• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käytetyn pyörän "sisäänajo"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vjs
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Monilla Saksasta pyöriä tuovallahan on paikallinen "agentti" valkkaamassa pyöriä. Harva kauppias itse lentelee ulkomailla ja kiertelee kaupoissa.

Itse esim. ostin aikanaan 2000 luvun alussa vm. -95 GS500 Suzukin, jolla oli ajettu 8400 km. Ja ihan tosia lukemia. Omistajia oli ollut siihen mennessä jo 3. Yksi mies ja kaksi naista. Mistäkö kilsojen oikeellisuus. Ensinnäkin, pyörä oli kuin pakasta vedetty. Ihan virheetön. Toisekseen alla oli vielä alkuperäisasennetut renkaat. Olivat vaan vuosien saatossa kovettuneet sen verran, että ei niillä enää pidon puolesta mitään tehnyt.

Toinen Saksasta tuotu pyöräni taas oli -92 mallin -94 rekisteröity VFR Honda. Ostin pyörän -04. Saksassa vain yksi omistaja. Pyörässä täydellinen merkkiliikkeen huoltohistoria ja kilsoja mittarissa 39 tuhatta. Nekin aitoja. Alkuperäiset ketjut ja rattaat olivat jo melko kuluneet, joten ne menivät vaihtoon. Muuten pyörä oli todellinen helmi myös. Ajoin sillä 21 tuatta kilometriä, jona aikana se jo "kului" niin, että sen silmällä näki. Mm. Katteiden alaosa eturenkaan takana sai kiveniskuja. Saksassa tätä ongelmaa ei ole, kun oikeastaan pelkästään kai ajavat päälystetyillä teillä.

Joo kateellisten panettelua ettei vähän ajettuja ole saksanmaalla. Kuten tuossa joku sanoi, siellä omistetaan pyöriä kun sellainen "pitää olla". Ovat sen verran halpojakin siellä. Minunkin -95 mopossa oli 3v sitten ostaessa alkuperäiskumit alla (niissähän on valmistusvuosi merkitty). Tuskin kukaan viitsii nähdä sellaista vaivaa että säilöisi orkkiskumit tulevaisuudessa tehtävää vedätystä varten?
"Jos joku on liian hyvää ollakseen totta, se voi ihan joskus ollakin totta!"

Perhe- ja työsyistä ja vähän milloin mistäkin syystä ajan enintään tuon 3tkm vuodessa. Ei se varmaan ole niin harvinaista...nettipalstoilla on asianharrastajia jotka ajavat ehkä keskimääräistä enemmän.  En siksi pidä kummoisena tuota 45tkm lukemaakaan enkä epäile sitä, etenkin jos pyörä ei vaikuta kulahtaneelta. Joka tapauksessa, kalliit km:t ovat takana ja käyttöarvoa vielä jäljellä.

Kyllä noita pyöriä on niiin eri kuntoisia...en vaan ymmärrä miksei niiden mukana seuraa AINA huoltokirja. Mitä (rehellistä) kukaan voi tehdä ylimääräisellä pyörän huoltokirjalla? Vai säilyykö se jotenkin huonosti? Miten ihmisillä pysyy ajokortti ja rekisteriote ja avaimet tallessa kun huoltokirja ei pysy? Luulisi että ainakin vanhemman pyörän saisi helpommin ja kalliimmalla kaupaksi kun olisi jotain dokumenttia ja uskottavaa tarinaa tarjoilla mukaan.

(oho, tämä olikin hondapalsta...
tounge.gif
)

Itte ostin äskettäin vm-98 GSX-F:n, ajettu 19,5 tkm, tuontipyörä Belgiasta. Mukana seuras täydellinen huoltokirja, merkkiliikkeessä huollatettu säännöllisesti.

Ei naarmun naarmua, ei ees jalkatapitkaan kuluneet. Kävi kuin uusi...Jos joku osaa noin hyvin huijata ajetut kilometrit, niin minua ei haittaa ainakaan pätkääkään!
033102beer_1_prv.gif

Noista huolloista puheenollen kannattaa muistaa vielä vaihtaa jarru ja jäähdytys nesteet. Ne on usein aivan tolkuttoman saastaisessa kunnossa. Ja tietty sitten ne etupumppujen öljyt. Varsinkin uusien ja vanhojen iskariöljyjen välillä oikeesti huomaa eron. Tervetuloa Hondamiesten joukkoon!!

Jep. Ja jarru- ja bensaletkujenkin kuntoa voisi myös jo tsekkailla. Liittimien kohdalta erityisesti voivat olla jo hapettuneet ajan kanssa.

Mut sitten kun huollot ja tarkistukset on suoritettu, niin ei muutakuin kovaa ajoo
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
!!
smile_org.gif

Onhan noita vähän ajettuja
Itellä -94 CBR 24 000 mittarissa.
Saksantuontipeli, itsekkin olin aika skeptinen tuon lukeman
paikkansapitävyydestä, mutta vielä en ole löytänyt
merkkejä että mittaria olisi ruuvattu.
Päälleppäin pyörä oli kuin uusi, ei kulumia kahvoissa / tapeissa,
ei naarmuja. Ainoastaan etuteleskoopit oli hieman ruosteessa ylä-
päästä. Seuraavassa isossa huollossa näkee nokat, niistä pitäisi
näkyä kilometrit.
Aloitin huoltamisen huolto-ohjekirjan mukaan,
öljyt ja suodattimet vaihdan kylläkin joka syksy, riippumatta kilometreistä, joita itsellä ei tule kuin 3000 kesässä.
Työnteko haittaa harrastusta...

Täytynee vaihtaa/vaihdattaa melkein kaikki nesteet... Ja pitää käyttää ammattimiehellä säädättämässä pyörä optimaalisille asetuksille.
wink.gif
Tulis nyt vaan se kevät.
062802moto_prv.gif
Mun pitää kai vaihtaa jossain vaiheessa ketjut&rattaat. Mikä niissä on ollut vaihtoväli? Puhutaanko tuhansista vai kymmenistä tuhansista kilometreistä? Jarrupalatkaan ei taida kalliit olla... Ainiin ja ne tulpat... Kyllähän näitä menoeriä riittää..
crazy.gif

...ketjut ja rattaat kannattaa vaihtaa sit kun kiristelystä huolimatta ne hyppii kun vaihtaa isompaa tupaan...

:Mun pitää kai vaihtaa jossain vaiheessa ketjut&rattaat. Mikä niissä on ollut vaihtoväli? Puhutaanko tuhansista vai kymmenistä tuhansista kilometreistä?
Hyvällä hoidolla kymmenistä tuhansista puhuttaan. Huonolla hoidolla tai esim. painepesurilla pesemällä saat ketjut pilalle kerrasta. Esim. omassa kilogixerissä kesti alkuperäiset 42 tuhatta. VFR:ssä meni myös orkkikset vaihtoon samoissa kilometreissä suurinpiirtein.

No omassa sv.ssä on 33 donaa ajetut ketjut ja aina kun itse pessyt on pesty paine pesurilla, enkä kyllä ole vaihtamassa. Eräällä toisella sivustolla eräs toinen mies on ajellut 45 donaa aikanaan eräillä ketjuilla ja pesut suorittanut painepesurilla. Joten tuskin nyt kerrasta kun itsekin pesen pyörää useasti viikossa.
wink.gif

No omassa sv.ssä on 33 donaa ajetut ketjut ja aina kun itse pessyt on pesty paine pesurilla, enkä kyllä ole vaihtamassa. Eräällä toisella sivustolla eräs toinen mies on ajellut 45 donaa aikanaan eräillä ketjuilla ja pesut suorittanut painepesurilla. Joten tuskin nyt kerrasta kun itsekin pesen pyörää useasti viikossa.  
wink.gif
Tuskin nyt sentään ketjua peset painepesurilla
omg.gif
? Pyörää voi pestä, mutta jos ketjuun suihkutat lähietäisyydeltä, niin kyllä ne o-renkaat ja x-renkaat sanoo itsensä aika pian irti ja kestorasvaus "laakerointi" ei enää hoida nivelissä tehtäväänsä.

Jaaha olen uusi täällä ja olen lukenut näitä honda sivuja, että opin
jotain kun kohta ostan ensimmäisen 600 ja cbr f on tullu valittua
vuosi -95 ja ajettu 32K eli tämäkin on tuontipyörä.
Olen ollut edelliseen omistajaa yhteydessä (pyörä myynnissä liikkeessä)
kilot ja metrit pitäisi olla kohdallaan (itse oli ajanut noin 10 000).
Kertoi myös hyviä vinkkejä mistä voi saada tiputettua hintaa.

Itellä on Saksasta tuotu -94 cebari. Mittarissa on 23000. Saksassa oli yksi naisomistaja ja Suomessa n.50v ukko. Itekin olin hiukan epäileväinen kilometrien suhteen, mutta käytin sitä 24t huollossa ja siellä sanoivat, että näyttäis kilometrit pitävän paikkaansa.

Taitaa olla Saksassa silleen, että alkuun vähän ajetaan, mutta sitten ei juurikaan.
Itsellä rupee kyllä kilometrimäärä kasvamaan
smile_org.gif

Kaveri kysyy et mitä pyörästä pitää tarkistaa ku lähtee ajeleen ja sakki alkaa kinaan mitä sillä on ajettu.
Ihan sama jos kerta mopoti pelittää.
062802moto_prv.gif

Kaveri kysyy et mitä pyörästä pitää tarkistaa ku lähtee ajeleen ja sakki alkaa kinaan mitä sillä on ajettu.
Ihan sama jos kerta mopoti pelittää.
062802moto_prv.gif
Juuri näin
biggrin.gif

Itse kattelisin seuraavaa:
-Öljyt moottoriin ja etupäähän
-Kaikki suodattimet vaihtoon
-Vilkaisu rattaisiin(myös etu)
-Jarrunesteet vaihtoon,palojen vilkaisu
Ja jos ei muuten pitele pahempia ääniä pannun sisuksista niin kovaa ajoa
062802moto_prv.gif

Back