• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kansalaisaloite: Laki autoverolain kumoamisesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja väizki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
JGo sanoi:
Jaksaisikohan vaikka Sky asiasta kiinnostuneena (itse en jaksa) ottaa ihan faktoista selvää ja laittaa tähän ketjuun, että paljonko niitä uusia autoja ja moottoripyöriä on vuosittain myyty ja kuinka paljon valtio on menettänyt verotuloja esimerkiksi kaupan romahtamisen takia tänä vuonna? Minua kyllä kiinnostaisi ihan euromäärät ja kuinka suuri prosenttiosuus verotuloista on autoverotuksesta, ennen kuin aletaan maalailla piruja seinille menetettyjen verotulojen takia.

Nää tulee ulkomuistista, joten voi olla jotain pieniä virheitä...

Autovero tuottaa vuosittain noin miljardin. Parhaina vuosina tuotto oli noin 1,3 miljardia, huonoimpina alle miljardin.

Valtion talousarviossa tulopuolella lukee noin 45 miljardia. Autoveron osuus tästä on näin ollen noin 2 prosenttia.

Muita liikenteeseen kohdistuvia veroja ovat ajoneuvovero (kansankielellä käyttömaksu), polttoainevero sekä siihen kohdistuva arvonlisävero. Kaikkiaan tosta tulee öpaut kuus miljardia. Aika paljon liikenteestä siis rokotetaan.

Vuoden 2013 talousarvio on vaivaiset seittemän miljardia euroa miinuksella. Miljardin miinus lisää - ei tunnu missään?

Tästäkin huolimatta olen sitä mieltä, että autovero joutaa veromuseoon. Tilalle maltillinen korotus polttoaineveroon ja ehkä johonkin muuhunkin, kuitenkin siten että koko tuota miljardin menetystä ei staattisesti laskettuna edes tavoitella. Kassaan tulee kyllä rahaa piristyvän kaupan myötä monesta eri lähteestä. Autokauppa maksaa esimerkiksi aika isosti tulo- ja arvonlisäveroja. Ja tulee siitäki jotain kun kaikki nää vitun vanhat paskat voi kiikuttaa Kuusakoskelle tai laivata Nigeriaan...

Jossain määrin käytettyjen autojen kauppiaille tulee ongelmia, koska varaston arvo laskee. Kun asiaa takavuosina tutkittiin, todettiin kuitenkin, että suurin osa selviää siitä kyllä - jonkin aikaa on nihkeetä, mutta piristyy se käytettyjen kauppakin kun hintataso laskee, jolloin kaikista vanhimmat rutkut vaihdetaan uudempiin.

^^tuossa on tilastoa aiheesta. Joku voisi yrittää laskea tuosta paljonko polttoaineen hinnan pitäisi nousta, jotta sillä saataisiin kompensoitua menetykset.

Pitää myös muistaa että jos 1Miljardi katoaa autoveron myötä, niin silloin katoaa myös yli 200 M€ alvia, eli kokonaismenetys on yli 1.2 Miljard.€.:)

sky sanoi:
No, eikö se ole relevantti kysymys, että mistä menetetyt tulot saadaan takaisin?

No joo, onhan se relevanttia - ja ao. kysymyksen voi aina esittää kun jostain veroja ryhdytään nipistämään.
Minä vaan en jaksa sulattaa tätä ikuista lypsylehmää eli monilta kantilta lujasti verottua liikennöimistä. Ja kaikki toimenpiteet oikeudenmukaistamiseksi ovat tervetulleita.

Hiljan nostettiin esim. diesel-polttoaineen veroa, sitten hiukkasen alentamalla käyttövoimaveroa - ja siihen sekin taisi jäädä. Tuli mieleen kun justiinsa tuli diesel-kotilon käyttömaksu, joka sekin piti jäädä väliaikaiseksi kauan sitten, niin ompa nätti raha taas menossa valtiolle.

Hetkessä, ehdotan esim liikenteen verotuksen alentamisen vuoksi syntyvää verotuksen pienenemistä
kompensoimaan ylisuurien (>4000 €/kk) työeläkkeiden leikkuria.
Suomi on muuten yksi harvoja Euroopan maita, joissa jättieläkkeitä maksetaan. Ja eläkepuolella >4000 € alkaa olemaan jättiluokkaa.
Vai kuka? on semmoiset työsaavutukset tehnyt, että valtion pitäisi moisia eläkkeitä maksaa, kun ao. henkilöt eivät aikanaan työelämässä ollessaan niitä ole valtiolle kokonaan säästänyt / maksanut.

Siinäpä oiva kansalaisaloitteen paikka. Eläkeleikkuri ylisuurille eläkkeille, muun Euroopan tapaan.

Minä tykkään kyllä sikäli autoverosta, että rikkaat maksavat sitä enemmän kuin köyhät. Ja jos rikkaat eivät itse maksa, niin ainakin heidän yhtiönsä maksaa:)

sky sanoi:
Minä tykkään kyllä sikäli autoverosta, että rikkaat maksavat sitä enemmän kuin köyhät. Ja jos rikkaat eivät itse maksa, niin ainakin heidän yhtiönsä maksaa:)

Meinas mennä kuppi nurin, mut ei sit mennytkään :paikallatuulee:

Teen pian kansalaisaloitteen, että kaikki verotetaan yhtä köyhiksi. Sen lisäksi minua ahdistaa, kun jotkut ovat pidempiä kuin minä. Ehdotan siksi myös, että sirpillä leikataan kaikki suurin piirtein saman mittaisiksi ja vasaralla taputellaan sitten jiiriin. :D

Motoristi1958 sanoi:
Hetkessä, ehdotan esim liikenteen verotuksen alentamisen vuoksi syntyvää verotuksen pienenemistä
kompensoimaan ylisuurien (>4000 €/kk) työeläkkeiden leikkuria.
Suomi on muuten yksi harvoja Euroopan maita, joissa jättieläkkeitä maksetaan. Ja eläkepuolella >4000 € alkaa olemaan jättiluokkaa.
Vai kuka? on semmoiset työsaavutukset tehnyt, että valtion pitäisi moisia eläkkeitä maksaa, kun ao. henkilöt eivät aikanaan työelämässä ollessaan niitä ole valtiolle kokonaan säästänyt / maksanut.

Siinäpä oiva kansalaisaloitteen paikka. Eläkeleikkuri ylisuurille eläkkeille, muun Euroopan tapaan.

Tää olis kyllä ihan kannatettava. Luulis että neljä tonnia kuukaudessa eläkettä saavalla henkilöllä saattais olla taskussa vähän rahaa säästössä niitä eläkepäiviä varten muutenkin.

Tämä lakialoite on taas kuollut jo ennen kuin pääsee edes liikkeelle.

Suomi Oy:ssä tapahtuu niin suuria tulonsiirtoja, ettei veroa tulla koskaan laskemaan tai poistamaan. Sossukulut kattavat valtion verotuksesta vuonna 2013 43,8%. Muutaman vuoden päästä 50%. Valtion budjetti on jotain 54 miljardin euron luokkaa ja pakkasella todella paljon. Eli lähes puolella maksamistasi veroista et saa mitään näkyvää takaisin, se menee työttömän tms. pussiin.

Verojen lasku tarkoittaisi samalla sosiaalisten tulonsiirtojen leikkausta ja sehän ei ole tämän hallituksen suunta. Verotukseen tarvittaisiin niin iso remontti, ettei tällä tai tulevilla hallituksilla ole kykyä tehdä sitä. Hallitukset jatkavat samalla linjalla, koska se on tuttu ja turvallinen, ja muutokset pieniä ja hallittavia.

PS. Ajoneuvovero nousee ensi vuonna sen 50 euroa.

Eräs hallitus totesi, että perintövero tuottaa niin vähän, että sitä voi hyvin leikata lisää:) Veikkaisin itse että seuraavan kolmenkymmenen vuoden aikana perintöverolla voisi saada hyvinkin paikattua sossumaksuja. Mitä tolkkua on esim. siinä että asuntoja omistetaan (=ei enään yhtään velkaa) enemmän kuin yksi perhettä kohden? Peruseläkeläispariskunta voi hyvin omistaa esim. 4 kiinteistöä.

Kannatan myös tuota eläkeleikkuria... Itse laittaisin sen kyllä vielä alemmaksi, koska jos on 4K€ eläke, niin usein on sitä omaisuuttakin ihan reilusti...

Ja jos joku pitää minua kommarina, niin en ole vaan mielestäni ongelma on siinä, että yhteiskunta eriarvoistuu liikaa kun on liian suuret tuloerot. Siitä syntyy sellainen ongelma, että osa ihmisistä on tuomittu olemaan ikuisesti köyhiä. Tästä taas syntyy lisää väkivaltaa ja muuta rikollisuutta, sekä yhteiskunnalle hyvin kalliita sosiaalisia ongelmia:)

sky sanoi:
Eräs hallitus totesi, että perintövero tuottaa niin vähän, että sitä voi hyvin leikata lisää:) Veikkaisin itse että seuraavan kolmenkymmenen vuoden aikana perintöverolla voisi saada hyvinkin paikattua sossumaksuja. Mitä tolkkua on esim. siinä että asuntoja omistetaan (=ei enään yhtään velkaa) enemmän kuin yksi perhettä kohden? Peruseläkeläispariskunta voi hyvin omistaa esim. 4 kiinteistöä.

Kannatan myös tuota eläkeleikkuria... Itse laittaisin sen kyllä vielä alemmaksi, koska jos on 4K€ eläke, niin usein on sitä omaisuuttakin ihan reilusti...

Ja jos joku pitää minua kommarina, niin en ole vaan mielestäni ongelma on siinä, että yhteiskunta eriarvoistuu liikaa kun on liian suuret tuloerot. Siitä syntyy sellainen ongelma, että osa ihmisistä on tuomittu olemaan ikuisesti köyhiä. Tästä taas syntyy lisää väkivaltaa ja muuta rikollisuutta, sekä yhteiskunnalle hyvin kalliita sosiaalisia ongelmia:)

Eli rajoitetaan vaurastumista sen sijaan, että sille luotaisiin edellytyksiä. Joopa joo...

Tuloeroista sen verran, että tässä viimeksi kun rytisi, niin tuloerot pienenivät Suomessa huomattavasti. Eikö ollutkin ihanaa. Lisäksi Pohjois-Koreassa ei kuulemma tuloerot ole valtavat, mitä nyt muutama diriga elelee leveämmin.

Ihmistä vie eteenpäin toivo paremmasta, ja sellaista voi olla, jos uskoo, että omilla toimillaan voi vaikuttaa tulevaisuuteensa. Verottamalla kaikki köyhäksi ei paljon näköalat parane. Yksi näistä veroista on Suomen ylisuuri autovero, ja varsinkin mopojen autovero :).

mcmies sanoi:
Nää tulee ulkomuistista, joten voi olla jotain pieniä virheitä...

Autovero tuottaa vuosittain noin miljardin. Parhaina vuosina tuotto oli noin 1,3 miljardia, huonoimpina alle miljardin.

Valtion talousarviossa tulopuolella lukee noin 45 miljardia. Autoveron osuus tästä on näin ollen noin 2 prosenttia.

Muita liikenteeseen kohdistuvia veroja ovat ajoneuvovero (kansankielellä käyttömaksu), polttoainevero sekä siihen kohdistuva arvonlisävero. Kaikkiaan tosta tulee öpaut kuus miljardia. Aika paljon liikenteestä siis rokotetaan.

Vuoden 2013 talousarvio on vaivaiset seittemän miljardia euroa miinuksella. Miljardin miinus lisää - ei tunnu missään?

Tästäkin huolimatta olen sitä mieltä, että autovero joutaa veromuseoon. Tilalle maltillinen korotus polttoaineveroon ja ehkä johonkin muuhunkin, kuitenkin siten että koko tuota miljardin menetystä ei staattisesti laskettuna edes tavoitella. Kassaan tulee kyllä rahaa piristyvän kaupan myötä monesta eri lähteestä. Autokauppa maksaa esimerkiksi aika isosti tulo- ja arvonlisäveroja. Ja tulee siitäki jotain kun kaikki nää vitun vanhat paskat voi kiikuttaa Kuusakoskelle tai laivata Nigeriaan...

Jossain määrin käytettyjen autojen kauppiaille tulee ongelmia, koska varaston arvo laskee. Kun asiaa takavuosina tutkittiin, todettiin kuitenkin, että suurin osa selviää siitä kyllä - jonkin aikaa on nihkeetä, mutta piristyy se käytettyjen kauppakin kun hintataso laskee, jolloin kaikista vanhimmat rutkut vaihdetaan uudempiin.

Ja tuo vaivainen miljardi, joka onkin 1,2 miljardia alvi huomioiden tarkoittaa 500€/v per työssäkäyvä, omistipa autoa tai mopoa tai ei... Kerätäänkö tuo niiltä jotka ostavat autoja vai kaikilta työssä käyviltä... Mielummin ajoneuvojen kauppaan liitettynä kulutusverona kuten nytkin

Taitaapa jäädä omalta osalta allekirjoittamatta ja olenkin sitä mieltä, että mieluummin nykyinen autovero kuin että käyttömaksuja korotetaan yhtään. Optimitilanne olisi tietysti, että autovero pois ja käyttömaksut ennallaan tai niihinkin alennusta, mutta ei valtio tuloistaan luovu vapaaehtoisesti.
Tämän mielipiteen kanssa itsellä on tosin omakin lehmä ojassa, tien päällä tulee oltua yli 60tkm per vuosi erilaisilla kulkineilla, eikä käyttömaksujen korotus nappaa yhtään.

Sitäpaitsi jos puhutaan jostain järkevänhintaisesta autosta ei tuo autovero mikään kohtuuton ole ja pitää myös muistaa, että jos uusista autoista poistuu autovero, käytettyjen hinta romahtaa ihan samassa suhteessa. Näköjään uudessa 5-ovisessa 1.6TDI VW Golfissa on autoveroa 3800€, tuon jos jakaa vaikka auton pitoajalle 5 vuotta niin enpä usko, että pelkkä autoveron poistaminen pelastaa autokauppaa. Etenkin kun huomio, että autokauppa tökkii pahasti myös sellaisissa maissa, missä autoveroa ei edes ole.

Ei kovin usein tule autoa tai mopoa vaihdettua niin ei paljon autovero mieltä paina, enkä halua että sen laskemisen kuluja sitten johonkin muuhun siirretään mikä mun elämään vaikuttaisi. Hyvin sitä rahaa nyt muillakin tuntuu riittävän autojen hankinaan. Aika köykäset perustelut mielestäni tuossa aloitteessa ni tokkopa aiheuttaa toimenpiteitä. Kovassa autoverossa näen sellasen edun että se hillitsee tuontia ulkomailta (kun kokoajan ei olla vaihtamassa sitä autoa) niin vaihtotase pysyy helpommin positiivisena.

Niin kauan ku kaikilta viedään suht tasapuolisesti veroja ni en jaksa päätäni moisella vaivata, pohdin mielummin mukavempia asioita. Enempi vaivaisin päätäni mihin kaikkeen niitä veroja tuhlataan ku et mistä ne revitään.

JMH sanoi:
Eli rajoitetaan vaurastumista sen sijaan, että sille luotaisiin edellytyksiä. Joopa joo...

Tuloeroista sen verran, että tässä viimeksi kun rytisi, niin tuloerot pienenivät Suomessa huomattavasti. Eikö ollutkin ihanaa. Lisäksi Pohjois-Koreassa ei kuulemma tuloerot ole valtavat, mitä nyt muutama diriga elelee leveämmin.

Ihmistä vie eteenpäin toivo paremmasta, ja sellaista voi olla, jos uskoo, että omilla toimillaan voi vaikuttaa tulevaisuuteensa. Verottamalla kaikki köyhäksi ei paljon näköalat parane. Yksi näistä veroista on Suomen ylisuuri autovero, ja varsinkin mopojen autovero :).

Annaku arvaan sinun mallisi autoverolle: Veroprosentti entiselleen, mutta laitetaan vaikka 5K€ maksukatto, joten olisi oikein iloista ostaa 100K-1M€ autoja:D Tämähän loisi hyvät mahdollisuudet vaurastua?:thumbup:

Viimeksi muokattu:
Hammurab sanoi:
Ja tuo vaivainen miljardi, joka onkin 1,2 miljardia alvi huomioiden tarkoittaa 500€/v per työssäkäyvä, omistipa autoa tai mopoa tai ei... Kerätäänkö tuo niiltä jotka ostavat autoja vai kaikilta työssä käyviltä... Mielummin ajoneuvojen kauppaan liitettynä kulutusverona kuten nytkin

Mieluummin supistetaan ja järkeistetään tätä ylipäänsä järjettömän laajaa ja monimutkaista sosiaalietuuksien järjestelmää. Supistukset voisi aloittaa vaikka lapsilisän poistolla hyvätuloisilta, ylisuurien eläkkeiden leikkaamisella, ehdoin tahdoin yhteiskunnan elättinä roikkuvien juoppojen, nistien, mamujen yms. tukien lopettamisella ja Kelan byrokratian purkamisella.

Nitrous sanoi:
Mieluummin supistetaan ja järkeistetään tätä ylipäänsä järjettömän laajaa ja monimutkaista sosiaalietuuksien järjestelmää. Supistukset voisi aloittaa vaikka lapsilisän poistolla hyvätuloisilta, ylisuurien eläkkeiden leikkaamisella, ehdoin tahdoin yhteiskunnan elättinä roikkuvien juoppojen, nistien, mamujen yms. tukien lopettamisella ja Kelan byrokratian purkamisella.

Yksi asia millä säästettäisiin rutosti olisi harkintaperusteisen toimeentulotuen poistaminen ja tilalle ns kansalaispalkka. Sen seurauksena voitaisiin potkia pelolle ehkä jopa 2/3 kelan, työkän ja sossun papereita pyörittävistä byrokraateista. Samalla kun mutuaman satasen tienaaminen kuukaudessa keikka tai osaaikatöillä ei veisi heti tukia, olisi sillä selkeä työntekemistä motivoiva vaikutus joka taas helpottaisi pienyrittäjien rektytointia erilaisiin pienituntisiin hommiin.

Mainittakoon että mm. porvari-Nalle on jokseenkin em linjoilla.:)

sky sanoi:
Annaku arvaan sinun mallisi autoverolle: Veroprosentti entiselleen, mutta laitetaan vaikka 5K€ maksu katto, joten olisi oikein iloista ostaa 100K-1M€ autoja:D Tämähän loisi hyvät mahdollisuudet vaurastua?:thumbup:

Ei.... Jos lähdetään vaan pienentämään sitä prosenttiyksikköä. Eli vaikka kolkyt prosenttia siitä aluksi pois noin lonkalta.

Autoverolla ei varmaan ole suurta vaikutusta myyntiin Suomessa hintaluokan 100 - 1'000 k€ autojen myynnissä, ainakaan tuossa hintavammassa päässä. Asiakaskunta hieman eri.

Eiköhän suurin osa uusista myydyistä autoista ole välillä 20 - 40 k€.

JMH sanoi:
:D :D

Mä tunnustan antaneeni ääneni Kikelle. Olisin halunnut siitä ulkoministerin.

Onneks et kertonu tota Tallinnan matkalla. Olis ehkjä ollu niin ettei käkättämisestä olis tullut loppua lain... :blink:

GuessWho sanoi:
Onneks et kertonu tota Tallinnan matkalla. Olis ehkjä ollu niin ettei käkättämisestä olis tullut loppua lain... :blink:

No joo, olihan se vähän naurettavan vaatimaton tavoite. Aluksi meinasin, ettei siitä valtionvarainministeriksi tai päämiministeriksi olisi, mutta sittemmin olen pyörtänyt kantani.

Back