• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JMH sanoi:
^
Metrin sisälle ottamiseen pitää kalibroida nuppi uudelleen näkymien suhteen.

Suurimmat ongelmat on edelleen pyörän päällä olemisessa. Tossa kokeilin vähän Tiian kanssa katottuja juttuja. Ehkä sai vähän paremmin kääntymään pyörää.

Katotaan muistaako parin viikon päästä, mitä tuli tehtyä.
Ei sillä ajoasennolla ole yhtään mitään tekemistä sen pyörän kääntyvyyden kanssa.
Sulla on hieman väärä ajolinja mutkaan ja räpläät pintakaasua ennen apeksia. Niinku niin tyypillisimmät virheet kuin mitä keskiryhmän kuskilla vaan olla ja voi.
Ja sitten vaikka virheet tiedostetaan, niin niille ei tehdä käytännössä yhtään mitään, vaan selitellään itselleen että vika on jossain ihan muualla, kuten esim ajoasennossa, tai mopon säädöissä, tai mitä näitä nyt sitten ikinä vaan keksiikään. Sekin on niin tyypillistä keskiryhmän kuskin touhua.

Eli kunhan vaan lopettaisit sen selittelyn ja valehtelun itsellesi, niin tossa ajamisessa on peruspalikat kasassa helposti 5-10 sekunttia nopeampaan ajamiseen. Vaikka et edelleenkään ottaisi apekseja kiinni, vaan jättäisit niihin ton marginaalin mikä sulla nyt on.

scuuba sanoi:
Ei sillä ajoasennolla ole yhtään mitään tekemistä sen pyörän kääntyvyyden kanssa.
Sulla on hieman väärä ajolinja mutkaan ja räpläät pintakaasua ennen apeksia. Niinku niin tyypillisimmät virheet kuin mitä keskiryhmän kuskilla vaan olla ja voi.
Ja sitten vaikka virheet tiedostetaan, niin niille ei tehdä käytännössä yhtään mitään, vaan selitellään itselleen että vika on jossain ihan muualla, kuten esim ajoasennossa, tai mopon säädöissä, tai mitä näitä nyt sitten ikinä vaan keksiikään. Sekin on niin tyypillistä keskiryhmän kuskin touhua.

Eli kunhan vaan lopettaisit sen selittelyn ja valehtelun itsellesi, niin tossa ajamisessa on peruspalikat kasassa helposti 5-10 sekunttia nopeampaan ajamiseen. Vaikka et edelleenkään ottaisi apekseja kiinni, vaan jättäisit niihin ton marginaalin mikä sulla nyt on.

Ei suoraan kysymykseen liittyen mutta:

Tästä tulee varmasti kuraa niskaan mutta tulkoon. Ei ehkä kannata kauheasti ihmetellä miksi lajin pariin ei tunnu tulevan uusia harrastajia. Joku yrittää aidosti kehittyä ja pyytää neuvoja ja vinkkejä ja vastauksena tulee vittuilua. "Älä tee asioita päin vittua ja persettä vaan oikein". Ihme että kiinnostus laskee.

Oman päälajin, joka siis ei todellakaan ole ratailu, suhteen yritän ainakin itse olla rakentavampi. Samalla lähestymistavalla voisin sanoa 95%:lle jengistä joka kävelee salin ovesta sisään että kannattaa painua vittuun saman tien, susta ikinä tule mitään.
Ranking-tulos löytyy Voimanostoliiton sivuilta eli siitä vähän osaan sanoa (en paljon siitäkään).

scuuba sanoi:

Oot oikeassa ja väärässä.

Alaselkä jumii yleensä jo tokalla kierroksella, ja sisäkäsi vähän pantteessa (vissiin). Ei oikeen tuu luottoa paiskoa sitä pyörää, mitä tuossa vauhissa pitäis pystyä tekemään, jos vaikka joku vetää keilaradan keskelle mutkaa (liioitellen).

Sisääntulovauhtia kasvattamalla räpläykset jää pienemmälle. Toi oikeasti meinaa haukata välillä vauhdin puutteeseen. Vaikka tämän huomaa, niin ei sisääntulovauhtia saa seuraavalla kerralla nostettua, kun jokin pistää vastaan joko lähestymisnopeudessa tai taittamisessa. Sit alkaa mennä leveeks, vaikka kääntovaraa olis. Ei vain saa enempää mopoa nurin. Tiian vinkeillä aika ajoin tuntui paremmalta. Täytyy soveltaa.

Tolla setillä vähän sai parannettua.

Tää on ikuinen muna vai kana keskustelu.

Mä vetelen kanssa noilla pumppukaasuilla mutkiin. Ja twinillä varsinkin sillä saa aikamoisen rodeon välillä aikaan. Tietää kyllä itsekkin, että pitäis saada sitä jarrua jätettyä myöhäsemmälle, mut aina kun jättää, niin tulee vedettyä takafillari ilmassa se vauhti pois. Kädet sit loppu muutamassa kierroksessa ja yleensä menee mutkakin vituiksi.
Sit kahta kertaa ei päivän aikana tuu samaa linjaa ajettua. Apex osuu kohdalle ihan satunnaisesti.
Tosin ei oo tavoitteena ollut koskaan hitaasti kehittyä, vaan hetimullekaikki tyyliin. Edelliset kellotukset ennen keskiviikkoa oli 1.34 ja nyt meni ekalla setillä jo 1.26 puolelle. Tuntu tosin, että kuolema odottaa seuraavassa mutkassa. Kuitenkin kun pääsi sen oman henkisen seinänsä läpi, niin 27 pystyy nyt tahkoon putkeen. (36 vauhdissa sit tulikin pannutettua )
Viimekesänä oli tunne, että ikinään ei tulla alle 30 pääseen edes.
Edelleenkin vedetään ihan päin vittua, mut noi linjat saa häiritä ihan muita vaan. Kilpaa, eikä kovaa oo jatkossakaan tarkoitus ajaa. Vaikka enkaksi tulikin 25.78 niin keskiryhmän kuskeja ollaan.

mollila sanoi:

Tästä tulee varmasti kuraa niskaan mutta tulkoon. Ei ehkä kannata kauheasti ihmetellä miksi lajin pariin ei tunnu tulevan uusia harrastajia. Joku yrittää aidosti kehittyä ja pyytää neuvoja ja vinkkejä ja vastauksena tulee vittuilua. "Älä tee asioita päin vittua ja persettä vaan oikein". Ihme että kiinnostus laskee.

Oman päälajin, joka siis ei todellakaan ole ratailu, suhteen yritän ainakin itse olla rakentavampi. Samalla lähestymistavalla voisin sanoa 95%:lle jengistä joka kävelee salin ovesta sisään että kannattaa painua vittuun saman tien, susta ikinä tule mitään.
Ranking-tulos löytyy Voimanostoliiton sivuilta eli siitä vähän osaan sanoa (en paljon siitäkään).

Hyvin puhuttu siellä takana. Palautetta on hyvä antaa, mutta rakentavassa sävyssä lopputulos on yleensä parempi. Joskus sitten naamatusten voi ottaa vähän jyrkemmän lähestymistavan jos/kun asia ei mene pehmeämmin perille.

Ajoasento ja etenkin sen rentous on kaikessa ajamisessa yksi tärkeimpiä perusasioita, ja jos se ei ole kunnossa, ei muustakaan ajamisesta tule mitään.

mollila sanoi:

Olen ehkä syyllinen globaaliin taloustilanteeseen ja eu:n taloustilanteeseen, ja suomen taloustilanteeseen, joka on laskenut esim uusien moottoripyörien myyntiä 90(?)%.

Mitään tekemistähän tuolla ei ole sen suhteen että moottoripyöräily on harrastus, ja varsinkin ratamoottoripyöräily on ihan helvetin kallis harrastus. Ja harrastukset ovat ne ensimmäinen asia mistä karsitaan välittömästi, kun rahat on tiukilla.

Mutta siinä suhteessa olet ihan oikeassa, että sinulla on kollektiivien ja moraalinen oikeus loukkaantua kaikkien ehkä mahdollisten harrastajien puolesta, joilla nyt vaan ei vittu satu olemaan rahaa siihen koska olen aiheuttanut globaalin talouslaman.

Lisätietona erityisherkille mainittakoon että satun tuntemaan JMH:n ihan henkilökohtaisesti, ja avaudun sille kyllä ihan päin naamaakin jos se alkaa selittämään mulle ufo-juttuja esim varikolla. Mä oon jo monta vuotta kuunnellut niitä samoja juttuja ja huomannut että se on ihan se ja sama miten päin sille jotain yrittää jotain sanoa, niin kehitys on mitä on.
JMH:n prosessi toimii niin päin että hänen täytyy omassa pikku päässän ensin keksiä ideoita Ihan Itse, ja sitten prosessoida niitä Ihan Itse, ja kokeilla Ihan Itse, ja sitten analysoida Ihan Itse, ja sitten Ihan Itse aloittaa koko oravanpyörä taas alusta.
Ja vain välillä hän kysyy oma-alotteisesti neuvoa ulkopuoliselta, että kumpaan suuntaan oravanpyörässä kannattaisi juosta, ja sitten jatkaa juoksua samaan vanhaan tuttuun ja turvalliseen suuntaan.

Pitäisiköhän minunkin närkästyä jostain asiasta somessa. Se kun on niin trendikästä nykypäivänä. :pissed:

Ja kaikesta tästä seurauksena on se, että jostain kumman syystä mun teltalla varikolla pyörii kokoajan joku kyselemässä jotain. Sekä vanhoja naamoja, vanhoja tuttuja, että uusia tuttuja, tai entuudestaan ihan tuntemattoma/ uusia naamoja.
Jos kerran olen syyllinen talouslamaan, ja harrastusten loppumiseen, ja uusien harrastajien ilmaantumattomuuteen, ja yleiseen pahaan oloon somessa, niin kysyn vaan MIKSI, HÄH...!? :kääk:

scuuba sanoi:
Olen ehkä syyllinen globaaliin taloustilanteeseen ja eu:n taloustilanteeseen, ja suomen taloustilanteeseen, joka on laskenut esim uusien moottoripyörien myyntiä 90(?)%.

Mitään tekemistähän tuolla ei ole sen suhteen että moottoripyöräily on harrastus, ja varsinkin ratamoottoripyöräily on ihan helvetin kallis harrastus. Ja harrastukset ovat ne ensimmäinen asia mistä karsitaan välittömästi, kun rahat on tiukilla.

Mutta siinä suhteessa olet ihan oikeassa, että sinulla on kollektiivien ja moraalinen oikeus loukkaantua kaikkien ehkä mahdollisten harrastajien puolesta, joilla nyt vaan ei vittu satu olemaan rahaa siihen koska olen aiheuttanut globaalin talouslaman.

Lisätietona erityisherkille mainittakoon että satun tuntemaan JMH:n ihan henkilökohtaisesti, ja avaudun sille kyllä ihan päin naamaakin jos se alkaa selittämään mulle ufo-juttuja esim varikolla. Mä oon jo monta vuotta kuunnellut niitä samoja juttuja ja huomannut että se on ihan se ja sama miten päin sille jotain yrittää jotain sanoa, niin kehitys on mitä on.
JMH:n prosessi toimii niin päin että hänen täytyy omassa pikku päässän ensin keksiä ideoita Ihan Itse, ja sitten prosessoida niitä Ihan Itse, ja kokeilla Ihan Itse, ja sitten analysoida Ihan Itse, ja sitten Ihan Itse aloittaa koko oravanpyörä taas alusta.
Ja vain välillä hän kysyy oma-alotteisesti neuvoa ulkopuoliselta, että kumpaan suuntaan oravanpyörässä kannattaisi juosta, ja sitten jatkaa juoksua samaan vanhaan tuttuun ja turvalliseen suuntaan.

Pitäisiköhän minunkin närkästyä jostain asiasta somessa. Se kun on niin trendikästä nykypäivänä. :pissed:

Ja kaikesta tästä seurauksena on se, että jostain kumman syystä mun teltalla varikolla pyörii kokoajan joku kyselemässä jotain. Sekä vanhoja naamoja, vanhoja tuttuja, että uusia tuttuja, tai entuudestaan ihan tuntemattoma/ uusia naamoja.
Jos kerran olen syyllinen talouslamaan, ja harrastusten loppumiseen, ja uusien harrastajien ilmaantumattomuuteen, ja yleiseen pahaan oloon somessa, niin kysyn vaan MIKSI, HÄH...!? :kääk:

Ethän sinä lamaan voi olla syyllinen, Suomessa on nousukausi ja asiat paremmin kuin koskaan, Sipilän mukaan.

Vakavasti ottaen harrastuksen kalleus on varmasti yksi tekijä, sitä en kiellä.

Itse en loukkaantunut ja kollektiivisesti en sitä kenenkään muunkaan puolesta voi tehdä. Siihen vedin yhtäläisyysmerkin että tietyntyyppisellä nettikommunikaatiolla saattaa olla yhteys aloittelevien harrastelijoiden mieleen. Toki tämäkin on vain oma spekulaationi.

Ajatukseni oli että aloitteleva / aloittamista suunnitteleva ratailija saattaa käydä tutustumassa aiheeseen esim. vaikka tällä foorumilla. Kysymys kuuluu tuleeko tälle mahdolliselle ratailijalle fiilis "jees, täällähän on hyvää jengiä" vai "onpas perseestä tämä touhu".

Lisäksi sinua (kuten itsekin kirjoitit) arvostetaan lajin osaajana ja asiantuntijana. Silloin sun kirjoituksilla saattaa olla enemmän painoarvoa kun jonkun mr. noboby-in-RR:en mielipiteellä, kuten vaikka mun.

Se että tunnet JMH:n henk.koht. muuttaa jo viestin sävyä, tämä vaan ei käy ilmi viestistäsi.

Nitrous veti palautteen annon varsin hyvin yhteen. Palautetta saa ja pitää antaa, kirjallisena väärinkäsitysten mahdollisuus on eksponentiaalinen suulliseen verrattuna.

mollila sanoi:
Ethän sinä lamaan voi olla syyllinen, Suomessa on nousukausi ja asiat paremmin kuin koskaan, Sipilän mukaan.

Vakavasti ottaen harrastuksen kalleus on varmasti yksi tekijä, sitä en kiellä.

Itse en loukkaantunut ja kollektiivisesti en sitä kenenkään muunkaan puolesta voi tehdä. Siihen vedin yhtäläisyysmerkin että tietyntyyppisellä nettikommunikaatiolla saattaa olla yhteys aloittelevien harrastelijoiden mieleen. Toki tämäkin on vain oma spekulaationi.

Ajatukseni oli että aloitteleva / aloittamista suunnitteleva ratailija saattaa käydä tutustumassa aiheeseen esim. vaikka tällä foorumilla. Kysymys kuuluu tuleeko tälle mahdolliselle ratailijalle fiilis "jees, täällähän on hyvää jengiä" vai "onpas perseestä tämä touhu".

Lisäksi sinua (kuten itsekin kirjoitit) arvostetaan lajin osaajana ja asiantuntijana. Silloin sun kirjoituksilla saattaa olla enemmän painoarvoa kun jonkun mr. noboby-in-RR:en mielipiteellä, kuten vaikka mun.

Se että tunnet JMH:n henk.koht. muuttaa jo viestin sävyä, tämä vaan ei käy ilmi viestistäsi.

Nitrous veti palautteen annon varsin hyvin yhteen. Palautetta saa ja pitää antaa, kirjallisena väärinkäsitysten mahdollisuus on eksponentiaalinen suulliseen verrattuna.
Toisaalta, uusi kasvo saattaa vetää herneet nokkaan pehmeästäkin palautteesta, tai olla vetämättä.
Ja toisaalta, uudelle kasvolle kaikki on samantasoisia nobodyjä.
Varikkonaamat tai fooruminaamat tulee uudelle kasvolle tutuksi vasta kun hän on jo aloittanut harrastuksen.

Tuo herneiden nenään vetäminen on sinänsä hauska kuriositeetti sen suhteen että lähes kaikki tämän alan harrastajat ovat 20-50-vuotiaita Miehiä. Ja sitten jotku kitisevät, vinkuvat, suuttuvat ja itkevät kuin 15-vuotiaat teinitytöt kun:"Se Joku sanoi väärin!!!"
Ja sitten taasen ne todella harvat 15-vuotiaat teinitytöt mitä on kuljettajien keskuudessa näkynyt, eivät ole kiukutelleet kuin pikkutytöt.
Melkoisen ristiriitaista, mutta elämä on...?

Eli jos se harrastuksen mahdollinen aloittaminen kaatuu siihen että joku nobody kirjoittaa jollakin random foorumilla jotakin, niin veikkaisin että lähes aina kyseessä on vain yksi tyypillinen käyttäytymismalli ihmisillä, mikä niillä silloin on kun ne eivät oikeasti halua tehdä jotain.
He ulkoistavat ongelmansa johonkin toiseen ihmiseen, johon projisointi on jostain syystä heidän mielestään hyväksyttävää.

Mutta yksi asia on ja pysyy vuodesta toiseen. Samat henkilöt vinkuu ja kitisee samoista asioista ja henkilöistä, samalla tyylillä vuodesta toiseen, tekemättä itse yhtään mitään itse asian eteen.
Näiden tyyppien koko vuoden ainoa anti jollekkin somen alustoisia on:"Kyllä mä tekisin sitä ja tätä ja tota, MUTTA KUN sä olet niin paska tyyppi että sä olet jo pilannut kaiken, niin en mä viitsi tehdä yhtään mitään, sun vika!"
Eli projisoivat.

Ja sen jälkeen he ovat erinomaisen tyytyväisiä omaan erinomaisuuteensa koska ovathan he tehneet jotain asian suhteen! Ja sitten ne menee taas vuodeksi puskaan, ja ilmestyvät seuraavan kesäauringon myötä taas päästämään vuosittaisen vinkaisunsa ilmoille.
Joka johtuu siitä etteivät he ole vuodessa taaskaan saaneet yhtään mitään aikaiseksi, ja heillä on paha olo siitä, ja pitäähän se purkaa jollakin tavalla. Eli kunhan somesta löytyy joku sopiva kohde, niin ei kun oksentamaan.

Rauhotutaas nyt. Ei se video niin hyvä ollut.

Scuuban pointti yksinkertaistettuna on, että jos taittaa myöhemmin, niin ei aja sisäkanttaria päin, jolloin on pakko heittää mopoa enemmän linttaan.

Jos taittaa liian aikaisin, niin oma pää suojelee sisäkanttarin yliajolta, eikä mopo tunnu kääntyvän.

Ajolinja ja kaasun käyttö ovat peruspilareita.

Noi oli enemmän viturallaan 2014, kun rieskoin Tuonoa. Olo pyörän päällä oli kuitenkin rento :D.

Siinäkin Scuuba on oikeassa, et mun pitää hiffata nää ite. Tulkoon muut sitten oikopolkua.

Varikolla nähdään kaikki kullannuput :polonen:

scuuba sanoi:
Voi helvatta..... nyt täytyy Perjantain kunniaksi pyyhkiä lattia ja monitori ku pärskäytin limut näytölle.....
JMH sanoi:
Taas paljastusten aika:

Siirryttiin ihan uudelle sekuntiluvulle. Tuossa 1.33.9 x 2

Edelleen hiljaa, mutta pientä lohtua kummiskin, koska kellossa näkyi, kun päätti vikalla setillä yrittää, eikä ajatella.

Millaiset specsit löytyy pyörästä ja kumeista? Että tietäis vähä osviittaa mitä sanoo...

heeppa sanoi:
https://m.youtube.com/watch?v=HZ_SFk300Bc

Tuossa omaa ajoa botnialta 22.7 kun kuvasin kaverin ajoa, ajat noin 2min. pintaan
Scuuba voi suoltaa ajosta mitä lystää, ei satu :p
Onks sulla gropo ja gopron omat telineet ja sellanen kakspuoleisella teipillä oleva läpyskä kiinni katteessa?
Jos, niin laita sähkärin teippiä 1-2-3-4 siivua, testaa mikä on sopiva määrä, siihen läpyskän keskimmäiseen kiskoon, ja sit työnnä kiinnikeosa väkisin paikoilleen. Niin tod näk saat ton aaltoilun pois kuvasta.

Itse videosta minun ei juuri nyt, näin perjantai-iltana, kannattane kommentoida mitään, etten taas pilaa yleistä hyvää fiiwistä, ja karkoita herkkäsieluisia runoilijatyttöjä, ei-ku, ratailijapoikasia.

Siin oli gopro kiinnike joka hajosi kamerapäästä, nyt on tokmannista ostettu ja aralditilla liimattu sovite.

heeppa sanoi:
https://m.youtube.com/watch?v=HZ_SFk300Bc

Tuossa omaa ajoa botnialta 22.7 kun kuvasin kaverin ajoa, ajat noin 2min. pintaan
Scuuba voi suoltaa ajosta mitä lystää, ei satu :p

Ihanan linjatonta ajoa:) Saattoi parikin kertaa vahingossa horjahtaa pyörä apexiin. Edellä menevällä ei senkään vertaa. Vaikea on tuosta parantaan/rakentaa jotain uutta ennen kuin ne apexit suunnilleen on tontilla. Auttaisko AT3 tai vastaava asiaa?

heeppa sanoi:
Siin oli gopro kiinnike joka hajosi kamerapäästä, nyt on tokmannista ostettu ja aralditilla liimattu sovite.

Jos toi edellä menevä kuski on tuttu, sille vois vinkata, että vähän rauhottaa ajoo. Se on muuten päällän seuraavan kolmen ratapäivän sisällä.

Nitrous sanoi:
Jos toi edellä menevä kuski on tuttu, sille vois vinkata, että vähän rauhottaa ajoo. Se on muuten päällän seuraavan kolmen ratapäivän sisällä.
Älä ny. Kaveri on selvästi allerginen kanttikiville. Joka mutka menee about niin keskellä rataa ku voi :D

Liian monessa mutkassa edellä oleva posottaa iha jäätävää ylinopeutta mutkaan sisään suhteessa ajotaitoon nähden. Ei käänny pyörä ja sit valutaan leveäksi ulostuloissa ja vauhdit suoralle kuolee siihen.

PrivateeR sanoi:
Älä ny. Kaveri on selvästi allerginen kanttikiville. Joka mutka menee about niin keskellä rataa ku voi :D

Liian monessa mutkassa edellä oleva posottaa iha jäätävää ylinopeutta mutkaan sisään suhteessa ajotaitoon nähden. Ei käänny pyörä ja sit valutaan leveäksi ulostuloissa ja vauhdit suoralle kuolee siihen.

Pientä allergiaa kieltämättä jostain syystä niihin kanttareihin tuli podettua. Ekaa kertaa botnialla, niin linjat oli aika lailla mitä sattuu. Tarttis vaan taas ajaa hitaammin ja sitä kautta koittaa hioo ajolinjat kuntoon. T:edellä ajan :bye:

Paksu1000 sanoi:
Tarttis vaan taas ajaa hitaammin ja sitä kautta koittaa hioo ajolinjat kuntoon. T:edellä ajan :bye:
Juu tossa suurin este nopeuden kehittymiselle on se että liian kovaa meet mutkaan sisään. Ja ku sit ei käänny pyörä sisään, ni et saa apexia kiinni ja joudut pudottamaan vauhtia läpi mutkan siinä vaiheessa ku oikealla linjalla ois jo oltu pitkään kaasulla (huomioikaa tässä tapauksessa amatöörimäinen kaasun räpeltäminen joka selviää RaceDACilla) :WAZAAP:

Mutta joo, itse lähtisin mahdollisimman yksinkertaisilla asioilla korjaamaan tuota ylinopeusongelmaa, en niinkää silleen että joutuu keskittymään kolmeen uuteen asiaan yhtä aikaa.

Koitapas tätä : Aja ens kerralla aivan kuten tuossa videolla, mutta ota jarrumerkkiä 10 metriä taaksepäin ja jarruta aivan kuten videolla. Juu tässä tilanteessa todennäköisesti menet jo alinopeutta mutkaan ja käännät liian aikasin jopa sisään mutkaan, mutta pointti on se, että saisit kiinni siitä että millaista vauhtia siihe apexiin pitää mennä jotta saat sen kanttarin kiinni siinä keskellä mutkaa.

Jos alkaa mennä alinopeutta mutkaan jatkuvasti ja käännät liian aikasin mutkaan, ni seuraava korjaus (tee siis yksi korjaus kerrallaan) : Jarruta samoin ku tähänkin asti mutta jarrujen jälkeen aja hiukan pidempään suoraan, ja käännä näin ollen "luonnottoman myöhään" sisään mutkaan, niin alkaa linja hahmottumaan hieman paremmin ja pääsee jyvälle siitä miten myöhään sinne mutkaan oikeasti voikaan kääntää.

Kun entry nopeus saadaan kuriin, ja oikeaoppinen suht myöhäinen linja mutkaan sisään, niin ulostulo mutkasta korjautuu lähes itsestään. Tämän jälkeen se on vain kaasukädestä kiinni että miten se exit mutkasta lähtee.

P.S. Yksi asia joka siinä mutka-ajossa kannattaa oppia muistamaan on se, että sitä kanttikiveä tai sisänurmikkoa EI tarvitse varoa. Siinä vaiheessa kun tuntuu että "no nyt ollaan kanttarissa kiinni" ni 99% varmuudella se on sun kypäräsi vasta joka on siinä kanttikiven päällä ja renkaalla on vielä metri matkaa siihe kanttikiveen. Eli kun se mutka oikeesti otetaan sisältä kiinni ni kypärä on pitkällä kanttikiven toisella puolella ja jopa polvi saattaa osua nurmikkoon. Ei tätä pelästyä tarvitse.

Itse vesin keväällä SM-kisojen Perjantain treeneissä astetta vielä pitemmälle ja Botnian vikasta mutkasta tulin niin jyrkällä leikkuulla ulos että meni molemmat renkaat apexin sisänurmikon puolelta (tippui asfaltilta siis reunan yli nurmikolle pyörä) :) Silti ei tullut kaatoa eikä ees sinne päin koska se pyörä linkoaa lähes samantien takas sinne asfaltille. :orgmp2:

Ihan niinkuin referenssinä, ni tässäkään kuvassa ei vielä oltu rengas nurmikolla.

Ni jos tuota vertaat esmes omaan GoPro videoosi ni voin about 100% vannoa että ku sulla tuli fiilis että "no nyt ollaan radan reunassa" ni olit about metrin päässä tuosta.
botniaring-sbk-notevenclose.jpg

PrivateeR sanoi:
Juu tossa suurin este nopeuden kehittymiselle on se että liian kovaa meet mutkaan sisään. Ja ku sit ei käänny pyörä sisään, ni et saa apexia kiinni ja joudut pudottamaan vauhtia läpi mutkan siinä vaiheessa ku oikealla linjalla ois jo oltu pitkään kaasulla (huomioikaa tässä tapauksessa amatöörimäinen kaasun räpeltäminen joka selviää RaceDACilla) :WAZAAP:

Mutta joo, itse lähtisin mahdollisimman yksinkertaisilla asioilla korjaamaan tuota ylinopeusongelmaa, en niinkää silleen että joutuu keskittymään kolmeen uuteen asiaan yhtä aikaa.

Koitapas tätä : Aja ens kerralla aivan kuten tuossa videolla, mutta ota jarrumerkkiä 10 metriä taaksepäin ja jarruta aivan kuten videolla. Juu tässä tilanteessa todennäköisesti menet jo alinopeutta mutkaan ja käännät liian aikasin jopa sisään mutkaan, mutta pointti on se, että saisit kiinni siitä että millaista vauhtia siihe apexiin pitää mennä jotta saat sen kanttarin kiinni siinä keskellä mutkaa.

Jos alkaa mennä alinopeutta mutkaan jatkuvasti ja käännät liian aikasin mutkaan, ni seuraava korjaus (tee siis yksi korjaus kerrallaan) : Jarruta samoin ku tähänkin asti mutta jarrujen jälkeen aja hiukan pidempään suoraan, ja käännä näin ollen "luonnottoman myöhään" sisään mutkaan, niin alkaa linja hahmottumaan hieman paremmin ja pääsee jyvälle siitä miten myöhään sinne mutkaan oikeasti voikaan kääntää.

Kun entry nopeus saadaan kuriin, ja oikeaoppinen suht myöhäinen linja mutkaan sisään, niin ulostulo mutkasta korjautuu lähes itsestään. Tämän jälkeen se on vain kaasukädestä kiinni että miten se exit mutkasta lähtee.

P.S. Yksi asia joka siinä mutka-ajossa kannattaa oppia muistamaan on se, että sitä kanttikiveä tai sisänurmikkoa EI tarvitse varoa. Siinä vaiheessa kun tuntuu että "no nyt ollaan kanttarissa kiinni" ni 99% varmuudella se on sun kypäräsi vasta joka on siinä kanttikiven päällä ja renkaalla on vielä metri matkaa siihe kanttikiveen. Eli kun se mutka oikeesti otetaan sisältä kiinni ni kypärä on pitkällä kanttikiven toisella puolella ja jopa polvi saattaa osua nurmikkoon. Ei tätä pelästyä tarvitse.

Itse vesin keväällä SM-kisojen Perjantain treeneissä astetta vielä pitemmälle ja Botnian vikasta mutkasta tulin niin jyrkällä leikkuulla ulos että meni molemmat renkaat apexin sisänurmikon puolelta (tippui asfaltilta siis reunan yli nurmikolle pyörä) :) Silti ei tullut kaatoa eikä ees sinne päin koska se pyörä linkoaa lähes samantien takas sinne asfaltille. :orgmp2:
Kiitokset hyvistä neuvoista! Lähdetään ensi kerralla Alastarolle näitä soveltamaan. :thumbsup:

Back