• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kannattaa muistaa tämä!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PSmo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämän aamun HeSa:rin artikkelin mukaan oli Tampereen apulaispoliisipäällikkö Äijälä armahtanut virkavelejeä (Kangasalan poliisiäällikkö), ettei tämä menettänyt korttia reilun ylinopeuden takia (36 km:n ylitys). Perusteluina oli, että rangaistus olisi ollut kohtuuton. Ylinopeus oli tapahtunut hiljaisella tiellä, eikä tien varressa ollut esim. kouluja. Äijälän mukaan tällaisesta ei tulisi TAVALLISEN KANSALAISENKAAN menettää korttia.
Eli toisinsanoen: poliisit ei ole lain edessä tavallista kansaa, vaan heillä on etuoikeuksia? Vai moniko teistä, arvon tavalliset kansalaiset, olette saaneet helpotuksia rangaistuskäytäntöön ylinopeudesta olosuhteiden takia? Minä en ainakaan kertaakaan. Mut nyt niitä olosuhdelievennyksiä voi alkaa vaatia, ainakin tämänhetkisen perustuslain voimassa ollessa, ennenkun säädetään uusi, virkamiehet huomioonottava perustuslaki.
Nykylain mukaanhan kaikkien pitäisi olla lain edessä samanarvoisia.

033102ass_1_prv.gif

Minä olen saanut kerran. Lieventäviin asianhaaroihin kirjattiin hiljainen liikenne ja hyvä keli. Sain 2 päiväsakkoa "alennusta". Kiitokset niille poliisisedille
smile_org.gif

Perseestähän tämä tasa-arvoisuus on ollut ja tulee jatkossa myöskin olemaan. Parempaan ei olla edes menossa! Päinvastoin ajat ovat muuttumassa huonompaan. Hyvinvointi yhteiskunnasta on tulossa luokka yhteiskunta jossa rikas tekee mitä haluaa. Hallinnon sisäpiiriläiset ovat kautta aikain olleet lojaaleja toisilleen, sellainen ihminen on. Toisaalta olemmeko itsekään sen parempia? Emmekös mekin anna etuoikeuksia asioissa hyville tutuillemme?
idea3.gif

Syvältä on kyttien touhu
033102ass_1_prv.gif
tolla perusteella multakaan ei ois otettu korttia pois.

Demokratian tai että kansalaiset ois samanarvoisia lain edessä on vain sananhelinää moisilla lapulla voi pyyhkiä persettä.

Minä olen saanut kerran. Lieventäviin asianhaaroihin kirjattiin hiljainen liikenne ja hyvä keli. Sain 2 päiväsakkoa "alennusta". Kiitokset niille poliisisedille
smile_org.gif
Myös minulle kirjattiin että paikalla oli hiljainen liikenne ja hyvä näkyväisyys sekä hyvä sää. Mutta niitä ei sitten huomioitu millään lailla. Tuli 480€ sakkoja ja kortti pois kahdeksi viikoksi. Nopeutta oli 144/100 aluella ja ennen tapahtunutta ei ollut minkään laisia rikkeitä koko kortin olo aikana (5vuotta).

sain pari kilsaa alennusta, kun oli hyväkeli, en kyydittäny ketään ja ylinopeus tapahtui ohituskaistalla -> näiden johdosta ei tarvinnu mennä raastupaan..kiitokset kiltille poliisisedälle..
smile_org.gif

smile_org.gif
Sama täällä.
Minä olen myös saanut useammankin
lookaround_orig.gif
kerran lieventävien olosuhteiden myötä helpotusta möhlinkeihini.

Esim1. Ajoin iltamyöhäisellä automaattikameraan 80:n alueella lukemat 126 km/h. Sakot toki sain, mutta korttini sain pitää.
Esim2. Kuukauden välein sain kolmet ylinopeussakot, joista sakkojen lisäksi sain vain kirjallisen varoituksen ja vuoden koeajan ajella siistimmin.

Kuvittelisin, että ainakin osasyynä helläkätiseen kohteluun on ollut turhien selittelyjen puuttuminen sekä se, että mokani eivät ole olleet vilkkaan liikenteen seassa tai koulujen yms. läheisyydessä
nixweiss.gif

Eipä ole syytä valittaa...

Mitäs hanureita tähän nyt tarvitaan. Meidänhän pitää ottaa tämä (positiivisena) ennakkotapauksena ja laintulkintana.
062802jumpie_prv.gif

Mulle lp:n siviiliauto mittas viime kesänä 40-alueella 72km/h keskinopeus, huiput 78km/h. Jonka jälkeen 60-alueella 92km/h. Aiemmin olivat lähteneet perään koska kevensin keulaa hiukan liitymmästä lähtiessä.
Rangaistus tuosta oli jokunen satanen sakkoja (en muista enää summaa), ja 4vk kortti pois. Kärjäjillä ei tuosta käyty.

Kiitokset sedille siitä!
062802jumpie_prv.gif

Minä olen myös saanut useammankin
lookaround_orig.gif
kerran lieventävien olosuhteiden myötä helpotusta möhlinkeihini.

Esim1. Ajoin iltamyöhäisellä automaattikameraan 80:n alueella lukemat 126 km/h. Sakot toki sain, mutta korttini sain pitää.
Esim2. Kuukauden välein sain kolmet ylinopeussakot, joista sakkojen lisäksi sain vain kirjallisen varoituksen ja vuoden koeajan ajella siistimmin.

Kuvittelisin, että ainakin osasyynä helläkätiseen kohteluun on ollut turhien selittelyjen puuttuminen sekä se, että mokani eivät ole olleet vilkkaan liikenteen seassa tai koulujen yms. läheisyydessä
nixweiss.gif

Eipä ole syytä valittaa...
En minäkään ole ylinopeuksiani ole selitellyt enkä v*ttuillut kytille, mutta esim. muutama vuosi sitten aurinkoisesta kevätsäästä, kuivasta kelistä ja suhteellisen vähäisestä kehätieliikenteestä huolimatta en päässyt rikesakolla, vaikka prätkäni nopeus oli 102 km/h 80 km/h rajoituksella. Elisabeth Rehn selvisi 6-7 vuotta sitten 21 km/h ylinopeudesta pelkällä varoituksella eli ei siis saanut edes rikesakkoa. Kyttien perustelu Rehnin kokonaan sakottamatta jättämiselle oli se, että hetkeä aikaisemmin Suomen Mielenterveysseuran toiminnanjohtajaa Pirkko Lahtea ei ollut pysäytetty vastaavan suuruisesta nopeuden ylityksestä. Oikeasti skoudet eivät uskaltaneet pysäyttää Lahtea sen vuoksi, että tämä olisi paljastanut, että ko. tutkaajakytillä eivät ole kaikki kamarit lämpiminä.
tounge.gif

No tuo on kyllä totta, että jos ei ketään selkeästi vaaranna, ei pitäisi ottaa korttia pois. Eikä edes antaa hirveitä sakkoja vaan vain esim. rikesakko.

Itseltäni kuitenkin ottivat kuukaudeksi kortin (nykyinen minimi) ja antoivat vähän kolmattakymmentä päiväsakkoa kun myöhään illalla tyhjällä valtatiellä "unohdin" laskea nopeutta ja ajoin 99kmh senkin risteyksen läpi, jonka kohdalle oli laitettu 60kmh rajoitus.

Ainoa näkyvissä ollut toinen auto oli se takana ajellut mondeo, jonka eteen en kohteliaana ja joustavana kuskina
smile_org.gif
halunnut jäädä jarruttelemaan.. Harmittaa itseäkin aina ne lainkuuliaiset mallikansalaiset, jotka jarruttavat jarrupalat käryten jopa keskellä yötä noiden keskellä valtatietä olevien risteysten kohdalla. Bensankulutuskin siinä kasvaa..

Muutama vuosi sitten kahdeksankympin rajalla 115 ja (siviilipukuisen) poliisiauton ohitus. Selvisin varoituksella perusteena se että ko. tieosuudelle vaihtuu kesärajoitus (100) takaisin kolmen päivän kuluttua. Tai olla meillä molemmilla hyvä päivä.

kevarilla turussa joku 7 vuotta sitten 50 alueella 82. 700 mk sakkoja, ei mennyt törkeäksi koska suora tie ja ei muuta liikennettä.

Kyllä täällä pääkaupunkiseudulla ainakin aika pitkälti selviää huomautuksilla. Jos sakkoa vetää, niin kyllä sen melkein on ansainnut. Ymmärtääkseni myös tuomioistuinten päätökset rangaistuksista on todella poikkeavia toisistaan, vaikka teot olosuhteiltaan ja teonkuvaukseltaan melko samanlaisia. Vai mitä mieltä olette itä-suomen hovioikeuden lieventämispäätöksistä?

Pitää myös muistaa että asenne mikä sakotustilanteessa itsellä on, vaikuttaa aika paljonkin lopputulokseen. Ymmärtääkseni sana " piittaamattomuus" on eräänlaista asennetta. Yksi piittaamattomuuden tason mittari on tietysti miten mopoilija itse suhtautuu tekemäänsä rikkeeseen. Vai oonko nyt ihan hakoteillä?

Niin kauhialta kun se kuulostaakin, normeissa liikennejutuissa kun riittää Abstrakti vaara...eli " On omiaan aiheuttamaan vaaraa turvallisuudelle". Sama asia on myös törkeän kohdalla, ainoana erona "vakavaa vaaraa hengelle/terveydelle. Puhumattakaan sitten tilanteesta, jossa on jo konkreettinen vaara aiheutunut. Sehän vaan helpottaa teonkuvauksen täyttymistä ja näytön kasaamista rangaistusta varten.

Siitä poikkeavahan tuo RL 23 luku sinasä on, että siinä samoissa nimikkeissä on sekä tahallisuus ja tuottamus (huolimattomuus). Kun monissa muissa rikoslain rikosnimikkeissä ne on eriytetty omiksi nimikkeiksi esim. pahoinpitely (tahallinen) / vammantuottamus (tuottamuksellinen--->huolimattomuus).

Näin pääpiirteittään. Sinänsähän on mielenkiintoista, että mielestäni aina kun ihminen käyttää konetta, on olemassa abstrakti vaara, eiks jea!

Tällasia aatteita vaatimattomalla lakitietämykselläni  
wink.gif

Perseestähän tämä tasa-arvoisuus on ollut ja tulee jatkossa myöskin olemaan. Parempaan ei olla edes menossa! Päinvastoin ajat ovat muuttumassa huonompaan. Hyvinvointi yhteiskunnasta on tulossa luokka yhteiskunta jossa rikas tekee mitä haluaa. Hallinnon sisäpiiriläiset ovat kautta aikain olleet lojaaleja toisilleen, sellainen ihminen on. Toisaalta olemmeko itsekään sen parempia? Emmekös mekin anna etuoikeuksia asioissa hyville tutuillemme?
idea3.gif
Taidat kuulua Tavjan kannattajiin
wink.gif

Back