito ja moderaattorit sitoutuvat noudattamaan näitä sääntojä, sekä Netikettiä ja siellä mainittuja ohjeita. Sääntöjen tarkoituksena on myös pitää moottoripyora.org-sivusto Suomen tasokkaimpana moottoripyörä-foorumina.
Mitä epäselvää vielä on, noiden mukaan kun mennään niin eikö homma pitäisi pelittää?

Foorumilla on kohta miljoona viestiä, joten kyllä jotkut osaa kirjoittaa asiaa.
tässähän se ongelma onkin..tehtäiskö jotain senkin eteen jotta hekin voisivat osallistua jotka eivät osaa?

allekirjoittanut mukaanlukien.

Toivottavasti en nyt hauku väärää puuta, mutta olen ymmärtänyt, että otsikkoja ei pysty muuttamaan muut kuin moderaattorit. Tässä hyvä esimerkki asiattomasta moden valtuuksien käytöstä. Kirjoittajan alkuperäinen otsikko oli: Apua!  Ja nyt siellä lukee: En osaa kirjoittaa aihetta kuvaavaa otsikkoa.

Tämä uusi otsikko tuskin oli moderaattorin itsekritiikkiä omista taidoistaan. Asiallisesti hoidettuna otsikko olisi muutettu esim. Kysymys nimimerkin vaihtamisesta ja aloittajaa olisi kehoitettu käyttämään tulevaisuudessa kuvaavampia otsikoita.
jos ei osaa kirjoittaa edes sinnepäin kuvaavaa otsikkoa, ei ole syytä kirjoittaa ollenkaan, tai ei ainakaan kannata ihmetellä jos otsikko muutetaan.

mieti nyt jos kaikki otsikot alkaisivat kuvailematta itse asiaa mitenkään.

Tämä uusi otsikko tuskin oli moderaattorin itsekritiikkiä omista taidoistaan. Asiallisesti hoidettuna otsikko olisi muutettu esim. Kysymys nimimerkin vaihtamisesta ja aloittajaa olisi kehoitettu käyttämään tulevaisuudessa kuvaavampia otsikoita.
jos ei osaa kirjoittaa edes sinnepäin kuvaavaa otsikkoa, ei ole syytä kirjoittaa ollenkaan, tai ei ainakaan kannata ihmetellä jos otsikko muutetaan.

mieti nyt jos kaikki otsikot alkaisivat kuvailematta itse asiaa mitenkään.
onko häpeä se jollei todellakaan osaa.

se ehkä..
jotta osaa ja on mahdollisuus mutta käyttää sen "kirjoitin mitä ekaksi päähän tuli"

eli asiallisemminkin olisi voinut hoitaa.

Aikooko orgin hallitus, ylläpito tms tehdä tulevaisuudessa mitään sen eteen, jotta foorumille saataisiin selkeät säännöt ja linjaukset koskien moderointia?
Mahdollisesti, mahdollisesti ei. lähes aukoton ohjeistus (vertaa lakitekstiin) on todella monimutkaista eikä välttämättä tämäntyyppisen foorumin tarpeen mukaista.

Jos aletaan tekemään 50 sivuista eri pykäliä erikoistapauksista selvittävää "orgin sääntöä", olemme mielestäni tilanteessa joka ei ainakaan parempaan suuntaan nykyisestä vie.

sanoi:
Oliko tämä ihan faktatietoa vai olettamusta?
osaa, on faktaa..häpeä silkka mun olettamus.
Näin 7,5 vuoden kokemuksella äkkiseltään voisin sanoa, että henkilön kirjoitetusta tekstistä näkee kyllä osaako hän kirjoittaa esimerkiksi otsikkokenttään jotain edes läheltä liippaavaa - se että viitsiikö on sitten ihan toinen asia.

Sitten toki täällä on muutama käyttäjä, jotka ovat esim syntymästään saakka olleet kuuromykkiä mutta yrittävät edes - näistä näkee sitten itse kirjoituksestakin että virheitä saattaa tulla.

Aikooko orgin hallitus, ylläpito tms tehdä tulevaisuudessa mitään sen eteen, jotta foorumille saataisiin selkeät säännöt ja linjaukset koskien moderointia?
Mahdollisesti, mahdollisesti ei. lähes aukoton ohjeistus (vertaa lakitekstiin) on todella monimutkaista eikä välttämättä tämäntyyppisen foorumin tarpeen mukaista.

Jos aletaan tekemään 50 sivuista eri pykäliä erikoistapauksista selvittävää "orgin sääntöä", olemme mielestäni tilanteessa joka ei ainakaan parempaan suuntaan nykyisestä vie.
Kiitoksia!

Tämä riittääkin minulle.

Se, että edes harkitaan asiaa on jo paljon.

Kaiken sen vaivan ja perustelujen arvoinen mitä tässä viimeviikkona on käyty.

Ja älkää mua syyttäkö...Matti Vihdistä tän alotti
wink.gif

buttrock.gif
bowdown.gif

Se, että edes harkitaan asiaa on jo paljon.

Kaiken sen vaivan ja perustelujen arvoinen mitä tässä viimeviikkona on käyty.
Miksi ei harkittaisi? Jos yhdistyksen jäsen haluaa että harkitaan niin toki sitä harkitaan. Jos ehdotustasi ei edes harkittaisi olisi tilanne mielestäni jo yhdistyshengen vastainen.

Viittaukseni lakitekstiin vaan on valitettavaa tosiasiaa, jos olet kovinkin paljon lakikirjaa lukenut niin ymmärrät mitä tarkoitan. Jos jokaiseen erikoistapaukseen pitää tehdä sääntö tehdään tilanne missä aletaan etsimään porsaanreikiä, tai ollaan mahdottomassa tilanteessa koska ohjeistuksesta tulee lähes tolkienin kirjojen mittainen (näin karrikoidusti).

Asioihin voi vaikuttaa monella tavalla, kuten esimerkiksi tekemällä hyviä ehdotuksia mitä voidaan pähkäillä. Jonkun yksittäisen moden leimaaminen / sättiminen oletuspohjalta onkin sitten sieltä vaikutustapojen toisesta päästä, joka vie uskottavuuden henkilön hyviltäkin tuotoksilta.

Koitetaan pysyä asialinjalla ja suzukain moderointitoimikunnalle voi edelleenkin laittaa niitä ehdotuksia osoitteeseen yllapito@moottoripyora.org .

Jos tarkkoja halutaan olla, niin .ORG! (eli moottoripyora.org) on nettisaitti, jota Motorg ry ylläpitää. Rekkaantuneista foorumilaisista reilu 3 % on ry:n jäseniä.

Mitä kaivattuuun moderointiohjeeseen tulee, niin sellaisen kirjoittaminen voi olla aika turha proggis. Lopputulos jäisi helposti päivänselväksi liirumlaarumiksi, mitä kukaan edes vähän täyspäinen ei tarvitse omaa toimintaansa ohjaamaan. Joillakin tuntuu olevan hieman liian yksinkertainen käsitys siitä miten helppoa tai vaikeaa on tehdä moderointi justiin oikein. Selviä tapauksia on suurin osa, mutta joskus tulee vastaan sellaisia ketjuja, jotka ovat selvästi suistuneet pois aiheesta ja muuttuneet tyhjänpäiväiseksi väännöksi jostakin muusta vaikka itse aihe on edelleen auki. Mutta sitä on vaikea sanoa, minkä viestin kohdalla suistuminen on tapahtunut eli missä kulkee raja siivottavan ja säilytettävän välillä. Siinä joutuu tekemään kompromisseja eli päätöksiä hyvinkin subjektiiviselta pohjalta katsoen kokonaisuutta eikä vain sitä, mitä ko. viestin kirjoittaja mahtaa siivoamisesta tuumata. Näitä hankalia tapauksia varten ohjeita tokko saisi koskaan hyödylliseksi, ja selviä tapauksia varten ohjetta ei tarvita. Ja loppupeleissä, realiteetti on se että ohje ei muuttaisi moderointia juuri miksikään. Muutoksen aikaansaamiseksi pitäisi tuntea ongelma.

Ei mulla nykylinjasta valittamista ole, mutta:

- hauska setä kava10 provosoitiin pois aikoinaan. Se menetti kyllä hermonsa, mutta sen provosointi oli sallittua, vastaus ei. Moderoinnin taidonnäyte.

- Parhaan satiirikon Kaasunallen provosoi pois pääylläpitäjä Jassu.

- Rico esitti jossain ketjussa että ylinopeutta ajavat pitäisi viedä saunan taakse eli siis tappaa. Kun asiasta keskusteltiin toisessa ketjussa, Rico editoi lausuntojaan vars. ketjussa, jolloin asia muuttui ihan toiseksi.

- Ja kuten Anatooli huomasi, kritiikin esittäminen on turhaa, täällä on nerot töissä.

- Sääntöfanaatikkojen aivopierut on pyhiä, järjenkäyttöä esittävät poistetaan.

- Enpä tiedä mitä tapahtui Magnamanille. Aika vääntäjä kuitenkin, siviilissä ihan ok jätkä;))

+ ehkäpä sekopäisimmät modet on lopettaneet ;))

+ aika paljon joutaakin pois, varmaan suurin osa moderoinnista (99%) on kuitenkin ok.

Noita huonoja esimerkkejä lienee vaikka kuinka monta. Pääperiaate on että mode rientää toisen apuun, usein puhtaalla halveksunnalla ja uhkailulla.

Mä olen hengaillut täällä vuodesta 2004, eipä tällä enää mitään erityistä arvoa ole.

totta kieltämättä, mutta mielestäni useita harkitsemisen/kehittämisen arvoisia ideoita tuolla ylhäällä on esitetty.

eräänä syynä asioitten kärjistymiseen on ollut se kuinka nopeaa ideoihin/ehdotuksiin on tullut vastaukseksi..ei käy.
joskus asenteella miksei pääsee paljon pitemmälle  kuin miksi ei.

eräs tunnistettava ongelma on tällä hetkellä, ettei millään osiolla ole nimettyä vastuu moderaattoria. vaikka hän hoitaisi sitä omien näkemysten mukaan ei siinä olisi nähdäkseni mitään ongelmaa.

yhden isännän tavoille on ekaluokkalaistenkin helpompi oppia kuin yhdenillan toivojen.

etenkin tuon turvallisuus osion keskustelut ovat niin monisäikeisiä ja laajaalaisia, että on todella vaikeaa valita poistettavia viestejä ilman tarkkaa perehtymistä koko ketjuun.

mitä on mainittu noista moderointitapahtumista per yksittäinen mode on melko kohtuuton vaatimus jotta yksi ehtisi/pystyisi keskittymään riittävästi jokaiseen viestiketjuun eri osioissa.

ja niinkuin jassu tuossa mainitsikin..tasavaltamme laki asettaa tietyt rajat mitä voi ja mitä saa. sen ymmärtää varmasti jokainen.

ohjeistuhan vois olla hyvin yksinkertainen...mikä on ristiriidassa lain kanssa suoraa pois..kahdenkeskinen kinaaminen mallia, "Älä sössötä lihava lapsi/ kp tää meitin Yammu-täti on"- omaan hiekkaloota osioon missä jokainen voi rauhassa munata itteään.

ja suoranainen häiriköinnille stoppi nopsaan, varoitukset muittenkin nähtäville.

jotain tälläistä ajattelee hän...

muokx..niin täähän liitty tohon Hannulan vastineeseen...

Esimerkki täydellisestä sääntelystä löytyy Saksanmaalta. Sikäläisessä siviililakikirjassa - jonka piti siis olla täydellinen ja lopullinen - oli aikoinaan satoja pykäliä ja satoja sivuja tekstiä pohjalta: "aidalla tässä laissa tarkoitetaan myös risuaitaa..."

Huoh. Jos uskaltaisin, moderoisin tätäkin ketjua.
biggrin.gif

Muutama henkilö jaksaa jatkaa vaikka asia on loppunut jo aikaa sitten...

Tuosta mitä R2D2 kirjoiti minusta; eiköhän modella(kin) ole oikeus myös henkilökohtaisiin mielipiteisiin, ja saunan taakse viejiä täällä on aina riittänyt, miksen siis minäkin sinne reikäpäitä kiikuttaisi?
tounge.gif

Huoh. Jos uskaltaisin, moderoisin tätäkin ketjua.    
biggrin.gif

Muutama henkilö jaksaa jatkaa vaikka asia on loppunut jo aikaa sitten...

Tuosta mitä R2D2 kirjoiti minusta; eiköhän modella(kin) ole oikeus myös henkilökohtaisiin mielipiteisiin, ja saunan taakse viejiä täällä on aina riittänyt, miksen siis minäkin sinne reikäpäitä kiikuttaisi?  
tounge.gif
tottakai sulla on sama oikeus kuin muilla. Voit vaihtaa mielipidettäsikin keskustelun kuluessa, sehän on positiivista. silloin se tuntu tylsältä, mitä välii. Toi oli yön pimeydessä kirjoitettu, en vaan viitsinyt aamulla poistaa.

Ps. olen itse poistanut omia viestejäni arviolta noin 500 kappaletta 7 vuoden aikana (lukumäärä on arvio koska en pidä kirjaa poistoistani), koska olen jälkeenpäin huomannut että mieleni on muuttunut tai kommenttini ei liity asiaan tai joku ymmärtää asian väärin.

Minua kiinnostaisi tietää kuinka monelle .org on koko elämä.

Pidän itseäni keskimääräistä fiksumpana kuten myös yli puolet .org:in porukasta  
smile_org.gif
Tuollainen että poistellaan viestäjä, kun alkaa jälkikäteen pelottamaan ei ainakaan paranna foorumin luettavuutta. Itsekin joskus kirjoitellut sellaista joka jälkikäteen metityttää, ja yhden viestini olen poistanut ennen kui siihen kukaan ehti vastata. Mutta se että omia viestejä poistellaan ketjusta, kun näyttää että olinkin väärässä. Se vain hämää ja sekoittaa ketjua enemmän etenkin jos siihen on joku kerennyt vastata, sen takia olisi aina hyvä lainata sitä viestiä johon vastaa.

Minulle esitettiin muutamia kysymyksiä tuossa aiemmin.
En vaivautunut vastaamaan,koska..
Joku aika sitten kävin Terhin kanssa melko tiivistä keskustelua ja mielestäni kaikkeen esitin perustelut ja esimerkit. Kuluiko viikko ja lueskelin ketjua uudelleen..eipä ollut enää jäljellä perusteluja saati esimerkkejä.
Keskustelu oli modattu tarkoitus peräisesti.kysymyksiä oli.vastauksia ei.
Eli allekirjoittanut "itkee" ja "marisee"
Tuollainen ei ole mielestäni reilua.
Onko tuo todellakin sallittua? Minun mielestä tuosta pitäis paukkua ajokieltoa, ehkä jopa lopullisesti.

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back