• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kauanko uutena ostettua mopoa kannattaa pitää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkokoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Lahti
Pahoittelut heti kärkeen, että sotken raha-asioita (eli järjen ääntä) näihin voimallisesti tunneperäisiin mopojuttuihin mutta...

Kertokaapas näkemyksiänne siitä, miten pitkään tunnepuolella tyydyttävää peliä kannattaa järjellä ajateltuna pitää (tiedän, että kuullostan ristiriitaiselta...) jos kilsoja kertyy lähemmäs 15 tkm / kausi? Ite olen laskeskellut, että karkaesti ottaen tonnilla tippuu hinta /10 tkm mutta skenaariona on, että ylläpitokulut saattaa jopa kasvaa kun päästään tuonne yli 50 tkm lukemiin (jos ei ole mopoteknikko itse...). Ajaako siis vaan pari kautta vai vetääkö maailman tappiin ja kattoa sitten paljonko hylystä vielä irtoaisi? Sana on vapaa...

Pahoittelut heti kärkeen, että sotken raha-asioita (eli järjen ääntä) näihin voimallisesti tunneperäisiin mopojuttuihin mutta...

Kertokaapas näkemyksiänne siitä, miten pitkään tunnepuolella tyydyttävää peliä kannattaa järjellä ajateltuna pitää (tiedän, että kuullostan ristiriitaiselta...) jos kilsoja kertyy lähemmäs 15 tkm / kausi? Ite olen laskeskellut, että karkaesti ottaen tonnilla tippuu hinta /10 tkm mutta skenaariona on, että ylläpitokulut saattaa jopa kasvaa kun päästään tuonne yli 50 tkm lukemiin (jos ei ole mopoteknikko itse...). Ajaako siis vaan pari kautta vai vetääkö maailman tappiin ja kattoa sitten paljonko hylystä vielä irtoaisi? Sana on vapaa...
Sanotaan nyt näin. Jos A ostaa mopon uutena ja maksaa siitä esim. 15 tuhatta ja ajaa sillä yhden kauden n.10 tkm. Jos tämän jälkeen myy sitä hintaan 14 k€, niin jää ainakin multa ostamatta. Eli mun mielestä hinnan pitää kyllä pudota enemmän...

Mä katsoisin asian näin... Viime syksynä vaihdoin Z1000 pois, yksi syy oli uuden mallin tulo markkinoille. Kilometrit taasen pitäisin pyöräkohtaisena speksinä, esim. jollekin pyörälle ei välttämättä 30 tkm ole vielä paljoakaan, kun taas toiselle voi olla...

Kyllä se hinta tippuu reippasti yli tonnin/10 tkm..Koen kyllä itse niin,että kannattaa pitää ainakin jokunen vuosi.Ensimmäisenä vuotenahan uudesta ajetaan ne "kalliit kilsat" pois.Oma pyörä oli uutena muistaakseni 14900e ja omani ostin 4000 tkm ajettuna ja 4 tonnia halvemmalla sain,kun oikein aloin vääntämään + josimuran uutta sliparia yms...

jos se on hyvä pyörä niin ei koskaan?

jos se tuntuu ettei se ookkaan se mitä pyörältä haet niin seuraavalla kerralla kannattaa sitten ihan oikeesti koeajella useempaan otteeseen ja monen monta eri mallia ennen ku ostaa..

ja saahan kyykystä tehtyä esim faitterin ja yleensä faitterista taas kyykyn..tietysti jos rahaa löytyy ja on valmis maksamaan niin miksei vaiha pyörää vaikka joka kuukaus?

Mulla kertyy kilsoja 20-25 tuhatta vuodessa, joten luultavasti sama mopo on alla max. 2-3 ajokautta. Hinta tippuu sit minkä tippuu sinä aikana
nixweiss.gif
..

Kyllähän se nyt mopossakin pätee sama mikä autossa. Mitä kauemmin pidät sen halvemmaksi tulee. Taasen liian kauan ei kannata pitää jottei mene ihan rikki.

Mopossa tosin on paljon vähemmän särkyviä osia ja sitä käytetään vain kesäisin, joten kunto säilyy hyvänä jopa kymmeniä vuosia, verrattuna autoihin siis.

Toimivan mopon hinta jää yleensä tietylle tasolle, vaikka ikää tulisi lisää. Hyvällä tuurilla hinta lähtee jossakin vaiheessa jopa nousuun jos kyseessä klassikko malli. Nykypäivän pyöristä on vaikea sanoa mistä niistä tulee klassikko.

Sanotaan nyt näin. Jos A ostaa mopon uutena ja maksaa siitä esim. 15 tuhatta ja ajaa sillä yhden kauden n.10 tkm. Jos tämän jälkeen myy sitä hintaan 14 k€, niin jää ainakin multa ostamatta. Eli mun mielestä hinnan pitää kyllä pudota enemmän...

Mä katsoisin asian näin... Viime syksynä vaihdoin Z1000 pois, yksi syy oli uuden mallin tulo markkinoille. Kilometrit taasen pitäisin pyöräkohtaisena speksinä, esim. jollekin pyörälle ei välttämättä 30 tkm ole vielä paljoakaan, kun taas toiselle voi olla...
No juu...alkuun toi tonni / 10 tkm on kieltämättä aika epätodennäköinen lähtökohta. Pidemmän pälle saattaa taas tippua vähemmänkin (toki epätodennäköistä). Huolettaa vaan hivenen kun tuntuu, ettei tuolta myyntilistoilta paljon muuta löydy kun max 30 tkm ajettuja pyöriä vaikka ikää olisi jo n vuotta...

Minä idioottina mopo / ajokausi...tiedetään, ei kannattaisi, mutta...

Mä sanoisin, että oikea aika on vaihtaa kun rupeaa huoltokulut olemaan liian kalliita. Eli mitä vanhenpi härveli sen enemmän pitää rempata ja jossain kohdassa se remppaaminen alkaa nyppimään. Kun rupee nyppiin niin silloin on hyvä aika vaihtaa.

Itse en ymmärrä sitä 2V välein tapahtuvaa auton tai pyörän vaihtoa, ne kun on just ne vuodet jolloin se arvo eniten laskee. Saa aina olla ostamassa kalliilla ja myymässä "halvalla".

vetääkö maailman tappiin ja kattoa sitten paljonko hylystä vielä irtoaisi?
Pahoin pelkään tässä näin käyvän.
shaun.gif

Kai se eka kausi on se kallein tuossa suhteessa. Enemmän ajettuun mopoon tulee tietysti korjauksia. Nämä on niin mallikohtaisia juttuja, ettei mitään kaavaa voi tehdä. ja onhan joku toinen parempi kauppamies kuin toinen.
Oisko joku 3-5v. järkevä vaihtoikä? Todennäköisesti kilometrihinnat halpenevat, jos jaksaa ajaa mopon purkukuntoon asti...
Ja vähänlaisesti ajettu 2-4 vuotias on varmaan edullinen hankinta aina.
withstupid.gif

Itse olen pohtinut pitäisikö Daytona vaihtaa, mutta en ole keksinyt muuta vaihtoehtoa, kuin samanlainen. Kilsoja on kertynyt 80tkm ja niistä itse olen ajanut 50tkm. Näiden kilometrien aikana olen oppinut tuntemaan laitteen hyvin ja eikä sen pitäisi päästä yllättämään. Ei kai sitä kannata mihinkään vaihtaa. Uusi laitehan voi olla vaikka huono yksilö, kun tämä nykyinen taas on minusta hyvä yksilö.
Raha-asioiden miettimisen, liittyen moottoripyöräilyyn yksinkertaistin siten, että kai ne kaikki rahat voi pyöriin hävittää
tounge.gif

Jep, eiköhän eka tonni tipu siinä vaiheessa kun sen kaupasta ulos taluttaa.. Muutenkin nuo pyyntöhinnat nettimotossa tai kaupoissa voi vähän hämätä. Oletan ainakin että jokusen satasen vähintään jokainen tinkii..

Vanhemmissa pyörissä (esim. semmoisissa parin-kolmen tonnin 60+ tkm ajetuissa) hinta putoaakin sitten vain marginaalisesti, voipi jopa nousta jos sopiva ostaja löytyy..

jos on paljon rahaa voi vaihtaa mopoo vaikka joka kuukausi.. jos ei ole kauheesti rahaa kannattaa unohtaa uuden pyörän osto kokonaan ja hommatta hinta/laatusuhteeltaan omaan kukkaroon sopiva laite.
Pyörissä pätee sama kaava kun autoissa, ensimmäiset 1-3 vuotta ovat ne kalleimmat, sen jälkeen yleensä arvo laskee hitaammin ellei kyseessä ole joku ei haluttu merkki/malli.

wolvie
sanoi:
Mä sanoisin, että oikea aika on vaihtaa kun rupeaa huoltokulut olemaan liian kalliita. Eli mitä vanhenpi härveli sen enemmän pitää rempata ja jossain kohdassa se remppaaminen alkaa nyppimään.

tämäkin on suhteellista ja riippuu täysin sen hetkisestä pyörän arvosta vs. huoltokulut/korjauskulut. vertaus: väliraha uudempaan pyörään esim 5000€ ja vanhan korjaus/huoltokulut 1000€, kumpi on järkevämpää taloudellisesti ajateltuna?

jos ajaa 15tonnia kesässä, niin sanoisin, että kahta kesää enempää ei kannata ajaa.

kuluihin vaikuttaa muutkin tekijät kuin arvonpudotus.

Uudessa pyörässä on uudet jarrupalat, ketjut ja rattaat, renkaat, ja isoja huoltoja ei ole tiedossa. Useimmilla pyörillä ajaa ennen venttiilinsäätöä 30tonnia. myös ketjuilla ajaa 30tonnia, jos voitelee.

joillain pyörillä ajaa jarrupaloillakin 30tonnia.

Mutta pyörä kannattaa ostaa ylivuotisena. Esim viime kesänä 99 vuoden hornet 600:set maksoivat noin 5300,- saksantuontina. nyt vanhaa mallia 600:sta, saa 8300 tarjouksesta. ero on vain kolme tonnia ja kaikki kulutusosat on uusia ja pyörällä on takuu.

kolme tonnia 8vuoden ikäerosta.! tehdastakuu 5vuotta, ja uudet kulutusosat alla.!

Noh, joka tapauksessa tämä kesä vedetään täysillä nykymopolla. Ne ketjut ja rattaatkin kun tuli vaihdettua jo hyvissä ajoin eli tuossa 15 tkm kohdilla ja venatkin nykypyörässä tsekataan 15 tkm välein. Katotaan sitten syksyllä josko Tuono koristaisi nettimoton myyntilistoja.

Heti kun löydän paremman/vaihtorahallisesti kohtuullisen mihin vaihtaa niin ei kun kaupoille. Siinä voi sitten taas ynnäillä, että miten paljon sitä olisikaan ajanut/fiksaillut/varustellut nykypyörää niillä vaihtoon menevillä rahoilla. Jep, ei auta tehdä tästä liian vaikeeta. Ajaa niin kauan kun maistuu ja sitten vaihtaa. Oli syy sitten mikä tahansa...

Paha sanoa, kun ainoa uusi pyörä on ollut RD vuonna -86, jonka ryttäsin ensimäisenä kesänä auton keulaan, joten sitäkään ei päässyt myymään. Sen jälkeen onkin ollut pyörien keski-ikä lähempänä 20, kuin 10v.

Pelkääkö ihmiset todellakin vehkeiden hajoavan ihan totaalisesti käsiin, kun mittariin tulee 30tkm? Onhan noissa vanhoissa aina välillä jotain pientä laittoa, mutta eipä minulla tarvikkaan olla juuri viimoisen päälle hieno, trendien ja virtausten mukainen pärrä.

Väittäisin edullisimmaksi tavaksi pyöräillä, ostaa hyväkuntoinen vanha pyörä syksyllä/talvella, ajaa sillä 1,5 vuotta ja myy sen lähes samalla rahalla keväällä/kesällä eteenpäin.

Btw. olis pari Bemua 'joutilaana' tallissa! :-)

Sen verran piti tuossa laskeskella, että jos se arvo omassa uudessa putoaisi laskennallisesti nyt vaikka sen 1500 €/10 tkm (sain tähän arvonpudotukseen perustuvan tarjouksen viime kesänä) ja ajaisi nyt vaikka kolme kautta eli omalla kohdallani 45 tkm niin se tarkoittaisi, että voisi joustaa tosta omasta maksamastaan hinnasta 6750 € eli tuskinpa tulee ainakaan kalliimmaksi pitää pitempään. Neljä kautta ja 60 tkm kun tekisi jo 9000 €...Maailman tappi siispä kutsuu ellei nyt sitten kuume pääse nousemaan mikä on toki todennäköistä 
tounge.gif

Meikäläisen pärrähän käy hyvin esimerkiksi.

Elikkä ostin Fzs1000-04 uutena, hintaa oli n. 14,500e
nyttemmin sillä on ajettu palttiarallaa 30tkm ja nippeliä ja nappelia vaihdettu varmaan reilun 1000e edestä (mm.pönttö,suuttimet,ilm.putsaria,stongaa ym.).

Nyt kun kahtelee markkinoita niin niitä saa jo 8 tonnilla, paljon vähemmillä kilsoilla tosin.

Eli suoraansanottuna nyt jos myisin ja saisin siittä vaikka 8,5 tuusonia, teen tappiota n.7te/3v

Pitää mielen kirkkaana ja tyytyväisenä vanhaan kun tota ajattelee pahimmassa vaihtokuumeessa  
thumbs-up.gif

Back