JGo sanoi:Jaksaisikohan vaikka Sky asiasta kiinnostuneena (itse en jaksa) ottaa ihan faktoista selvää ja laittaa tähän ketjuun, että paljonko niitä uusia autoja ja moottoripyöriä on vuosittain myyty ja kuinka paljon valtio on menettänyt verotuloja esimerkiksi kaupan romahtamisen takia tänä vuonna? Minua kyllä kiinnostaisi ihan euromäärät ja kuinka suuri prosenttiosuus verotuloista on autoverotuksesta, ennen kuin aletaan maalailla piruja seinille menetettyjen verotulojen takia.
Nää tulee ulkomuistista, joten voi olla jotain pieniä virheitä...
Autovero tuottaa vuosittain noin miljardin. Parhaina vuosina tuotto oli noin 1,3 miljardia, huonoimpina alle miljardin.
Valtion talousarviossa tulopuolella lukee noin 45 miljardia. Autoveron osuus tästä on näin ollen noin 2 prosenttia.
Muita liikenteeseen kohdistuvia veroja ovat ajoneuvovero (kansankielellä käyttömaksu), polttoainevero sekä siihen kohdistuva arvonlisävero. Kaikkiaan tosta tulee öpaut kuus miljardia. Aika paljon liikenteestä siis rokotetaan.
Vuoden 2013 talousarvio on vaivaiset seittemän miljardia euroa miinuksella. Miljardin miinus lisää - ei tunnu missään?
Tästäkin huolimatta olen sitä mieltä, että autovero joutaa veromuseoon. Tilalle maltillinen korotus polttoaineveroon ja ehkä johonkin muuhunkin, kuitenkin siten että koko tuota miljardin menetystä ei staattisesti laskettuna edes tavoitella. Kassaan tulee kyllä rahaa piristyvän kaupan myötä monesta eri lähteestä. Autokauppa maksaa esimerkiksi aika isosti tulo- ja arvonlisäveroja. Ja tulee siitäki jotain kun kaikki nää vitun vanhat paskat voi kiikuttaa Kuusakoskelle tai laivata Nigeriaan...
Jossain määrin käytettyjen autojen kauppiaille tulee ongelmia, koska varaston arvo laskee. Kun asiaa takavuosina tutkittiin, todettiin kuitenkin, että suurin osa selviää siitä kyllä - jonkin aikaa on nihkeetä, mutta piristyy se käytettyjen kauppakin kun hintataso laskee, jolloin kaikista vanhimmat rutkut vaihdetaan uudempiin.