• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kahvanlämmitin cruise control

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja C-A-D
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt liki parin vuoden jälkeen ST kehitti mielenkiintoisen featuren. Näin syksyn viileämmillä keleillä ajaessa, kahvanlämmittimen käyttö aiheutti kaasukahvan jumiutumista. Ei täydellistä, mutta kaasu alkoi selvästi nakeltaa ja kapulasta saattoi heittää vaikka irti ja "cruise control" pitää huolen matkan jatkumisesta. Ominaisuus johtui vastuksen lämmittämästä ja laajentamasta kaasukahvasta, joka alkoi hangata kahvapainoon. Pari prikkaa painon ja clip-on'in väliin poisti oireet kerralla.

En varmaan olisi noita asioita osannut edes kunnolla yhdistää toisiinsa, mutta muistan jo vuosi sitten jenkki-saitilta lukeneeni useiden ST:n omistajien valittaneen samasta asiasta ja juoksuttaneen pyöriään useitakin kertoja huollossa (jossa kaasukahva tietty aina toimi moitteetta), kunnes keksivät noiden asioiden yhteyden ja korjasivat vaivan mainitsemallani tavalla.

Tämä vaan vinkiksi, jos jollakulla sattuu kohdalle sama ropleemi.

P.S Edelleenkään vaan en ymmärrä miten tuon kesti kehittää pari vuotta tuon oireen syntymään. Luulisi, että välykset ovat minimissään uutena.

No kai ne kumit turpoaa ajan myötä ja sen lämmittimen vaikutuksesta.

Toihan olis kyllä ihan ilmainen "cruise control"
Ei kai sitä kannata poistaa niillä prikoilla.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif

Twinin voimakkaaseen moottorijarruun tottuneena voisikin olla kauhistus kun kaasu jää päälle. Siinä nähtäisiin säheltämisen euroopanennätys kun tulisin risteykseen jarruttaen töksähdellen ja kone huutaen.
tounge.gif

Itse levittelin tankoja siirtämällä kahvoja ulospäin ja laittamalla rikkoja kahvapainojen alle. Tuli laitettua yksi rikka liian vähän ja tuli tuo ominaisuus. Oli itse asiassa ihan kiva, kun pääsi välillä lepuuttamaan kaasukättä pidemmillä matkoilla laittamalla kahvanlämppärit täysille vähäksi aikaa. Tuosta inspiraation saaneena tilasin sen Wunderlichtin kaasun hirttäjän.

Mulla on K1200 assässä ihan sama ominaisuus.

Ei siitä suurempaa haittaa ole, mutta täytynee tuossa talven aikana hieman säätää.

Twinin voimakkaaseen moottorijarruun tottuneena voisikin olla kauhistus kun kaasu jää päälle. Siinä nähtäisiin säheltämisen euroopanennätys kun tulisin risteykseen jarruttaen töksähdellen ja kone huutaen.
tounge.gif
Nostatko sinä kädet silmille vai mihin risteykseen tultaessa? Minä ainakin löysään kaasua kädellä eikä cruise control ruuvi ole esteenä. Toki se huilaa yli risteyksen lähes samaa vauhtia, jos päästää kahvasta irti
biggrin.gif

Nostatko sinä kädet silmille vai mihin risteykseen tultaessa? Minä ainakin löysään kaasua kädellä eikä cruise control ruuvi ole esteenä. Toki se huilaa yli risteyksen lähes samaa vauhtia, jos päästää kahvasta irti
biggrin.gif
No kun ei ole tarvinnut kädellä erikseen löysätä vaan riittää että lakkaa puristamasta. Ja jos veto yllättäen jatkuu ja se "huilaa" yli ristyksen samaa vauhtia niin kyllä siitä syntyisi tilanteita ainakin mulle..

En mää nyt ihan silmille käsiä nosta. Vaikka joskus vähän hävettääkin liikenteessä kun rupee lapsettamaan ja tulee räpättyä. Pitäis se räppääminen jättää radalle tai peltotielle.

Mutkatiellä tulee usein ajeltua niin ettei käytännössä jarruun koske pitkiin aikoihin. Suoranpätkät ajan "rajoitusten mukaan" ja mutkat samaa vauhtia tai vähän hiljempaa jos on tiukka mutka. Mutkissa meno on tarpeeksi urheilullista ja tulee kantattua syväänkin, mutta suoralla ei juuri kiinnosta ajaa lujaa, koska ei siinä nyt mitään ihmeellistä ole. Mutkanopeudet ovat paljon viihdyttävämpiä. Tällöin pärjää hyvin moottorijarrulla ja kun siihen tottuu, voisi yhtäkkisestä moottorijarruttomuudesta syntyä pieni yllätys ja kulmikkaat ajolinjat. Näin kävi kerran kesällä kun ilmeisesti läpän asentosensori pätki ja jäi veto päälle. Korjaantui kun kääntelin kaasua laidasta laitaan ja kävin piuhojen liittimet läpi.

Mutkatiellä tulee usein ajeltua niin ettei käytännössä jarruun koske pitkiin aikoihin. Suoranpätkät ajan "rajoitusten mukaan" ja mutkat samaa vauhtia tai vähän hiljempaa jos on tiukka mutka. Mutkissa meno on tarpeeksi urheilullista ja tulee kantattua syväänkin, mutta suoralla ei juuri kiinnosta ajaa lujaa, koska ei siinä nyt mitään ihmeellistä ole. Mutkanopeudet ovat paljon viihdyttävämpiä.
Tuo on totta. Tutkaaminen mutkissa on vaikeampaa, joten riski saada sakotkin on pienempi kun hidastaa suorille ja kiihdyttää mutkiin... Ja pysyyhän pyörä sopivassa kiihdytyksessä paremmin ajolinjassa.

Yksi ajokausi takana tuollaisen kitkatoimisen "cruiserin" kanssa.
Aluksi arvelutti mitenkähän tulee käymään, juuri mutkissa ja risteysajossa, mutta huomasin että selkäydintasolla, ainakin minulla on rakennettu malli että kaasua ei missään tilanteessa vapauta suoraan vaan vääntää sen pois päältä. Eli ei mitään ongelmia ole ollut.

Arille vielä kiitokset saranoista, yksi viallinen jo vaihdettu ja nyt voi turvallisin mielin availla laukkuja kun on varaosia.

Minun viime vuoden keväällä rekistörityyn R1200ST tuli aivan sama vika. Soittelin Bemari-huoltoon sekä Tamperelle että Lahteen ja kummassakin paikassa kertoivat, että tätä vikaa ei ole ennen kerrottu. Koska se nyt kuitenkin tuntuu vaivaavan useampaakin, niin kumma ettei ole huoltoon nämä viestit ehtineet.

Minun viime vuoden keväällä rekistörityyn R1200ST tuli aivan sama vika. Soittelin Bemari-huoltoon sekä Tamperelle että Lahteen ja kummassakin paikassa kertoivat, että tätä vikaa ei ole ennen kerrottu. Koska se nyt kuitenkin tuntuu vaivaavan useampaakin, niin kumma ettei ole huoltoon nämä viestit ehtineet.
No. Onneksi korjaus on helppo (tuo mainitsemani prikan lisäys kahvapainon ja stongan väliin). Vei minulta melkein 5 minuuttia
smile_org.gif

Back