• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kesä meni, voiko tätä enää ajokaudeksi sanoa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jumppanen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Liian hyväänkö totuin tänä kesänä?? Kerrankin melkein riittävän lämmintä. Ilmat kun oli yli +30C, ei tarvinnut varoa leikatun selän kanssa viimaa (alaselkä, takareidet), pystyi kerrankin ajeleen rennosti ja nauttimaan tuulen jäähdyttävästä vaikutuksesta saamatta noidannuolta. Matkalla saattoi pärähtää uimassakin ja jatkaa matkaa.... Ei oo rätkä enään muutamaan viikkoon pihasta poistunut..... Ei vaan hotsita pukea viittä kerrosta kaiken maailman asua kamojen päälle ja liikkua, kuin kankea Michelinukko yrittäen kiivetä prätkän päälle..

Liekkö tässä lajissa mulle mitään järkeä....

Löytyy semmoisia lämpimät/eristävät jutut mitkä kohdistuu niihin paikkoihiin mitä tarve vaatii,ei maksa aivan liikoja ja ovat toimivia!!!
Ei tarvii niin hemmetin monta kerrosta sen jälkeen ja voi ajaa pitkälle syksyyn,ainakin tuttavan mukaan mill on suht samanlaisia onkelmia.

Liian hyväänkö totuin tänä kesänä?? Kerrankin melkein riittävän lämmintä. Ilmat kun oli yli +30C, ei tarvinnut varoa leikatun selän kanssa viimaa (alaselkä, takareidet), pystyi kerrankin ajeleen rennosti ja nauttimaan tuulen jäähdyttävästä vaikutuksesta saamatta noidannuolta. Matkalla saattoi pärähtää uimassakin ja jatkaa matkaa.... Ei oo rätkä enään muutamaan viikkoon pihasta poistunut..... Ei vaan hotsita pukea viittä kerrosta kaiken maailman asua kamojen päälle ja liikkua, kuin kankea Michelinukko yrittäen kiivetä prätkän päälle..

Liekkö tässä lajissa mulle mitään järkeä....
Outoa. Oon selvinny viel pelkil pitkil kalsareil ja farkuil. Yläkropassa t-paita, college paita ja takki ja kypärähuppu. Eikä oo kylmä viel ollu. 200km kesti ainakin hyvin.

Ehkä kaipaa selvityksen,

Shortsit ja tpaita tai farkut ja kevytajotakki vs täysajokamat angoravillaisine vyötärölämmittimineen, kaulasuojuksineen yms.... Ei oo varaa jättää viimalle enää reittiä iholle...

itellä pitkät kalsarit, farkut, t-paita, pitkähihanen, fliisi, ajotakki, ajohousut, saappaat, paksu ajokäsineet, kypärähuppu yms. kyllä vielä tarkenee ajaa parissa asteessa satakuntakilometriä, päivällä kun on kymmenkunta astetta lämmintä kärsisi ajaa pidempäänkin.
meinasin kyllä hommata tupenlämmittimet koska kädet ja kasvot palelee ensimmäisenä..
062802moto_prv.gif

No otsikkoon vastaten: Ei se vielä ole ohi, kun voi pukeutua paremmin.

Ongelmiin vastaten: No jos ei kiinnosta pukea enään, antaa sitten olla.

Itse saatan olla täysin poikeavaa rotua pyöräilijänä, koska nautin jossain määrin ajokamppeitten pukemisesta ja siitä kasvavasta turvallisuuden tunteesta kun on suojaa ympärillä jos jotakin sattuu. Tämän jälkeen nautin ajamisestakin enemmän.

Ei oo mullakaan 4 viikkoon liikkunut kuin vanhemmille tallin suojaan kaupunkituholaisia... Tosin syynä kortin menetys, takasin saan 21. päivä kuluvaa kuuta. Mun ajokausi on kestäny yleensä sen ekat päiväsulakelit-ekat mustat jäät. Eli ajokausi on noin 8kk, nyt olen hommaamassa suunitelmatalouden sivuvaunua, joten ajokausi kestänee sen 12kk  
tounge.gif

Tosin on myös tuo pyörän mukavuus pitkässä reissussa johon ex-työnantajan palkanmaksupolitiikka mukaanlukien ole ihan pitkän reissaamisen kärkitasoa ja radalle en enää lippojen jälkeen ole kehdannut viedä, rajoittanut tuota ajamista kun 200km säteellä rupeaa oleen tiet tuttuja. Josko tolla tulevalla "pyörällä" ja uuden työpaikan siivin sais uutta potkua harrastukseen.

Tä harrastus on todella rakas ja nyt vannoen en ikuna tätä lopeta, mutta 25 vuoden ikään 7 vuoden motorismi on saanut uusia suuntia ja tekis mieli monttupeliä, reissupeliä, superdukea, ratapyörää, museopyörää y.m. Kyykyllä katupäristely ei enää ole mun juttu, emäntä on jo, niin ei tarvi snägärillä elvistellä  
wink.gif

Reissut saan tehä keskenäni niin helpottaa pyörävalintaa, tosin opiskelemaan lähdössä niin tuo itäpyörä puoli-ilmaisine osineen ja vakuutuksineen on sitten se mun "museopeli". Tellustani tuskin luovun, vaikka heikkouksissani yritinkin myydä.

Tällä kaikella yritän sanoa erinäisten vaivojen ulkopuolelta että voiko olla tän hetkisessä "tyylissä" harrastaa moottoripyöräilyä jonkin näköistä taantumaa? Koska mulla on, lääkkeet tiedän siihen vaivaan, kela vain ei korvaa niitä  
pftroest.gif

Kyllä aamulla kun Sipoosta lähti kohti Helsinkiä töihin, kun mittari näytti Korsoon saakka +3 ni kyl vaa meinas paleltaa,, kun tottu semmosiin mukaviin keleihin...
Onse vaan lottovoitto syntyä Suomeen...  ;)  
wink.gif
062802moto_prv.gif

Mut tämmöstähän täällä,, samanlaisia kesiä toivon kyl jatkossakin...

-pete-

Kyllä aamulla kun Sipoosta lähti kohti Helsinkiä töihin, kun mittari näytti Korsoon saakka +3 ni kyl vaa meinas paleltaa,, kun tottu semmosiin mukaviin keleihin...

-pete-
Juuh, +4 oli täällä aamusella, ja sitten joutui sukeltelemaan niiden yökosteusalueiden läpi visiirit huurussa...

Koska ajoni ovat enimmäkseen tuommosia >200 km, on koko kesän ollut ajokamppeet, ajaessa. Ei tulis mieleenkään shortsit, ajohousuina(en niitä kyllä muutenkaan pijä miesten julkisina asusteina, ts ovat vähän niinku "knapsu").
Pitkähihanen paita ja paksummat hanskat on tullu nyt syyspuolella lisää, ilmat kylmeni laakista yli 10 astetta.
Muuten on, ainakin kaupungissa, mukavampi näillä keleillä, ei tule heti hiki valoissa seisoessa.

Nythän se ajokausi on vasta lähtenyt käyntiin
062802moto_prv.gif
Mä olen joutunut joka syksy hiekottamaan pihan että olen päässyt ajamaan, ja samat toimenpiteet kun olen laittanut talvi unille.
smile_org.gif

Vitut kylmästä, mutta siihen päälle paikalliset rankkasadekuurot
mad.gif

Visiirit, rillit, varmaan silmätkin huurussa. Ja pleksi auki ei voi ajaa, kun ahvenet kui suusta sisään...

Joo, vähän tänä aamuna nyppi, vaikka ei sinänsä märkäkeli haittaa
tounge.gif

Se on vaan niin, että kunnon ajokamoihin kannattaa investoida... muuten menee koko hommasta äkkiä maku!
Mulla alkaa nyt oleen pikkuhiljaa sellanen hyvä varasto noita "kolttuja" koossa.
On nahkapuku, viileä farkkuajotakki, pelkkä nahkatakki ja sitten vielä kunnon Gore Tex puku. Noista kyllä löytyy kampe joka kelille, ja jos ei jaksa miettiä niin kunnollinen Gore on varma valinta. Ei hatuta vaikka tulis niitä kuuluisia puukkoja taivaalta!
cool.gif

Joo, ja kyllä mieltä nauratti viimeyönäkin muutaman sata työmatkaa taittaessa, kun sähkö lämmitti miehen varpaista kaulaan ja päällysteenä riitti sama nahkapuku kuin kesähelteillä. Illalla kottiinpäin ajellessa sitten riittikin ilman sähköä, kun oli ilma lämmennyt. Pariin otteeseen hieman kasteli, mutta eipä haitannut sekkään.

Vielä kun saisin ratkaistua noiden Klanin johdotukset fiksummin talven aikana. Mutta sitä ennen toivottavasti vielä pari kuukautta ainakin voisi ajella ennen liukkaita.

062802moto_prv.gif

Vitut kylmästä, mutta siihen päälle paikalliset rankkasadekuurot
mad.gif

Visiirit, rillit, varmaan silmätkin huurussa. Ja pleksi auki ei voi ajaa, kun ahvenet kui suusta sisään...

Joo, vähän tänä aamuna nyppi, vaikka ei sinänsä märkäkeli haittaa
tounge.gif
Sen veden kyllä kestää vielä,mulla on goret joka paikas ja ajan visirisellä krossikypärällä+krossilasit,eli visiri puolkiinni suojana et pahimmat jää sinne ja krossilasit hoitaa loput,näkyvyys on paljon parempi vaikka vettä satais suoraan krossilaseihiin kun on lähempää silmiä  
wink.gif

MUTTA.....
Loppusyksy/talvi/alkukevän aikana kun välillä tulee sitä - asteista vettä naamaan,se vasta vittumaista on kun jäätyy suoraan visiiriin tai krossilaseihiin,näkyvyys pimeässä on täys nolla,joutuu koko ajan ottaa stoppeja ja pistää krossilasit pyörän kyylarien/flektin eteen että sulaa,jos rupee pyyhkimään sitä jäätä pois niin lasit vaan narmuntuu heti ja näkyvyys melkein sama nolla taas  
sad_orig.gif

Niin ja onhan se aika liukastakin
biggrin.gif

Nastakumit menee alle sitten vasta kun on kunnon lumet!!!

Paras ajoaika alkaa vasta. On just sen verran lämpöä että ei tarvii joka välissä vetää tixtexiä pois päältä kun pysähtyy. Lämmönsäätelykin onnistuu vaatteiden määrää muuttamalla, eikä vain on-off tyylillä. Kun konttaan niin haluan jatkaa tätä harrastusta enkä siirtyä niihin paralleeli-2 -pyöräisiin.

Huurteeseen on auttanut tähän mennessä ihan 100-0 pinlock -kalvo visiirissä. Reunat joilla kalvo ei ylety toki huurustuu, mutta muuten on toiminut ihan tajuttoman hyvin.

Onse vaan lottovoitto syntyä Suomeen...  ;)  
wink.gif
062802moto_prv.gif

-pete-
Hei nyt ollaan siinä mistä lähdettiin, joskin lämpimämpää... Moniko aloitti kauden innoissaan, et jo tarkenee, kun pukeutuu... Nyt naristaan kun on alle 18 päivällä... PääPlää. Eipähän tartte moikata niin usein, kun ei oo vilukissat liikkellä.
Ps: Saa niihin pyöriinkin "pakkasnesteet", saati sitten kuskeihin... Hik!!! (Mut vasta kotona).

Ei toi ilman viileys minuakaan oo haitannu, vaan eilinen vesisade duuniin mennessä alkoi ärsyttää ... Löysin sitte goreista vuotavan kohdan .... Nivusista
tounge.gif
Oli siinä sitte mukava mennä asiakaspalvelu hommiin, kun haarukset oli likomärät (toivottavasti asiakkaat ei pohtineet meikäläisen rakon toimintaa)
biggrin.gif

Back