• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käyttämättömät vm. -06 ja -08 renkaat alle ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jr66
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli etu 120/70-17 Metzeler Sportec M-1c, paistettu 36/06 ja taka 180/55-17 Continental ContiMotion, 25/08. Menisi cbr 600f -99 alle, onko etunen jo liian vanha ? Takanen 3 v, kumpikaan ei vaikuta kovettuneelle, minä olen säilyttänyt niitä ulkolämpötilassa sateelta ja suoralta auringonpaisteelta suojassa 2v, aikaisemmista olosuhteista en tiedä.
Tuleeko ongelmia, ajo sekalaista vapaa-ajan pyöritystä, mutkateille keula tuntuu aika usein suuntautuvan, tuskin käyn ratapäivillä tänäkään kesänä.

Kemorassa olin pari viikkoa sitten ajelemassa ja alla on -05 paistetut Avonit ja ei mitään ongelmia ollut. Tosin nuo kierrosajatkin taisi olla aika maltilliset... Kantattua tuli kuitenkin polvi maassa joten eiköhän nuo sinun renkaat kadulla toimi loistavasti. Kisavauhdit on sitten erikseen...

Kyllähän noi "ammattilaiset" sanoo, et ei kannata laittaa  
sad_orig.gif

Minä kyllä laittaisin, jos kuviot uudenveroiset ja muutenkin tuntuisi pehmoiselta.
062802jumpie_prv.gif

Kaasun asennostahan se on kiinni, et miten toimii.
Minä laitoin 1800:een -06 paistetun takanakin ja hyvin toimii  
bowdown.gif

Eikun alle ja kovaa (rajoitusten mukaista)  
062802moto_prv.gif

Kai niillä voi ajaa jos ne eivät ole kovettuneet kuten kerroit.
Kuukausi sitten vaihdoin kaverin mopoon renkaat. Vanhat renkaat (Metzeler Z6) taka 05- ja etu 04-paistoa
biggrin.gif

Sai vähän punnertaa, että sai takarenkaan vanteelta, se ei painunut yhtään kasaan kun meni polvilleen sen päälle (painan +90kg). Eturengas taas vaikutti ihan normaalilta, ei ollut mitenkään kovettuneen tuntuinen.

Kyllähän noi "ammattilaiset" sanoo, et ei kannata laittaa  
sad_orig.gif

Minä kyllä laittaisin, jos kuviot uudenveroiset ja muutenkin tuntuisi pehmoiselta.
062802jumpie_prv.gif

Kaasun asennostahan se on kiinni, et miten toimii.
Minä laitoin 1800:een -06 paistetun takanakin ja hyvin toimii  
bowdown.gif

Eikun alle ja kovaa (rajoitusten mukaista)  
062802moto_prv.gif
Mistäköhän "ammattilaisista" mahdat puhua?

Rengasvalmistajien mukaan oikein säilytetty rengas on vielä viiden vuoden kuluttuakin uuden veroinen = voidaan myydä asiakkaalle täyteen hintaan.

Provikapalkkainen rengasmyyjä saattaa mollata 4vuotta vanhan renkaaan.
Mutta todellinen asiantuntija väittää renkaan oleva uuden veroinen vähintään 5vuotta paistosta jos sitä on edes yritetty säilyttää auringolta piilossa ja suunnilleen tasalämpöisessä tilassa.
mad.gif

Katukäyttöön laittaisin alle, mutta ekat ajelut ajaisin kuivalla kelillä ensin varovasti ja sitten kovempaa, että saa varmasti pinnan rikki niistä. Kuivapito riittää mitä todennäköisimmin, mutta sateella voivat olla liukkaat mikä kannataa kokeilla ekoilla sateilla.

Katukäyttöön laittaisin alle, mutta ekat ajelut ajaisin kuivalla kelillä ensin varovasti ja sitten kovempaa, että saa varmasti pinnan rikki niistä. Kuivapito riittää mitä todennäköisimmin, mutta sateella voivat olla liukkaat mikä kannataa kokeilla ekoilla sateilla.
Tässä on täsmälleen se miten olen ajatellut menetellä paitsi jos asia olisi täällä tyrmätty heti kättelyssä joten alle ne menee ja  
062802moto_prv.gif

Vielä jos säilyttää suljetussa jätesäkissä ei haihtumista juuri tapahdu, säilyy kun mummo pakkasessa.
smile_org.gif

Kumi säilyy kaatopaikalla kymmeniä vuosia (
tounge.gif
), eli ei taida 3-5 vuotta vielä sitä tappaa (ellei nyt sitten ole aurinkoterassilla etelänmaalla säilytetty tms.).

Mulla oli Superdukessa alla vanhat renkaat. Pintaa oikein hyvin jäljellä. Paistoleima -05.  Toimivat ihan suht ok, kunhan ei oo märkää.  Radalla vetelin noilla ja eivät ne omassa ajossa tuntuneet suuria rajoitteita muodostavan. Märällä pito oli kuitenkin aika heikkoa.  Yhdellä ratapäivällä tuli muutama pisko vettä radalle.  Muut eivät huomanneet mitään eroa ajossa, mutta omalla mopolla pito heikkeni välittömästi.  Ei siis ehtinyt kunnolla edes sataa, eikä rata ollut edes kastunut nähtävästi, kun perse alkoi jo luistelemaan todella ikävästi. Renkaana oli SD:n ensiasennus diablot.

Tässä on täsmälleen se miten olen ajatellut menetellä paitsi jos asia olisi täällä tyrmätty heti kättelyssä joten alle ne menee ja  
062802moto_prv.gif
Kokemuksia renkaista eli hyvin nuo vanhat toimii, ei amatööri huomaa mitään.

062802moto_prv.gif
Kokemuksia renkaista eli hyvin nuo vanhat toimii, ei amatööri huomaa mitään.
Ei todellakaan huomaa, paitsi kysymällä rengaskaupasta. Kaverin vfr:ssä (unohtunut muiden romujen sekaan ;-)) oli renkaatkin vuodelta 92 kuten loppupyöräkin. Oli hienoa laitella käyntikuntoon cbr600f joka oli kiireessä unohtunut oikeestikin hallinperälle. Senaikainen tyttöystävänsä oli halunnut ja ajanutkin reilun kymppitonnin. Heinäkuun alussa löydettiin (olisi toinen tarina, kaveri oli luullut että mopo oli kadonnut muijan mukana kun oli sen nimissäkin vaikka kaveri oli sen maksanutkin mutta otteen molemmat osat olivat satulan alla mukana) pyörä ja sain heittää tyypitkin. Renkaat pitivät yllättävän hyvin, vähän ravisti kun oli ilmat kadonneet vaikka toki ennen tyyppejä täytettiinkin.
Maanrakennusyrittäjillä on näköjään huono muisti......

En tiedä johtuiko renkaiden iästä vai mistä, mutta edellis kesänä nauvosta pois tullessa(matkavauhti reipas) alko yhtäkkiä täristämään ihan per*eleesti vasemmalle kantatessa --> ja kappas etusessa peukalonpään kokosia nystyröitä 5-10cm välein.

Renkaat oli jotku dunlopit ja paitettu muistaakseni -05 ja olleet mopossa alla sen 4.vuotta.

Back