• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kesällä Italiaan, vinkkejä kaivataan.

Kiitoksia paljon vastauksista, kyllä se google on ihmeellinen väline kun vähän saa vielä vinkkejä mitä googlettaa... Tuosta italiasta on pakko sanoa sen verran että on tullut käytyä useamman kerran mutta ei koskaan mopolla, siinä suhteessa ensimmäinen reissu mihinkään kauas. Niin Italia on asennoitumis kysymys, ei pidä odottaa että homma toimii niinkuin meillä täällä vaan no problem tarkoittaa että "minulla ei ole hajuakaan mitä tarkoitat mutta ylpeyteni ei anna periksi myöntää sitä" niin siellä pärjää hyvin
nixweiss.gif

Ja eihän sitä koskaan tiedä vaikka eksyttäisi alpeille eikä koskaan päästäisi italiaan asti mutta tavoite ainakin on
smile_org.gif

Kellään muuten kokemuksia noista tavararullista? meneekö teltat ja makuupussit ja muut?

Mukaanotettavista tavaroista:
Tehtiin itse vastaava reissu muutama vuosi sitten, ja erään asian puuttuminen vähän kismitti. Periaatteeme oli sama, kuin kysyjällä: Nenä menosuuntaan ja go ! Sillä periaatteella näkee ja kokee, mutta joutuu myös kysymään tietä aika usein, ja muutenkin tarvitsee paikallisten asiakkaiden apua milloin missäkin asiassa. Kansallisuudesta riippumatta saimme apua ja hyviä vinkkejä. Etsipä eräs ystävällinen Saksalainen meille hyvän majapaikan viinitilalta. Vei vielä perille asti. Siinä tilanteessa olisi ollut mukava antaa jokin pieni lahja kiitokseksi vaivannäöstä. Eli mukaan kannattaa ottaa jotain pientä esim suomiaiheista tarpeistoa. -Vaikka sitten korkinavaajia, jossa kotikaupungin vaakuna.

Kellään muuten kokemuksia noista tavararullista? meneekö teltat ja makuupussit ja muut?
Kiinnostava kysymys!

Mulla on prätkällä pakkauksina tavararulla, tankkilaukku ja reppu. Pyörä on naku, joten siihen en laukkuja laita. 1. reissulla Alpeille oli vielä matkapyörä ja kokemattomuuttani otin liikaa kamaa mukaan. Viime kesän reissulle meinasin sitten pitkästä aikaa ottaa teltan mukaan. Kun kasasin pakkaukset, idea eli 10 sekuntia.

Mitään ylimääräistä painoa ei kannata roudata. Suorita esipakkaus, poista se, mikä ei ole todella välttämätöntä, suorita uusi esipakkaus ja poista ...

Meillä on Ortliebin rulla (olikohan 59 l), jonne ainakin menee hyvin kahden ihmisen majoittumisvarusteet (teltta, alustat, pussit, istuinalusia yms.). Uskomattoman paljon menee tavaraa; tosin suht pienikokoisia kamppeita on hankittu. Rullan koko riippuu varmaan myös pyörästä minkä kokoinen sopii kiinni. Laadusta ehkä kannattaa maksaa, jos haluaa rullan joka kestää pakkaamista ja purkamista, kiristyshihnoja yms. ja vielä pitää vettäkin. Viime kesänä tosin tuli ostettua Louisin iso ja halpa säkki, jota ei ole tullut vielä kokeiltua. Aika vahvalta senkin materiaali kyllä vaikuttaa.

Viime kesänä tosin tuli ostettua Louisin iso ja halpa säkki, jota ei ole tullut vielä kokeiltua. Aika vahvalta senkin materiaali kyllä vaikuttaa.
Mulla on ollut sellainen samanlainen säkki pari vuotta.

Hyvin on kestänyt lukuunottamatta sitä niiteillä kiinni olevaa kantokahvaa. Se repsahti irti jo ekalla reissulla.

Jos sen rullan täyteen pakkaa, niin kamaa on ihan riittävästi
biggrin.gif

Viime kesänä tosin tuli ostettua Louisin iso ja halpa säkki, jota ei ole tullut vielä kokeiltua. Aika vahvalta senkin materiaali kyllä vaikuttaa.

Hyvin on kestänyt lukuunottamatta sitä niiteillä kiinni olevaa kantokahvaa. Se repsahti irti jo ekalla reissulla.

biggrin.gif
Aina tarkka saksalainen on siihen merkinnyt, paljonko kama saa painaa. Se ei ole paljon. Lousin säkkiin ei voi luottaa. Multakin meni se kantokahva, mutta sen lisäksi myös päätysauman liimaus irtosi. Naiselta levisi vetoketjun vierestä sauma.

Nyt on kaksi säkkiä sisäkkäin. Sillä kikalla on toistaiseksi pärjätty. Päädystä pakattavaan versioon verrattuna, säkki on pakkausystävällinen, joten siksi sitkeästi käytössä.

Myö ajettiin pyörä Sorrentoon leirintäalueelle. Sorrento on itsessään varsin hieno pienehkö kaupunki, tosin täynnä turisteja. Kaupungista on hyvät yhteydet Napoliin ja Napolin alueelle joko laivalla tai junalla. Napoli itsessään on saastainen ja meluisa kaupunki, mutta kokemuksena näkemisen arvoinen. Caprin saari on myös lähellä. Se on erittäin hieno paikka. Ei uskoisi Italiassa olevankaan. Ehdottomasti kannattaa käydä. Lisäksi lähellä on Pompeiji, tuhkasta kaivettu upea roomalainen kaupunki sekä itse Vesuvius, jonne pääsee aivan kraaterin reunalle saakka.(ainakin 1978 pääsi, takuuta en anna.). Lisäksi alueella on tämä Amalfin rantatie jota pidetään maailman kauneimpana, ainakin Amalfilaiset itse. Ajoimme sen Sorrentoon mennessä. Oli maisemaa ja mutkaa. Customisti oli cusessa, mutta hengissä selvittiin. Hyvää matkaa!!!
sport05.gif
sport05.gif
Tuola sorrentossa päin tuli käytyä tossa vuosi sitten, kesällä ilmeisesti täynnä turisteja, mutta syyskuussa oli turistitkin aika vähissä.
Ja kyllähän sinne vesuviuksen kraaterin lähelle pääsee, parkkipaikalla kannattaa sitten pyytää se pysäköinti lippu, ettei joudu montaa kertaa maksaan. Mutta siitäkin selviää hyvin helvetin kovalla suomen kielisellä huudolla
biggrin.gif

biggrin.gif
Miten h*elvetissä muka yksi säkki riittää matkakamoille?

No onhan niitä matkoja tietysti monenlaisia.

Ite olen arvinut Ortlieb'n 80 ltr:n säkin lisäksi vielä 2x45 ltr +1x36 ltr laukut ja joskun on joutunut pakkaamaan teltan muovikasseihin ja ne persuksen taakse irtohihnoilla kiinni.
Ja takas tullessa vielä kaljalaatikot persuksen taakse lisäksi irtohihnoilla kiinni.

On tuolla joku välin vähän katellut, että mikä nykyajan muuli se on tulossa kun kuuluu nelitahti koneen ääni.

Miten h*elvetissä muka yksi säkki riittää matkakamoille?
Riittähän se, kun ei ole naisia eikä telttaa mukana ja matka-aika alle 2 viikkoa.

Tosin pari vuotta sitten olin liikkeellä Guzzilla, missä oli kolme 44 litran laukkua.

Täyteenhän sitä sitten pakkaa, jos tilaa kerran on
biggrin.gif

Nyt pitäisi pärjätä 2 viikkoa Bemarin "sport"-sivulaukuilla ja tavararullalla.

Teltta ja makuupussi tulee mukaan, mutta ne on niin pieniä, että pitäisi mahtua.

Viime vuonna kävimme emännän kanssa Garda järvellä.

Kyllä siellä pohjoispäässä on ihan hienot hiekkarannat, kuten itäpuolellakin.

Venetsiakin on siinä ihan lähellä.

Olimme Gardalla vain yhden päivän, mutta auringosta pitävä olisi varmaan viihtynyt hyvin järven ympäristössä viikonkin, kevyesti.

Majoituksia on monen hintaisia.

Kesäkuun viimeisellä viikolla lämpöä oli riittävästi 36 astetta.

Järven kiertämisessä kuluu päivä mukavasti, matkaa n. 150 kilsaa.

Kannattaa käydä myös pohjoispäässä katsomassa vesiputousta ja upeaa puutarhaa sen yhteydessä.

Vesi on valunut siellä ajan alusta asti kallion sisällä.

Alppien yli menee Gardalle upeita solia.

Gardalta hieno väylä dolomiittien yli (kansallistie) Itävaltaan
Grossglocknerille ja siellä ikuista jäätä ihailemaan 3000m korkeuteen.

Mahkuja tietysti on lukemattomasti, mutta tuo oli osa reittiämme.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

moi! en ole paljon reissannut mutta yksi juttu tuli mieleen: reppu selässä (suht kunollinen, vyötärön ympäri sellanen tuki juttu) oli yllätykseksi paljon mukavampi ratkaisu kuin tankkilaukku autobaanalla. Oli kevyempää nojailla itse siinä tankilla tuulensuojassa. Tankkilaukku sidottiin takapenkkiin, ja harmitti että hoksasin vasta hyvän matkaa mentyäni tuon. joku on varmaan eri mieltä, mut tämä oli mun kokemus.

Laitetaan saman topicin alle lisää kysymyksiä:

Käymisen arvoisia paikkoja Italiassa?
(jos unohdetaan Pisa ja Venetsia)

Emäntä kaipailee hiekkarantoja..missä kohtuullisia?

Kiitos jo etukäteen arvon toverit!
Sesonkiaikana ei löydy mistään kohtuuhintaisia paikkoja, tietysti riippuvainen lomsan paksuudesta.

Hiekkarantoja on pitkin Adrian meren rantaa.
Kato tästä http://www.comuni-italiani.it/027/044/mappa.html
taikka sitten tuolta sivulta valkkaa kunta Cavallino Treporti

- klikkaa karttasivun alalaidasta BIG ja sitten ylhäältä Hybrid ja zoomaat sopivasti niin pääset katselemaan hiekkarantoja.

Ite olin Ca´Savio'ssa viime syyskyyssa.
Tässä leirintäalueen osoite http://www.casavio.it
Hinnat vaan on melko törkyset sesongon aikana ja minimi aika 7 yötä. Voi siellä vähemmänkin olla mutta minimi ajalta joudut maksamaan.

Tervehdys!
Olisi hieman saman suuntainen suunnitelma honhonhonda miehen kanssa
smile_org.gif
..Onkohan niitä Italian hullunkurisia moottoripyöräily lakeja jo helpotettu? tarkoitan tätä http://www.smoto.fi/uutiset/italia2006.htm .. jos tämä pitää vielä paikkansa niin aika keljulta kuulostaa..!

En suna pelkäis tuommosia. Italiaan mahtuu ehkä 1 tarpeeks mulkku poliisi joka noita kattoo...
Ei ne tuntunu mistään sanovan ainakaan vuosi sitten: keskustassa poltettiin kumia skootterilla poliisien vieressä, ja ajettiin 5 päällä vanhaa vespaa (ei mitään kypäriä tietenkään)
Kerran poliisit pysäytti kun tuli ajettua 90 alueella mittariin 150km/h, ja sillonkin käytiin tämmönen keskustelu
poliisi: "ajokortti"
näytän korttia
poliisi: "taisitte tulla aika kovaa tuolta"
minä: "no pikkusen ehkä"
poliisi: "täälä on 90 rajotus"
minä: "ai onko? luulin että 200"
poliisi: "turha ruveta vittuileen"
minä: "mikä nyt on?"
poliisi: "no eiköhän asia oo ok jos ajatte rauhallisemmin"
minä: "ilmeisesti"

Niin ja loppuun nyt vielä muistu tämmönenkin asia, että tuli nähtyä samalla reissulla kun poliisi moottoripyörä keulii
biggrin.gif

Itse olimme Gardan Torbolessa vaimon kanssa 2004 häämatkalla.
Vuokrasimme paikan päältä Smartin jolla ajeltiin ympäriinsä Gardaa. Lisäksi käytiin pohjoisessa mm. Bolzanossa, Arcossa ja Roveretossa sekä "Etelässä" Veronassa ja Venetsiassa.

Ainoastaan Venetsia oli täynnä turisteja: ravintoloitten hinnat sikamaiset, kunnon vessoja ei oikein missään. Nätti paikka tosin: kyllä siellä kerran elämässään kannattaa käydä...

Veronaa voi myös suositella lämpimästi, ja jos aikaa on, niin Firenze on ehdoton must.

Elokuuta kannattaa vältellä, koska tuollapäin lomat pidetään silloin(arvatkaa oltiinko elokuussa...). Jonossa splittaaminen oli aivan yleistä, joten menkää muiden mukana...
Italiassa oli paljon saksalaisia turisteja; varsinkin monissa Gardan seudun leirintäalueilla... Sakut saattavat olla äänekkäitä, mutta yleensä ystävällisiä.

Nähtävää löytyy Italiasta: varsinkin, jos on kiinnostunut historiasta. Ajan rajallisuus vaan tulee vastaan...

Ja ne Italialaisetkin on sitten TODELLA äänekkäitä, mutta todella pieniä ja siitä on tämmönen hyöty:
Oltiin leirintä alueella, kaverini joka on pieni kokoinen meni sanoon italialaisille että jos vois olla hiljempaa, kun yritetään nukkua. no ei mitään apua.
Sitten ite (pituus lähemmäs 2m ja painoo yli 100kg: oon Italialaisessa mittakaavassa jättiläinen) menin ulos teltasta ja katoin Italiaanoja helvetin vihasesti. no huutaminen loppu (tais jättiläinen "pelästyttää  
biggrin.gif
), mutta 10min päästä huutaminen jatku, jollon päätin huutaa teltasta suomeks helvetin lujaa "PERKELE jos ei se huutaminen lopu niin tuun perkele pistään joka jätkää turpaan" no huutaminen loppu sitten siihen  
biggrin.gif

yrittäkää saada viestistä selvää... pilkut ja pisteet on missä sattuu, mutta en oo koskaan osannu pistää niitä oikeisiin paikkoihin  
biggrin.gif

En suna pelkäis tuommosia. Italiaan mahtuu ehkä 1 tarpeeks mulkku poliisi joka noita kattoo...
Ei ne tuntunu mistään sanovan ainakaan vuosi sitten:

Toi laki hyväksyttiin heinäkuun 22 ja tuli voimaan elokuun 28. siis 2006.. ja tos jutussa kerrottiin jotenkin että ainakin lain astuessa voimaan, sitä käytettiin jonni verran..

No mulla on kans vähän sellanen tunne ettei ne VOI ihan tosissaan ottaa tota, vaikka, mistä niistä tietää.. hitto, jos nyt kuitenki sattus se yks mulkku kohalle(mun tuurilla), ja veis mopon, vois paha sana käydä mielessä
biggrin.gif

meinasin vaan että oliskohan ne tullu niinkun ton lakipykälän puolesta järkiinsä ja korjannu sen!? meinaan olishan se mukavampi välillä vaik raapia nenää sitte ku sattuu kutiaa.. ilman pelkoo sanktioista..
lookaround_orig.gif

Back