• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kawasaki ZZR 600 -91 kaasarin vuoto KIIRE

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TheDuck
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Elikkäs tälläinen ongelma ilmeni, olin hakemassa pyörää joka oli ollut nyt viime talven seisomassa ja tänä kesänä ei ajettu.
Ollut lämpöisessä talissa koko talven ja ajamalla viety sinne, nyt kun laittoi käyntiin niin vuotaa bensaa!?
otettiin tankki pois ja ns pakko syötettiin hanan kautta bensaa niin vuotaa kaasareiden yläpuolisista letkuista bensaa ulos ja LUJAA :S missä vika ja mikä näillä letkuilla on virkaa? letkut siis yhdistää jotenkin 1-2 ja 3-4 kaasarit ja niistä yhteen letkuun ja sieltä joku pieni säiliö, noin 2cm halkaisijaltaan oleva.

Pyörä siis käy ja kukkuu mutta vuotaa bensaa ja valuttaa se runkoa pitkin suoraan putkiston päälle!

Voisikohan johtua kyseinen siitä että ei ole ennen talvi säilöntää laitettu bensan sekaan ns suoja-ainetta?

Eikä kaasareita ole tyhjätty talven ajaksi.

Missä vika? olisi kiire saada tietää että pyörän vika saataisiin korjattua ja haettua pois :S

Epäiltiin myös että olisiko kurkku jotenkin jumittunut kaasarissa ja ei siten huomaa että täynnä bensaa ja lykkää sen takia kaiken yli ja letkuista pihalle? voiko vanha bensa olla jotenkin ns kieteytynyt kurkkuun?

Neulaventtiilit jumissa.Voit koettaa saada ne liikkumaan varovasti koputtamalla kohokammion kylkeen,mutta varmin keino on avata kohokammiot ja putsata ne.Ovat juuttuneet avoimiksi.

Neulaventtiilit jumissa.Voit koettaa saada ne liikkumaan varovasti koputtamalla kohokammion kylkeen,mutta varmin keino on avata kohokammiot ja putsata ne.Ovat juuttuneet avoimiksi.
Joo no tuota onkos tämä vaikeakin prosessi? katsos itsellä ei kokemusta ole pyörien ruuvaamisesta. ja uskaltaako sinne kaasarin kylkeen oikeen koputtelemaan mennä? neula venttiilit kyllä näkyivät hyvin ku otti ilmanputsarin kopan auki kurkut aukeavat normisti kun kaasua antaa mutta ei neulat kyllä mun silmään ainakaan liikkuneet, vai kuuluuko edes liikkua?

Joo no tuota onkos tämä vaikeakin prosessi? katsos itsellä ei kokemusta ole pyörien ruuvaamisesta. ja uskaltaako sinne kaasarin kylkeen oikeen koputtelemaan mennä? neula venttiilit kyllä näkyivät hyvin ku otti ilmanputsarin kopan auki kurkut aukeavat normisti kun kaasua antaa mutta ei neulat kyllä mun silmään ainakaan liikkuneet, vai kuuluuko edes liikkua?
Kyl ne neulat tarttis liikkua ylös ja alas
biggrin.gif

Vie huoltoon ni putsaavat ja synkkaavat kaasarit samalla kertaa ja eiku
062802moto_prv.gif

Jos ei edes mopo iässä ole mopoa ruuvaillu niin ehkä parempi jättää tekemättä ite...

Kyl ne neulat tarttis liikkua ylös ja alas  
biggrin.gif

Vie huoltoon ni putsaavat ja synkkaavat kaasarit samalla kertaa ja eiku  
062802moto_prv.gif

Jos ei edes mopo iässä ole mopoa ruuvaillu niin ehkä parempi jättää tekemättä ite...
biggrin.gif

no joo tuota katsos ota iso meisseli vaan rohkeasti käteen... sitten naputtelet sillä (kahvan puoleisella päällä)  kaasareiden kylkeen ihan reippaasti.  
wink.gif

ei siellä lasia ole  
tounge.gif

Onhan se neula sekin mikä sieltä näkyy mutta nyt tarkoitetaan sellaista kapinetta joka kohon välityksellä sulkee polttoaineen tulemisen kohokammioon kun kyseisen aineen pinnankorkeus on oikea.Nyt se on sulla luultavasti juuttunut auki ja siten laskee ainetta niin kauan kun alkaa tulla ylivuotoputkista pois.

Kiitoksia neuvoista, täytyypä sitten pistää asiat tutkintaan pyörästä että sen saisi kuntoon.

Mitä löytyisikö keneltäkään räjäytys kuvia kyseisen pyörän kaasarista? voiko neulat olla jotenkin hapettuneita oltuaan vuoden ilman mitään suoja-aineita?

Ne neulaventtiilit on hiton tarkkoja puhtauden suhteen ja erityisesti se varsinainen kanava, johon ne on ujutettu. Yhtään naarmua ei putsausoperaatiossa saa tulla, puutikulla ja CRC:n kaasariputsausaineella olen itse joutunut putsaamaan.

Se on se vanha bensa tai sitten joku roska/ruostehiukkanen, joka saa ne naulaventtiilit vuotamaan. Sen takia pyörien manuaalissa käsketään tyhjentämään kohokammiot talveksi. Muuten bensasta saattaa jäädä sellainen keltainen, hartsimainen kerros kaasarin sisäpinnoille ja suuttimien tukkeeksi. Bensan säilöntäainetta kannattaa todellakin lirauttaa tankkiin ennen talvilepoa!

Vanhoissa vehkeissä saattoi onnistua irrottamaan vain kaasuttimen kohokammion, jolloin neulaventtiiliin ja kohoon pääsi käsiksi, mutta veikkampa että nykyisin edessä on koko kaasutinsysteemin irroitusoperaatio ;-( Ja arpominen, mikä tai mitkä niistä neljästä kaasarista tarttee sen putsausoperaation ...

Jos sitä bensaa tosiaan tulee ihan suoraan lorottamalla, koho on voimut jumittua ja edellä mainittu kunnon kolautus kaasarin kylkeen saattaa auttaa. Ehkä voisi koettaa myös autoihin tarkoitettua polttoainejärjestelmän putsausainetta, mutta sekin tuo (jos tuo!) apua vasta satojen/tuhansien kilsojen ajossa.

Tuossa voi myös olla että tuon neulaventtiilin tiivistyskumi (O-rengas) on katkennut, jolloin bensa valuu venttiilin ohi, vaikka itse venttiili oliskin kunnossa ja toimii.

jos koputtamalla ei asetu niin purku ja putsaus hommiksi menee.

Ne neulaventtiilit on hiton tarkkoja puhtauden suhteen ja erityisesti se varsinainen kanava, johon ne on ujutettu. Yhtään naarmua ei putsausoperaatiossa saa tulla, puutikulla ja CRC:n kaasariputsausaineella olen itse joutunut putsaamaan.
mitäs tuota mulle kerrottiin tuossa että jos ne ottaa ja purkaa ja laittaa kiinni niin tiedossa on kaasareiden säätäminen kohdilleen, pitääkö paikkansa?

Sitten suositeltiin jollain aineella, "kerosiinilla" polttoaine letkujen kautta, että voisi avata neulat taas ja huuhtoa paskan pois, miltäs tämä kuulostaa?

suositeltiin myös että jättäisi koko pyörän hommaamatta että voi tulla kalliiksi alata purkamaan/purkauttamaan kaasareita, ja jos vika ei sijaitsekkaan neuloissa!?!?

Voiko neulat myös olla jotenki viottuneet?

Kaasaripeleissä tuo on ihan perushuoltoa/vuosi.Mitään ihmeellistä taitoa tuo ei vaadi, vain huolellisuutta ja suht helliä otteita. Kai sulla joku kaveri on joka edes kerran on noita purkanut ja kasannut?
Mitään ehdotonta kaasareiden säätö pakkoa tuo toimenpide ei aiheuta mutta samalla bensan pinnat, seosruuvit ja synkatkin laittaa jos tarvetta.
Tarkkana vain jos irroittelee että jokaisen kaasarin osat omiin lokeroihin, saattaa olla eri kokoiset esim. suuttimet ulommilla/sisemmillä pytyillä.

Muistaakseni Storm myy korjaussarjoja. Saatan kyllä muistaa väärinkin.

Back