Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli ei puhettakaan lämmittämisestä, vain siitä että öljyn tulee kiertää koko moottoriin, ennen ajoa.
Jokuhan jo mainitsi välillä polttavansa ne nortin sijaan.Kypärät ja hanskat tulee kieltää, koska ne aiheuttaa tarpeetonta tyhjäkäyntiä!
Mä olenkin jo monesti sanonut, että tupakointi on vaarallista. Siihen kuolee noin 3500 ihmistä vuodessa. Mut tämä se alkaa olla jo ihan kohtuutonta, että poltetaan tupakkaa yleisvaarallisen laitteen vierellä. Ja vieläpä saastutetaan luontoa kaksin verroin...Jokuhan jo mainitsi välillä polttavansa ne nortin sijaan.Kypärät ja hanskat tulee kieltää, koska ne aiheuttaa tarpeetonta tyhjäkäyntiä!
Ja tänään tuli lämmitettyä konetta ihan tarkoituksella, vieläpä ilman aikomustakaan lähteä ajamaan.![]()
Kestää... kestää Masa.... ja kello vaan käyLaitoin muuten jo kellon käyntiin,koska minua moititaan sisälukutaidon puutteesta tai muuten vaan ymmärtämättömyydestä.
Samalla laitoin kellon käyntiin, koska joku ihminen alkaa ymmärtämään sarkastista huumoria![]()
![]()
![]()
Ai niin, ja kolmas kello käy samaan tahtiin moponi kanssa tyhjäkäyntiä, kun mittaan aikaa koska tämä viesti poistetaan![]()
Keskustelu ei oikeen johda mihinkään järkevään lopputulokseen jos tarkoituksena on vain ajaa oma mielipide läpi eikä edes miettiä mikä mahdollisesti olisi totuus asiassa. Kuormittuuhan se kone tyhjäkäynnilläkin, mutta minkä osien kuormituksesta oikein puhut?Kuulostaakos se täysin maalaisjärjen vastaiselta, että varsinkin kylmemmillä ilmoilla olisi hyvä antaa moottorin hiukan edes lämmitä, ennen kuin sitä ruvetaan kuormittamaan?
Moottori-insinöörin mielipide asiaan lyhyesti: Kylmää konetta ei kannata suoraan kuormittaa, koska osien välykset kylmänä eivät ole aivan optimaalisia, lämpögradientti osissa kasvaa suureksi ja kylmä öljy ei kaikissa tilanteissa voitele optimaalisesti. Eli osiin kohdistuvat mekaaniset kuormitukset ja lämpökuormitukset ovat suurempia kuin lämpimässä koneessa. Äärimmäisenä esimerkkinä voidaan pitää koneen kiinni leikkaamista kun mäntä lämpenee ja laajenee sylinteriä nopeammin.Itse en mikään moottori-insinööri ole ja olisikin mukava kuulla ihan asiantuntevaa kommenttia siitä, mikä haittapuolia kylmän koneen piiskaamisessa oikein on. Itse olisin taipuvainen uskomaan että rauhallinen ajaminen on järkevämpi ratkaisu kuin tyhjäkäynti.
Kuten myös, lyhyt lämmitys kun laittaa kypärää päähän ja vetää hanskaan käteen, jolloin ryypyn saa jo melkein kääntää pois tai pienemmälle.Sen verran venailen, että tyhjäkäyntikierrokset tipahtaa peruslukemille. Sinä aikana sitten vedellään hanskaa käteen jne.