• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kahvipöytäspekulaatiota...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Baltic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
A-sikala
Olipa taas korkealentoiset jutut
tounge.gif

Perheellä kova pyöräkuume... poika saa ajaa vasta 25kW isälle pitäis olla täysteho.
Tehoasetusnapin alle vaan ohjelma ja muutoskatsastus. Eikai tuolle mitään kuutiorajaa ole?
Älkää ihan vakavissaan ottako
062802moto_prv.gif

Eikös se Nissan vai mikä jo tuonut ihan myyntiinkin autoissan tälläisen erillisen "pappa leasing" -avaimen, niin ei nuoriso pääse täysteholla rällästämään
tounge.gif

ostat 2 pyörää...toisen 25kw ja toinen täystehoinen...vähän halvempia ja vanhempia niin tulee pojalle tekniikkapuolikin haltuun (jos ei jo ole) ja itellesikin (jos ei jo ole)

pointti kuitenkin se, että saat itekkin ajella
biggrin.gif

Mulla oli yhdessä vaimon pyörässä kuristus. Se oli toteutettu tehtaan kuristussarjalla (yksi 4mm pultti ruiskun läppärunkoon), jolloin läppiä liikuttava vivusto ei päässyt aukeamaan reilua 10 astetta enempää ottaen kiinni pultin kantaan.

Kyllästyin nuhailuun ja modifioin pultin vaijerikaukosäätöiseksi vastasuunnasta ja tällöin sen sai esim. radalla väännettyä turhia kuristamasta.

Busa taitaa olla joka tapauksessa esim. piikin jälkeen melko massiivinen laite. Ei varmaan liiku 25 kW tehoilla mihinkään
biggrin.gif
.

Kuristus kannattaa asentaa säätymään ram-airin paineesta, niin penkissä tulee lailliset lukemat, mutta pyörä kulkee silti kohtalaisesti..

Tosa mun eka postissa on tuo viimeinen rivi...
Tässä ei siis etsitä ihan oikeita ratkaisuja! Ajatusleikki.
tounge.gif

Ja ei ole kyse minusta, ei ole jälkikasvua... tietääkseni.

Bussi vaan tuli ekana mieleen tuon tehonsäätönapin ansiosta, vaikka onhan niitä muissakin.

Itse asiassa kyllä se ripeämmin menee 25kW:llakin. 0-100 6-8sek. Sama kun ottas osakaasu(tai no kaasua hipoen) kiihdytyksiä tt:llä. 25kW 250-kiloon, 150kW 1500-kiloon. Tehopainosuhteutettuna.

Itse asiassa kyllä se ripeämmin menee 25kW:llakin. 0-100 6-8sek. Sama kun ottas osakaasu(tai no kaasua hipoen) kiihdytyksiä tt:llä. 25kW 250-kiloon, 150kW 1500-kiloon. Tehopainosuhteutettuna.
Laske kuski mukaan.
Eikä ne myöskään taida kiihdytellä ihan tyhjiössä. Ilmanvastuksen merkitys tulee kuitenkin jossain nopeudessa oleelliseksi. Se lienee jopa suurin 25 kW vehkeen nopeutta rajoittava yksittäinen asia, joten vaikuttanee kiihtyvyyteenkin oleellisesti.

Sitä en tosin osaa arvioida, onko 0-100 km/h kiihdytys vielä sellainen, jossa ilmanvastuksen merkitys alkaisi näkyä.

Laske kuski mukaan.
Eikä ne myöskään taida kiihdytellä ihan tyhjiössä. Ilmanvastuksen merkitys tulee kuitenkin jossain nopeudessa oleelliseksi. Se lienee jopa suurin 25 kW vehkeen nopeutta rajoittava yksittäinen asia, joten vaikuttanee kiihtyvyyteenkin oleellisesti.

Sitä en tosin osaa arvioida, onko 0-100 km/h kiihdytys vielä sellainen, jossa ilmanvastuksen merkitys alkaisi näkyä.
70-80 km/h?
Kotilossa ilmanvastus ylittää muut vastukset 80-100 km/h nopeudessa, prätkässä huonon aerodynamiikan vuoksi aikaisemmin.
Tuokin kyllä selviäisi jos jaksaisi kokeilla: pitäisi tehdä rullauskokeita "pienellä nopeudella" ja "suurella nopeudella" ja sopivilla kaavoilla noista päätellä vierinvastuksen ja ilmanvastuksen osuudet.

En tiedä pystyykö sitä ees kuristaan taitaa tulla tyhjäkäynnillä jo 25kw, mielenkiintonen ajettava varmaan kun kaasu ei liiku mihinkään
biggrin.gif
.

Back