• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kardaani vs Ketjuveto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chivas067
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
joo, kardaani on ikuinen, paitsi bemarissa, jossa se ei kestä edes sitä mitä hyvät ketjut.

Itse asiassa moni ketjun ongelma ratkeaa yksipuolisella takahaarukalla. Linjausongelmat, kireyden säädön vaihtelu renkaanvaihdoissa yms kypsät ongelmat loistavat poissaolollaan yksipuolisessa haarukassa.

Ei sitä käytännössä tarvitse kiristää edes kerran kesässä, kun ketju on hyvä. Jos kiristää, niin sitten se venyy ja taas kiristetään. Kierre on valmis.

tietysti jäljellä on voitelu, mutta sen voi paikata jollain auto-oilerilla.

customeissa mitä ei keulita, eikä revitetä ja hissi yms ilmiöillä ei ole juuri merkitystä on kardaani hyvä, pysyy kromi kiiltävänä. ja ne on muutenkin niin painavia, että paino ei vaikuta mitään.

Yksi ketjun ongelma ratkeaa mustalla vanteella. Ei näy rasva...

Haluaisin kyllä kardaanin, mutta molemmissa on puolensa. Matkapyörää en ostaisi ketjulla.

joskus aikoinaan ketjut oli kalliita, mutta nykyään ebaysta saa did ketjut ja JT rattaat johonkin 150ekeen, joten ei ole paha nakki vaihtaa ne ketjut 30-40t välein. Kun harva nyt sillä pyörällään edes ikinä ajaa niin paljon. Matkapyörissä ja paljon ajavilla tietysti kardaani on pirun hyvä.

Bone sanoi:
No joo, ei kardaani mopossa, vaikka kardinaalivirhe onkin, kaikissa toteutuksissa
ihan toivoton ole.

Katuhommissa taas ne kepin kääntöpuolet (hissihommat ja väljät) on aika harvassa
laitteessa saatu minimoitua "siedettävälle tasolle".
Parhaissa tapauksissa homma pelittää kieltämättä jo aika OK.

Kaikissa keppipemareissa ,joissa on tuo paralever,mukaanlukien isot gessut,jotka taas ovat jo vuosia keikkuneet rekisteröintitilaston kärjessä,eli aika monessa pyörässä nuo ongelmat ovat *siedettävällä tasolla*kuten tässä asia ilmaistaan.

Jos ketjuja pitää huoltovälillä kiristää, niin todennäköisesti niitä pidetään liian tiukalla.

Olen muutaman kerran saanut löysentää ketjua huollosta noudon jälkeen. Optimi "kireys" on yllättävän löysä. Jos ketjua edes jonkin verran rasvaa, niin ei pitäisi alle kymppitonnin huolehtia säädöstä. Oilerin kanssa ei tule edes joka vuosi säädettyä, vaikka kilsoja tulee 15-20000.

Tuo termi "ketjun kiristäminen" on minusta harhaan johtava. Pultit kiristetään, ei ketjua. Parempi olisi puhua vain säädöstä.

Kotarikuski sanoi:
Jos ketjuja pitää huoltovälillä kiristää, niin todennäköisesti niitä pidetään liian tiukalla.

Olen muutaman kerran saanut löysentää ketjua huollosta noudon jälkeen. Optimi "kireys" on yllättävän löysä. Jos ketjua edes jonkin verran rasvaa, niin ei pitäisi alle kymppitonnin huolehtia säädöstä. Oilerin kanssa ei tule edes joka vuosi säädettyä, vaikka kilsoja tulee 15-20000.

Tuo termi "ketjun kiristäminen" on minusta harhaan johtava. Pultit kiristetään, ei ketjua. Parempi olisi puhua vain säädöstä.

Sama havainto ja taajuus säädössä. Kireälle kun vedät hiukan heikkolaatuisen ketjun niin sen jälkeen saat kyllä säädellä

Henk. koht. pidän kardaanista ja juurikin huoltohelppouden takia. Ei tarvitse rasvailla, eikä pestä vannetta rasvasta, saati sitten miettiä ketjujen vaihtoa.

Yamahassa mittarissa tuo 133tkm, alkuperäinen keppihän siellä eikä tiettävästi ole ainenkaan viimeiseen 10 vuoteen tiivisteitä tms. vaihdettu *kop kop* (öljyt pari kolme kertaa). Takarenkaan vaihto on niinkin helppoa kuin mutteriauki, ja akseli pois, vähän voi joutua taiteilemaan lokasuojan kanssa mutta se ei kepistä johdu. Takaisin laittaessa hoitaa vaan puslat oikein väliin (sama homma ketjujen kanssa) ja akseli paikoilleen, ei säätöpulttien kanssa kikkailua, rengas on varmasti suorassa :thumbup: (jos ei niin sitten sitä ei säädetäkkään :grin:). Hissiä en ole omissa ajoissa häiritseväksi huomannut, pyörä kun on muutenkin vähän kun junalla menis.

Tietysti meikäläisen ajoilla ketjutkin kestäis 5-10 vuotta jos vain muistaisin rasvailla. Muuten ketjuista kokemusta kevari ajoilta muutamasta värkistä ja jostain crossi vehkeistä. Mieleen vain jäänyt että säädellä sai, ja rasvailla alituiseen. Niin ja kromatun pinnavanteen puhdistaminen ketjurasvasta :wanna:

jaket sanoi:
joskus aikoinaan ketjut oli kalliita, mutta nykyään ebaysta saa did ketjut ja JT rattaat johonkin 150ekeen, joten ei ole paha nakki vaihtaa ne ketjut 30-40t välein. Kun harva nyt sillä pyörällään edes ikinä ajaa niin paljon. Matkapyörissä ja paljon ajavilla tietysti kardaani on pirun hyvä.

kuinka äkkiä ne pyörät pannaan vaihtoon taikka myydään, jos niillä ei edes 30-40tkm ajeta..? sehän on vasta sisäänajo nykyisille vehkeille.. :blink:

Mikähän siinä muuten on kun tietääksen kukaan "oikea" valmistaja ei ole tuunannut mopediinsa valmiiksi jotain scottoileria tai vastaavaa. Sopivasti parametrisoituna nykyisenlaisiin ajotietokoneisiin jäisi lähinnä täytön vaiva ja kustannus olisi jotain marginaalista. Ostohinnassa toki satkuja :)

Kotarikuski sanoi:

Jos viittaat tohon Trumppaan, josta esimerkin heitin, niin ohjekirjan mukaisella kireydellä olivat ja valehtelematta melkein tonnin välein sai kiristää ja joka kerta aikamoista hakua sen kanssa, että on samalla linjalla merkit ja oikeasti etäisyydet molemmin puolin. Ja jos jossain niin tuossa oli takavanteen kiinnitys yksin todella vittumainen homma. Meni ekalla kerralla yli 2h aikaa saada takarengas takaisin vrt. nykyisen BMW:n 5min.

Jos joku kysyy miksi, niin ei vain kädet riittäneet kannattelemaan rengasta, pitämään jarrusatulaa paikoillaan ja työntämään akselia reikään samaan aikaan...

Mutta kuten kirjoitin, myönnän että kaikissa on omat hyvät puolensa. Ketjuissa pienin tehohäviö yms. Kardaanissa huolettomuus (on se oikeasti niin) ja hihnassa molempien hyviä puolia ja huonoja.

Mitä tulee kardaanihissi-ilmiöön, niin esim ex R1200S:ssä se oli eliminoitu täysin. Nykyisessä pyörässä on vanhanaikainen kardaani, mutta en minä 7tkm jälkeen ainakaan huomaa mitään erikoista kiihdyttäessä rajustikaan (ja on se kuitenkin alle 4s. 0-100km/h mitä tuolle on mitattu). Ainoa missä olen itse asiassa edes huomannut ilmiön oli M1800R Suzuki ja siinäkään se ei minua haitannut.

TwinTenox sanoi:
Jos viittaat tohon Trumppaan, josta esimerkin heitin, niin ohjekirjan mukaisella kireydellä olivat ja valehtelematta melkein tonnin välein sai kiristää ja joka kerta aikamoista hakua sen kanssa, että on samalla linjalla merkit ja oikeasti etäisyydet molemmin puolin.

Siinä oli kyllä sitten o-renkaat ketjulenkkien välissä antautunu ja samalla rasvat ketjun sisältä poistuneet (ei välttämättä kaikista siis) jonka jälkeen ketju kuluu tollai.

En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.

Ketjuvetoisista sen verran, että kuulin luotettavalta taholta jottei niissä kestä kytkin. Tämä taho oli kuullut serkun kaimalta, että joku oli kertonut örvätsalon Essolla jotta naapurin tuttavalla oli ollut ketjut löysällä. Ei ollut saanut enään vaihteita päälle katkenneen kytkinvaijerin vuoksi. Kuulostaa kalliilta remontilta.:)

bemu r850 sanoi:
En ole vielä itse kuullut yhtään tapausta, jossa kardaani olisi hajonnut. Kyllä se taitaa olla kuitenkin isompi laakeri takarattaassa joka pettää, sekin lähinnä raskaammissa matkapyörissä joilla ajetaan 2 päällä+ matkatavarat. Laakerin hinta taitaa olla jotain 65€ ja parin tunnin työ. Sen jos joutuu vaihtamaan n. 100 000 välein, ei se kallista ole. Joutuuhan sitä ketjuvetoisessakin laakerit vaihtamaan yhtälailla.

Ketjuvetoisista sen verran, että kuulin luotettavalta taholta jottei niissä kestä kytkin. Tämä taho oli kuullut serkun kaimalta, että joku oli kertonut örvätsalon Essolla jotta naapurin tuttavalla oli ollut ketjut löysällä. Ei ollut saanut enään vaihteita päälle katkenneen kytkinvaijerin vuoksi. Kuulostaa kalliilta remontilta.:)

Termos. Lottovoittaja ilmoittautuu. Eli VS1400 :sesta hajosi kardaani. Tai siis oli hajalla kun ostin sen, myyjä tuli korjauksissa vastaan, tai laitettiin tulemaan vastaan. Oli pinionipyörän akseli poikki :) 30 vuotta motskareita huoltanut kertoi ettei oo moiseen ikinä törmännyt :) Siitä se "lottovoittaja" olo :grin: Noh, yksi kausi oottelin osia Japaniasta, ajelin syksyllä ja mopeti läksi hyväkuntoisena seuraavana keväänä muualle. Että kyllä ne kartongitki voi hajota :blink:

kale sanoi:
Mulla on ollu pari keppivetosta pyörää ja onhan ne huollon- ja puhtaanapidon kannalta mukavia. Suosittelen varsinkin kustomipyörään kardaania ketjujen sijasta, jos vaan mahdollista.

Yksi kardaania koskeva ihmettelyn aihe mulla on ollut jo pitkään. Miksi peräöljyt pitää vaihtaa vuoden-parin välein? Moottoriöljyissä ymmärrän kylla vaihdon tarpeen, kun se ölppä käy joskus tosi kuumanakin ja lisäksi siihen kertyy kaikenlaista paskaa, mutta mikä kuluttaa peräöljyä vuoden aikana vaihtokuntoon? Veikkaanpa, että aika harvassa takavetoisessa autossa vaihdetaan vuoden välein perämurikkaan, tai edes vaihdelaatikkoonkaan öljyjä. Eihän se tietenkään moottoripyöräilyssä ole mikään iso kustannus, eikä vaiva, jos vaihtaa perään sen pienen lirauksen öljyä vuosittain, mutta hiukan tuntuu turhalta, ellei satu kyseessä olemaan oikein himoreissaajan pyörä, jolla tulee 100tkm vuosittain mittariin
nixweiss.gif

Deauvillessä 36000 km:n välein vaihto: 1,5 desiä kasikymppistä. Noh, männä syksynä piti jo vaihtaa varmuuden varalta kun ikää oli öljyillä 13 vuotta/11000 km. Kartaanilla on ajettu mitä Tunturin jälkeen on kaksipyöräisillä ajettu, eikä voi työlääksi moittia. Puolensa kummassakin, mutta omiin ajeluihin keppiveto passaa ainakin tällä hetkellä paremmin. :cruising:

kale sanoi:
Miksi peräöljyt pitää vaihtaa vuoden-parin välein?
En tiedä, mutta koska ostin viimekesänä litran pullon sopivaa öljyä Guzziin, meinasin ne nyt kertavuoteen vaihtaa. Valmistaja on näin suuressa viisaudessaan päättänyt suositella. 5min homma jonka voi tehdä vaikka kauluspaita päällä. Äkkiä laskien mulla meni viimekesänä perän huoltoon aikaa 0.0375 s/km. Öljy lisäaineineen maksoi about kympin, alumiinitiivisteitä saa about eurolla sen verran että saa purkin tyhjäksi. Eli tuliskos tuosta nyt reilu pari euroa vuodessa kustannuksia...

Vaikea sanoa olisiko katastrofi jos vaihtovälin tuplaisi tai triplaisi, tuskin.

Oksanen sanoi:
Deauvillessä 36000 km:n välein vaihto: 1,5 desiä kasikymppistä. Noh, männä syksynä piti jo vaihtaa varmuuden varalta kun ikää oli öljyillä 13 vuotta/11000 km. Kartaanilla on ajettu mitä Tunturin jälkeen on kaksipyöräisillä ajettu, eikä voi työlääksi moittia. Puolensa kummassakin, mutta omiin ajeluihin keppiveto passaa ainakin tällä hetkellä paremmin. :cruising:

No jos 13v ja 11tkm niin ei ole mitkään työläitä:).
Itse kettinki vetosella ja passaa mulle. Edelliset kesti n38tkm että eipä tuota vaihtoa tartte tehdä kuin jokatoinen vuosi :D
Mitä rasvaamiseen tulee niin kai oileri joskus tulee mutta nyt on menty kilikali tavaralla, mopo keskijalalle ykkönen silmään kevyt kumarrus uskolliselle ratsulle suihkautus je se oli siinä:D

nurmak sanoi:
No jos 13v ja 11tkm niin ei ole mitkään työläitä:).
Itse kettinki vetosella ja passaa mulle. Edelliset kesti n38tkm että eipä tuota vaihtoa tartte tehdä kuin jokatoinen vuosi :D
Mitä rasvaamiseen tulee niin kai oileri joskus tulee mutta nyt on menty kilikali tavaralla, mopo keskijalalle ykkönen silmään kevyt kumarrus uskolliselle ratsulle suihkautus je se oli siinä:D

Edellinen omistaja piti pyörää kai periaatteen vuoksi, mut öljyillä olis tod.näk vetäisty 36000 ainakin näön perusteella. Saipahan vähällä kumminkin mielenrauhan. Muuten kuten edellä.

bemu r850 sanoi:
Noinhan se pääsääntöisesti menee ainakin Bemareissa ennen vuotta reikäperä (2004)
Omassa pyörässäni vaihdoin ison laakerin 100.000 kilometrissä ihan varmuuden vuoksi ja nyt on pyörässä 182.000 km mittarissa.
Kustannukset, laakeri 80.- euroa ja stefa 20.- euroa.
Itse vaihdoin.
Peräöljyn vaihto sitten 20.000 km välein, kustannus 2.- euroa/kerta. Viiden minuutin homma.
Ei tuo ainakaan kustannuksena ole suurempi kuin ketjuvetoisten ketju/rataspaketit noilla kilometreillä.

Viimeksi muokattu:
No nyt on väännetty kumpi parempi tai huonompi, käyttäjä valitsee mieleisensä.

Vähän ohi jutun...

Mutta tuli sellainen mieleen kun on joitain mainintoja että gardaanivetoinen olisi pettänyt(ei montaa) mutta monellako on tullut kärmes tielle eli ketjut menneet poikki. ja vielä mitä seurauksia jos ei tielle ole tippunut.

Back