• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nitrous sanoi:
Hyvin harvoin kisakuskien ohitukset aiheuttaa yllätyksiä, koska osaavat/uskaltavat ohittaa riittävän läheltä, jolloin ohittajan näkee jo hyvissä ajoin. Muutenkin nopeassa ryhmässä ohittaminen/ohitetuksi tuleminen aiheuttaa aika vähän jänniä tilanteita, koska molemmat voivat luottaa toistensa ajolinjaan. Keskiryhmässä tulee helpommin niitä ylläreitä puolin ja toisin, kun linja ei välttättä pysykään loogisena.

Edit. Toki sitten joskus käy virhearvioita tai nopeusero yllättää, jolloin ohitus voi tulla vähän hassuun paikkaan.

Juu varmasti keskiryhmässä vaarallisia tilanteita enemmän, tarkoitin että ohitetaan paljon pienemmällä marginaalilla, esim Alastaron ykkösmutkassa usein toinen pyörä taittaa sisäkautta aika ahtaan näköisesti, ja näitä nyt näkee nopeen joka setillä. Eli vois kuvitella että vaatisi totuttelua ettei säiky, tietty kuskeissa eroja.

Sippe sanoi:
Juu varmasti keskiryhmässä vaarallisia tilanteita enemmän, tarkoitin että ohitetaan paljon pienemmällä marginaalilla, esim Alastaron ykkösmutkassa usein toinen pyörä taittaa sisäkautta aika ahtaan näköisesti, ja näitä nyt näkee nopeen joka setillä. Eli vois kuvitella että vaatisi totuttelua ettei säiky, tietty kuskeissa eroja.

Siinäpä se pointti onkin, että kun ohittaja tulee sivusuunnassa riittävän läheltä ohi, näkee ohitettava ohittajan hyvissä ajoin ja pystyy reagoimaan siihen. Jos tulee sivusuunnassa useamman metrin päästä ohi, pitää olla paljon enemmän edellä ennen kuin ohitettava näkee ohittajan ja samalla seuraavan mutkan ajolinjasta tulee tarpeettoman jyrkkä. Rinnalle eli ohitettavan näkökenttään tietenkin pitää päästä hyvissä ajoin ennen kuin aletaan taittaa mutkaan sisään.

Nitrous sanoi:
Siinäpä se pointti onkin, että kun ohittaja tulee sivusuunnassa riittävän läheltä ohi, näkee ohitettava ohittajan hyvissä ajoin ja pystyy reagoimaan siihen. Jos tulee sivusuunnassa useamman metrin päästä ohi, pitää olla paljon enemmän edellä ennen kuin ohitettava näkee ohittajan ja samalla seuraavan mutkan ajolinjasta tulee tarpeettoman jyrkkä. Rinnalle eli ohitettavan näkökenttään tietenkin pitää päästä hyvissä ajoin ennen kuin aletaan taittaa mutkaan sisään.

Uskon tämän, kuitenkin superbiken Alastaron kisassa joku tyyppi ohitettiin juuri tolla tapaa ja seurauksena pasmat sekaisin nosti pyörää ylös ja hiekoille, en itse ainakaan nähnyt muuta syytä. Varmaan nää tiukimmat ohitukset ja väännöt kuitenkin toisilleen tutuille kuskeille joten ei ole sitä yllätys momenttia toisen tekemisissä.
Edit ja toisena äärimmäsyytenä samoissa kisoissa 600 kaksi kuskia otti toisiinsa kontaktia kun kumpikaan ei meinannut antaa periksi samassa paikassa, kummankaan kaatumatta.

Re: Keskiryhmän kuskit

Juu ei mua ole noi nopeampien kuskien ohitukset jännittänyt kertaakaan. Kyllä se oma ajo on pysynyt ihan hyvin hanskassa vaikka joku pyyhkäsee ohi. Nätistihän noi tuntuu tulevan.
Pyöränä mulla 675 Trumppa eli ei mikään tehohirviö.
Tämän kesän aikoja:
Alastaro 1.28,6
Motopark 1.38,3
Botniaring pitkä 1.52,9
Kemora 1.19,0
Video matskua ei vielä ole mutta talven aikana hommailen kameran niin saa sitten ensi kesänä laitettua omaa ajoa tänne syyniin. Harmittaa kun en sitä vielä tälle kesälle hommannut. Uskoisin että oman ajon tarkastelu videolta on yksi tehokkaimpia ja kustannusystävällisimpiä tapoja paneutua tuohon omaan tekemiseen. Tässä kohti harrastusta ei liene hirveästi hyötä jostain kaiken kattavasta dataryöpystä käppyröineen.
Jännän havainnon myös tein tänä kesänä. Mitä enemmän oma enkka parani, sitä enemmän aloin itse huomaamaan virheitä ja puutteita omassa tekemisessä. Tulkitsen tämän hyväksi merkiksi.

Sent from my iPhone using Tapatalk

JCM sanoi:
Tämän kesän aikoja:
Alastaro 1.28,6
Motopark 1.38,3
Botniaring pitkä 1.52,9
Kemora 1.19,0

Nopeaan vaan, ei noilla ajoilla enään ole oikeastaan asiaa keskariin.

Sippe sanoi:
Uskon tämän, kuitenkin superbiken Alastaron kisassa joku tyyppi ohitettiin juuri tolla tapaa ja seurauksena pasmat sekaisin nosti pyörää ylös ja hiekoille, en itse ainakaan nähnyt muuta syytä. Varmaan nää tiukimmat ohitukset ja väännöt kuitenkin toisilleen tutuille kuskeille joten ei ole sitä yllätys momenttia toisen tekemisissä.
Edit ja toisena äärimmäsyytenä samoissa kisoissa 600 kaksi kuskia otti toisiinsa kontaktia kun kumpikaan ei meinannut antaa periksi samassa paikassa, kummankaan kaatumatta.

Kisaohitukset on sitten ihan eri juttu kuin ratapäivät. Siellä kun ohitettava ei todennäköisesti avaa ovea ohittajalle vaan yrittää pitää paikkansa.

JCM sanoi:
Juu ei mua ole noi nopeampien kuskien ohitukset jännittänyt kertaakaan. Kyllä se oma ajo on pysynyt ihan hyvin hanskassa vaikka joku pyyhkäsee ohi. Nätistihän noi tuntuu tulevan.
Pyöränä mulla 675 Trumppa eli ei mikään tehohirviö.
Tämän kesän aikoja:
Alastaro 1.28,6
Motopark 1.38,3
Botniaring pitkä 1.52,9
Kemora 1.19,0
Video matskua ei vielä ole mutta talven aikana hommailen kameran niin saa sitten ensi kesänä laitettua omaa ajoa tänne syyniin. Harmittaa kun en sitä vielä tälle kesälle hommannut. Uskoisin että oman ajon tarkastelu videolta on yksi tehokkaimpia ja kustannusystävällisimpiä tapoja paneutua tuohon omaan tekemiseen. Tässä kohti harrastusta ei liene hirveästi hyötä jostain kaiken kattavasta dataryöpystä käppyröineen.
Jännän havainnon myös tein tänä kesänä. Mitä enemmän oma enkka parani, sitä enemmän aloin itse huomaamaan virheitä ja puutteita omassa tekemisessä. Tulkitsen tämän hyväksi merkiksi.

Kyl noilla ajoilla orgin nopeessa pitäs pystyä ajamaan. Jos on paljon kisakuskeja paikalla niin silloin voi olla siinä rajoilla, mutta normaalisti riittää hyvin.

Jonezi sanoi:
Nopeaan vaan, ei noilla ajoilla enään ole oikeastaan asiaa keskariin.
Mun mielestä noi ajat on ihan siinä rajalla että kumpaan menee. Niinku Nitrous sanoi, jos ryhmässä on kisakuskeja paljon ni noilla ajoilla ollaan ihan nopean häntäpäässä. Vastaavasti keskinopeassa ei melko varmasti kukaan enää ohi tule noilla ajoilla.

Re: Keskiryhmän kuskit

PrivateeR sanoi:
Mun mielestä noi ajat on ihan siinä rajalla että kumpaan menee. Niinku Nitrous sanoi, jos ryhmässä on kisakuskeja paljon ni noilla ajoilla ollaan ihan nopean häntäpäässä. Vastaavasti keskinopeassa ei melko varmasti kukaan enää ohi tule noilla ajoilla.

Niin tämäpä juuri on se mite itse olen fiilistellyt. En halua väkisin ängetä sinne nopeeseen muiden jalkoihin mutta keskarissa meno ahistaa. Pitänee vaan ensi kesänä keksiä jotain että pääsee hivenen nopeampaa. Noi illan vikat vois olla kans aika hyvä treeni mahdollisuus nopeessa [emoji106]

PrivateeR sanoi:

Jos katsotaan vaikka Alastaron aikoja. Kummassa on fiksumpaa ajaa: 7-8 sekkaa nopeampien, vai pahimmillaan ~15 sekkaa hitaampien joukossa?

JCM sanoi:
Niin tämäpä juuri on se mite itse olen fiilistellyt. En halua väkisin ängetä sinne nopeeseen muiden jalkoihin mutta keskarissa meno ahistaa. Pitänee vaan ensi kesänä keksiä jotain että pääsee hivenen nopeampaa. Noi illan vikat vois olla kans aika hyvä treeni mahdollisuus nopeessa [emoji106]

Minusta ei tarvitse noilla ajoilla paljon miettiä Alastarolla. Jos vetelee 1.28 niin nopeeseen vain.

95% siellä ajaa 1.21 tai päälle, eli seitsemän sekunnin aikaerolla.

Sitten kun vauhti kiihtyy, niin Tuen päivillä pääsee ajamaan vielä kapeammassa raossa. Kaksi-kolme nopeinta ryhmää pilkotaan kaikki usein alle 1.30-1.35. Hitain ajaa tuon päälle.

Itse vaihdoin nopeampaan kun alkoi tulla tämmösiä tilanteita:

Joo oma moka, mutta vauhtiero tuli aivan puskista.

JCM sanoi:

Rautalankaa: Noilla ajoilla orgin päivillä lippu nopeeseen-> vauhti kehittyy. Jos taasen on poikkeuksellisen nopea nopearyhmä niin järkkärit sit siirtelee porukkaa tarpeen mukaan.

Jonezi sanoi:
Jos katsotaan vaikka Alastaron aikoja. Kummassa on fiksumpaa ajaa: 7-8 sekkaa nopeampien, vai pahimmillaan ~15 sekkaa hitaampien joukossa?
En yrittänyt sanoa mitään absoluuttisia totuuksia, mielestäni ainakaan. Pointti oli se, että noi ajat on JUURI about tasan siinä kahden ryhmän murtovedessä.

Ja KYLLÄ, olen täysin samaa mieltä että nopeassa ryhmässä on paljon järkevämpää koska siellä oppii paljon enemmän niitä nopeita seuraamalla (tai yrittämällä) kuin keskinopeassa "hitsoja" pujotellessa.

Mut jos nyt iha analysoimaan pitää ruveta, ni Alastaro on siinä nopean ryhmän pyykissä, mutta esim Motoparkissa 1:38 ei mielestäni nyt iha nopean ryhmän vauhtia vielä ole. Ainakin siellä tolla vauhdilla vielä itse pidättäytyisin keskinopeassa. Botnian pitkästä en pysty sanoo ku oma kokemus rajoittuu märkään rataan. Kemora on myös sillä hilkulla. Juu aikaero ei ole suuri, mutta eipä sillä radalla myöskään ole hirveän montaa mutkaa...

Mutta hienoa nähdä että nälkä on miehellä kehittymiseen ja haluaa oppia nopeammaksi. Nopeassa ryhmässä tulee aika mielenkiintoinen perspektiivi siihe tekemiseen ku sinne ekaa kertaa menee. Keskinopeassa pujottelee käytännössä kaikista ohi, ja sit nopeassa tuntuu että vaik mitä teet ni ohi tullaan vasemmalta ja oikealta :D
Mutta se on fiilis joka unohtuu varsin nopeasti yleensä.

On ihan nopeeseen ilmo noilla ajoilla, Alastaro kai suhteessa paras ja aivan selkeä. Jos sattuu että on huono päivä tai erityisen vikkelä nopea-ryhmä niin sitten on. Sitä on aivan turha pelätä että jonkun jaloissa olisi, jos on pahasti jaloissa niin sitten se pääsee myös helposti ohi. Kunhan omaan tekemiseen keskittyy, tuo kai siinä vaikein rasti on.

Kemoralla oli tänä vuonna sen verran nopeita päiviä että välillä jouduttiin heittelemään jopa 1.18.x ajavia keskiryhmään. Välillä kyllä oli tilaa sitten senkin edestä. Järjestäjän kannalta hiukan haastavaa välillä kun nopea ja keskinopea on täynnä ja hidasta ryhmää kiertää 2 mopoa, mutta eihän se ilmoittautujien vika ole. Näinä päivinä ei oikein helposti ole voinut nostaa nopeaan, yleensä kannattaa koittaa tosiaan siinä kolmen jälkeen iltapäivällä, kun osa alkaa jo pakata kamoja, niin voi olla enemmän latua auki.

PrivateeR sanoi:
Mut jos nyt iha analysoimaan pitää ruveta, ni Alastaro on siinä nopean ryhmän pyykissä, mutta esim Motoparkissa 1:38 ei mielestäni nyt iha nopean ryhmän vauhtia vielä ole. Ainakin siellä tolla vauhdilla vielä itse pidättäytyisin keskinopeassa. Botnian pitkästä en pysty sanoo ku oma kokemus rajoittuu märkään rataan. Kemora on myös sillä hilkulla. Juu aikaero ei ole suuri, mutta eipä sillä radalla myöskään ole hirveän montaa mutkaa...

Viimesessä Motoparkissa tais olla nopeassa 4-5 kuskia jotka ajo alle 1:30 aikoja ja suurin pyöri 1:32-1:38 välillä. Jätkät tuskaili keskiryhmässä 1:43-1:44 ajoilla kun ei saa vapaata latua ollenkaan.

Se on niin päivästä kiinni, mutta noilla lähtökohtaisesti menisin aina nopeaan, heittävät sitten keskiryhmään jos on tarvis.

Jonezi sanoi:
Viimesessä Motoparkissa tais olla nopeassa 4-5 kuskia jotka ajo alle 1:30 aikoja ja suurin pyöri 1:32-1:38 välillä. Jätkät tuskaili keskiryhmässä 1:43-1:44 ajoilla kun ei saa vapaata latua ollenkaan.

Se on niin päivästä kiinni, mutta noilla lähtökohtaisesti menisin aina nopeaan, heittävät sitten keskiryhmään jos on tarvis.
Tuskailuun on yleensä 99-100%:sti syynä se että kuski ei osaa ohittaa, vaan ajelee sen ohitettavan perässä passiivisesti, eikä osaa hakea aktiivisesti ohituspaikkaa, eli käytännössä vain pilaa kaikki ohitusmahdollisuutensa, ja pystyy ohittaamaan vasta sitten kun ohitettava tekee riittävän ison virheen.

Ohittelu on taitolaji jonka hallinta syntyy vain hakemalla aktiivisesti ohituspaikkaa ja sitten ohittamalla kun on saanut synnytettyä sen ohituspaikan.

Tuolta voi lukea lisää: http://www.mprata.fi/index.php?topic=1349.0

Motoparkin kaltaisella radalla tuo ohittamisen tuskaisuus korostuu, koska siellä on suurin osa ohitusikkunoista todella pieniä. Joten homma ei todellakaan onnistu jos ei osaa eikä aktiivisesti opettele.

Tuo ohittaminen oli itellä hankalaa tuossa keskiryhmän kärkipäässä kun tiesi olevansa selvästi nopeampi, niin ei halunnu ottaa riskiä varsinkaan jos ei tienny minkä tyyppisiä linjoja ohitettava ajaa. Siinä sitten helposti jäi pariksi mutkaksi jumimaan ja kun sitten ajaa samaa tahtia ja helposti linjaakin, niin ohittaminen vaikeutuu.

wbaum sanoi:
On ihan nopeeseen ilmo noilla ajoilla, Alastaro kai suhteessa paras ja aivan selkeä. Jos sattuu että on huono päivä tai erityisen vikkelä nopea-ryhmä niin sitten on. Sitä on aivan turha pelätä että jonkun jaloissa olisi, jos on pahasti jaloissa niin sitten se pääsee myös helposti ohi. Kunhan omaan tekemiseen keskittyy, tuo kai siinä vaikein rasti on.

Kemoralla oli tänä vuonna sen verran nopeita päiviä että välillä jouduttiin heittelemään jopa 1.18.x ajavia keskiryhmään. Välillä kyllä oli tilaa sitten senkin edestä. Järjestäjän kannalta hiukan haastavaa välillä kun nopea ja keskinopea on täynnä ja hidasta ryhmää kiertää 2 mopoa, mutta eihän se ilmoittautujien vika ole. Näinä päivinä ei oikein helposti ole voinut nostaa nopeaan, yleensä kannattaa koittaa tosiaan siinä kolmen jälkeen iltapäivällä, kun osa alkaa jo pakata kamoja, niin voi olla enemmän latua auki.

Tästä herää kyllä kysymys, et miksei Kemoran aikaikkunaa voisi muuttaa keskiryhmän osalta, vaikka 1.17-1.25, löytyisi varmaan hitaaseenkin enemmän, kun se alle 10 mopoa.

jjuselius sanoi:
Tästä herää kyllä kysymys, et miksei Kemoran aikaikkunaa voisi muuttaa keskiryhmän osalta, vaikka 1.17-1.25, löytyisi varmaan hitaaseenkin enemmän, kun se alle 10 mopoa.
Ei lainkaan huono idea minun mielestäni.

Back