• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

K5 vakioalustan säädöt radalle

Löytyykös foorumilta porukkaa jotka ajavat radalla kovempia vauhteja tuolla K5/K6 tonnisella gixxerillä ja vakioalustalla? Kiinnostaisi pari asiaa liittyen alustan säätöihin.

(Itse painan n.80kg ajokamoissa)

Mulla tuntuu toimivan etupää nyt melko hyvin, esijännitys on vakio, paluuvaimennus 2 naksua auki ja vaimennus 13 naksua auki. No, seuraavalla kerralla tosin kokeilen laittaa naksun pari lisää vaimennusta, keula sukeltaa nyt vähän turhan nopeasti/paljon jarruissa.

Takapää on sen sijaan jonkinmoinen mysteeri itselleni. Esijännitys on vakioasetuksella, paluuvaimennus 10 naksua auki, vaimennus 13 naksua auki.

Noilla asetuksilla nyt toistaiseksi pärjätty mutta tuntuu siltä että pyörä voisi olla vielä jonkin verran vakaampi. Jousitus tuntuu myös menevän aika lailla kasaan (etenkin takapää?) mutkissa -> raapii jalkatapit myös turhan usein maata.

Enkä meinaa nyt mitään Öhlinsin/WP:n settejä alkaa hankkimaan vaan tuolla vakiolla olisi tarkoitus pärjätä, onhan sillä ajettu osaavissa käsissä tosi kovaa!

Anyways, jos jotain vinkkejä/kokemuksia tuon vakioalustan säätämisestä kovempaan rata-ajoon löytyy niin kiitollisena otetaan vastaan.

smile_org.gif

ps. ei kannata kirjoitella niitä vakio "no ei tästä nyt oikein voi mitään sanoa kun nää hommat on aina tapauskohtaisia ja kaikki vaikuttaa kaikkeen jne." viestejä
wink.gif

Noilla asetuksilla nyt toistaiseksi pärjätty mutta tuntuu siltä että pyörä voisi olla vielä jonkin verran vakaampi. Jousitus tuntuu myös menevän aika lailla kasaan (etenkin takapää?) mutkissa -> raapii jalkatapit myös turhan usein maata.
Millä tavalla vakaampi?

Mitä se tekee mitä et sen haluaisi tekevän?

Tiedätkö kuinka tiukalla se esijännitys on ja mikä on sen jousen jousivakio?

Mun on valitettavasti sanottava että noi on oikeasti henkilökohtaisia asioita. Se paino kun ei sano vielä mitään. Ajoasento määrää enemmän sekä tyyli jolla kaasua annostelet. Samoin renkaat, joilla ajat (ne määrää pidon ja sitä kautta sen että kuinka kovalle rasitukselle alusta joutuu kun renkaassa on paljon pitoa).

Mutta jos noihin mun aikaisempiin kysymyksiin osaat vastata niin katsotaan mitä tuolle vois tehdä.

No, seuraavalla kerralla tosin kokeilen laittaa naksun pari lisää vaimennusta, keula sukeltaa nyt vähän turhan nopeasti/paljon jarruissa.
Isot pojat on kertonut että paras tapa saada kaikki irti etujoustosta on laittaa etuputken ympärille nippuside ja parin kierroksen jälkeen tarkastaa että mihin asti on nippuside noussut. Käsittääkseni vaikka keula sukeltaa niin kun se käyttää koko joustoaluetta niin silloin se on optimi säädössä.

Millä tavalla vakaampi?

Mitä se tekee mitä et sen haluaisi tekevän?

Tiedätkö kuinka tiukalla se esijännitys on ja mikä on sen jousen jousivakio?

Mun on valitettavasti sanottava että noi on oikeasti henkilökohtaisia asioita. Se paino kun ei sano vielä mitään. Ajoasento määrää enemmän sekä tyyli jolla kaasua annostelet. Samoin renkaat, joilla ajat (ne määrää pidon ja sitä kautta sen että kuinka kovalle rasitukselle alusta joutuu kun renkaassa on paljon pitoa).

Mutta jos noihin mun aikaisempiin kysymyksiin osaat vastata niin katsotaan mitä tuolle vois tehdä.
Jousivakioista en valitettavasti osaa nyt sanoa, pitää yrittää kaivaa jostain esiin noitten vakiojousien arvot (löysin verkosta tuommoiset kuin 0.950 kg/mm edessä ja 8.1kg/mm takana). Esijännitykset on edessä 4 viivaa näkyvissä ja takana... pitäis käydä mittaamassa paljonko sitä kierrettä on esillä. Vai tarkoititko jotain muuta tapaa ilmoittaa nuo nykyiset asetukset? Säätövaraa on kyllä molemmissa päissä runsaasti.

Ajoasento mulla on ehkä jonkinverran etupainoinen eli kurotan sinne tankin päälle ja yritän myöskin roikkua sinne etuviistoon (vaihtelevalla menestyksellä). Kaasun annostelu on mulla erittäin pehmeä, eli en oikeastaan koskaan väännä kahvaa täysin auki kerralla vaan pikkuhiljaa. Ajelen myös keskimäärin pykälää isommalla vaihteella kuin olisi ehkä optimaalista (?). Tässä olisikin mulla selvästi parantamisen varaa eli vielä rankemmin mutkasta ulos tultaessa kaasulle.

Renkaat on tällä hetkellä Supercorsat, medium takana ja soft edessä.

Varsinaisia ongelmakohtia en oikein osaa sanoa muita kuin että nuo jalkatapit/kengänkärjet ottavat turhan paljon mielestäni maahan. Lisäksi keula painuu jarruissa aika paljon, siihen ajattelin kokeilla hitusen lisää vaimennusta. Lisäksi kun tuo etupään paluuvaimennus on aika tapissa niin pyörä tuntuu joskus haukkaavan mutkaan turhankin tiukasti, se toimii kyllä sikäli hyvin että siinä ei tapahdu mitään häiritsevää pumppaavaa liiketta kun päästän jarrun vaan siitä on hyvä lähteä heti kääntämään sisään.

Tässä on mulla vähän sellainen ongelma että kun en tiedä paremmasta niin en oikein osaa tarkemmin eritellä. Olisi joskus mukava päästä kokeilemaan oikein kunnon säädöissä olevaa ratapyörää, saisi sellaisen hehtaarituntuman eroihin vaikka se toisen pyörä nyt ei tietenkään itselle optimi olisikaan. Lähinnä ne erot yleisessä alustan jämäkkyydessä kiinnostaisi.

Ehkä tuo on juuri se mitä luulisin hakevani, hieman lisää yleistä jämäkkyyttä siihen alustaan jotta pyörä tuntuisi terävämmältä käsitellä.

Ehkä tässä olisi järkevää kokeilla hyvin pienin askelin noitten vaimennusten säätämistä?

No, seuraavalla kerralla tosin kokeilen laittaa naksun pari lisää vaimennusta, keula sukeltaa nyt vähän turhan nopeasti/paljon jarruissa.
Isot pojat on kertonut että paras tapa saada kaikki irti etujoustosta on laittaa etuputken ympärille nippuside ja parin kierroksen jälkeen tarkastaa että mihin asti on nippuside noussut. Käsittääkseni vaikka keula sukeltaa niin kun se käyttää koko joustoaluetta niin silloin se on optimi säädössä.
Nykypyörissä (vakiona) on vaan se ongelma että jousituksessa on hydraulistopparit pikkusen ennen kuin pohja tulee vastaan ja siksi nippusitojan ja maksimijouston väliin tulisi jäädä joku 15 - 10 mm liikkumavaraa.

Muutoinkin sitä liikkumavaraa tulisi jäädä hiukan, esim. tiukemman jarrutuksen / muun tilanteen varalle. Näin ei pääse ominaisuudet alustasta yht'äkkiä loppumaan ja sen takia pito karkaamaan.

Oleellisempaa on mielestäni se että millä alueella jousitus "ui" mutkaa ajettaessa kuin se että kuinka pohjassa jousitus käy jossain jarrutuksessa.

Mulla on se nippuside kyllä, sinne taisi joku 5mm jäädä vielä putkea näkyviin. Ja jarruissa on ollut perä irti joten kai aika lailla maksimilla olen jarruttanut. Hmm... toisaalta mun asento ei pyörän päällä ole välttämättä aina ollut kyllä optimaalinen jarruja ajatellen... eli jos yrittäisi pitää painopistettä jarruissa paremmin takana niin voisi saada vielä lisää tehoa jarrutuksiin.

Mulla on se nippuside kyllä, sinne taisi joku 5mm jäädä vielä putkea näkyviin. Ja jarruissa on ollut perä irti joten kai aika lailla maksimilla olen jarruttanut. Hmm... toisaalta mun asento ei pyörän päällä ole välttämättä aina ollut kyllä optimaalinen jarruja ajatellen... eli jos yrittäisi pitää painopistettä jarruissa paremmin takana niin voisi saada vielä lisää tehoa jarrutuksiin.
Melkeimpä kannattaa hakeutua seuraavalla ratakeikalla osaavan miehen/naisen luo ja hieman tutkiskella sitä sun mopon käyttäytymistä. Lähteä liikkeelle siitä mikä se nyt on ja katsoa ne jousen painaumat kohdilleen ja sitten alkaa hakemaan niitä vaimennuksia kohdalleen. Näin internautin välityksellä on vaikea kertoa mikä olisi se optimaalinen säätö just sulle...

Noi mitä tuosta nyt lukee niin se mitä kokeilisin olis seuraavaa:

- Takaa esijännitystä tiukemmalle ja aika paljon. Mittaa myös mitä on lastattu painuma! (itse olen n. 72 kg ja käytän 90 jousta takana, ei kerro paljoa, mutta antaa mahdollisesti osviittaa)

- Mittaa keulan lastattu painuma.

- Keulasta menovaimennusta lisää ja paluuta niin paljon pois ettei keula ala keinumaan. Paluuta ei kannata keulassa pitää yhtään enempää kuin mutkassa vakaasti ajo sitä vaatii.

- Taakse menovaimennusta lisää.

Tee säädöt yks kerrallaan ja tunnustele miltä mopo tuntuu aina säädön jälkeen (ajamalla vaikkapa rataa). Kannattaa kirjata ylös mitä mikin teki ja millaisia vaikutuksia mielestäsi niillä säädöillä oli sekä jos joku ongelma poistui niin mitä mahdollisesti tuli tilalle?

Noilla voisit aloitella.

Mun ällin mukaan sun painolle tuo takajousi on liian pehmyt ja siksi painuu allesi. Tuon pitäisi tuoda myös sellainen ilmiö esille (kovempaa ajettaessa) että keula alkaa puskemaan ja linja pyrkii aina väkisin avauksissa leveäksi.

Tonarilla itse ajaisin mielummin pykälää liian isolla vaihteella kuin että yrittäisin tuoda sitä kuin kuussatasta. Isommalla vaihteella mopo käyttäytyy rauhallisemmin, koska tarjolla ei ole sitä repivää voimaa, vaan tonarin pehmeä ja jykevä vääntö. Kyllä se silläkin sieltä mutkasta poistuu varsin reippaasti!

En ole kyllä mitannut edes niitä sageja vielä, pitääkin lähteä tästä mittahommiin.
blush.gif

Kiitos paljon tähänastisista vinkeistä erityisesti parjanille! Lauantaina olisi tarkoitus lähteä Kemoraan. Siellä kokeilen noiden ehdotusten pohjalta eri säätöjä.

En ole kyllä mitannut edes niitä sageja vielä, pitääkin lähteä tästä mittahommiin.  
blush.gif

Kiitos paljon tähänastisista vinkeistä erityisesti parjanille! Lauantaina olisi tarkoitus lähteä Kemoraan. Siellä kokeilen noiden ehdotusten pohjalta eri säätöjä.
Kemora on ehkä hiukan väärä paikka testailla, koska se on niin silonen se rata et siellä mennään kuin sukkasillaan. Siellä on erilaiset ongelmat alustan kanssa kuin esim. Motoparkissa.

Mutta jos saat alustan toimimaan Motoparkissa niin silloin se toimii myös Kemorassa. Toisin päin tehtynä voipi olla hankalampaa.

Toki sun kannattaa noita testata ja säädellä, mutta älä ihmettele jos laitteesi tuntuu sitten ihan kauhealta Motoparkissa (tai jollain muulla radalla). Joudut mitä todennäköisimmin tekemään hommaan uudelleen jollain toisella radalla, jos et joudu niin mä tulen kyselemään sulta alustaneuvoja!
biggrin.gif

blush.gif

Kemora on ehkä hiukan väärä paikka testailla, koska se on niin silonen se rata et siellä mennään kuin sukkasillaan. Siellä on erilaiset ongelmat alustan kanssa kuin esim. Motoparkissa.

Mutta jos saat alustan toimimaan Motoparkissa niin silloin se toimii myös Kemorassa. Toisin päin tehtynä voipi olla hankalampaa.

Toki sun kannattaa noita testata ja säädellä, mutta älä ihmettele jos laitteesi tuntuu sitten ihan kauhealta Motoparkissa (tai jollain muulla radalla). Joudut mitä todennäköisimmin tekemään hommaan uudelleen jollain toisella radalla, jos et joudu niin mä tulen kyselemään sulta alustaneuvoja!
biggrin.gif
Ainakaan Botnialla ja Kemorassa ei samoilla keulan säädöillä pärjää.. (minun tuntemukseni)...

blush.gif

biggrin.gif
Hyvä pointti, olin maanantaina Motoparkissa ja sieltä tää säätämistarvekin nousi esiin. Bussipysäkki ja se takasuoran päässä oleva vasuri tuntuivat vähän epävakailta kun se radan pinta taisi olla hieman röykkyinen. Valitettavasti menossa vasta loppukuusta Motoparkiin uudelleen.

Btw, minkäslaisia arvoja noille lastatuille painumille suosittelisit parjan? Jos saan kaverin mittausavuksi niin voisi sitten samalla säätää ne painumat sopiviin arvoihin...

Prkl!

Meikä ylittää tuolla muut kuin orgin tapahtumat kysellä että eikö sinne ketään oo täältä tulossa ja mies sen täällä sitten tunnustaa...
veryangry.gif
No voi ny hemmetti, tuu repiin hihasta siellä sitten
tounge.gif
Profiilin kuvasta löytyy tuntomerkit.

Mahtaisiko täällä foorumilla olla vielä muita säikeitä jemmassa joihin olisi tarpeen tunnustaa menonsa?
biggrin.gif

blush.gif

biggrin.gif
Hyvä pointti, olin maanantaina Motoparkissa ja sieltä tää säätämistarvekin nousi esiin. Bussipysäkki ja se takasuoran päässä oleva vasuri tuntuivat vähän epävakailta kun se radan pinta taisi olla hieman röykkyinen. Valitettavasti menossa vasta loppukuusta Motoparkiin uudelleen.

Btw, minkäslaisia arvoja noille lastatuille painumille suosittelisit parjan? Jos saan kaverin mittausavuksi niin voisi sitten samalla säätää ne painumat sopiviin arvoihin...
Täysi jousto (keula / perä irti maasta ja siitä mitataan joustomatka) - lastattu painuma = 30 - 40 mm. Riippuen omista mieltymyksistä ja radasta.

Keulassa tuon mittauksen voit suorittaa suoraan keulaputkista, mutta perässä esim. taka-akselista suoraan pystysuoraan ylöspäin johonkin katteen / teipin rajaan (muistat vaan mitata molemmilla kerroilla samaan kohtaan).

Nyt on lastatut painumat mitattu ja tulos oli: sekä edessä että takana molemmissa 32mm! Eli ei liene ainakaan noiden vuoksi syytä pelata esijännitysten kanssa?

Lisäsin pari naksua vaimennuksia eteen ja taakse, vaikutti kyllä heti vakaammalta/jämäkämmältä tuossa kadulla kun ajeli. Etupääkin painui selvästi maltillisemmin jarruissa. Pitää nyt katsoa miten tuo säätö vaikuttaa sen perän painumiseen Kemorassa lauantaina.

Nyt voisi olla
033102beer_1_prv.gif
aika.

Löytyykös foorumilta porukkaa jotka ajavat radalla kovempia vauhteja tuolla K5/K6 tonnisella gixxerillä ja vakioalustalla? Kiinnostaisi pari asiaa liittyen alustan säätöihin.

Mulla tuntuu toimivan etupää nyt melko hyvin, esijännitys on vakio, paluuvaimennus 2 naksua auki ja vaimennus 13 naksua auki. No, seuraavalla kerralla tosin kokeilen laittaa naksun pari lisää vaimennusta, keula sukeltaa nyt vähän turhan nopeasti/paljon jarruissa.

Takapää on sen sijaan jonkinmoinen mysteeri itselleni. Esijännitys on vakioasetuksella, paluuvaimennus 10 naksua auki, vaimennus 13 naksua auki.
En laittaisi lisää sisäänmenovaimennusta, ellei se pohjaile pahasti, eli perä nouse ilmaan jarruissa. Tuo paluuvaimennus vaikuttaa suistsassa turhan paljon sisäänmenoonkin. Itse päädyin juurikin noihin etupään säätöihin kun ajelin ko pyörällä vakiona. (Painoa 80kg ilman ajokamoja). Riippuu vauhdistasi, mutta mieluummin pehmentäisin kuin koventaisin. Perään laitoin muistaakseni hieman lisää paluuvaimennusta. Sisäänmeno oli aika kohdallaan jo vakiona.

Ne vakioöljyt muuten vesittyvät kohtuullisen nopeasti. Kannattaa vaihtaa.

En laittaisi lisää sisäänmenovaimennusta, ellei se pohjaile pahasti, eli perä nouse ilmaan jarruissa. Tuo paluuvaimennus vaikuttaa suistsassa turhan paljon sisäänmenoonkin. Itse päädyin juurikin noihin etupään säätöihin kun ajelin ko pyörällä vakiona. (Painoa 80kg ilman ajokamoja). Riippuu vauhdistasi, mutta mieluummin pehmentäisin kuin koventaisin. Perään laitoin muistaakseni hieman lisää paluuvaimennusta. Sisäänmeno oli aika kohdallaan jo vakiona.

Ne vakioöljyt muuten vesittyvät kohtuullisen nopeasti. Kannattaa vaihtaa.
Motoparkissa takasuoran päässä ja shikaanin jarruissa mulla se perä kyllä irtosi. Laitoin nyt pari naksua lisää sitä vaimennusta eteen, pitää ottaa takaisin jos tuntuu huonommalta.

Eikö sulla johtaja ottanut romut maahan eli se takapää olis mennyt aika syvälle? Jotenkin mulla on sellainen muistikuva, että olisit joskus muinoin toisessa säikeessä sanonut että otti putkikin maahan?

Back