• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskustelupalstan moderoinnista

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
jos johonkin vanhoja viestejä soisi jätettävän niin osto/myyntiosioon. auttaisi hinnanmäärityksessä kun näkisi mitä on vastaavista rojuista pyydetty/maksettu.

tuskinpa nykyhinnoilla tarvitsee paljon levytilaa ajatella.. ennemminkin tietokanta leviää käsiin kuin levytila loppuu.

Enpä jaksa tähän enää muuta sanoa kuin että on se jännää kun vanhojen ketjujen pois siivoaminenkin katsotaan jo historian uudelleen kirjoittamiseksi... mutta niinhän se on, että jos valittaa haluaa niin aina jonkin (teko)syyn löytää.
omg.gif

jos johonkin vanhoja viestejä soisi jätettävän niin osto/myyntiosioon. auttaisi hinnanmäärityksessä kun näkisi mitä on vastaavista rojuista pyydetty/maksettu.

tuskinpa nykyhinnoilla tarvitsee paljon levytilaa ajatella.. ennemminkin tietokanta leviää käsiin kuin levytila loppuu.
Siinähän se onkin, kun tietokannat alkavat leviämään käsiin kun ne kasvavat liiaksi. mm. haun käyttämisestä tulee tuskaa yms. Lisäksi vaikka tuntuu että levytila on nykyään ilmaista, niin serverikäyttöön ei sitä saa ihan samaan hintaan kuin kotikoneelle.

Sitäpaitsi nyt aikuisten oikeasti käsi ylös, ne jotka ovat joskus löytäneet jotain tärkeää esim 2007 käydystä keskustelusta? En minä ainakaan. Jos tätä törkykasaa haluaa joku kulttuuriantropologi tonkia 100 vuoden päästä, niin saa kyllä hakea näitä tietoja bittien taivaasta. Ei ne sinne asti säily jos ei niitä aleta johonkin nauhoille varmuuskopioimaan. Ja siinä hommassa ei ole mitään järkeä. Ainakin mun paskanjauhannat saa maatua rauhassa.

Deleteä vaan.

Siinähän se onkin, kun tietokannat alkavat leviämään käsiin kun ne kasvavat liiaksi. mm. haun käyttämisestä tulee tuskaa yms. Lisäksi vaikka tuntuu että levytila on nykyään ilmaista, niin serverikäyttöön ei sitä saa ihan samaan hintaan kuin kotikoneelle.

Sitäpaitsi nyt aikuisten oikeasti käsi ylös, ne jotka ovat joskus löytäneet jotain tärkeää esim 2007 käydystä keskustelusta? En minä ainakaan. Jos tätä törkykasaa haluaa joku kulttuuriantropologi tonkia 100 vuoden päästä, niin saa kyllä hakea näitä tietoja bittien taivaasta. Ei ne sinne asti säily jos ei niitä aleta johonkin nauhoille varmuuskopioimaan. Ja siinä hommassa ei ole mitään järkeä. Ainakin mun paskanjauhannat saa maatua rauhassa.

Deleteä vaan.
Optimointia ja kunnon indeksointia. Ei vaan, paljon kirjoitit asiaa, mutta toisaalta jos suurin osa matskusta on tekstidataa, niin ei tuo vielä ihan hirveitä haukkaa. Vasteajathan siinä pikkuhiljaa kasvaa ja nyt ei puhutane(?) mistään yritystason raudasta taustalla, joten asiaa kyllä.

Käden nostan siinä mielessä ylös, että mp-talli joka muutenkin on palstan parasta antia mielestäni, tai ainakin omiin tarpeisiini, niin sieltä on löytynyt hyödyllistä tietoa vanhasta matskusta siinä kuin uudestakin. Joskus tehnyt searchin avulla hyviä löytöjä johonkin sen hetkiseen ongelmaani liittyen vanhoista viesteistä.

- P

Sitäpaitsi nyt aikuisten oikeasti käsi ylös, ne jotka ovat joskus löytäneet jotain tärkeää esim 2007 käydystä keskustelusta?
Mp-tallista ja merkkikohtaisista on löytynyt paljon tärkeää tietoa vanhemmistakin ketjuista. Toisaalta ihan kiva ollut katsoa minkälaista toimintaa .org on järjestänyt ennen kuin itse tänne sivustolle on löytänyt.

Turvallisuuspuolta en ole jaksanut kelata taaksepäin, paitsi kerran kun kävin katsomassa onko se ollut samanlaista tappelua vuonna 2005 kuin nykyään. Ei ollut, tai sitten on siivottu tosi ahkerasti.

Käden nostan siinä mielessä ylös, että mp-talli joka muutenkin on palstan parasta antia mielestäni, tai ainakin omiin tarpeisiini, niin sieltä on löytynyt hyödyllistä tietoa vanhasta matskusta siinä kuin uudestakin. Joskus tehnyt searchin avulla hyviä löytöjä johonkin sen hetkiseen ongelmaani liittyen vanhoista viesteistä.

- P
Joo unohdin mainita tuon tallin tuossa aiemmassa viestissäni.

Mutta enpä tänne enää mitään ehdota kun näköjään kehitysehdotukset tulkitaan valittamiseksi.

Kun aikaa menee niin mallit vanhenevat, joku vuoden xy malli pyörästä z maksoi toissavuonna taatusti eritavalla kuin nyt - lisäksi pyyntihinta on aina pyyntihinta, joten jos jotain hyötyä vanhoista myynti-ilmoista haluaisi tulisi sinne merkitä toteutunut kauppahinta (mahdotonta). En valitettavasti kannata vanhojen kauppailmojen säilömistä.

Kuten todettu mp-talli on mm yksi niistä missä vanhatkin viestit saavat olla, paskista ja monia muita osioita siivotaankin sitten tiuhemmin.

Itselläni ei ole pahaa sanottavaa tämänhetkisistä moderaattoreista, tekevät pyyteettömästi älyttömän määrän duunia jota ilman valitettavasti tämä foorumi ei pärjäisi. Palautetta toki saa aina antaa, paras kanava on siihen kirjailla asiallista palautetta omalla nimellä osoitteeseen yllapito@moottoripyora.org - näitä sitten voidaan käsitellä esim MotOrg ry:n hallituksen kokouksessa.

Täytyy oikaista vielä pari käsitystä, katson sen oikeudekseni, ettei tämäkin mene kuolleiden tai muutoin puolustuskyvyttömien häpäisemiseksi.(Sori vaan siis iloiset veikot KariFi ja GoSpel).

Historioista:
1. En ole meedio, on vaikea Ricon ensimmäisestä poistoja koskevasta viestistä tulkita mitä on poistettu. Näkemykseni ei onneksi ollut oikea, että Rico oikoo keskustelulinjoja huvikseen.

2. Juutanan näkemys kulttuuriantropologista oli oikea. Ajattelin juuri sitä. Luetteko itse koskaan esim. 10 vuotta vanhoja tekstejänne? Minä luen, se on paljon enemmän kehittävää näkemyksellisesti kun nykyinen tekstin tuottaminen. Ihmiset ovat useimmiten kiinni hetkessä, eikä heitä juuri kiinnosta miten asiat ja/tai oma ajattelu on ajassa kehittynyt.

3. Kirjoittettiin myös itsepoistamisesta. En yhdy ideaan, koska en halua siloitella tekstejäni jälkikäteen. Ennemmin nauran myöhemmin... Kts. ed. kohta.

4. Suorituskyvyistä. Levy ei maksa mitään, CPU ei maksa mitään, muisti ei maksa mitään. Esimerkiksi tänään ajelimme 3 Teur serverillä (kun ei ollut oikein muutakaan tekemistä), jossa oli 24Gb muistia ja luettiin gigojen historioita sisään ja todettiin, että kyllä 70 miljoonaa riviä jäsentyy 7ssä minuutissa. Softassa on vikaa jos on suorituskykyrajoitteita. Päätettiin kuitenkin päivittää parempi Windows ja lisätä muistin määrä 64Gb:aan.

Kysymyksistä:
Olisi toivottavaa, että ihmiset edes yrittäisivät ymmärtää toisten kirjoituksia ennen ryhtymistä asenteelliseen inttämiseen. Useat kysymykset ovat edelleen vastaamatta, jäljellä on vain näennäisiä vastauksia, jotka on ilmeisen tahallisesti vedetty SIVUUN.

Painotuksista ja maailmankatsomuksista:
a. Kysymykset kehittävät maailmaa eniten, ismeihin perustuvat "vastaukset" vähiten.
b. Mihin me uskomme?

Netti koko elämä?
Heh, onhan sitä muutakin. Mutta ei voi mitään, kun tekstiä tuppaa tulemaan 10llä sormella melko ripeästi. Harmikseni voin todeta, että olen tottunut jäsentämään ajatukseni piirtämällä, kirjoittamalla ja laskemalla.

Esimerkiksi tänään ajelimme 3 Teur serverillä
Motorg ry:llä ei ole valitettavasti käyttää kolmea teraeuroa (tera = biljoona = 10^12) serveriin .

Saivartelematta sanottakoon että rautaa saa rahalla, mutta koko serverin täydellinen päivitys ainoastaan sen takia että voitaisiin ylläpitää jotain historian 10 miljoonan viestin arkistoa ei kuulosta kovin järkevältä. Sanoisin että tuon rahan voi käyttää yhdistystoiminnassa järkevämminkin.

Heh, Tera-eurot.

Mun mielestä on hienoa, kun dataa on paljon. Onhan sitten mitä kaivella...

Mulle on nyt ihan sama säilyykö ne viestit vai ei. Kysymys oli periaatteesta (joka ei asiayhteyksistä selvinnyt), että säästämisen olevan tarkoituksellista ja poistamisen tarkoitushakuista.

Tietty jatkossa voin ryhtyä tulostamaan paperille kaikki "tärkeät" tekstit, niinhän kaikki muutkin tekevät. (Noh, toivottavasti kaverini ei näe tätä tekstiä, tulee nimittäin tuomaan printterin ja vie näytön pois).

Eikö niille viesteille voisi määrittää automaattiin elinajan suoraan, jos säännöt on selvät niin säästyisi ihmisten vaiva.

Mutta voisihan noista modeoijista laittaa äänestyslistan,jokainen antaa plussan sille modelle joka miellyttää,ja miinuksen sille joka ei osaa esim. tasapuolista ja puolueetonta moderointia. ?  Siinähän toteutuu temokratia,se joka hallitsee meidän pienten kansalaisten käyttäytymis -ja arvomaailman malleja.
Ihmettelen vaan mistä tiedetään mitä kukakin moderaattori on moderoinut? Me moderaattorikaan emme tiedä kuka meistä on mitäkin poistanut, miten siis muut käyttäjät sen tietäisivät?
Tuurilla tietenkii, ja hatusta, ja naaman perusteella
thumbs-up.gif
, niinhän se joillakin modeillakin toimii se sensuurinappi
smile_org.gif
Voishan sitä pelata vähän niinskuin leikillä örkkilottoa,katsoo montako osuu ja sitten vielä päälle äänestys että osuiko oikeaan
smile_org.gif

Asiahan ei millään muotoa minua kosketa mutta tällä foorumilla sanailu on kuitenkin aika kevyttä. Olin aikoinani eräällä sisäpiirifoorumilla modena ja tietysti siellä kielenkäyttökin oli aikalailla erillaista. Mutta silti voin sanoa, että tämä on erittäin siisti foorumi. Hyvin tämä modehomma toimii. Mun mielestä moden ei tarvi selitellä kenellekään muulle kuin "esimiehelleen".

Niin kuin vanha sanonta kuuluu, turpa kiinni ja tyytykää tuomioon.

Mun mielestä moden ei tarvi selitellä kenellekään muulle kuin "esimiehelleen".
Toi on aivan totta ja olen tuosta ihan samaa mieltä.

Modejen "pomo" on ilmeisesti hallitus? Yksittäisistä modauksista nillittäminen on turhaa, mutta ainakin osassa viesteistä täällä ei puututakkaan yksittäisiin muokkauksiin vaan linjaan/linjattomuuteen ja modausperusteiden/ohjeiden julkisuuteen.

Mut joo. Mulle sama, mir egal, como gustas ja silleen.

Modejen "pomo" on ilmeisesti hallitus?
Kyllä ja ei. Periaatteessahan kaikki hallituksen jäsenet (minua lukuunottamatta) ovat itsekin moderaattoreita. Hallitus on viimeisinä aikoina valinnut modet ja päättänyt vähemmän aktiivisten modejen poistoista, sen sijaan esim linjausta yleisestä tasosta ovat tehneet moderaattorit itse tuolla omassa suljetussa osiossaan. Tämän lisäksi meillä on moderointitoimikunta, jota on vetänyt Suzukai.

Koska kyseinen sivuston ylläpito on täysin vapaaehtoista harrastustoimintaa ei kovin laajamittaiselle esimiestoiminnalle liene tarvetta, tai sitten en vaan käsitä yksinkertaisuudessani miten iso juttu tämä on joillekin käyttäjille. Ylläpidolle tämä on hauskaa harrastusta.

Vanhojen viestien poistoon vielä selvennystä. Kenenkään ei tarvi hätäillä, että monen vuoden takaistakaan yhä kuranttia faktaa sisältävää viestiketjua poistettaisiin.
Tiettyjen alueiden vanhoista ketjuista poistan itse keskimäärin ehkä noin joka viidennenkymmenennen, joten kyllä sinne kaikki vähänkään tärkeät asiat jää jälkipolvien ihmeteltäväksi. Katsokaapa huviksenne, paljonko vaikka Tallissa tai Varusteissa on ketjuja.
cool.gif

Poistetut ketjut ovat edelleen tyyliä:

- "moponi ei lähtenyt käyntiin"

- "tarkistitko akun johdot"

- "joo kiitti nyt se pörrää taas"

tai

- "moi. täällä uusi kawamies"

- "moi vaan, hyvä valinta"

- "teretulemast"

Ja siis nämäkin aikojen takaa, ei viime kuukausilta. Joten ei hätää.

sanoi:
Hänen tulisi pidättäytyä loukkaamasta muita käyttäjiä, tahi muuten kirjoittaa asiattomalla tavalla kuten tarkoituksenmukaisesti provosoida tai haastaa riitaa.

Säännöt ovat olemassa kaikkien käyttäjien viihtyvyyden ja luettavuuden varmistamiseksi, sekä Suomen lakien noudattamiseksi. Myös ylläpito ja moderaattorit sitoutuvat noudattamaan näitä sääntojä, sekä Netikettiä ja siellä mainittuja ohjeita. Sääntöjen tarkoituksena on myös pitää moottoripyora.org-sivusto Suomen tasokkaimpana moottoripyörä-foorumina.

Terveppä taasen..Hiukan vielä palaan aiheeseen.

Jokainen varmaan tuntee nuo lainaukset ja ymmärtää mihin viittaan?

Mutta itse asiaan...

Jokaiselle varmaan on tullut selväksi ettei ole ole mitään ohjetta tai yleistä linjausta koskien moderointia.
Vaan jokainen moderoi oman harkintansa mukaan kysymättä keneltäkään mielipidettä.

Tämän ympäripyöreän vastauksen olemme saaneet kuulla useammastakin suusta.

Esitänpä nyt mahdollisimman selkeästi kysymyksen.

Aikooko orgin hallitus, ylläpito tms tehdä tulevaisuudessa mitään sen eteen, jotta foorumille saataisiin selkeät säännöt ja linjaukset koskien moderointia?

Oma mielipide miksi näin pitäisi tehdä.

1)
Jokaisella olisi käsitys siitä kuinka asiallisella linjalla kullakin osiolla täytyisi pysyä.

2)
Moderaattorien työ helpottuisi, koska olisi olemassa selkeät ohjeet joihin voisi epäselvissä tapauksissa vedota tarvitsematta siivoilla viestiketjuja omien näkemysten mukaan.

Niin kauan kuin foorumi jatkaa nykyisellä tavallaan voi olla varma, jotta yhä enenevässä määrin kiistat henkilöityy.
Tarkoitus varmaan olisi, että asiat riitelisi eivätkä henkilöt?

Otetaan huomioon sellainenkin seikka..Käyttäjämäärät olivat parina ensimmäisenä vuotena hieman toista luokkaa kuin nykyisin.

On totta, että varmaankin suurin osa on varsin tyytyväisiä nykylinjaukseen.

Totta on myös sekin, että suurin osa jäsenistä äänestää kuitenkin jaloillaan, yrittämättä sen kummemmin vaikuttaa asioihin.

Tietenkin on mahdollisuus suhtautua kaikkeen tälläiseen asenteella "itkua" ja "jankutusta"

On aivan turhaa väittää enää etteikö tämä aihe kiinnostaisi foorumilaisia. Epäilijät voivat vilkaista viestiketjun lukukertoja.
Asiaa tarkemmin seuranneet huomanneet mitä lukukerrat olivat esim.pariviikkoa sitten?

Kuten mainitsin..mielestäni kaiken pitäisi perustua avoimmuuteen eli itse en tule käyttämään mitään hallitukselle osoitettua kirjettä. Käyn keskustelua täällä kaikkien silmien alla siihen saakka kunnes se syystä tai toisesta käy mahdottomaksi.
smile_org.gif

Mainittakoon vielä..ei todellakaan tämä ole itselle henki ja elämä. Useinmiten kieli poskessa tulee kirjoiteltua.

.Org on rekisteröity aatteellinen yhdistys. Ry:n jäseniä on kohdeltava ehdottaman yhdenvertaisesti. Yksittäisen moden subjektiivisella tyyliperusteella ei voi ry:n jäsenen kirjoittelua bannata ellei sellaisesta ole mainintaa yhdistyksen säännöissä. Muille voi vapaasti päteä, potkia ja teksteillä persettä pyyhkiä.

sanoi:
Hänen tulisi pidättäytyä loukkaamasta muita käyttäjiä, tahi muuten kirjoittaa asiattomalla tavalla kuten tarkoituksenmukaisesti provosoida tai haastaa riitaa.

Säännöt ovat olemassa kaikkien käyttäjien viihtyvyyden ja luettavuuden varmistamiseksi, sekä Suomen lakien noudattamiseksi. Myös ylläpito ja moderaattorit sitoutuvat noudattamaan näitä sääntojä, sekä Netikettiä ja siellä mainittuja ohjeita. Sääntöjen tarkoituksena on myös pitää moottoripyora.org-sivusto Suomen tasokkaimpana moottoripyörä-foorumina.
Mitä epäselvää vielä on, noiden mukaan kun mennään niin eikö homma pitäisi pelittää?

Foorumilla on kohta miljoona viestiä, joten kyllä jotkut osaa kirjoittaa asiaa.

Toivottavasti en nyt hauku väärää puuta, mutta olen ymmärtänyt, että otsikkoja ei pysty muuttamaan muut kuin moderaattorit.-Tässä- hyvä esimerkki asiattomasta moden valtuuksien käytöstä. Kirjoittajan alkuperäinen otsikko oli: Apua!  Ja nyt siellä lukee: En osaa kirjoittaa aihetta kuvaavaa otsikkoa.

Tämä uusi otsikko tuskin oli moderaattorin itsekritiikkiä omista taidoistaan. Asiallisesti hoidettuna otsikko olisi muutettu esim. Kysymys nimimerkin vaihtamisesta ja aloittajaa olisi kehoitettu käyttämään tulevaisuudessa kuvaavampia otsikoita.

E:Linkki poistettu

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back