• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kesällä suuremmat vakuutusmaksut?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dabster
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aiheesta on "jokunen" topicci jo foorumilla, mutta en muista tällaisesta lukeneeni niissä aikaisemmissa.

Eli otin Tapiolasta vakuutuksen pyörään ja nyt tuli ensimmäinen lasku. No ei siinä mitään, mutta kun normaalille kolmen kuukauden vakuutusjaksolle oli hintaa tullut miltei tuplat verrattuna siihen, jos jakaa koko vuoden summan neljään osaan. Soitin Tapiolaan ja sieltä sanottiin, että heillä on tällainen käytäntö jossa kesäaikaan tulee isompia laskuja kuin talvella..

Hieno homma, ettei vakuutusta ottaessa tällaisesta huomattu mitään mainita
mad.gif

Onko muilla käyttäjillä tästä kokemuksia, entäs muut yhtiöt - onko tällainen kesälisä nykyinen trendi muissakin laakeissa?

Mulle kävi Turvan kanssa samoin. Ei ihan tuplia ollut, mutta kuitenkin. Aika perseestä kyllä!

Niin, mun mielestä tuossa ei kyllä ole mitään ihmeellistä.

Ainakin Turvassa pyörän saa seisontavakuutukseen varsinaisena ajokautena, vaikka kyseessä onkin läpi vuoden voimassa oleva vakuutus.
Tässähän vois muuten alkaa kikkailemaan ja ottaa joka vuosi vakuutuksen eri yhtiöstä ja irtisanoa sen aina kesän päätteeksi.

Saman huomasin ku tuli Pohjolasta lasku.
Jos vakuutusmaksut jaettu neljään osaan, ni kyllä maalaisjärjellä menis niin et kokosumma/4 (vaikka kesäaikaan on kalliimmat vakuutukset) olis aina siinä laskussa.

Niin, mun mielestä tuossa ei kyllä ole mitään ihmeellistä.

Ainakin Turvassa pyörän saa seisontavakuutukseen varsinaisena ajokautena, vaikka kyseessä onkin läpi vuoden voimassa oleva vakuutus.
Tässähän vois muuten alkaa kikkailemaan ja ottaa joka vuosi vakuutuksen eri yhtiöstä ja irtisanoa sen aina kesän päätteeksi.
Joo, samaa mieltä olen. Onhan ne kesäkuukaudet kalliimpia vakuutusyhtiöllekin. Tuli itelle vaan yllätyksenä, kun en ollut ottanut asiasta selvää.

Sama käytäntö on Pohjolassakin. Kesällä tulee pari n. 150 ekun lappua ja talvella pari 40 e laskua..(liikennevak.)
Sinänsä just väärinpäin- kesällä kun on muutenkin "menoja" tuosta moposta
confused_orig.gif

Onhan tuo homma sinällään reilua, että ajokaudella maksetaan enemmän - harmi vaan ettei tuo näy esimerkiksi palkassa joka on lähelle samaa ympäri vuoden(joo lomarahat tulee). Jos odottaa 250 laskua ja tilalle tulee 450, niin kyllä siinä hetken ainakin näillä tuloilla on sellainen että mitäs helevettiä.

Tottakai tuo mainitaan siellä jossain sopimuksen alalaidassa pienellä, mutta niin kuin jo aiemmin mainitsin, ei tuota huomattu vakuutusta ottaessa minulle mainita..

Yhtiön vaihdollekkin on vain yksi järkevä ajankohta, eli juuri siinä kohtaa kun tuo halpa ajankohta loppuu ja ennen kuin kallis jakso alkaa. Muuten tulee enempi vähempi turpiin, jos kesken kauden alkaa yhtiötä vaihtamaan.

pohjolasta vakuutuksia ottaessani täti kyllä mainitsi että ympärivuotisessa vakuutuksessakin laskut keskittyvät normaalille ajokaudelle. Eli juuri näin, talvella pienemmät ja kesällä suuremmat erät.

Aina nämä asiat kuitenkin yllättää ihan kuin talvi autoilijat.

Mulle mainittiin, että kesän vakuutukset on kalliimmat (ihan ymmärrettävää), mutta jos lasku tulee neljässä erässä, ni se ei mee ihan jakoon, koska normaalisti se silloin yksittäinen lasku on sen neljäsosan koko summasta (eikä vuodenajalla oo mitään merkitystä kun puhutaan neljäsosasta ja kokosummasta)
No aivan sama, kiltisti maksan, tarkotus ois tästä eteenpäin maksaa koko vuosi kerralla, ni ei tarttis arpoo useampaa kertaa noiden laskujen kanssa (saa viel pienen alennuksenkin kai maksutavasta).

Turvassa kertoivat muistaakseni maksujen jakautuvan siten, että ns. ajokaudella maksetaan vuosimaksuista 80 % ja sen ulkopuolella loput 20 %.

Ihan hyvä systeemi minusta !

dabster, pyydäppä Tapiolan tätiä tekemään sulle maksusopimus niin saat kaikki vakuutusmaksut jaettua tasaeriin ja vaikka niin että laskua tulee kerran kuussa. Tasaantuu kulut kummasti.
smile_org.gif

Kyllä mulle ainakin mainittiin vakuutusta ottaessa (pohjola)
Ainoa joka tarjosi tasa suuruisia eriä oli IF.

Yhtiön vaihdollekkin on vain yksi järkevä ajankohta, eli juuri siinä kohtaa kun tuo halpa ajankohta loppuu ja ennen kuin kallis jakso alkaa. Muuten tulee enempi vähempi turpiin, jos kesken kauden alkaa yhtiötä vaihtamaan.
Selitätkö tarkemmin, en ymmärtänyt?

Vasta vaihdoin vakuutusyhtiötä ja kyllä se vanha tietenkin palautti jo maksetun käyttämättä jääneen vakuutuskauden maksun. Palautettavaa määrää en aiemmin maksamaani ja jäljelläolevaan kauteen jaksanut suhteuttaa, mutta liittyykö tuon palautuksen laskentaan jotain, mistä "tulee turpiin"?

Mulla Fenniassa vakuutus ja vakuutuskirjassa todetaan:
Moottoripyörän kausivakuutuksen vuosimaksu jakautuu siten, että 1.4.-30.9. laskutetaan 96 % liikenne- ja kolarivakuutuksen vuosimaksusta. Loput liikenne- ja kolarivakuutuksen vuosimaksusta laskutetaan 1.10.-31.3. Hirvivahinko-, ilkivalta-, palo-, varkaus-, autopalvelu- ja oikeusturvavakuutusten vuosimaksua laskutetaan tasaisesti koko vakuutuskauden ajan.

Mulla on sopimuksessa, jotta maksetaan 4 erässä. Itse myös just maksoin 580 egee ja risat vakuutusmaksuja. Tosin tossa on kotilon osuutta 253 egee. Mutt eipä tuo summa mulle yllätyksenä tullut, tosin ihan tarkkaa summaa en osannu etukäteen laskea.

Nyt eiku  
sport05.gif
ja sen jälkeen  
sport05.gif

Back