• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

K5 vakioalustan säädöt radalle

Motoparkissa takasuoran päässä ja shikaanin jarruissa mulla se perä kyllä irtosi. Laitoin nyt pari naksua lisää sitä vaimennusta eteen, pitää ottaa takaisin jos tuntuu huonommalta.

Eikö sulla johtaja ottanut romut maahan eli se takapää olis mennyt aika syvälle? Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että olisit joskus muinoin toisessa säikeessä sanonut että otti putkikin maahan?
Romut on ottanut maahan vähän liiankin kanssa tänä vuonna. Kuskit ja pyörät sen verran huonona, että tämä kausi on vähän niin kuin ajettu.

Tuo putken maihinotto ihan ajamalla oli kyllä ongelma, mutta se olisi pitänyt korjata ajokorkeuden nostolla. Parempi kuitenkin vaihtaa putkea.

Jos lisäät sisäänmenoa, tingit pidosta. Ei se sen ylempänä pysy keskellä mutkaa vaikka lisäät vaimennusta. Se painuu hitaammin, mutta painuu kuitenkin. Pito ei ole enää niin hyvä, ja pyörä alkaa syömään rengasta. Pari naksua se voi vielä kestää, mutta ei paljon enempää.

Parempi olisi lisätä esijännitystä, mutta silloin sinulla ei ole enää riittävästi pelivaraa ulospäin. Highsiderit irtoaa herkemmin. Jos intoa riittää, korota pyörän perää iskarin kiinnityksestä prikalla 0.5cm. Jotkut käyttävät jopa 0.8cm prikkaa.

Motoparkissa takasuoran päässä ja shikaanin jarruissa mulla se perä kyllä irtosi. Laitoin nyt pari naksua lisää sitä vaimennusta eteen, pitää ottaa takaisin jos tuntuu huonommalta.

Eikö sulla johtaja ottanut romut maahan eli se takapää olis mennyt aika syvälle? Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että olisit joskus muinoin toisessa säikeessä sanonut että otti putkikin maahan?
Romut on ottanut maahan vähän liiankin kanssa tänä vuonna. Kuskit ja pyörät sen verran huonona, että tämä kausi on vähän niin kuin ajettu.

Tuo putken maihinotto ihan ajamalla oli kyllä ongelma, mutta se olisi pitänyt korjata ajokorkeuden nostolla. Parempi kuitenkin vaihtaa putkea.

Jos lisäät sisäänmenoa, tingit pidosta. Ei se sen ylempänä pysy keskellä mutkaa vaikka lisäät vaimennusta. Se painuu hitaammin, mutta painuu kuitenkin. Pito ei ole enää niin hyvä, ja pyörä alkaa syömään rengasta. Pari naksua se voi vielä kestää, mutta ei paljon enempää.

Parempi olisi lisätä esijännitystä, mutta silloin sinulla ei ole enää riittävästi pelivaraa ulospäin. Highsiderit irtoaa herkemmin. Jos intoa riittää, korota pyörän perää iskarin kiinnityksestä prikalla 0.5cm. Jotkut käyttävät jopa 0.8cm prikkaa.
Jees, muutin nyt vielä epävarmuuteni huipennuksessa niin, että eteen ja taakse meni vain yksi naksu lisää vaimennusta. Kokeilen ensin tuolla ja lisään/poistan sen mukaan miltä vaikuttaa ajossa.

Se perän korotus prikalla voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu... mahtaako siinä itse prikan lisäyshommassa olla jotain teknisiä ylläreitä?

Koita mieluummin kahta napsua kuin yhtä. Yhtä et edes käytössä huomaa. Voit koittaa myös neljää napsua jotta näet eron.

Siinä prikassa ei ole mitään ihmeempää. Purkaa täytyy jonkin verran. Noin 1-2h homma.

Tuli Kemoralla kokeiltua noita vaimennuksia. Taakse laitoin pykälän lisää vaimennusta ja eteen samaten. Huomasin kyllä eron ihan selvästi ajossa, vakaampi oli koko pyörä. Valitettavasti sain perän nyt pari kertaa mutkassa luistoon ja sen takia otin takaa vaimennuksen samaan tilaan kuin se oli ennen säätämistä. Ihan hyvältä se tuntui sitten, ainakin luottamus pyörään palasi. Yritin parantaa roikkumista niin ei ne romutkaan yhtä paljon ottaneet maahan enää.

Etupään vaimennuksen lisääminen sen sijaan tuntui toimivan hienosti! Sain paljon lisää luottamusta jarruihin ja keula toimi rauhallisemmin. Sain tuota kautta mutkaan sisäänmenovauhtia kasvatettua jonkin verran.

Pitää Motoparkissa ihmetellä tilannetta sitten uudelleen loppukuusta.

Noi mitä tuosta nyt lukee niin se mitä kokeilisin olis seuraavaa:

- Takaa esijännitystä tiukemmalle ja aika paljon. Mittaa myös mitä on lastattu painuma! (itse olen n. 72 kg ja käytän 90 jousta takana, ei kerro paljoa, mutta antaa mahdollisesti osviittaa)

- Mittaa keulan lastattu painuma.

- Keulasta menovaimennusta lisää ja paluuta niin paljon pois ettei keula ala keinumaan. Paluuta ei kannata keulassa pitää yhtään enempää kuin mutkassa vakaasti ajo sitä vaatii.

- Taakse menovaimennusta lisää.

Tee säädöt yks kerrallaan ja tunnustele miltä mopo tuntuu aina säädön jälkeen (ajamalla vaikkapa rataa). Kannattaa kirjata ylös mitä mikin teki ja millaisia vaikutuksia mielestäsi niillä säädöillä oli sekä jos joku ongelma poistui niin mitä mahdollisesti tuli tilalle?

Noilla voisit aloitella.

Mun ällin mukaan sun painolle tuo takajousi on liian pehmyt ja siksi painuu allesi. Tuon pitäisi tuoda myös sellainen ilmiö esille (kovempaa ajettaessa) että keula alkaa puskemaan ja linja pyrkii aina väkisin avauksissa leveäksi.

Tonarilla itse ajaisin mielummin pykälää liian isolla vaihteella kuin että yrittäisin tuoda sitä kuin kuussatasta. Isommalla vaihteella mopo käyttäytyy rauhallisemmin, koska tarjolla ei ole sitä repivää voimaa, vaan tonarin pehmeä ja jykevä vääntö. Kyllä se silläkin sieltä mutkasta poistuu varsin reippaasti!

Säätäminen on jatkunut ja jotain parannustakin on tullut. Nuo parjanin yllä olevat kommentit tuntuvat käyvän nyt omaankin järkeen paljon paremmin kokemuksen lisääntyessä. Alunperinkin valittelin sitä perän pehmeyttä ja nyt alan olemaan aikas lailla varma että liian pehmeä se on.

Katselin tuolta Racetechin sivuilta mitä K5 alustasta kerrotaan. Siellä sanotaan tosiaan, että tuo vakiojousi on 0.81kg/mm, joka on Racetechin mukaan sopiva 55kg painoiselle kuskille!!! Itseni painoiselle kuskille (73kg) laskin väittää sopivaksi arvoksi 0.915kg/mm. Elikkäs parjanin kommentti on linjassa tämän kanssa oikein hyvin.

Lisäksi tuo mitä parjan sanoi siitä, että liian pehmeän perän kanssa avauksissa linja tahtoo mennä leveäksi on juurikin se mitä mulla tapahtuu. En aikaisemmin edes tajunnut sitä itse mutta olen useampaan kertaan nyt ajanut parin huomattavan nopean kuskin takana ja ihmetellyt, että mikä perkele on kun ei pyörä taivu samalla linjalla, juuri siinä suunnilleen mutkan puolivälissä alkaa linja levenemään kun tarkoitus/tarve olisi jatkaa samalla tiukemmalla linjalla mutkan läpi.

Hakkasin nyt äsken takajousesta preloadia semmoiset 1.5 kierrosta tiukemmalle, jousi meni kasaan varmaankin sellaiset ~2mm. Toivottavasti tällä tilanne paranee edes hieman. Pitäisikö reboundia lisätä vastaavasti taakse hieman tämän jälkeen? En ole oikein varma siitä, koska eikös se ole niin, että preloadin lisääminen ei sinänsä kasvata jousen "voimakkuutta" tai jousivakiota...

Kaula toimii nyt muuten hyvin mutta pariin otteeseen se on pohjannut jarruissa, esim. las palmasissa ja taisipa pohjata jossain muuallakin. Laitoin hitusen preloadia lisää myös eteen joka tuntui auttavan. Oikeampi tapa olisi varmaankin ollut lisätä vaimennusta mutta se vaimennuksen lisääminen tuntuu tekevän alustasta enneminkin sellasen puumaisen/tunnottoman.

Nyt pitää päästä vain testaamaan radalle asap.

062802moto_prv.gif

Hakkasin nyt äsken takajousesta preloadia semmoiset 1.5 kierrosta tiukemmalle, jousi meni kasaan varmaankin sellaiset ~2mm. Toivottavasti tällä tilanne paranee edes hieman. Pitäisikö reboundia lisätä vastaavasti taakse hieman tämän jälkeen? En ole oikein varma siitä, koska eikös se ole niin, että preloadin lisääminen ei sinänsä kasvata jousen "voimakkuutta" tai jousivakiota...
Kyllä sitä yleensä joutuu hiukan lisäämään, mutta tunnustele mitä se esijännityksen lisääminen vaikutti muuten ajamiseen.

Nyrkkisääntönä kannattaa pitää että mitä vähemmän pystyt pitämään vaimennuksia sitä parempi se laitos on ajaa. Aina toki kannattaa pitää pieni pelivara, jos vaikka joskus tuleekin jarrutettua 'liian' myöhään niin keula (esim.) ei pääsekään pohjaamaan.

Toki toiset tykkää ajaa kovalla alustalla ja toiset pehmeällä. Tässäkin kun on montaa mielipidettä.

Kyllä sitä yleensä joutuu hiukan lisäämään, mutta tunnustele mitä se esijännityksen lisääminen vaikutti muuten ajamiseen.

Nyrkkisääntönä kannattaa pitää että mitä vähemmän pystyt pitämään vaimennuksia sitä parempi se laitos on ajaa. Aina toki kannattaa pitää pieni pelivara, jos vaikka joskus tuleekin jarrutettua 'liian' myöhään niin keula (esim.) ei pääsekään pohjaamaan.

Toki toiset tykkää ajaa kovalla alustalla ja toiset pehmeällä. Tässäkin kun on montaa mielipidettä.
juu ja myös kovan ja pehmeen ero on aika suuri, esim vakiojousilla ja simmeillä ei pyörää edes saa kovaksi, vakio jousilla ja shimmeillä pyörä on melkein aina pehmeä kisa-alustaan verrattuna (poislukien R6R ilmeisesti) heh ....

Back