• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kertakäyttöiset nippelit ja tiivisteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mulleteer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyöriä on tullut kotona ruuvattua jo jonkin verran ja vähän hämäräksi on jäänyt milloin tiivisteitä, muttereita, prikkoja, jne.. voi käyttää udestaan.

Minulla on virallinen shop manuaali ja sen kanta on aika selvä, että suurinpiirtein jokainen oravaa pienempi osa on vaihdettava uuteen kun jotain purkaa ja kokoaa. Toisaalta sitten kun olen huollossa ja muilta harrastelijoiltaa kysynyt niin tuntuvat aika nihkeästi uutta laittavan jos vanha on vain ehjä. Tietty jotkut tiivisteet ja venyvät erikoispultit menee aina pakosti vaihtoon esim. konetta avatessa.

Mites se nyt on? Toisaalta olisi kiva tehdä viimeisen päälle oikein kun kerran harrastuksena väsää mutta tuntuu hölmöltä jos homma seisoo kun sekalainen lajitelma pultteja ja prikkoja on tilauksessa ja aina sieltä kuitenkin se yksi unohtuu.

Itse olen vaihdellut kunnon mukaan, aina kun tiivistepinnassa jälkeä niin vaihtoon...

Massatiivisteitä en juurikaan uusiokäytä, paitsi sellaisissa paikoissa joissa tiiviste ei ole kovassa puristuksessa eikä vaihtaminen vaadi isoa ponnistusta. (Käytännössä tulee mieleen esim. harleyn enskavedon tarkastusluukku.)

Metallirunkoisia kumipäällysteisiä tiivisteitä olen uusiokäyttänyt monestikin ja tuntuvat toimivan (esim. cometic est).

Kumitiivisteitä on myös ollut uusiokäytössä, mutta yleensä vain vähätöisissä paikoissa... Niiden kanssa saa olla tarkkana, tuntuvat olevan aika herkkiä rispaantumaan.

Jos nippeleitä, esim. ruuveja käsketään vaihtamaan niin ne olen kyllä vaihtanut, uskoen ettei niitä huvikseen vaihdateta.

Ihan näppituntumalla menee. Vaihettua tulee vain ne mitkä on "pakko". Eli semmoset mitkä on rikki, tai ei voi uusiokäyttää, tai ei oo riittävän hyvässä kunnossa/kuluneet.

On aika vaihtaa jäähdytinneste ja huoltomanuaalin mukaan propun tiivisteprikat pitää tietty uusia. Kävinpä tuossa Bike Worldissa kysymässä ja ei ollut, eikä ollut maahantuojallakaan (Brandt). Kertoivat että harvoin noita tulee vaihdettua.

Hondan jarrukengän pultit pitää manuaalin mukaan vaihtaa joka kerta kun kengät käyttää irti, maksavat sen reilu kympin kappale. Tämä vain siksi että niissä on jotain kierrelukitetta. Harjataan vanha pois ja locktitea tilalle.

On aika vaihtaa jäähdytinneste ja huoltomanuaalin mukaan propun tiivisteprikat pitää tietty uusia. Kävinpä tuossa Bike Worldissa kysymässä ja ei ollut, eikä ollut maahantuojallakaan (Brandt).
Mittojen mukaan autotarvikeliikkeestä?
Ei löytynyt mitä kävin kyselemässä, kuulemma noin pieniä ei käytetä autoissa (6mm sisähalkaisija).
no luulis 6mm reiällä olevia löytyvän, niitähän käytetään aika monen mopon mönkijän ja pyörän vesipropuissa.

mikäs sen prikan ulkohalkaisija on? 10mm?

edit. http://www.virtasenkauppa.fi/?s=hae&hakusana=kupariprikka

Eipä ole tullut vaihdettua, ellei vuoda. Tietenkin joku öljypropun tiivisteprikka kannattaa vaihtaa, jos on epävarmuutta pitääkö se vanha? Eli vaarana on että ne delvacit on tallin lattialla
biggrin.gif

Ärsyttävää toimintaa lähtiä ajelemaan joittenkin euron parin prikkojen perässä pitkin kyliä. Isommista tiivisteistä ei sitten tiedä, että ovatko paskana ennen irroitusta, joten vähän uhkapeliähän se on ajokaudella ruveta irrottelemaan jos ei oo varaosaa hollilla ja sitten kun menet sinne mestoille kyselemään niin 400% varmasti ei ole saatavilla(Murphyn laki).

Tietenkin noitahan saa alan liikkeistä DIY-tiivisteitä
biggrin.gif
Kuumasilikonia vaan, kyllä se kestää
biggrin.gif

Ärsyttävää toimintaa lähtiä ajelemaan joittenkin euron parin prikkojen perässä pitkin kyliä. Isommista tiivisteistä ei sitten tiedä, että ovatko paskana ennen irroitusta, joten vähän uhkapeliähän se on ajokaudella ruveta irrottelemaan jos ei oo varaosaa hollilla ja sitten kun menet sinne mestoille kyselemään niin 400% varmasti ei ole saatavilla(Murphyn laki).
Uudelleenkäytän vaan kylmästi vanhan ja seuraan tilannetta. Eihän se sieltä lotinalla lähde tulemaan vaan korkeintaan tihkuu kuumana jos vuotaa.

Ihme vaan ettei edes maahantuojalla ollut varastossa, taitaa vaan virallinen huoltokin kylmästi uudelleenkäyttää vanhat tiivisteet niin noille ei ole kysyntää. Sen verran mitätön nippeli että luulisi löytyvän aina 1kg hyllystä.

Löysin noita samoja kupariprikkoja mitä tuossa ylempänä on linkattu Motonetistä, mutta virallinen tiiviste on minusta selkeästi paksumpi.

Back