• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Liitekuvan käppyrässä esimerkki kaasuräpläyksestä. Palmasista ulos ihan siististi, nopeassa vasurissa hermostunutta kaasun käyttöä, Lemminkäisessä jarru liian aikaisin ja taas turhaa kaasun käyttöä.

Täytyy pyrkiä tuosta eroon seuraavalla kerralla.

Liitetiedostot

• Screenshot_2018-06-05-07-45-53.jpg
    Screenshot_2018-06-05-07-45-53.jpg
    75,5 KB · Katselut: 161
scuuba sanoi:
No, eniten tossa menee vituiks toi amatöörimäinen jatkuva (pinta)kaasun räplääminen jolla sä yksinkertasesti tuhoat mutkaan menemisen (nopeus), mutkassa ajamisen (apeksin) ja mutkasta lähtemisen (ajolinja) ihan täysin. Eli yhdellä aivan pienellä jatkuvalla virheellä koko homma ihan vituiks. Turha siinä on jotain mutkia erikseen kyttäillä tai jotain taittokohtia, kun sun ongelma on jossain ihan aivan muualla.

Ajelin muutamia kierroksia sun perässä ja tulit aina syliin joka jarrussa. Mun ajaminen on paskaa kaikilla osa-alueilla, mutta sen huomasin, että ei mun tartte avata ulostuloissa ollenkaan, koska oon sun kontissa kiinni seuraavassa jarruissa kuitenkin.

Kiva päästä Tumpin oppiin Motoparkkiin AT4:lle. Jos saisi jotain järkeä omaan roiskimiseen ja räpläämiseen.

^
Juu. Toi on tiedossa. Pitäis kevennellä jarruja pikkuhiljaa, ettei vauhti kuole ja pääsee jarrua laahaten pdemmälle. Kipsiä iskee, jos työntää jarrumerkkiä vielä tässä vaiheessa kauemmas. Silmä pitäis saada opetettua kovempaan kyytiin.

JMH sanoi:
^
Juu. Toi on tiedossa. Pitäis kevennellä jarruja pikkuhiljaa, ettei vauhti kuole ja pääsee jarrua laahaten pdemmälle. Kipsiä iskee, jos työntää jarrumerkkiä vielä tässä vaiheessa kauemmas. Silmä pitäis saada opetettua kovempaan kyytiin.
Eli koska ajattelet etukäteen että mutkat menee vituiks, niin tapat varmuuden vuoksi vauhdin jarrulla, ja sitten "korjailet" kaasulla, ja mutka menee ihan vituiksi?
Ja sama ajatusmalli uusiksi joka mutkassa ja joka setissä?

Mä en tajuu tota etukäteen teoriaa. Itse laittaisin asian niin, että tietty hidastuvuuden tunne/ sivuttaiskiihtyvyyden tunne yhdistettynä vauhtiin ja edessä häämöttävään maisemaan saa mittarin punaiselle. Punaraja on ilmeisen alhaalla, ja sitä on työnnettävä pikkuhiljaa eteenpäin, kunnes tulee se ahaa....

Samalla pidetään mielessä kaasunkäytön alkeita, ja koitetaan löytää apeksit sekä taittokohdat.

Edit: vähän pitää koittaa psyykata itseään paremmin ja pälyillä muualle kuin hietikolle, niin sekin auttaa. Näitä viekkauksia viikonloppuna testailin.

JMH sanoi:
Mä en tajuu tota etukäteen teoriaa. Itse laittaisin asian niin, että tietty hidastuvuuden tunne/ sivuttaiskiihtyvyyden tunne yhdistettynä vauhtiin ja edessä häämöttävään maisemaan saa mittarin punaiselle. Punaraja on ilmeisen alhaalla, ja sitä on työnnettävä pikkuhiljaa eteenpäin, kunnes tulee se ahaa....

Samalla pidetään mielessä kaasunkäytön alkeita, ja koitetaan löytää apeksit sekä taittokohdat.

Edit: vähän pitää koittaa psyykata itseään paremmin ja pälyillä muualle kuin hietikolle, niin sekin auttaa. Näitä viekkauksia viikonloppuna testailin.

Mulla on tuo sama ongelma aika pahana tällä hetkellä, etenkin Alastarossa nopeissa mutkissa. Palmasissa ja Lemminkäisessä onnistui jarrumerkki muutaman kerran jo ihan ok, mutta monesti etenkin Palmasissa itsesuojeluvaisto puuttui peliin liian aikaisin. Joskus oon huomannut noissa nopeissa mutkissa auttavan kun ei tuijota sitä mutkaa ja sen jälkeistä hietikkoa, vaan katsetta käyttää jo vähän siellä mutkan jälkeen avautuvassa suunnassa ja vuoroin tarkkailee 100 ja 50 tauluista jarrutuskohtaa.

JMH sanoi:
Mä en tajuu tota etukäteen teoriaa.
No se on nimenomaan se suurin ongelma, mitä korjaamalla kaikki lähtee purkautumaan.
Eli sit ku sä tajuut oman pääs toiminnan (edes ton rata-ajon suhteen), ja pystyt muuttamaan ajatus/toimintamallias ennen radalle menoa, niin siinä on sulle avain tohonkin ongelmaan.
Nyt sä yrität vaan epätoivosesti korjata kaikkia seurauksia, ja homma ei etene.

JMH sanoi:
Itse laittaisin asian niin, että tietty hidastuvuuden tunne/ sivuttaiskiihtyvyyden tunne yhdistettynä vauhtiin ja edessä häämöttävään maisemaan saa mittarin punaiselle.
No, jos sä kerran odotat, ennen radalle menoa, että se tietty hidastuvuuden tunne/ sivuttaiskiihtyvyyden tunne yhdistettynä vauhtiin ja edessä häämöttävään maisemaan saa mittarin punaiselle.
Niin onko jotenkin yllätys että niin tapahtuu joka kerta kun menet radalle, ja joka mutkassa?

Niin kauan kun ajatusmalli ei muutu ennen radalle menoa, niin kauan ei myöskään toimintamalli radalla muutu, eikä muutu myöskään seuraukset eikä fiilikset, eli mittarin punaselle meneminen.

^
No joo, ehkä mä tajuun sun kieron mielen koukeroita tolla jo paremmin.

JMH sanoi:
^
No joo, ehkä mä tajuun sun kieron mielen koukeroita tolla jo paremmin.
Ja sit jos sä lähet puskeen punarajaa eteenpäin, niin se ainoastaan kasvattaa sun riskikerrointa, koska vika ei ole punarajassa tai sen sietämisessä, vaan ajovirheissä jotka laukasee sen punarajan. Eli korjaamalla ajovirheet oikeassa järjestyksessä* punaraja häipyy/ riskikerroin pienenee.
*Tarkoittaen syy-seuraus-suhdetta, eli jos sulla on ongelma, älä yritä korjata seurausta (puskemalla punarajaa eteenpäin), vaan etsi syyt ja poista/ korjaa ongelman syyt.

JMH sanoi:

Lopeta jarruttaminen ja mene pelkällä moottorijarrulla mutkaan. Sit kun pääset riittävän pitkälle ota jarruttaminen pikku hiljaa mukaan.

Nitrous sanoi:
Lopeta jarruttaminen ja mene pelkällä moottorijarrulla mutkaan. Sit kun pääset riittävän pitkälle ota jarruttaminen pikku hiljaa mukaan.

Vähän tohon suuntaan liu’uin, kun kikkamutkaan ja kahvilaan valuin konejarrulla vaihtelevalla menestyksellä ihan kokeilun halusta.

Pitää jatkaa. Harkinnassahan oli kotarin 240 laikan asentaminen fiiattiin.

JMH sanoi:
Vähän tohon suuntaan liu’uin, kun kikkamutkaan ja kahvilaan valuin konejarrulla vaihtelevalla menestyksellä ihan kokeilun halusta.

Pitää jatkaa. Harkinnassahan oli kotarin 240 laikan asentaminen fiiattiin.

Jep, molemmilta niin Scuubalta kuin Nitroukselta ihan järkevän kuuloista ohjeistusta.

Itse tutustuin Kemorassa ratailuun mopolla juurikin noilla ohjeilla, eli käytännössä lähes kokonaan ilman jarrua mutkiin ja suorat pystyssä körötellen, myös turha vaihteiden vaihtelu pois (GSXR-1000 K8 ja kolmosvaihde päällä). Taisi olla melkolailla vastaavaa vauhti kun sinun tuossa videossa, mikä löytyi noilla opeilla jo parilla ajopäivällä. Sitten kun lisäsi hieman vauhtia suorilla ja alkoi jarruttamaan hieman niin meni ilman isompaa kikkailua tasaista 1.19 ilman tunnetta että mikään tulisi silmille, nopeamman perässä pystyi ajamaan vielä 2-3 sekuntia nopeampaakin vallan helposti (tosin sen jälkeen alkoi tulemaan jarrutukset silmille). Ja sitten mentiin nurin. Ja sitten petti kroppa yms... Eikä mikään tekeminen onnistunut kunnolla enää vuosiin.

Nyt on taas kroppa kunnossa ja mopedilla ajokin opeteltu uusiksi tunnottomalla jalalla, joten ajatuksena on että noilla samoilla opeilla pitäisi lähteä joku päivä taas opettelemaan ratailuakin uusiksi. Se tuli kyllä selväksi että on maltettava ajaa erittäin hitaasti ja rauhallisesti jos haluaa vauhdin kasvavan. Ei voi reuhata kuten syrjäteillä keulien ja paukuttaen... :D

Ja tuossa videolla pyörän hallinta on aivan kädetöntä... Jos nyt menisin tältä istumalta Kemoraan ja ajaisin ko. pyörällä YHDEN kierroksen, tuosta lähtis about 4 sekuntia aikaa.

Uskaltaiskohan sitä julkaista vireoo ajosta... :paikallatuulee:

Muoviluodin keskihitaan ryhmän lauantaista jäi vähän könö fiilis, mitä se nyt tarkoittaakaan, vaikka itsekään nyt paljoa vauhdikkaammin pääse tai uskalla.

Videolla alkuun pari lämmittelykierrosta ja sitten enemmän tai vähemmän muiden perässä ajelua, vasta oikeastaan viimeinen kierros kunnollista omaa ajoa ja mahtoiko siinä tulla 1.39+ kelloon. Nopeisiin mutkiin liruttelen ja valuttelen ja hitaisiin arvon muuten vaan, ajo tuntuu helvetisti huonommalta miltä viedeolla näyttää :D

Ohitettavia on, mutta jos 1.40 ajelee niin onko keskinopeessa ihan tukkona :no: Pitäs noita loppukesän ajovuoroja ostaa kohta..

https://youtu.be/WxBYUosS0ko

Taas paljastusten aika:

Siirryttiin ihan uudelle sekuntiluvulle. Tuossa 1.33.9 x 2

Edelleen hiljaa, mutta pientä lohtua kummiskin, koska kellossa näkyi, kun päätti vikalla setillä yrittää, eikä ajatella.

JMH sanoi:
Taas paljastusten aika:

Siirryttiin ihan uudelle sekuntiluvulle. Tuossa 1.33.9 x 2

Edelleen hiljaa, mutta pientä lohtua kummiskin, koska kellossa näkyi, kun päätti vikalla setillä yrittää, eikä ajatella.

Tuohan näyttää ihan ajamiselta :;): ite ottaisin helpoimmat sekunnit pois kahvilasta ja Palmasista.
Joko aja hiukan pidemmälle että saat pyörän kääntymään lähemmäs kanttaria tai vauhtia pois pikkasen että saat pyörän nopeemmin oikeaan suutaan ja kaasun kokonaan auki.

marko.fzs sanoi:
Tuohan näyttää ihan ajamiselta :;): ite ottaisin helpoimmat sekunnit pois kahvilasta ja Palmasista.
Joko aja hiukan pidemmälle että saat pyörän kääntymään lähemmäs kanttaria tai vauhtia pois pikkasen että saat pyörän nopeemmin oikeaan suutaan ja kaasun kokonaan auki.

Toinen helppo tapa ottaa kierrosajasta sekunti tai kaks on ottaa nuo sisåkanttarit kiinni. Nyt näyttäs, että pää menee kanttarin päältä, eli n. metrin leveenä koko ajan.

^
Metrin sisälle ottamiseen pitää kalibroida nuppi uudelleen näkymien suhteen.

Suurimmat ongelmat on edelleen pyörän päällä olemisessa. Tossa kokeilin vähän Tiian kanssa katottuja juttuja. Ehkä sai vähän paremmin kääntymään pyörää.

Katotaan muistaako parin viikon päästä, mitä tuli tehtyä.

Mitäs jos vaihtaisi isommalle jo ennen vauhtioikeaa/-vasuria. Nyt ilmeisesti menet neloselle ulostulossa. Sais vauhtia mutkaan vähän lisää, riittääkö lapaset? Ennen vauhtioikeaa olisi ainakin aikaa reilusti. Mopokin varmaan jaksaisi vääntää läpi mutkan isommalla. Sitten vaan torvi auki jarruun asti.

Miki sanoi:
Mitäs jos vaihtaisi isommalle jo ennen vauhtioikeaa/-vasuria. Nyt ilmeisesti menet neloselle ulostulossa. Sais vauhtia mutkaan vähän lisää, riittääkö lapaset? Ennen vauhtioikeaa olisi ainakin aikaa reilusti. Mopokin varmaan jaksaisi vääntää läpi mutkan isommalla. Sitten vaan torvi auki jarruun asti.

Kolmosella mennään noista läpi joo, ja neloselle suoralla. Isompi vaihde saattais toimia, jos saa sukellettua himpun kovempaa mutkaan.

Tiheämmille väleillä noin teinkin (15/43, nyt 16/43).

Kaikkea voi koittaa. Viikonloppuna muun muassa koitin parantaa ergonomiaa tekemällä tankkipatin vasemmasta polvipalasta yhdelle setille :D

Sit jumpattiin Tian kanssa hetki. Koittelen sitä ens kerralla lisää, ja katon miten lähtee menemään.

Back