Miksi sana poliisi on ,niin kuin härälle punainen
Kyllä se niitten omasta toiminnasta johtuu. Puhun nyt liikkuvan polliisin käyttäytymisestä liikenteessä. Lähtevät systeemiin mukaan pelkiksi rahastajiksi, mut eipä p..se nouse kotilon penkistä muutoin, vaikka olis millainen suma menossa jonkun turakaisen vetämänä. Vai onko joku nähnyt polliisin tekevän muuta hyödyllistä liikennekasvattavaa tai sen joustavuutta lisäävää toimintaa, kuin tuota kyseenalaista sakottamista? Minä en ole nähnyt näinä yli 40 v:n aktiivisena liikennöintiaikana. (Ehkä mulla on siinä ollu "huonompi" tuuri, kun sakkojen saamisessa)
Minä olen ajanut mainitut yli 40v tosi aktiivisesti eri puolilla, ympäri palloamme, käyttänyt nopeuksissa ja tilannenopeuksissa omaa järkee, eikä ole ajanut yhtään mainittavaa kolaria(Koputtaa puista päätänsä). (pl. yks pikku peräänajo, kun mummu tuli talvella kolmion takaa ja kone sammu mun eteen. Siinäkään ei ylinopeutta, mut liikaa tilannenopeutta ennalta arvaamattomaan tapahtumaan) Systeemi on rangaissut ties montako kertaa/tuhatta € liikenteen vaarantamisesta ja ties mistä, lisäksi kaksi kertaa kortti kuivumassa. Ja sanoisimpa, että 90% sakoista on tullut tilanteessa, jossa muuta liikennettä on ollut tasan 0 kpl, tai no se polliisi tietty jossain puskassa tai vastaantulevassa kotilossa.
En kyllä parhaalla tahdollakaan voi kovin suurta hurraata huutaa tuommoisesta toiminnasta. Muut poliisit, joita minunkin tuttavapiirissä on "pilvin pimein" tekevät arvokasta työtä tosi pienellä palkalla homman vaativuuteen nähden, mut nää pe..seen levittäjät tuolla tienpäällä, enemmän niistä on haittaa kun hyötyä. Kansan suhtautumisestakin sen näkee... Auta armias, kun näkyy mustamaija jossain, nopeus putoo huomattavasti alle sallitun, ollaan niin kuuliaista, niin kuuliaista ja mennään kiltisti jonossa kuin köyhän talon porsaat. Mut kun maija hävii näkyvistä, alkaa sen he..vetillinen kilvanajo. Elikkä homma ei oo reilua puolelta, eikä toiselta. Jos ei olis kyykyttämistä, ei olis varmaan niin paljon tuota -ähäkutti, etpäs nähnyt- meininkiäkään. Tämän takia taas tarvitaan näitä liikenteen "salapoliiseja", jotka taas vaanii jossain.... JA SAKOTTAA.
Liikenteessä joutuu tekemään erilaisia ratkaisuja. Joskus vaan tilanteet ei mene yksinkertaisen virkamiesjärjen mukaan. Esim. ohituksen suorittamisessa "ylinopeus" auttaa sen suorittamisessa, mut nää mittarimadot ei semmoista tulkintaa tunne. Ylinopeus = sakkoja
Sen tyhminkin polliisi osaa, tai ainakin joku siitä ryhmästä, joka meitä aina jossain korvessa vaanii....
Mun autokoulunopettaja sanoi joskus, että kun teet ohittamispäätöksen, tee ohitus rivakasti ja keskity tilanteeseen sillä mitä lyhyemmän aikaa autot on rinnakkain, sen lyhyempi on riskiaika. Nykytulkinnan mukaan täytyy kaikki huomio keskittää nopeusmittariin, eikä se kyllä voi lisätä turvallisuutta. Näin ainakin moottoripyörällä, jolla nopeus on hetkessä -korttipois- lukemissa.
Kun saan sakon liikennetilanteessa, jossa olen hömoillyt ja aiheuttanut riskiä, se on paikallaan, enkä siitä rutise, mut tää yksioikoinen sakottaminen, ylinopeus = sakko, on liian yksinkertaista (lue helppoa) toimintaa.
Muuten olen sitä mieltä, että on kaksi poliisin laintulkintaa, joista on liikenteelle hirvittävästi haittaa; pientareelle väistämisen kieltäminen ja ohitustilanteen nopeuden nousun kielto hetkellisestikin yli sallitun. Ne tulkinnat kerää jonoja, aiheuttaa vaarallisia ohituksia, peräänajoja ja puurouttaa liikenteen.
(pari kirotusvierettä kojrasin)