• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Kaasutin ongelma!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Karrih
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä sen koneen saa niillä kartiollakin toimimaan, vaatii joissain tapauksissa vain hieman säätöä. Onhan nykyiset kartiot öljytty oikein?

Yleisellä tasolla voidaan lähteä siitä, että alipainekaasari ei tarvitse ilmanputsaria toimiakseen oikein.
Joo. Kalvokaasuttimet kun nimenomaan toimivat kaasuttimen putsarin puolen ja luistin takaosan välistä paine-eroa ja nostavat luistia sen mukana. Siitä nimi CV eli Constant Velocity ja kaasun vakionopeus taas pidetään pitämällä paine-ero vakiona joka taas tulee siitä että virtausmäärän kasvaessa aukkoa kasvatetaan, jolloin tadaa! paine-ero on vakio.

Näin kalvokaasari automaattisesti kompensoi sekä korkeutta (virtaavan kaasun tiheys muuttuu) kuin tukkiutuvan ilmansuodattimen vaikutusta (kun toiminta perustuu luistin takaosan ja ilmanputsarin alipaineen välillä). Toisin kuin läppäkaasarit tai suoraan vaijerilla avattavat luistikaasarit, jotka eivät ymmärrä kummastakaan mitään.

Lopputuloksena huonommin virtaava ilmanputsari toimii kuin kaasuläppä joka ei avaudu kokonaan. Virtausmäärä jää tällöin maksimista ja luisti ei nouse ylös saakka, neula ei avaa maksimia polttoainevirtausta ja seos pysyy oikeana ilmamäärään nähden.

Tietysti jos kaasari on muutenkin säädön tarpeessa ja/tai imuvastus on merkittävästi muuttunut voi säätö olla tarpeen, mutta ainakin alkuun voisi kokeilla kuinka pitkälle pääsee muutamalla neulan paikkaa (jos neulassa useita uria) ja rikkaammallehan sitä saa shimmaamalla myös silloin kun ei ole neulassa kuin yksi ura, eli laittamalla ohuita aluslevyjä lukkosokan alle. Ja tietty alapäähän voi vaikuttaa myös tyhjäkäyntiseoksen säätö. Vasta kun nuo on kokeitu, voisi katsella onko tarvetta vaihtaa suuttimia. Tai nakella filsuja mäkeen.

Ja jos tuo pyörä tuli sinulle putsareilla viriteltynä, voi olla ihan hyvä tarkistaa nuo säädöt ihan ensin, koska CV -kaasarin saa sovitettua niin ahtaille putsareille kuin avoimille imutorville. Tuuningia se vaan vaatii.

(Ja jos taas vaihdat filsuja, voi säätö olla tarpeen siinäkin tapauksessa).

Tosiaan kannattaa avata ne kaasarit ja kattoa onko niitä tunattu eli suuttimet ja neulan korkeuden säätö.
Jos vaan voit niin hommaa se alkuperäinen ilmanputsarikotelo, etsi esim. ebay.de. Näyttäis olevan yksi myynnissä UK:ssa ei paha hinta <a href="http://cgi.ebay.de/KAWASAKI-GPZ-750-UNI-TRAK-84-AIRBOX-AIR-BOX_W0QQitemZ350051584751QQihZ022QQcategoryZ10464Q
QrdZ1QQssPageNameZWD2VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1638Q2em122" target="_blank">http://cgi.ebay.de/KAWASAK....Q2em122</a>
Väitän, että pyörä toimii parhaiten vakio kilkkeillä normiajossa. Eli jos lähtee tunailemaan, niin sitten säädellään muutakin...eikä siinä mitään, mutta vaatii sitä kokeilua/kokemusta. Esim. pelkät "avarammat" ilmanputsarit niin laihalla menee.

Jotkut sanoo ettei tyhmiä kysymyksiä ole joten ajattelin kysyä nyt sitten, jos neulanpaikkaa vaihtaa joutuuko kaasari kaliproimaan uudestaan vai missä tapauksessa ne joutuu taas laittaan balanssiin? Selvennetään nyt kysymystä vielä eli mitä kaasareissa voi tehdä ilman uudelleen kaliproimista?
withstupid.gif

Mun mielestä synkkaus/kalibrointi ei ole tarpeen neulojen tason muutoksen jälkeen. Synkkauksella säädetään kaikkien kaasareiden imupaine samalle tasolle säätämällä läppiä. CV (alipaine)kaasareissa neulan säätö on todella helppoa. Avaat kaasarin ylimmäisen kannen ja nostat luisti/alipainekalvo -hässäkän ylös. Neula on siinä päällä helposti käsillä, mutta käsittele niitä kalvoja varoen. Ne maksaa 90€ / kipale.....

Mainitsit tuossa tyhjän bensasuodattimen. Olethan kokeillut ilmeneekö sama ongelma hanan ollessa Pri -asennossa? Sullahan lienee alipainehana ja ne kun menevät vanhemmiten jumiin. Pri -asennossa hana on auki mekaanisesti. Niihin saa korjaussarjoja, mutta itse suosittelisin hana vaihtoa mekaaniseen Pingel -hanaan (noin 70€). Toimii ku junan vessa ja virtaa taatusti tarpeeksi.

Mun mielestä synkkaus/kalibrointi ei ole tarpeen neulojen tason muutoksen jälkeen. Synkkauksella säädetään kaikkien kaasareiden imupaine samalle tasolle säätämällä läppiä. CV (alipaine)kaasareissa neulan säätö on todella helppoa. Avaat kaasarin ylimmäisen kannen ja nostat luisti/alipainekalvo -hässäkän ylös. Neula on siinä päällä helposti käsillä, mutta käsittele niitä kalvoja varoen. Ne maksaa 90€ / kipale.....

Mainitsit tuossa tyhjän bensasuodattimen. Olethan kokeillut ilmeneekö sama ongelma hanan ollessa Pri -asennossa? Sullahan lienee alipainehana ja ne kun menevät vanhemmiten jumiin. Pri -asennossa hana on auki mekaanisesti. Niihin saa korjaussarjoja, mutta itse suosittelisin hana vaihtoa mekaaniseen Pingel -hanaan (noin 70€). Toimii ku junan vessa ja virtaa taatusti tarpeeksi.
Mutta eikös periaatteessa, jos siis pilkkua viilataan (leppäkertut vaarassa
wink.gif
) ole mahdollista, että kun nostat esim. rivinelosesta kaikkien neljän kaasarin neuloja pykälällä, niin periaatteessahan syöttöä tulee lisää kaikkiin sylintereihin saman verran, mutta veikkaan että käytännössä näin ei välttämättä ole. Jossain neulassa voi tietty pykälä olla hieman eri kohdalla jne. Tästä syystä sitten sylintereiden täyttöaste kuitenkin suhteessa muuttuu ja alipaineet ovat erit tämän jälkeen.

Kyllä mä synkkaisin ihan tuommoisenkin muutoksen jälkeen. Toisaalta itsellä tuo on helppoa kun on mittari, joten synkattua tulee varmasti ihan jokaisen muutoksen jälkeen.

Voi olla että mitään vaikutusta ei ole, mutta veikkaisin (eli omaa mutua) että voi muuttuakin.

Eli summa summarum: mun mielestä neulojen nostonkin johdosta voi vaikutus olla se, että jonkin sylinterin toiminta muuttuu ja alipaine heittää joten säätö voi olla tarpeen.

- P

Luulen kyllä että tuo homma voisi olla myös se hana joka on tukkiutunut koska painaessa napista joka ohittaa alipainehanan bensa lorisee todella huonon oloisesti ja oikeastaan se tulee sillai liruttamalla eli pitänee kokeilla tuota hanan vaihtoa/puhdistusta.

Vaihda nyt kuiteskin ihan ensin, kaasuttimien puhdistuksen jälkeen, ne "power ja mitä ihmeen suodattimet" joihinkin oikeisiin vapaavirtaussuodattimiin. Niitäkin on.
Jos et niin ikuinen riesa on se jatkuva kaasuttimien ihmettely, tyyliin; että missäs nyt taas on häikkää.
Alipainekaasuttimen kalvon, tai rullapalkeen alla oleva yhteys on yleensä pieni kanava, ja kun se tukkeutuu vaikkapa vain yhden kaasuttimen osalta, niin olet taas todellisessa pulassa.
Äläkä missään tapauksessa ala säätämään kaasuttimia tai moottoria niille halpissuodattimille. Tulee pelkkää tuhoa.

Juu kiitoksia neuvosta tilasin sunnuntaina "oikeat" vapaavirtaussuodattimet pyörään merkkiä pipercross päätöksen tein sen jälkeen kun kuulin mitä maksaa uusi suodatinkotelo mallia alkuperäinen eli 306 e mitä pidin järjettömänä hintana mikä käsittää jo 1/5 pyörän ostohinnasta.

Mitä hanaan tulee puhdistin sen tänään sieltä sattui löytymään tiivistemassaa joka tukki hanan. No nyt se on puhdistettu ja kawa käy ja kukkuu hyvin ja voi ajaakkin normaalisti. Vaihdan silti ne uudet filtterit heti kun ne vaan tulevat postiin.

ELI KIITOS TEILLE KAIKILLE JOTKA JAKSOITTE AUTTAA MINUA TÄSSÄ ONGELMASSA
biggrin.gif

Mitä hanaan tulee puhdistin sen tänään sieltä sattui löytymään tiivistemassaa joka tukki hanan. No nyt se on puhdistettu ja kawa käy ja kukkuu hyvin ja voi ajaakkin normaalisti. Vaihdan silti ne uudet filtterit heti kun ne vaan tulevat postiin.
Bingo.

Ja jos sinulla sattuu olemaan bensalinjassa sellainen paperinen auton bensasuodin, niin nakkele sekin mäkeen ja kovaa se verkkoranteisella vastaavalla.

Pelkällä painovoimalla ei bensa jaksa virrata riittävästi paperin läpi.

Ja nythän sulla on vaihtofiltterit hommattuna.

Näin yleisesti alipainekaasarit jossa on suoraan kiinni olevat kartiosuodattimet:

Suutinsarja ei auta pelkästään koska paine eroa ei saada tarpeeksi kaasarin kalvon päällä ja näin ollen sliidi nousee liian nopeasti, jolloin seos menee rikkaalle.

Tuolla OldskoolSuzuki sivuilla on ohjeita kyseiseen ongelmaan.

Pääperiaatteena on että pitää olla kiihdytys suppilot tuolla suodattimien sekä kaasarien välissä, näin ollen saadaan paine-eroa tuonne kaasariin tarpeeksi. Myös toinen ilmakanava paineistukseen piti muistaakseni tukkia. Sen voi tarkistaa ko. sivuilta.

Alipaine bensa hanaan se ei pitäisi vaikuttaa, koska se toimii imukurkun puolelta, eikä tarvitse paljoakaan imuvoimaa avatakseen hanan, yleensä tuon kaltainen ongelma tulee kun tankki on melkein tyhjä, jolloin tankin paine vaikuttaa myös hanaan. Tästä selviää hanan pakkosyötöllä (ON asento).

Tässä nyt hiukan lisätietoa...
smile_org.gif

wink.gif
) ole mahdollista, että kun nostat esim. rivinelosesta kaikkien neljän kaasarin neuloja pykälällä, niin periaatteessahan syöttöä tulee lisää kaikkiin sylintereihin saman verran, mutta veikkaan että käytännössä näin ei välttämättä ole. Jossain neulassa voi tietty pykälä olla hieman eri kohdalla jne. Tästä syystä sitten sylintereiden täyttöaste kuitenkin suhteessa muuttuu ja alipaineet ovat erit tämän jälkeen.

Kyllä mä synkkaisin ihan tuommoisenkin muutoksen jälkeen. Toisaalta itsellä tuo on helppoa kun on mittari, joten synkattua tulee varmasti ihan jokaisen muutoksen jälkeen.

Voi olla että mitään vaikutusta ei ole, mutta veikkaisin (eli omaa mutua) että voi muuttuakin.

Eli summa summarum: mun mielestä neulojen nostonkin johdosta voi vaikutus olla se, että jonkin sylinterin toiminta muuttuu ja alipaine heittää joten säätö voi olla tarpeen.

- P
Synkkauksessa mitataan alipainetta kaasarin kurkussa luistien, neulojen, suuttimien, putsareiden yms. jälkeen. Säädön kohteena on siis vain läpät, ei mitään muuta, ja tavoitteena saada mahdollisimman tasainen alipaine. Tasainen siksi, että se imisi samansuuruisen määrän seosta joka sylinteriin. Onko seos laiha vai tanakka on se ja sama synkkausken suhteen minun ymmärtääkseni. Tämän takia esim neulojen noston/laskun ei pitäisi vaikuttaa juurikaan.

wink.gif

- P
Synkkauksessa mitataan alipainetta kaasarin kurkussa luistien, neulojen, suuttimien, putsareiden yms. jälkeen. Säädön kohteena on siis vain läpät, ei mitään muuta, ja tavoitteena saada mahdollisimman tasainen alipaine. Tasainen siksi, että se imisi samansuuruisen määrän seosta joka sylinteriin. Onko seos laiha vai tanakka on se ja sama synkkausken suhteen minun ymmärtääkseni. Tämän takia esim neulojen noston/laskun ei pitäisi vaikuttaa juurikaan.
Juuri näin. Synkronointi on vaan kaasuläppien säätöä. Alipaineen suuruuteen ei vaikuta kaasuttimen muut säädöt. Mutta ennen synkronointia kannattaa säätää ventiilivälykset oikeiksi, ja varmistua siitä, ettei missään ole pienintäkään ilmavuotoa. Lähinnä niissä kumikurkuissa.

Nämä Piperit maksavat 15 euroa kappale, mutta ovat oikein hoidettuina kestävät. Noihin saa erityisen pölyisiin olosuhteisiin "crossisukat" vielä päälle. Ne helpottaisivat pesuakin.
Itse käytän noissa Bel Rayn filtteriöljyä . Sitkeätä p*skaa, mutta nappaa pölyn ja lian. Tuo pönikkä kestää riittävästi annosteltuna todella monta hoitokertaa.
Samat on Guzzisteilla näköjään metkut, itsellä vain Kitacon suodattimet, ja öljynä tuota samaa liisteria.  
cool.gif

Miksiköhän melkein kaikissa vanhemmissa Guzzeissa on ns."tarvikefiltterit"?  
wink.gif

Sen tietää vain toinen Guzzisti.
smile_org.gif

Nämä Piperit maksavat 15 euroa kappale, mutta ovat oikein hoidettuina kestävät. Noihin saa erityisen pölyisiin olosuhteisiin "crossisukat" vielä päälle. Ne helpottaisivat pesuakin.
Itse käytän noissa Bel Rayn filtteriöljyä . Sitkeätä p*skaa, mutta nappaa pölyn ja lian. Tuo pönikkä kestää riittävästi annosteltuna todella monta hoitokertaa.
Samat on Guzzisteilla näköjään metkut, itsellä vain Kitacon suodattimet, ja öljynä tuota samaa liisteria.
cool.gif

Miksiköhän melkein kaikissa vanhemmissa Guzzeissa on ns."tarvikefiltterit"?
wink.gif

Sen tietää vain toinen Guzzisti.
smile_org.gif
Varsinkin jos kyse on pikkulohkosta..
lookaround_orig.gif

wink.gif

- P
Juuri näin. Synkronointi on vaan kaasuläppien säätöä. Alipaineen suuruuteen ei vaikuta kaasuttimen muut säädöt. Mutta ennen synkronointia kannattaa säätää ventiilivälykset oikeiksi, ja varmistua siitä, ettei missään ole pienintäkään ilmavuotoa. Lähinnä niissä kumikurkuissa.
No totta mooses se synkkaus itsessään on vain ja ainoastaan läppien säätöä. Mutta siihen imupuolen alipaineeseenhan vaikuttaa todella moni muuttuja vai? Yksikään sylintereistä ei ensinnäkään ole identtinen, ne kuluvat eri tahtiin, jokaisessa voi lämmöt heittää toiseen verrattuna paljonkin (vaikka kuinka olis kaasarit synkassa) jne. Kun kaasarit käyttää irti säätötoimia varten, niin ne eivät tasan tarkkaan tule imukurkkuihin samalla tavalla kiinni, kuin olivat ennen irroitusta jne. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, miten ja minkä verran sitä kakkua sinne palotilaan loppuviimeksi menee. Synkallahan vaan pyritään tasaamaan (imupuolen alipainetta mitaten) kaasareiden avulla tuo sylintereiden toiminta, vai olenko taas kerran käsittänyt asiat ihan päin persiaa? Eihän siinä siis kaasareiden toimintaa paranneta, vaan pyritään antamaan sopivasti tavaraa jokaiseen sylinteriin ja kun nämä sylinterit vielä toimivat eri tavalla jokainen, niin läpäthän eivät ole koskaan samalla tavalla, vaan esim. rivinelosessahan parit voivat heittää paljonkin ja sitten kun parit vielä tasataan niin läpät ovat ihan eri tavalla jokaisessa neljässä mutta alipaineita mitaten nyt kuitenkin kaikki 4 sylinteriä toimivat mahdollisimman samankaltaisesti? Vai? Apuva, jos oon ymmärtänyt nämä ihan väärin..

Mä olen kuullut jo niin monelta ja lukenut niin monesta paikasta, että synkka kannattaa aina, jos kaasarit käy irti. Noiden neulojen nostonkin takia itse ainakin synkkaisin. Mutta väärässä ilmeisesti olen.

Noh, lohduttaudun sillä että ei siitä synkasta mitään haittaakaan ole, vaikka esim. 5000 tonnin välein jaksaa tehdä, ainakaan tuosta mun mopottimesta ei ole niin paha homma heivata tankkia veks ja nypätä mittareita alipaineantoihin kiinni. Mukava ajaa, kun käy tasaisesti..

- P

Edit: Yksi lukuisista vastaavista ohjeista
Tuossa on myös juurikin mainittu tuo pointti mun mielestä hyvin selkeästi "No cylinder should run hotter, cooler, richer, or leaner than another. The synchronization adjustment adjusts the setting of each carburetor's throttle butterfly valve so that the fuel/air mixture passed by each carburetor results in an equal load placed on each of the cylinders."

Back