• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaksi erilaista vaimenninta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Julle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No pakkohan se on tunnustaa..minähän tuon toisen menin tekemään
tounge.gif
Joku kun tuolla kyseli materiaalin hintoja niin vihjastaan nyt sen verran että vaikka tuosta 700:sta ottaa nollan pois niin reilusti vielä jää ylimääräistä budjettiin
wink.gif
tosin villat on ihan tavallista lasivillaa kun aateltiin että kokeillaan ensin kauanko naapurin papan hermot kestää. tuon kun saa hetkessä purettua niin voi sitten vaihtaa asiallisemmat fyllit sisään jos tahtoo...

Juu... kyllähän sitä itse tehdessä säästää. Työ maksaa pakoputkitehtaallekin - 50€/tunti. Tollasessa änkkärissäkin menee hiukan ennen kuin se on paketissa.

Kerronpa tähän pienen tarinan...

Sattumalta olen päässyt tutkiskelemaan erään italialaisen pakoputkivalmistajan tuotteita tarkemmin. Hondani putkisto on 4-2-1 mallinen ja se on suunniteltu nimenomaan kyseiselle pyörälle, MYÖS äänenvaimentimen osalta.

Halusin vaihtaa äänenvaimentimen sellaiseen valmistajan malliin, missä ei olisi merkkiä, eli sliparilaatikosta vaan vaimennin pois ja tämä tilalle, mutta... vaikka esim Thundercatin ja CBR:n slip-on vaimentimet ovat aivan samoilla ulkomitoilla ja saman näköiset ja lisäksi sopivat, niin tuossa kisaputkiston änkkärissä on tarkemmin tutkittaessa eri varaosanumero ja vielä tarkemmin tutkittaessa voi huomata sisäosissa eroja!!

Jotkut valmistajat satsaavat todella tuotekehittelyyn. Kysyessäni tehtaalta he neuvoivat vaan jättämään sen kisaputkiston vaimentimen paikoilleen parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi -> minulla siis on nyt vaimennin missä on sinikeltainen merkki
nixweiss.gif

No, onneksi se on hieno silti
biggrin.gif

Saas nyt sitte nähdä miten toi toimii vakiossa PCIII:lla säädettynä? Valmistajan mukaan kuulemma hyvin... Kaunis se ainakin on
wink.gif

Nojoo... ei se oo normikatukuskille eikä minulle niin tarkkaa oikeesti. Kunhan on hauskat äänet
wink.gif

Ihan hyvin voi itse tehdä jos on siihen välineet ja know-how. Jälkimmäinen usein on puutteellinen ainakin suunnittelun osalta. Toisaalta kopiointi on imartelun suurimpia muotoja -> Kaverilta vaan putki lainaksi talvella
cool.gif

tounge.gif
Tuo Pipeline- tai mikä Four Pippels näyttää jotenkin tutulta.
Oisko jostain napapiirin tuntumasta kotoisin...?
buttrock.gif

Hienot vaimentimet. Käden taitoja (oli ne sitten kaverin tai oman) täytyy arvostaa aina.  
bowdown.gif

Mutta mielessäni heräsi mielenkiinto vastaavaa projektia kohtaan...

Rosteriputkea on vissiin saatavana jo ihan valmiina, mutta miten on noiden päätykappaleiden laita? Hyllytavaraa? Muokattua hyllytavaraa? Pellistä taivuteltua? Ns. billet osia (sorvi laulamaan!) ?

Jos tuota kohtaa voisit vähän valaista, niin olisin todella kiitollinen...

Nimim. teen itse ja yritän säästää...

Jay

Niih, ja piirrustukset olis kans aika Bueno nähdä, edes vilaukselta
wink.gif

BTW. Joku kuulemma on sitä mieltä ettei alumiinia sovi pakoputkiston osina käyttää, syöpyy kuulemma rikki- yms yhdisteiden vuoksi. HÖH, aikoinaan tehtiin autonkin putkistot kokonaan alumiinista, tosin rallikäyttöön, keveytensä vuoksi...
tounge.gif

Mielestäni Tein itse säästin on oikea periaate, vaikkakin joskus se säästö voi olla paljonkin miinuksen puolella.
Mutta virheistä oppii ja jos mitään ei tee, niin ei mitään opi.
Itse olen myöskin väännellyt putkea vanhaan 600 cbr:ni.
Nyt on menossa versio 2.
Ensimmäisen tein 1,5mm seinämällä olevasta putkesta, mutta siitä tuli turhan painava.
Toisen tein 0,4mm ruostumattomasta pellistä, ja loppupäädyn prässäsin myöskin kyseisestä pellistä.
Lopuksi velipoika kiilotti putken eletrolyyttisesti
Tässä muutama kuva
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Lisäksi tuli värkättyä tollanen renkaan tasapainotusteline, saa nähdä onnistuiko renkaiden tasapainoitus.
Kuva4

Kummastakaan vaimentimesta ei ole ainakaan minulla mitään piirustuksia. Toi nelipiippuinen tuli putken mukana, kun ostin sen Rovaniemeltä. Toinen vaimennin tuli sitten Turusta ja siihen lähetettiin malliksi ensimmäinen huilu.

Ensimmäinen vaimennin on levystä pyöräytetty putkeksi, toinen on valmista rosteriputkea. Toisen putken päätylaipat on alumiinista.

Mikäli joku haluaa, niin voin ottaa lisää kuvia ja mittoja vaimentimista. Toinen on kylläkin jo paikoillaan...

Toisen putken päätylaipat on alumiinista.

Mikäli joku haluaa, niin voin ottaa lisää kuvia ja mittoja vaimentimista. Toinen on kylläkin jo paikoillaan...
Joo, laipat on alumiiniä. Mutta miten ne on tehty? Käsin taivuttelemalla? Pakottamalla ("Nyt jos et alumiini mene muotoon niin saat vasarasta!"  
biggrin.gif
) ? Vai saako tuollaisia laippoja jostain valmiina?

Ja jos vaan mitenkään viitsit/jaksat, niin ainakin minä haluasin nähdä lisää mittoja ja kuvia putkista.

Kiitos ja anteeksi. (?)

Jay

Juu, toteutuskysymyksiin minä en osaa sanoa mitään, mutta mittoja voin antaa... Kuviakin voin ottaa lisää, kunhan digikamera tulee vaimon mukana Lontoosta.

Minäpä pyydän tuota tekijämiestä, jos hän kävisiä täällä kertomassa lisää projektista.

Siistihän siitä sitten tulikin. Ei tainnu kuitenkaan aceen saada/haluta samanlaista pönttöä setorin pakoäänet kuultuaan?... Tupisi jotain välikammioiden tarpeellisuudesta.
JP445 siis ku makailee missälie päiväntasaajalla  
cool.gif
eikä tekijämiehestäkään mitään kuulu että billet kamaa ne päätylaipat o. Paksu alulimppu sorviin ja sitä rataa.

No kerrotaan kerrotaan, elkää hättäilkö! Sorvissahan nuo laipat on pyöräytetty 20mm:n alumiini lapusta. takimmainen laippa on 10mm paksu ihan vaan painon säästämiseksi
idea3.gif
etulaippa menee n.13mm ulkoputken sisään ja siihen(kin) on tehty pieni ura jota vasten ulkoputki puristuu ja samalla tulee siistimmän näköinen kun putken leikkuu reuna uppoaa 1-2mm laipan "sisään". koko toosa on kasattu 3:lla alumiini tangolla joissa päissä jengat johon kuvissa näkyvät kuusiokolot menevät. sisäputki taasen on lukittu "kuoreen" pienellä ruuvilla takaa putken sisältä takimmaiseen laippaan. Onpahan helvetin hankala selittää kun ei oo piirustuksia muuta ku päässä (ja siellähän ei tunnetusti mikään muukaan pysy
wink.gif
)

Ite tein Gixxeriin reilu vuosi sitten vaimentajan. Tallin perukoilta löyty joku vanha putkisto (4-1) ja tosi rujo vaimennin. Irroitin päätylaipat, koska ne oli ainoat käyttökelpoiset osat. Duuni paikalta sain kätevästi tehtyä muut heebelit. Eli vaippa on tehty 1,5mm rosterilevystä ja sisäputki 1mm reiällisestä rosterilevystä. Ulkokuoren tein päätylaippojen mukaan että vaipan sai siististi laipan sisään ja pop-niiteillä kiinni. Sisä putki on suora, halkaisija muistaakseni n. 50mm. (otin mittoja samanlaisesta pyörästä huoltsikan pihalla, siinä pärrässä tais olla Devilin putki. Jos oot joskus ihmetelly että mitä toi äijä tekee tönärin ja metrimitan kanssa sun pyörän kimpussa niin nyt varmaan selvis  
biggrin.gif
). Pönttö on kiillotettu sähkökiillotuksella ja näkee vaik oman kuvan jos haluaa peilailla. Villat oli suurin kustannus, tais maksaa jopa kymmenen eguu paketti ja sitä meni kaks. Tarkotus ois tehdä vielä pien putki vaimentimen päähän.
Äänet tosi matalat ja sit rääkäsee kun kääntää kahvasta. Kukaan ei aluks uskonu et oon ite tehny. Parempaa kuvaa ei oo tällä hetkellä. Enkä tarvii v**tuilua pyyntihinnasta, kokeilun vuoksi laitoin myyntiin ja jos tolla hinnalla joku ostaa niin heti lähtee.  
033102beer_1_prv.gif
Linkki

Oman äänenkoventimen rakentamiseen tuntuu olevan paljon kiinnostusta. Olisi mahtavaa, jos joku myisi "rakennussarjoina" noita. Siis ihmisille joilla ei ole sorvia ja hitsausvehkeitä, mutta eivät myöskään halua/pysty maksamaan merkkivaimentimien hintoja.

*.m

Back