TIJ sanoi:
Mielenkiintoinen kysymys on sitten että miten autoliike pääsee tunkeutumaan mopoliikkeen reviirille, oisko mopoliikkeillä toiminnassan parannettavaa asiakkaan näkökulmasta?
Vuosien saatossa kaksi viimeisintä kokemusta mp-liikkeessä asioinnista ovat olleet sen kaltaisia, että parannettavaa saattaa olla.
Tarjosin pääkaupunkiseudulla vuoden vanhaa tiptop kuntoista enskaa vaihdossa uuteen katupyörään.
Kokenut, kauan alalla ollut myyjä tutki vaihtopyöräni ja teki tarjouksen. Viilailimme tarjousta tovin ja sovimme kaupat. Ennen papereiden allekirjoitusta tämä myyntikonkari sanoi vielä soittavansa yhden puhelun.
Puhelun jälkeen väliraha nousi kaksi tuhatta euroa.
Pomo oli kuulemma sitä mieltä, että kahdella tuhannella nostettu väliraha on pienin mahdollinen.
Poistuin liikkeestä hämmentyneenä ja ajoin toiseen saman ketjun liikkeeseen ( lähin toinen merkkiliike ).
Kaupanteon alkumetrillä myyjä avasi koneen ja sanoi, että olet näyttänyt pyörääsi jo toisessa liikkeessä ja tarjouksemme on sama.
Piti vaihtaa lääniä ja kysyä tarjousta samanlaiseen uuteen pyörään. Sain suuremman hyvityksen kuin mitä alkuperäinen tarjous oli, jopa suuremman kuin mitä olin ajatellut alunperin. Eikä hyvityskään ollut liikkeen kannalta ilmeisen väärä, pyörä myytiin muutamassa viikossa.
Toinen kokemus oli uuden pyörän suora kauppa ylivuotisesta mallista talvella. Meille jäi parinsadan euron erimielisyys suoran kaupan hinnasta. Myyjä lupasi tarkistaa asian ja soittaa minulle.
Kun soittoa ei tullut, soitin itse. Myyjä kertoi palaavansa asiaan mitä pikimmiten.
Soittoa ei tullut koskaan ja kyseinen myymälässä ollut pyörä myytiin vasta lähes vuoden kuluttua.
Ei ihme, että autoliikkeet napsivat helposti oman osansa tuolla tavalla hoidetuista markkinoista.