• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kasko ja ajoluvattomuus ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin siis sitä minä petoksella hain että jos vakuutus olisi haettu halvemmalla 25kw vehkeelle mutta niinhän ei nyt ollut.

Muistui juuri mieleen tapaus kun luokkakaveri ajoi aikoinaan täysitehoisella kevarilla taajamassa reipasta vauhtia kiihdyttäen, ja kolmion takaa tuli auto eteen -> pyörä paljastui täysitehoiseksi -> kaveri syyllinen (toki muutenkin jos ylinopeutta ajeli mutta oli raskauttava asianhaara koska pyörän tehot varmasti vaikuttivat vauhtiin millä ajettiin)

Tiedustelin samaista asiaa myös vakuutusyhtiöstäni fenniasta kun tästä joskus väännettiin netissä, niin kerrottiin että vakuutuskorvauksia voidaan vähentää jos onnettomuuteen vaikutti se että ajoit tehokkaammalla mihin sulla on korttia, esim juuri tuollaisessa tapauksessa. Silloin ei tietenkään vaikuta jos olisi ajanut rajoitusten mukaan ja joku tulee kolmion takaa eteen - sama se onko pyörässä 25kw vai 72kw niin onnettomuus olisi tapahtunut.

Tuollaisessa omamoka-lipassa pyörän tehoilla voi hyvinkin olla onnettomuuteen merkitystä, mutta se on sitten vakuutusyhtiön tulkinta miten käy..

Mikäli yhtiössä hoksaavat että olet ajo-oikeudeton, voivat vähentää korvausta, jos on oletettavaa että onnettomuus on aiheutunut sinun kokemattomuudestasi.

Eli syy-yhteys onnettomuuden ja ajo-oikeudettomuuden välillä on se ratkaiseva tekijä. Mutta ei niitä korvauksia kokonaan evätä, jokin pieni vähennys niihin voi tulla.

Minun neuvoni olisi että haet ihan rohkeasti kaskosta vahingot. Tämän vuoksihan olet kaskon ottanut?

Eipä taida maksut noitten kakaroitten takia nousta.
öö, tota, nimenomaan nousee..kakaroitten takia..sikäli kun kevari-ikäset ja sellaset on kakaroita
cool.gif
Minä tarkoitin "noilla kakaroilla" ryhmää 18-20v ja jotka ajelee kuristamattomilla moottoripyörillä.Eihän ne oikeasti enää mitään kakaroita ole vaan nuoria miehiä.
Minkäslaisella mopetilla itse 18 v aloitit ajamaan? yli 25kw??

En usko että saat korvausta ja mikäli et kerro korvausta hakiessasi että mopo ei ollut 25kw kuten korttisi edellyttää niin mielestäni syyllistyt jo siinä vakuutuspetokseen...

Vakuutus on otettu käsittääkseni pyörälle ei kuljettajalle...  
033102bebe_1_prv.gif

Tässä tapauksessa pyörää ajoi 25Kw ajo-oikeuden omaava, jolloin korvaukset on kiinni vakuutusyhtiön tulkinnasta, tapahtumapaikasta (radalla ei  kai tarvitse A korttia?) ja käsittelijästä.

Uskon tuohon "alennettuun" korvaukseen.

Eipä taida maksut noitten kakaroitten takia nousta.
öö, tota, nimenomaan nousee..kakaroitten takia..sikäli kun kevari-ikäset ja sellaset on kakaroita
cool.gif
Minä tarkoitin "noilla kakaroilla" ryhmää 18-20v ja jotka ajelee kuristamattomilla moottoripyörillä.Eihän ne oikeasti enää mitään kakaroita ole vaan nuoria miehiä.
Minkäslaisella mopetilla itse 18 v aloitit ajamaan? yli 25kw??
Niin, eikös sitä ajettu ihan sujuvasti 18 vuotiaana kaikentehoisia pyöriä ennen vuotta -97?
062802moto_prv.gif

Tää on niin hienoa
biggrin.gif
Jotkut paapattaa mutua faktana ja pelottelee pikkupoikia..

Mutta asiaan. Miten kävi? Tuliko korvauksia vai oliko käsittelijä skarppina ja esti nohevasti meidän muiden vahinkomenojen rumentumisen?

En oo vielä tehny ilmoitusta..

Pitää tosissaan miettiä miten tuon parhaiten saisi sujumaan "kotiin päin"
thumbs-up.gif

Et sitten ole kysynyt sieltä vakuutusyhtiöstä? Vai arveletko että täällä tiedetään paremmin?
No älä sure, vakuutuyhtiön tädit voivat kertoa virkavallalle että olet ajanut ajokkia johon ei lisenssi riitä, eihän siinä lykkäänny kuin vuodella täysitehoisen ajolupa.
Ja tämä arvaus ihan hatusta :-)

Et sitten ole kysynyt sieltä vakuutusyhtiöstä? Vai arveletko että täällä tiedetään paremmin?
No älä sure, vakuutuyhtiön tädit voivat kertoa virkavallalle että olet ajanut ajokkia johon ei lisenssi riitä, eihän siinä lykkäänny kuin vuodella täysitehoisen ajolupa.
Ja tämä arvaus ihan hatusta :-)
Ei tule mitään ongelmia ajokortin suhteen,kaverillahan on jo motokortti,tosin oikeuttaisi ajamaaan alle 25kw tehoista mutta ajokortti kuitenkin joka oikeuttaa ajamaan moottoripyörää,ilman kuutiorajoituksia.

Tuli kaadettua pyörä kohtuullliseen remppakuntoon .
- Pyörässä Kasko täysien tehojen ( 72 KW ) mukaisesti

Ongelma, se että en vielä saisi ajaa yli 25 Kw:sta
( Eli kortti on sen verran tuore vielä )

Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta ?

Onko vakuutusyhtiö esim. kieltäytynyt korvaamasta vahinkoja
ym. "ajokortti luokan ylityksen" takia

Ketuttaa jo muutenkin ihan tarpeeksi ..
Minuakin ketuttaa maksaa kovaa hintaa vakuutuksista juuri sinunlaistesi törppöilijöiden vuoksi!
mad.gif

Olisi mielestäni oikeus ja kohtuus, että sinulla olisi esim. 50% omavastuu tapauksessa, kuten eräillä yhtiöillä on radalla tapahtuneessa vahingossa.
Toivottavasti et itse loukannut pahemmin ja toivottavasti myös opit jotain sattuneesta.
confused_orig.gif

^ +1
pftroest.gif

Ja lisäks: mistä sä ton törppöilyn tohon vedit, onks jossain sanottu miten pyörä kaatui, tai siitä oliko pyörän "yli"tehoilla vaikutusta asiaan?

^ +1
pftroest.gif

Ja lisäks: mistä sä ton törppöilyn tohon vedit, onks jossain sanottu miten pyörä kaatui, tai siitä oliko pyörän "yli"tehoilla vaikutusta asiaan?
Niin kuin otsikko sanoo: "Kasko ja ajoluvattomuus"

Mielestäni on törppöilyä ajaa kortitta moottoriajoneuvoa, johon vaaditaan ajokortti. Kysehän oli nimenomaan siitä, että ketjun avaajan kortti ei oikeuta ajamaan täysitehoista...?

Mielestäni myös pohtiminen, että miten saisi täydet korvaukset on "törppöilyä".
Ei muuta, kuin korvaushakemus normaalisti, jos kysytään asiasta, niin sitten vaan totuus kehiin. Eikä mitään ihme säätämistä ja totuuden vääntämistä!
033102ass_1_prv.gif

Toki ketjun aloittajalla ei tällaisia aikeita ollut, mutta ei mennyt kuin muutama viesti, niin oltiin jo ehdottamassa kyseenalaisia keinoja täyden korvauksen saamiseksi!
veryangry.gif

Mies menee, mies tulee ja mies vastaa tekemisistään!

Itse nyt vaan satun kuulumaan moottoripyöräilijöiden ryhmään, jotka eivät VIELÄ ole kaatuneet.
Paino sanassa "vielä"
biggrin.gif

Jargen kommentti oli kyllä ihan hyvä: Herra "ei-ikinä-kaadu"!
bowdown.gif

Pitäisiköhän muuttaa nimimerkkiä?
tounge.gif

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Reippaasti yhteyttä sinne omaan yhtiöön ja vahinkoilmoituksen tekoon. Sieltä se asia selviää huomattavasti paremmin kuin täällä spekuloimalla. Ja uskon ettei asiasta synny ongelmaa käytännössä, onhan pyörässä asianmukainen vakuutus ja sulla on joka tapauksessa ajokortti.

Back