• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kauanko menee, että tulee varmuus ajamiseen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Moro!

Olen lueskellut tätä foorumia jo vuoden päivät ja yrittänyt hillitä moottoripyörä-kuumettani, mutta en onnistunut. Nyt olen monen vuoden jälkeen opetellut ajamaan Kawasaki VN800:lla. Pyörä vaikuttaa loistavalta, mutta vielä välillä tulee pieniä ongelmia (teknisiä...) Kauanko menee, että pyörän kanssa tulee niin tutuksi, ettei tarvitse koko ajan miettiä sitä varsinaista ajoa esim. risteyksiin tultaessa? Mulla pyörii päässä mm. muista kytkin, tasainen jarrutus, pykälää pienemmälle, kaasua ei saa huudattaa jarruttaessa jne.

Lienee yksilöllistä ja riippuu kokemuspohjasta yleensäkin, mutta sanoisin että jos ahkeraan ajelet niin kuukausi - pari tekee jo ihmeitä.

Kokonaan toinen juttu on sitten se "motoristi vs. muu liikenne" -vaiston kehittäminen.

Eli ajele ahkeraan, nauti pyörästä ja maisemista, kyllä se siitä lähtee !

Moro!

Olen lueskellut tätä foorumia jo vuoden päivät ja yrittänyt hillitä moottoripyörä-kuumettani, mutta en onnistunut. Nyt olen monen vuoden jälkeen opetellut ajamaan Kawasaki VN800:lla. Pyörä vaikuttaa loistavalta, mutta vielä välillä tulee pieniä ongelmia (teknisiä...) Kauanko menee, että pyörän kanssa tulee niin tutuksi, ettei tarvitse koko ajan miettiä sitä varsinaista ajoa esim. risteyksiin tultaessa? Mulla pyörii päässä mm. muista kytkin, tasainen jarrutus, pykälää pienemmälle, kaasua ei saa huudattaa jarruttaessa jne.
Jaa no kyllä siinä ehkä se kaks päivää menee?? Käy tökkäseen jollain oikealla pyörällä radalla pari päivää, niin se on siinä.

Juu, yksilöllistä on. Itsellä ainakin oli vähän sama juttu kuin auton kanssa, eli kun toiminnot jää selkäytimeen niin kyl ne tulee sieltä sit automaattisesti. Tosin itsellä edelleen (no, eipä tässä olekaan kuin vasta n. 400km takana) eniten tuottaa ongelmia siinä, et joutuu miettimään et milläs vaihteella sitä nyt sit olikaan
blush.gif

Mahtava pyörävalinta, Kawalady! Itselläni tietty samanlainen
wink.gif

On hyvä ja tukeva pyörä ajaa ja nyt n. kuukauden ajaneena alkaa löytyä se tatsi siihen ajamiseen vaikka toki vieläkin lähdöt ja risteyksiin ajot jännittää, mulla meinas olla ongelma tuo kaasun jääminen päälle jarruttaessa käsijarrulla, mutta olen sen saanut kiitettävästi kitkettyä nyt pois.

Turvallisia ajokilometrejä!
sport05.gif

Omasta kokemuksesta suosittelen varomaan sitä, kun se ajo "tuntuu sujuvan". Silloin ollaan keskimäärin lähimpänä kolaria/kaatoa/mitä tahansa kurjaa. Nykyään muistutan tota itselleni aina ennen ajoon lähtöä.

Silloin kun vielä täytyy keskittyä kaikkeen niin tulee ajettua rauhallisesti, pidettyä etäisyydet, varottua sivuteiltä tulijoita jne. Sitten kun tuntuu siltä, että "nythän tää sujuu", niin kaikkien muiden tilanteiden kuin suoraanajon hallinta on oikeasti ihan yhtä huonoa.

Hyvällä zägällä palautuu kunnioitus siihen ajamiseen jonkun pienen töppäyksen jälkeen, jossa ei satu mitään (tai ainakaan ketään). Huonolla zägällä ... no niin.

Opittu kantapään kautta.
lookaround_orig.gif

Jatka vaan harjoittelua. Homma alkaa pian sujua ihan huomaamatta. Täytyy sitä ajamista kuitenkin ajatella.

Eipä oo vielä varmuus iskeny vaikka 100.000Km takana mopolla...
esim: työpäivän perään kotiin ajellessa tulee ihan liikaa sellasia oho eikun ja hui tilanteita kun ajelee vaan ... vaikka on ihan omastamielestä pirtee niin sitä jää haaveilemaan jotain ja satakertaa kotimatkalla "hakkaa itteään päähän" jotta aja nyt ja keskity... sitten taas kohta huomaa että perkele ... taas oli tilanne liki...

Mutta siis toivottavasti se varmuus ei tulekkaan koskaan niin osaa olla skarppina.. edes ½ ajoajasta.

12 vuotiaasta kun olen tuolla liikenteen seassa erilaisilla moottoriajoneuvoilla pyörinyt niin kyllä se alkaa pikkuhiljaa olla selkäytimessa eikä suurempaa stressia tule vaikka alla olisikin joku tuntemattomampi ajopeli

Toki täytyy muistaa että hallintalaitteiden hallinnan varmuus ja ajovarmuus on eriasia. Koskaan ei kyllä pitäisi olla sitä tuntua, et kaikki on kunnossa kun liikenteessä ajaa, mutta toki on syytä olla varmuus, että ajokin hallintalaitteet tulee selkäytimestä (milloin kytkin pohjaan jne jne). Ja tuo varmuus tuli ainakin itselle suht. nopeasti (vrt. autoilu). Mutta se, että osaa hallita ja huomoida olosuhteet täysin ei pitäisikään koskaan tulla "automaattiseksi".

Osasinkohan ilmaista nyt itse mahdollisimman epäselvästi
tounge.gif

työpäivän perään kotiin ajellessa tulee ihan liikaa sellasia oho eikun ja hui tilanteita kun ajelee vaan ... vaikka on ihan omastamielestä pirtee niin sitä jää haaveilemaan jotain ja satakertaa kotimatkalla "hakkaa itteään päähän" jotta aja nyt ja keskity... sitten taas kohta huomaa että perkele ... taas oli tilanne liki...
on se kumma juttu tuo.
ja joskus tosiaan ihan 10s. kestää kun jo taas on ajatuksissaan (edit: siis nimenomaan töistä lähtiessä).
crazy.gif

ja alkup. kysyjälle: kyllä se varmuus hallintalaitteiden käyttöön tulee äkkiä kun vaan ajelee, ei varmaan mene montaa päivää/viikkoa.

kokonaan toinen juttu on sitten laitteen kokonaisvaltainen hallinta ääritilanteissa. siihenkin pitäisi saada varmuutta. valitettavasti harvemmalla kuitenkaan on, itseni mukaanlukien.
jos väistöt ja hätäjarrutus ei käy selkärangasta niin yleensä ongelmia on jollain aikavälillä tiedossa.

maltilla alkuun, kyllä se siittä
thumbs-up.gif

Kun tuntuu liian helpolta niin tarttee itteää toppuutella, että siellä se vaara luuraa. Tänään näin kun yksi kotilo ajoi suoraa (teki vauhdikkaan u-käännöksen) bensamittarin takaa yhden bmw kuskin/matkustajan eteen tosi typerästi/varomattomasti. Kaveri varmaan näki vilauksen tulevasta autosta kun sai pysäytettyä mopon sopivasti. = Silmät auki!

Ajamalla ne vaihtee yms. alkaa löytymään ja kaupunkiajo sujumaan pikku hiljaa.

Turvallista matkaa
tounge.gif

Kun tuntuu liian helpolta niin tarttee itteää toppuutella, että siellä se vaara luuraa.
Se on vaan yleensäkkin elämässä valitettavasti niin että juuri kun luulee osaavansa jotakin niin huomaa ettei ole vasta kuin raapaissut pintaa. Itse totesin tämän mopoillessa kun menin radalle ensimmäisen kerran. Eikä se vielä pelkästään auta että radalla osaisi ajaa kun tuolla "normaali" liikenteessä on vielä niin paljon enemmän muuttujia joita ei voi etukäteen harjoitella. Ruutiinit on hyviä ajoharjoittelussa (Jarrutus, väistö ym.), mutta niissä piilee myös vaara tuudittautua turvallisuudentunteeseen, joka on harhaa.

Harjoittelu minimoi riskit, loppu on kiinni kuskin yläpäästä, riskien ottaminen normiliikenteessä on turhaa. Mopoillessa on juuri se hieno asia että olet konkreettisesti tekemisissä ympäristösi kanssa, se juuri tekeekin tästä harrastuksesta hienon.

Kesä on juuri alkanut ja ajokeli eikun paranee, nautitaan tästä mahdollisuudesta!
062802moto_prv.gif

Omasta kokemuksesta suosittelen varomaan sitä, kun se ajo "tuntuu sujuvan". Silloin ollaan keskimäärin lähimpänä kolaria/kaatoa/mitä tahansa kurjaa. Nykyään muistutan tota itselleni aina ennen ajoon lähtöä.

Silloin kun vielä täytyy keskittyä kaikkeen niin tulee ajettua rauhallisesti, pidettyä etäisyydet, varottua sivuteiltä tulijoita jne. Sitten kun tuntuu siltä, että "nythän tää sujuu", niin kaikkien muiden tilanteiden kuin suoraanajon hallinta on oikeasti ihan yhtä huonoa.

Hyvällä zägällä palautuu kunnioitus siihen ajamiseen jonkun pienen töppäyksen jälkeen, jossa ei satu mitään (tai ainakaan ketään). Huonolla zägällä ... no niin.

Opittu kantapään kautta.
lookaround_orig.gif
Been there, done that...

Pikku kaato/lipsuminen muistuttaa omasta kuolevaisuudesta ja taidon rajoista.

Ja kun piipahtaa radalla, missä ei ole vasemmaltatulijoitaristeyklsiäeikäpuusilmäauytoilijoita - ainoastaan häpeä, vasta tajuaa kuinka monta liikkuvaa osaa on liikaa.

On vaarallista tottua liikaa ajamiseen. Hyvin se menee kun keskittyy kaikkeen mitä liikenteessä tapahtuu. Oman pyörän ominaisuuksiin tottuu aika nopeasti muutaman ajokerran jälkeen.

Back