• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käytetty liikkeestä vai yksityiseltä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Medic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitäs mieltä ootte, noin niinku yleistäen: onko luotettavuuseroja liikeiden ja yksittäisten omien pyöriensä kaupittelijoiden välillä? Ja joo joo, hyviä ja huonoja on tietty molemmis, tiedetään. Mutta mie en osaa pintapuolta syvemmin noita koneita tarkastaa, joten on aina luottanut jonkin verran kauppiaan sanaan. Jotenkin tuntuu, et noi liikkeet tuntevat ainakin lakipykälät kaupanteossa, eikä mitenkään enemmin ole mua ainakaan yrittäneet viilata. Nyt olis vaihdokkicebaria tahi vastaavaa kiikaris ja hintahan tietty olis kiva saada hilattua mahd alas.

Ei tuossa nyt varmaan mitään selkeetä linjaa voi vetää. Mopottimet on aina kuitenkin yksilöitä.
Liikkeestä ostamista puoltaa parempi kuluttajansuoja ja mahdollisuus tinkiä mukaan huoltoa, renkaita, varusteita jne samaan hintaan tai muuten vaan edukkaasti.
Yksityisen kanssa taas saattaa päästä parempiin hintoihin.
Jos tuntuu, ettei noista mitään ymmärrä, niin lienee paikallaan ottaa ostosmatkalle mukaan kaveri joka ymmärtää. Ja vielä jos löytyy sellainen, jolla ei ole jostain kolmenkymmenen vuoden takaa syvälle juurtuneita uskomuksia värittämässä arviointia (vai onko sellasia?).
biggrin.gif

Itse ostin kuluttajalta vaikka en kauheesti prätkistä tiedäkkään. Toki ostopäätöstä helpotti iso kasa kuitteja keväthuolloista yms. Olin tehnyt mielessäni pientä listaa jota pyörästä katson,

-lamput
-renkaat
-jarrut
-ketjut + rattaat
-avaimet käy
-paperit ja numerot täsmää jne.

Suurimman osan muistinkin mutta vasta kotimatkalla hoksasin et lämpömittari ei toimi.

Koeajolla keskityin siihen mitä ääniä fillari pitää montuissa, jarrutuksissa, kiihdytyksissä ja tärkeintä et se kulkee suoraan. Tehot ehtii kokeilemaan sit myöhemmin.

Lähtöhinnaltaa pyörä oli alempi kuin kauppojen vastaavat. Tosin yksi kauppias lupasi ajopuvun kaupanpäälle ja muuta sellaista.

Hyviä syitä ostaa firmalta on mielestäni tämä "takuu" vai mikä vastuuvelvoite nyt lieneekään. Lisäksi rahoitus on monesti helpompaa hoitaa firman kautta kun prätkä tulee takeeksi.

Samoja pyöriähän ne on, yksityisten käytössähän ne on kuitenkin olleet.

Kuten jo sanottu, kuluttajansuoja toimii liikkeen kautta paremmin ja monethan lupaavatkin yllättävän pitkiä takuita myös käytetyille (kannatta tinkiä).
Mutta toisaalta jos jos prätkä on niin karmivassa kunnossa, ettei sitä kukaan osta saa sen kuitenkin yleensä tyrkättyä liikkeeseen vaihdossa, kun ei ne liikkeen kaverit yleensä vaihdokkeja kovin tarkkaan syynää... Joten liikkeessä voi olla susiakin!

Joka tapauksessa noudata tiggerin ohjetta ja ota mukaan kaveri joka ymmärtää pyörien päälle!

Ostin käytetyn pyörän liikkeestä Forssasta. Homma ei ole mennyt ihan putkeen.
Kauppaa tehdessä en osannut vaatia venttiilien tarkastusta ja kiristystä ja suullisesti sovittiin nokka ketjun vaihdosta, mutta kauppa paperiin kirjattiin "käyntiääni kuntoon"
withstupid.gif
. Näitten takia joudun kärsii 200€: työkaluihin, paloihin venttiilien säätöä varten ja nokkaketjun. Eli maksoin noin 300€ liikaa.

Ostin käytetyn pyörän liikkeestä Forssasta. Homma ei ole mennyt ihan putkeen. Kauppaa tehdessä en osannut vaatia venttiilien tarkastusta ja kiristystä ja suullisesti sovittiin nokka ketjun vaihdosta, mutta kauppa paperiin kirjattiin "käyntiääni". Näitten takia joudun kärsii 200€: työkaluihin, paloihin venttiilien säätöä varten ja nokkaketjun. Eli maksoin noin 300€ liikaa pyörästä.
Kas noin tekee osuuskauppaväki. Ja jos/kun ongelmaa tulee, myyjä näyttää lappua, jossa lukee "käyntiääni" ja sanoo, että ostajahan tiesi viasta jo ostaessaan ja hinta oli sen mukainen...

Yksityinen on ainoa mahdollisuus saada hyvä pyörä edullisesti. Silloinkin voi joutua kyttäämään ja tinkimään ennenkuin löytyy hyvä yksilö halvalla. Nettimoton pyyntihintoihin ei kannata liikaa tuijotella. Kannattaa katsoa myytyjen pyörien hintoja esim. nettimotosta.

Yksityiseltä.
Tuntee myytävän kohteen. Kattellessa ja jupistessa saa hyviä vinkkejä huoltoon ja ajoon.. Voi samalla arvioida että onko tuo edellinen omistaja sellainen jonka jäljiltä rassi on käyttökelpoinen.
Älä osta sikaa säkissä.
wink.gif

Yksityiseltä löytyy helpommin se selvästi markkinahintaa edullisempi yksilö, koska myyjällä saattaa olla kiire muuttaa pyörä rahaksi tms. Välillä ihmettelen liikkeiden jääräpäistä touhua pitää vaihturi jopa toista vuotta listoilla, kun selvästi näkee hinnan olevan pielessä; ei taida kukaan laskea sidotun pääoman korkoa...
Myös harvinaisemmat mallit tai todelliset "helmet" löytyvät yksityisten tallista, niistä joutuu myös maksamaan sillä myyjä kyllä tietää pyöränsä arvon.
Viimeisimmän käytetyn pyörän ostin yksityiseltä: sain selvästi markkinahintaa edullisemmin, koska a kaveri oli yrittänyt myydä jo jonkin aikaa "kunnon" hinnalla ilman menestystä b kaverin ajelut olivat loppuneet selkävaivojen takia c maksoin käteisellä

Yksityiseltä.
Tuntee myytävän kohteen. Kattellessa ja jupistessa saa hyviä vinkkejä huoltoon ja ajoon.. Voi samalla arvioida että onko tuo edellinen omistaja sellainen jonka jäljiltä rassi on käyttökelpoinen.
Älä osta sikaa säkissä.
wink.gif
Helvetin hyvä pointti.
Jos kaverilla on piha täynnä romua, nurtsi leikkaamatta, puolet etuhampaista puuttuu ja suomiverkkarie ovat vuodelta -72 "orggiskunnossa", niin voi ehkä vetää johtopäätöksiä kuinka moottoripyörää on pidetty.
crazy.gif

Molempi parempi mun kokemusten perusteella. Yhden prätkän olen ostanut liikkeestä ja loput yksityisiltä. Kaikki käytettyjä. Yksityisiltä ostetut on pelanneet moitteetta, eikä käteisellä maksettaessa ole kaupanteossa ollut muitakaan ongelmia. Maalaisjärkeä käyttäen vähänkään epäilyttävät pyörät on jätetty suosiolla ostamatta. Hyviäkin on tarjolla, kun vain pyöräkuumeessa malttaa kierrellä.

Aiemmin jotenkin vierastin liikkeestä ostoa, enkä pelkästään korkeamman hinnan takia. Ehkä on tullut nähtyä tarpeeksi myyjien metkuja autopuolella.
tounge.gif
Liikkeen kautta kaikki sujui kuitenkin kitkatta, vaikkei putiikki ollutkaan ihan kotinurkilla. Vanha meni näppärästi vaihdossa, joka mun mielestä oli ehdottomasti sen muutaman satasen arvoista, minkä olisin netonnut itse myydessä. Hinta sovittiin puhelimessa ja e-maililla lähetettyjen kuvien perusteella kohdilleen, eikä mitään tarvinnut alkaa viilaamaan enää paikan päällä. Kaikki meni niin kuin etukäteen oli sovittu, vaikka etukäteen vähän jännittikin.

Vähän kaupanteon jälkeen tuli eteen pieni tekninen vika, joka sekin hoitui meilien vaihdolla. Myyjä kuittasi kulut. Hommaa varmasti nopeutti ja helpotti se, että löysin ja korjasin pikkuvian itse, eikä mopoa tarvinnut viedä pajalle seisomaan parhaimpana ajoaikana.

Yksityiseltä.
Älä osta sikaa säkissä.
wink.gif
Helvetin hyvä pointti.
Jos kaverilla on piha täynnä romua, nurtsi leikkaamatta, puolet etuhampaista puuttuu ja suomiverkkarie ovat vuodelta -72 "orggiskunnossa", niin voi ehkä vetää johtopäätöksiä kuinka moottoripyörää on pidetty.
crazy.gif
Luultavasti se pyörä on myös sellainen että se ei kelpaa millekkään itseään kunnioittavalle liikkeelle vaihdossa
biggrin.gif

Olen yhden auton ja yhden moottoripyörän ostanut liikkeestä ja kummallakin kerralla on viilattu pikkasen linssiin..

Viimeisin ostos yksityiseltä ja bonuksia oli ainakin: järkevä hinta ja kaupanpäälle bikeliftin huolttopukki, pyörää varten hankittuja työkaluja(esim 46mm hylsy), 2paria minivilkkuja+johtoa(pyörässä olevien lisäksi), alkuperäis osia, kuitteja ymsymsmys..

Yksityiseltä.
Älä osta sikaa säkissä.
wink.gif
Helvetin hyvä pointti.
crazy.gif
Luultavasti se pyörä on myös sellainen että se ei kelpaa millekkään itseään kunnioittavalle liikkeelle vaihdossa  
biggrin.gif
Ei kannata antaa liikkeeseen, jos saa yksit. saman.

Itse olen ihmetellyt sitä kun ihmiset arpoo tohtisiko ostaa alle 2 vuotta vanhaa pyörää yksityiseltä (takuu voimassa). Mun mielestä tällaisessa tapauksessa ei liike ole yhtään parempi vaihtoehto. Kuten harvoin vanhempien pyörienkään kohdalla.

Kaksi pyörää yksityiseltä ostaneena olen ollut tyytyväinen kauppoihin. Veikkaan, että pyörän merkilläkiin voi olla vaikutusta kauppojen onnistumiseen yksityiseltä. Kiertopalkinto cebari tms. nuorisoraaceri ei kiinnostaisi yhtään yksityiseltä ostettuna, jos ketjussa siis monta omistajaa.

Back