• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaikki ei ole aina itsestä kiinni!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Masa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Terve,

Menin sitten kumoon pyörälläni keskiviikkona klo 19:56 länsiväylän alussa...
nixweiss.gif

Ajoin Porkkalankadulta länsiväylälle vievää kolmikaistaista tietä. Ajoin siinä keskimmäistä kaistaa jonossa 1. olevan henkilöauton perässä. Tuossa kohtaa, kun liikennevaloista lähdetään valtatie 51:lle (länsiväylä), samaan aikaan oikeaa kaistaa ajoi kaksi linja-autoa perä-perää. Se vasen kaista oli myös täynnä kohta 80:iin kiihdyttäviä henkilöautoja.

Se linja-autojen oikea kaista päättyy melko pian, kun länsiväylä on alkanut. Niinpä helsinkiläinen bussikuski tuon piittaamatta, onko vielellä ketään, survasi vilkun päälle ja renkaat ratista vasemalle... Jumalauta kääk
crazy.gif
... Se jyrää meitin
crazy.gif
... äkkiä katse vasemalle, onko tilaa... Ei ole tilaa vasemalla... Edessäoleva auto seisoo jarrupolkimen päällä. Tie kaartuu jo siinä vaiheessa vasemalle, joten kunnollinen jarrutus V-Strommillani ei onnistu... Salaman nopeat refleksit, pyörä kumoon etujarrulla. Tällöin pyörä luiskahti altani oikealle ja minä tälläsin vaseman perskannikan ja kyynärpään asfaltin pintaan
omg.gif
... pyörintää ja piruetteja asfaltilla, kunnes oli hiljaista... Olen tajuissani ja luut on ehjiä. Äkkiä pyörä pystyyn ja tien sivuun.

Edessä ollut ajoneuvon kuljettaja hälytti poliisit, koska oli tapahtunut näennäinen henkilövahinko ja se linja-auto oli painellut tiehensä. Samalla tuli paikalle Helsingin pelastuslaitoksen ambulanssi, joka tutki minun sen hetkisen kunnon ja priorisoi hoitotarpeet. Poliisit pikakuulusteli ja laittoi puhaltamaan, heidän vakiotoimenpiteenään. Siinä, kun istuin ambulanssin penkillä ja mun verenpaineita mittailtiin, poliiisi tuli kertomaan, että olen toiminut mallikkaasti onnettomustilanteessa ja se helpotti mieltä, muutenkin niin ystävällisten ambulanssihenkilöiden kanssa. Siitä jäi oikein hyvä mieli jälkikäteen. Ambulanssi sitten vei mut Marian sairaalaan ja poliisi järjesti mun pyörän jonnekin varastoon, kai se huomenna selviää...

Analyysi.
Vaikka olen täältä näppikseltä yrittänyt kertoa, että asiallinen liikenne asenne on merkittävä tekijä minimoida onnettomuuksia. Lisäksi, kun on kunnon ajovarusteet se minimoi ihottuman määrää kestopäällysteen kanssa.

Mutta, kun on sellaisia tilanteita, että niille onnettomuuksille lähtökohtainen toimeenpaneva voima ei ole itse motoristi, vaan joku muu... Tästä vaan päästään analyysiin, että mulla kävi paska tuuri, mutta onneksi vain lihasvenähdyksillä ja motskarin muutamalla osalla selvittiiin.

Lisäksi haluasin sanoa lämpimät kiitokset sille pelastusyksikölle, joka hoiti mut pian lääkärille sekä niille poliiseille, jotka kertoivat minun toimineen oikein vaikeassa tilanteessa.

sad_orig.gif
terveisin,

Hyvä ettei pahemmin sattunut! Tekstistä päätellen trafiikkia kuitenkin ollut kummallakin puolella, onneksi et liukunut väärään paikkaan
thumbs-up.gif

Pitää kyllä olla tarkkana kanssaliikkujia silmällä pitäen, ei sitä koskaan tiedä mitä tuolla liikenteessä tapahtuu!

OT: Joku saa*anan baijerilaisen kuljettaja alkoi haastamaan mua tänään
kaboom.gif

Loistohomma kun kuski kunnossa lukuuottamatta niitä kolottavia paikkoja!!
thumbs-up.gif
Ny vaan nopeesti uudelleen mopon selkään ettei jää hirvittämään.

Toi on tosiaan vähän tylsä kohta, bussien kiihdytyskaista loppuu aika pian, ja kun ne jurnaa ylämäkeen, kulkevat yleensä hieman hitaammin kun muu liikenne. Ja nehän sieltä tulevat sitten sinne väliin, oli tilaa tai ei.

Kun tämä ny on turvallisuusosia, niin tuli vaan mieleen olisiko susta toi kolari voitu jotenkin välttää? Kun rupesin kelaamaan että tossa kohtaa ei voinut olla vielä sullakaan vauhtia ihan kauheesti, ja se mutkahan on aika loiva? Jarru/kaarre -jumppaa radalla? EAK? Ennakointia siinä mielessä, että jos rauhallisesti saisi tuumailla, tietäisi että se dösähän sieltä ampasee pian samalle kaistalle? Eipä nekään oikeen voi siihen kiihdytyskaistan päähän stopata odottamaan että kaista tyhjä, mutta toisaalta punkevat kyllä aika lailla hanakasti "isomman oikeudella".. Kuten kirjoititkin että tuo toimeenpaneva voima oli jossain aivan muualla kuin siinä penkin ja tangon välissä, mutta ilmeisesti se itse pannutus johtui siitä että jarrutit etupyörän lukkoon? Tällaisista lipoista kuuleminen aina motivoi lähtemään sitten kesällä radalla harjoittelemaan sitä jarruttamasti/kääntämistä, kun ikinä sitä ei voi liika hyvin osata..

En tahdo millään asteella nyt siis olla näsäviisas tai soittaa suutani, kunhan tuumailen. Itse tuosta pari vuotta ajelin joka arkipäivä, joten tullut myöskin aika lailla siinä pujoteltua. Onneksi en itse ole vielä saanut bussia syliin, ja ONNEKSI nyt pääsit noinkin vähällä. Mopoon saa aina uutta palikkaa, ja venähdykset meneepi ohi ajan kanssa.

huh...onneks sulle ei käyny pahemmin...tosiaan heti mopon selkään ku voipi ja toi "onettomuuspaikka" kannatta käydä ajamassa mopolla läpi ...tosi tarkkana tuolla saa olla..ite menossa koht puolin ruosteen poistoon ja radalle...et tulis paremmaks kuskiks...ja aina tuol liikentees ei ikävä kyllä riitä se vaik ite ois kuinka tarkkana ja ennakois...jne..
sad_orig.gif
mut tsemppiä sulle
smile_org.gif

itseäni ainakin hirvittää jopa autolla tuollaiset tilanteet jossa olen kahden jonon välissä joista jomman kumman (yleensä oikealla ajavien) kaistalta haluaa porukka liittyä mukaan... näissä tilanteissa pyrin ainakin itse kiihdyttämään nopeesti alta pois omaa kaistaa eteenpäin (olettaen ettei ketään ole edessä) tai vaan yksinkertaisesti hölläämään kaasua/jarruttamaan niin että siihen jää sopiva väli liittyville tehdä se kaistanvaihto rauhassa. autolla ei ainakaan vaadi hirveesti hölläämistä kun muistaa vaan pitää sen katseen siellä tarpeeksi kaukana edessä tapahtuvissa tilanteissa ettei kaikki tuu niin nopeesti eteen... busseilla / rekoilla kun tuppaa olemaan aika paljon isompi kuollut kulma kuin henkilöautolla...

Monta kertaa kyllä ennakoinnista huolimatta kironnut noita linkkukuskeja jotka puskee kyllä kaistalle heti kun siihen vilkkuvipuun on hipaistu. No niistäkin alkaa suuri osa olemaan muualta tänne muuttaneita eli varmasti liikennekulttuuri voi olla heidän kotimaassaan erilainen. vaikkakin kyllä se naapurin linkkukuski reijokin ajaa välillä ihan päin v*tttua!

hyvä että selvisit kaiketi pelkällä säikähdyksellä.  
thumbs-up.gif

Ihme temppuja autolla saa tehdä joutumatta edesvastuuseen,
kuvitellaan että kanssa kulkia heittäisi kivellä  tai löisi pesäpallomailalla motoristia,joka joutuisi tekemään vastaavan väistö tempun.
Varmasti tulisi sanktioita tekiälle  
crazy.gif

Kylläkai sen rikollisen bussikuskin henkilöllisyys on saatu selvitettyä ? Onneksi selvisit ilman suurempia vahinkoja (henkisiä en laskenut mukaan). Kannatan moottoripyörille omien kaistojen rakentamista, ja on muuten halpaa hommaakin leventää hieman piennarta verrattuna bussikaistoihin tms. Eli äänestäkää eduskuntaan seuraavissa vaaleissa
tounge.gif

biggrin.gif
Mikäli minussa on yhtään ennustajan virkaa,voisin kuvitella että selviät sakolla ja liikennepakoon syyllistynyt bussikuski huonolla omatunnolla. Yleensähän poliisille riittää,että saa kirjoitettua yhdelle sakot,todellisen syyllisen löytäminen on toisarvoista.
-Toivottavasti olen väärässä...

Onneksi selvisit. Pisti itse asiassa ajattelemaan miten itse olisin selvinnyt tilanteesta ja en ole ihan varma. Täytyypä miettiä enempi ja toivoa ettei osu kohdalle ja jos osuu niin toivoa että osaan toimia yhtä viisaasti.

Joo. Ite olisin tod näk menny edessäolevan auton takalasista läpi komean stoppien päätteeksi
biggrin.gif
Hyvä, ettei tuon pahempaa sattunut.

Mistä tuon pyörän tahallinen kaato refleksin oppii? Ei meille ainakaan prätkäkoulussa opetettu mitään tollasta.

Prätkän kaatamisesta.

Silloin kun 16-vuotiaana finninaamana yritin iltaisin keskittyä piikkikortin teorioita kuunnellessa, mulle jäi mieleen kolme asiaa, jotka vieläkin muistan tänä päivänä. Se ensimmäinen oli se hallittu pyörän kaataminen vauhdissa, jotta vältetään suuremmat henkilövahingot. Jo silloin 85 vuonna opettaja osasi luennoida, kuinka hirven kanssa kohdataan ja kaadetaan pyörä, samoin kaarteessa ja suoralla muutenkin uhkaavat tilanteet. Opettaja oli ihan vakavissaan, että menemällä liukuun asfaltin pintaan, säästyy todennäköiseltä voimakkaalta törmäykseltä, vaikka ihottomaa tulisikin nahkaan. Mä olen miettinyt tuota filosofiaa paljon ja jutellut muutamien ihmisten kanssa, jotka ovat kaataneet pyörän tahallaan. Kaikilla kerroilla vältyttiin henkilövahingoilta, kun pyörä on hallitusti kaadettu. Mä vaan en tiedä vakuutusyhtiöiden tilastoja, jotka varmaan kertoo enemän siitä kannattaako ao. temppu.

Sit ne kaksi muuta opittua asiaa liittyy lähinnä tuulen vaikutukseen tultaessa metsästä peltoaukealle, jossa varmaan jokainen on huomannut olevan pientä tarkkaivaisuutta vaaativaa ohjastamnista.

Sit vielä kolmas asia, joka vaikuttaa kaarreajossa tapahtuvaan jarruttamiseen, tulee ihan perus fysikaalisen kitkan ilmiöstä. Renkaalla on olemassa pituussuuntainen kitka ja sivuttaissuuntainen kitka. Yhdessä ne yleensä muodostaa renkaan kosketuspinnan ympärille ovaalin muotoisen alueen, mihin suuntaan renkaan kitkaa voidaan hyödyntää. Tuo pituussuuntainen kitka on yleensä paljon-paljon parempi, kuin sivuttainen kitkakerroin. Tämä tarkoittaa sitä, että täsmälleen pystyssä olevaa pyörää voi kiihdyttää ja jarruttaa paremin, kuin kaarteen keskipakovoiman kumoamiseksi tarvittava kitkavoima. Toisin sanoen, kun moottoripyörä on kallellaan noin 45 asetta, sen kokonaiskitkakomponentti on pienentynyt niin paljon, ettei jarrutukseen ja kiihdytykseen juurikaan jää enää varaa. Pyörän vauhtia ei myöskään voi kovasti lisätä, kun pyörä on kallellaan, juuri ao. sivuttaiskitkan komponentin vaikutusalueelle tultaessa.

Tää kitkalöpinä vaan sen takia, koska mulla oli mun onnettomuudessa pyörä kallellaan ja kunnollista tehokasta jarrutusta ei kertakaikkiaan ollut mahdollista tehdä. Se vaatii ihan helvetisti kanttia vetää pyörä kumoon, mutta tää kannattaa ajatella hyvin monta kertaa päässään lävitse, kuinka minä sen tekisin. Sen voin sanoa, ettei pyörää saa nopeasti kumoon takajarrulla, vaikka siten pääsisikin suoraan selkäliukuun ja tulisi kaikista vähiten vammoja. Etupyörä lukkooon, niin se on 10 millisekuntia ja pyörä on kyljellään. Ainoana huonona puolena on se, että tulee kyljelleen alas ja perskannikka ja kyynärpää saattaa pikkasen ottaa kipiää...

wink.gif
terv,

Itsekin meinasin jäädä bussin jyräämäksi viime kesänä piikin kanssa kun olin liikenteessä. Kaksi kaistaa, toinen kääntyy vasemmalle ja toinen menee suoraan. Itse olin vasemmalla, bussi oikealla ja ilmeisesti bussin reitti meni vasemmalle kun tunki väkisin siihen kaistalle. Ikävästi minä vain olin jo eturenkaan kohdalla kun bussi lähti vaihtamaan kaistaa. Äkkiä jarrut ja töötti pohjaan. Ehti hidastua vauhti sen verran että bussi meni 50cm minun eteen. Perkele kun eivät katso!

Olisiko ollut mahdollista että olisit jäänyt bussista katsoen johonkin katveeseen peileissä.
Samankaltaisia vaaratilanteita on sattunut myös jalkamiehille bussien käännöksissä.
Tosi törkeältä vaikuttaa bussin käytös, jos kyse oli vain välinpitämättömyydestä.

Hienoa oli kun selvisit todella pahasta tilanteesta.

Tuo henkisen puolen tukeminen ensihoitajilta ja poliiseilta kuulostaa kyllä hienolta !

Valaisisiko joku tuota pyörän hallittua kaatamista? Kuinka se tapahtuu ja onko pyörän mallilla merkitystä. Itse en muista, että asiasta olisi autokoulussa edes mainittu ja tilannetta en viitsisi harjoitella uuden karhealla pyörällä.

Kiitos

Olisiko ollut mahdollista että olisit jäänyt bussista katsoen johonkin katveeseen peileissä.
Samankaltaisia vaaratilanteita on sattunut myös jalkamiehille bussien käännöksissä.
Tosi törkeältä vaikuttaa bussin käytös, jos kyse oli vain välinpitämättömyydestä.
Itse ajellu jo vuosia tosta päivittäin, sen opin jo aikoja sitten, että otetaan suoraan vasenkaista siihen Länkkärille mennessä.
Se on nimittäin niin, että ei niillä bussikuskeilla mitään katveita siinä ole, ne vaan tulee isomman oikeudella !

Ei tossa paikassa ole katveita, ei peileissä eikä muuallakaan.

Siinä dösät kiihdyttää moottoritietä (rajoitus 80 km/h, alkunopeus busseilla valoista riippuen 0 km/h tai 30 - 40 km/h) jyrkkään ylämäkeen, ja noin 800 metrin päässä se dösäkaista loppuu (eli alkuperäisistä kaistoista vain keskimmäinen ja vasemmanpuoleisin jatkuu).

Valaisisiko joku tuota pyörän hallittua kaatamista?
Minun mielestäni pyörän hallittu kaataminen on treeniohjelmalistalla sijalla 1227.

Edellä on mm. jarrutusharjoitukset.
Tere,

Olet Koris ihan oikeassa, jarrutusharjoitukset on sijalla 1. Kaatamisharjoituksia ei pysty tekemään, kuin fillarilla ja siinäkin sattuu kuskiin aina paljon. Kiihdytysharjoitukset tulee sitten sijalle 37832
biggrin.gif

Mulla on itselläni kokemusta lennonopettajana, olen kouluttanut 21 ihmistä omille siivilleen. Siinä lajissa opettajalla, on sama rooli kuin autokoulussa. Opettaja täytyy tehdä homma niin hyvin, että hän jää siltä osin työttömäksi. Lisäksi opetuksessa on tärkeää käydä teoriassa KAIKKI asiat läpi ja vaikeimmat harjoitellaan aina niin kauan, että ne tulee selkäytimestä. Tässä MP-harrastuksessa pätee ihan samat lait motooriselle oppimiselle, kuin lennettäessä. Vaikeat ja tarkkuutta vaativat tilanteet täytyy harjoitella aluksi hyvin ja harjoittelua tulee jatkaa koko uran ajan. Voisin verrata lentokoneen laskeutumista MP-kaarrejarrutukseen melkoisen samalla lailla. MP:ssä, kuten lentokoneessa pitää suuntaa pitää yllä, ja jo teet rajuja liikkeitä se sakkaa. Ts. motskarissa gummi lipeää ja johtaa lepikkoon. Samoin käy lentsikalla. Näitä vaikeita jarrurtusharjoituksia kannattaa tehdä oikein säännöllisesti treenaten ja etsien tulosta ja tavoitteita. Samoin pätee ylipäätään MP:n käsittelyyn.

Mun itseni keksimä sanonta lento-oppilaille menee näin; Lenneskelemällä oppii vain lenneskelemään. Sama pätee MP:iin. Ajeleskelemalla oppii vain ajeleskelemaan. Elikkä kaikki rohkeasti vaan harjoittelemaan maksimi jarrutuksia ja etäisyyden arviointia ao. tilanteessa. Samalla kannattaa harjoitella maksimi jarrutusta ja väistöä.

062802moto_prv.gif
terv,

Onneksi topicin aloittajalle ei käynyt pahemmin.

Ja mietiskelin jonkun verran jo mielessäni tuota pyörän kaatamista, jos tilanne ei anna mitään muitakaan optioita. Kannattaa varmaan jokaisen tehdä hieman mielikuvaharjoittelua. Saattaa tosiaan pelastaa hengen. Taitaa nimittäin olla tänä kesänä täällä orgissa jo toinen tapaus, kun suuremmilta vammoilta on selvitty pistämällä pyörä pitkälleen.

Back