• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Käytetäänkö kadulla liian tiukkoja (pehmeitä) renkaita?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Bone
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itellä on toisella vanteella joku dunlopin ihan oikee tourinki kumi. Noh seku oli alla niin ihmettelin ku rupes woblaan kolmella ekalla vaihteella täyskaasu kiihdytyksissä. Sitte ku vaihdoin tuon sportimman kumin niin ei woblannu enää... sehän keulii. :)

"Ja pakko sanoa, että usein tulee ajettua kunnon syheröä melko sporttisesti ja ei ole PR2 lipsunut jyrkimmissäkään mutkissa, ainakaan merkittävästi. Radalla varmasti hävitään sekunteja, mutta tuolla metsien tai peltojen keskellä ei sekunteja lasketa. Eikä pitäisikään."

Kirjoitinkin jo samantyylisen mielipiteen PR2 renkaasta. Eli kyllä hullunlailla saa päästää kadulla jos tuon kanssa tulee hätä käteen! Kilokyykyistä en tiedä kuinka ne lipsuu, mutta omaan sporttourinkimöhköön piisaa takuulla tuo kumi.

Maantiellä suurin lipsumisen aiheuttaja on tien pinnalla oleva lika, ei renkaan pitokyky. Ja jos tie on märkä, niin vielä pahempi. Vedin kerran nurin juuri tiellä olleen savihiekan vuoksi. Bensa-asemien läheisyydessä olevat risteykset, kaarteet ja ympyrät ovat extraliukkaita. Luultavasti piripintaan tankattujen rekkojen yms vuoksi.

Tuuchen sanoi:
Mainosmiehet sanoo että:

Pirelli Diablo Rear Tire
-Supersport performance at a value price
-Devilish handling thanks to the patented 0° high tension and low elongation steel belt
-Outstanding dry grip thanks to a rear tread pattern optimized in the mid-crown and shoulder with maximum land-sea ratio
-Enhanced land-sea ratio provides exceptional grip and traction in wet and dry conditions

Samapa tuo, ei kuulu enää Pirellin viralliseen mallistoon.
oli aika yllätys kun diablot kesti 3 tonnia , syy olikin sitten bilteman huippu rengaspaine mittari joka näytti 0.5 bar väärin :p

Diablo supercorsa sp tai joku vastaava oli joskus kadulla ihan hyvä sporttirengas. Muistan päässeeni noilla joitain 5000-7000km ja etukumi piti vaihtaa sen takia muutaman vuoden välein, koska se vanheni liikaa pyörää pihalla säilytettäessä.

Paineet 2,6/3,0bar katuajossa. Pitää myös sateella ihan hyvin parin kilometrin jälkeen.

En ala vääntämään joka ratapäivän jälkeen perus katukumia alle. Se vääntäköön joka jaksaa, minä ostan kaupasta uudet jos loppuun kuluu. Kadulla - sateella, kuivalla, kylmällä tai kuumalla pito ja ominaisuudet renkaan lämpötilasta riippumatta Supercorsassa tai R10:ssä riittää mulle ja toivottavasti riittää jatkossakin. Toisia vanteitakaan ei kiinnosta hankkia, ja jos hankkisinkin laittaisin valmiiksi seosrenkaat päälle ja mukaan varalle ratapäiville.

tähän kuntoon meni racetek n.1300km ajon aikana. pelkkää moottoritie vetoa saksalaiseen tahtiin.
rengasta ei oo poltettu vaan ihan pelkässä ajossa kului.
tietysti touring rengas olis kestäny eri tavalla, mutta ku tuo oli alla niin sillä mentiin.

Liitetiedostot

• metzeler racetek.jpg
    metzeler racetek.jpg
    84,7 KB · Katselut: 241
Itsellä nyt ollu Dunlopin SportSmart kumit ja kestää sinne 10tkm suuntaan. Toki suorat tiet jättää jälkensä ikävän helposti mutta mutkia suosiessa jakautuu kuluminen kivemmin.

Pyörässä oli ostettaessa (käytettynä) käytännössä uudet michelinin touring renkaat (nimeä muista).
Ei niissä takarengas kestänyt yhtään pidempään kun löi tyhjää tiuhakseltaa.
Toki kaasun käyttö voisi olla hillitympää mutta se ei ole niin kivaa.

Ja pyörä siis R1 06

Itellä sportsmart2 ja ~5tkm takana. Kulutusmerkit aikalailla kohdilla niin reunoilla kun keskelläki.

baritoni sanoi:
Ja pakko sanoa, että usein tulee ajettua kunnon syheröä melko sporttisesti ja ei ole PR2 lipsunut jyrkimmissäkään mutkissa, ainakaan merkittävästi. Radalla varmasti hävitään sekunteja, mutta tuolla metsien tai peltojen keskellä ei sekunteja lasketa. Eikä pitäisikään.

Oliko sulla vertailukohtaa PR3 ja PR2 väliltä? Mulla oli kahdessa edellisessä pyörässä PR3:t alla, ja loppukesästä pyörävaihdon myötä tuli alle uudenkarheat PR2:t. Syystä tai toisesta tuo PR2 tuntuu ainakin minusta etupyöränä "liukkaalta", eli nimenomaan reippaassa mutka-ajossa tulee tunne että se hieman sortaa tai "liukuu" ulkokurviin päin. Osittain tuo tunne voi toki johtua pyörän vaihtumisesta, mutta täyttä luottoa en ole saanut. Tarkoitus on hypätä PR4:n heti kun tuo kakkonen kuluu vielä vähän enemmän kulmikkaaksi.

sami1024 sanoi:
Oliko sulla vertailukohtaa PR3 ja PR2 väliltä? Mulla oli kahdessa edellisessä pyörässä PR3:t alla, ja loppukesästä pyörävaihdon myötä tuli alle uudenkarheat PR2:t. Syystä tai toisesta tuo PR2 tuntuu ainakin minusta etupyöränä "liukkaalta", eli nimenomaan reippaassa mutka-ajossa tulee tunne että se hieman sortaa tai "liukuu" ulkokurviin päin. Osittain tuo tunne voi toki johtua pyörän vaihtumisesta, mutta täyttä luottoa en ole saanut. Tarkoitus on hypätä PR4:n heti kun tuo kakkonen kuluu vielä vähän enemmän kulmikkaaksi.

Mulla on ollut molempia ja en saanut lipsumaan kumpiakaan. Tai nojoo joskus jos tiellä oli paskaa tai tarpeeksi märkä ja kylmä keli/rengas niin saattoi sutaista mutta silloinkin hallitusti ettei niin että kerrasta kierrokset rajoittimeen - niin kuin busan ensiasennusrengas suti kylmänä. Pelottavia tilanteita.

http://g0d.damnserver.com/busa_pilotroad2_17500km.jpg tuossa vielä (sata kertaa laittamani) kuva PR2:sta, 17500 km eikä ole kulunut yhtään kulmikkaaksi vaikka tourinkia kovasti harrastinkin.
Ja pitoa tosiaan niin ettei radalla (mopoparkin 1:49 köröttelyajoilla) aiheuttanut ylimääräistä jännitystä. Ja sateellakin onnistuu keulimaan ilman sutimista.

Joku jo aiemmin mainitsi niin itseänikin epäilyttää, että lämpeääkö ne supersorsat yms pehmeämmät kumit katuajossa edes niin paljoa että niillä saavutettaisiin parempi pito kuin touringrenkailla jotka toimivat jo kylmempänä? Tietysti testatahan se pitäisi.. motskarilehdille tehtävää :)

jyk4 sanoi:
http://g0d.damnserver.com/busa_pilotroad2_17500km.jpg tuossa vielä (sata kertaa laittamani) kuva PR2:sta, 17500 km eikä ole kulunut yhtään kulmikkaaksi vaikka tourinkia kovasti harrastinkin.

No ei mullakaan takarenkaan epätasainen kuluminen oo ongelma, mutta eturenkaaseen muodostuu ihan selvästi kolme tasaista pintaa... Yksi keskelle suoraanajosta, ja sitten molemmille kanteille omat "tasanteensa". Tuo tekee pyörästä todella ikävästi käyttäytyvän. Sama ilmiö sekä PR2:ssa että parissa erilaisessa ensiasennusrenkaana olleessa Bridgestonessa.

PoS sanoi:
Tavallinen Diablo on olevinaan sporttinen katurengas, mutta se on erinomainen esimerkki siitä, miten kehitys kehittyy. Ei se vedä vertoja edes nykyisille touringikumeille pidoltaan tai muilta ominaisuuksiltaan. Esim saman merkin Angel GT kestää rataa ihan eri tavalla.

Perus Diablo on nykymittapuulla ihan saippuapala. Ei pidä kyllä yhtään rata-ajossa. Sillä tuli nämä touhut aikoinaan aloiteltua. Esim Rosso Corsa on täysin eri planeetalta pidon suhteen.

Juolahti mieleeni niin kysyn teiltä rataketuilta samointein pois kuleksimasta. :)

Mitä arvioisitte, että tollasen perusharrastelijan kierrosajat on vaikkapa 2000-luvulla menneet eteenpäin? Osa kehityksestä mennee kalustolle, osa renkaille. Mut paljonko hitaammin perusjamppa silloisilla parhailla katurenkailla luisteli näitä Suomen ratoja läpitte vaikkapa 10 vuotta sitten? :blink:

P.S: Haen vähän sitä, että kun keskusteluissa monesti superlatiivit lentää ja todelliset marginaalit hämärtyy... :;):

Viimeksi muokattu:
Tää nyt on vaan mun näkemys asiasta, en oo koko 2000-lukua hommaa seurannut, mutta valtaosan kuitenkin. Nämä siis perus ratapäivätyyppien, ei kilpakuskien näkökulmasta. Kaluston vaikutus on melko minimaalinen, ainakin Suomen pikkuradoilla. 2000-luvun sportit on kaikki aika kovia pelejä, ja aniharva pystyy niiden suorituskyvyn ulosmittaamaan. Renkaat on kehittyneet, erityisesti katurenkaat. Kilparenkaat 10 vuoden takaa tarjosi harrastajalle riittävän suorituskyvyn, mutta ekat kunnolliset katurenkaat ratakäyttöön oli mun mielestä luokkaa Pilot Power & Diablo Corsa, mutta niilläkin on rajansa. Nykyiset on ihan tajuttoman paljon parempia.

Vauhdit ovat kuitenkin kasvaneet varsin paljon. Väitän, että tähän on ollut vaikuttamassa harrastuksen suosion kasvu, erilaiset ja eritasoisille kuljettajille suunnatut ajokoulutukset ja muut varikolla saatavat neuvot (siis, että jeesiä saa vaikka olisit ekaa kertaa radalla tai ajaisit SM-tasolla kilpaa), sekä tämän foorumin tapaiset paikat, joissa voi vaihtaa kokemuksia, kysyä neuvoja ja ideoita. Harrastetasolla varikkohenki on hyvä, ja kaveria autetaan vilpittömästi. Lisäksi mp-ratapäivillä löytyy yleensä itselle sopiva kirittäjä, joka auttaa nostamaan vauhtia. Silloin, kun itse alotti, sai opiskella omatoimisesti. Jälkeenpäin ei voi kuin ajatella, mitä sitä olisikaan antanut (ja saanut!!) esimerkiksi tästä orgin Ajotaitokakkosesta.

Nykyään nopea ryhmä ajaa keskimäärin lähempänä kisavauhtia, kuin vaikka silloin kun itse rata-ajoa aloitin. Karkeasti väittäisin, että keskiryhmän kaksi nopeinta kolmannesta olisi kymmenisen vuotta sitten ajanut nopeassa.

Nyt kun oikein alkoi asiaa ajattelemaan, niin sporttirenkaat taitaa olla vähän väliinputoajia nykymaailmassa. Uusimmat touringrenkaat sopii varmaan 97 prosentille katumoottoripyöräilijöistä. Niissä alkaa olla jo aika pirun sporttista profiiliakin, joten ajettavuus on ihan jotain muuta, kuin mitä touringrenkailta on totuttu odottamaan, niin lähellä sporttirenkaita, ettei erolla ole merkitystä.

Sitten on nämä ahkerat ratapäiväilijät. Ne ajaa seoskumeilla.

Mutta kuka ajaa sporttirenkailla? Touringkumit tarjoaa takuulla riittävät ominaisuudet ja pirusti sporttirenkaita paremman kulutuskestävyyden. Ja yleensä edullisempaan hintaan.

^ Tänks, loistavista selostuksista!

Osaatko mittään sekuntilukemia arvioida? Vaikka keskiryhmän nopein 2003 ja sama 2013? Jotain tuohon tyyliin?

Ja joo, ymmärrän että se on vaikee alkaa lonkalta heitteleen... Ja melko varmaan ku nettifoorumilla ollaan ni joku pilkun siittäjä tulee tietämään kaiken paremmin. Mut heitä silti, v*ttuuksillas juhannuksen kunniaksi! :;):

No mä siirryin MP-tuen nopeaan ekaa kertaa 2006 tai 2007, kun ajoin Alastarolla jotain 1.35 ja sinne sopi ihan mainiosti. Nykyään ei varmaan tarvi yli 1.30 ajoilla nopeassa paljon muuta tehdä kuin antaa ohitusharjoituksia.

Pari viime vuotta on ollut ratailun kanssa vähän hiljaisempaa, joten korjatkaa aktiivisemmat, jos oon väärässä.

PoS sanoi:
No mä siirryin MP-tuen nopeaan ekaa kertaa 2006 tai 2007, kun ajoin Alastarolla jotain 1.35 ja sinne sopi ihan mainiosti. Nykyään ei varmaan tarvi yli 1.30 ajoilla nopeassa paljon muuta tehdä kuin antaa ohitusharjoituksia.

Pari viime vuotta on ollut ratailun kanssa vähän hiljaisempaa, joten korjatkaa aktiivisemmat, jos oon väärässä.

Ourait, eli oikeesti puhutaan omaan korvaan yllättävän suurista eroista. Olisin itte veikkaillu tietämättä MISTÄÄN, jonnekki 1-2 sekunnin korville. Taas oppi jotain uutta, ja vielä näin juhannuksen korvilla... Kiitos tästä! :jpstyle:

PoS sanoi:

Ja kehitys on kehittyny myös ihan viime vuosina. Taisin itse siirtyä nopeaan 2011 kun ajelin tasasesti alle 1:33. Ekat kerrat tais olla jopa ilman lämppäreitä. En tiiä ajaako nykysin enää kukaan nopeessa ilman lämppäreitä. Ja kierrosajat on tosiaan hitaimmilakin siellä 1:30 huitteilla. Ja nopeimpien osalta kehitys on ollut saman suuntaista. Pari vuotta takaperin vain tosi kovat jätkät ajeli 1:25, nyt alle sen ajavia kuskeja saattaa olla lähes puolet nopeasta ryhmästä. Lisäksi sanoisin, että porukka kehittyy nykyisin nopeammin, koska tietoa, taitoa ja kursseja on huomattavasti paremmin saatavilla. Tämän ja kävijämäärän lisääntymisen takia alastarossa onkin otettu käyttöön neljäs ajoryhmä.

Back