• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

K&N vapaavirtaus suodattimen pesu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Berglund
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vielä aiheesta sen verran että mistäköhän tietää että konna on tullut tiensä päähän
Ei se tule tiensä päähän "milloinkaan", jos sitä on huollettu ohjeen mukaan, tai vaikka jätetty huoltamatta kokonaan. Sen saa pilalle oikeastaan vain ohjeidenvastaisella putsauksella.
"milloinkaan" = voisi lukea vaikka, että kestään sen, mitä pyöräkin.

No joo, tuli hommattua tuo konnan putsaussetti ja eipä olis uskonu miten hyvään kuntoon tuli vanha suodattimenräppänä, irtoroskat sudilla pois, liuotinsuihke päälle, valumaan ja kyllä sitä paskaa sitten valuikin... huuhtelun jälkeen kuivumaan pariksi vuorokaudeksi ja ohjeen mukaisesti öljyt pintaan ja vot!

Onneks en ehtiny linkasta sitä jo luiskaan, oli nimittäin jo melkein uus tilaus lähössä stormin suuntaan..
tounge.gif

Olivat muuten merkkihuollossa melko kypsiä näihin suodattimiin, kun kaikkenmaailman amatöörit laittaa niitä pyöriinsä ja sitten tuovat pyörän huoltoon ja olettavat, että huolto hoitaa ja pappa betalar...
Tämä "vapaavirtaussuodatin" saattaa nimittän mennä siinä olevan öljyn vuoksi myös todella "tukkoon", siinä missä alkuperäisuodatinta vähän kopistellaan ja puhautetaan, niin näitä pestään ja uudelleenöljytään ja se ei ole perushuollossa ihan pikku juttu, puhumattakaan oikeista aineista.
Sitten itketään, kun tehdystä työstä on laskutettu  
bawling.gif

Eikä tuo alkuperäissuodatinkaan maksanut merkkiliikkeessä kuin vajaat puolet K&N:n listahinnasta.
Itsekin K&N:n hankin, kun ameriikoista halvalla sain, vaikkakaan en tiedä mitä hyötyä siitä peruspyöräilyssä on  
confused_orig.gif
Vapaavirtaus-suodattimen huolto on yksinkertainen toimenpide. Pesu oikealla pesuaineella, vedellä huuhtelu sekä kuivaus (ilman paineilmaa). Sen jälkeen suodatin öljytään (oikealla öljyllä). Suodatin kannattaa öljytä K/N,  BMC:n  tai Green valmistamalla spray-öljyllä jolla oikean öljymäärän annosteleminen on helppoa.

Valmiita hoitosarjoja myy esimerkiksi Us- Parts/ Finn- Am nimellä Green. Sisältää pesuaineen ja öljyn. En muista hintaa ulkoa. S/N yhtiö näyttää myyvän BMC sarjaa 25 euron hintaa.

Korostan vielä että suodattimen hoito ei ole mitään rakettitiedettä. Sen pystyy tekemään tee-se-itse miehen taidoilla. Kunhan vain ymmärtää käyttää oikeita työkaluja asiaan.

Ei olekaan rakettitiedettä, mutta kun kaikki ei kuulemma ole tee itse miehiä/naisia ja sitten odotetaan muilta ylimääräistä.
Eli olen edelleen sitä mieltä, että ko. suodattimen pesu/öljyäminen ei kuulu automaattisesti huoltoon ilman eri laskutusta.
Itselle ei tulisi mieleenkään päästää huoltoa räpläämään suodatinta
smile_org.gif
, vaan sekin työvaihe on pois hinnasta, kun sen etukäteen sopii....

Eli olen edelleen sitä mieltä, että ko. suodattimen pesu/öljyäminen ei kuulu automaattisesti huoltoon ilman eri laskutusta.
Miten se voisi kuuluakaan, sillä konnan pitää antaa kuivua pari vuorokautta ennen uudelleen öljyämistä.

Esim. mun pyörästä pitää purkaa kaikki katteet ja tankki, ennen kuin ilmanputsariin pääsee käsiksi. Aika outo ajatus, että pyörä seisoisi huollossa pari päivää, vain ilmanputsarin kuivumista odotellen.
Mahdotonta korjaamolle ja varmaan myös useimmalle asiakkaalle.

Eli jos konnan hommaa, niin viisainta on varautua tekemään sen huollot ihan itse.

Miten se voisi kuuluakaan, sillä konnan pitää antaa kuivua pari vuorokautta ennen uudelleen öljyämistä.

Esim. mun pyörästä pitää purkaa kaikki katteet ja tankki, ennen kuin ilmanputsariin pääsee käsiksi. Aika outo ajatus, että pyörä seisoisi huollossa pari päivää, vain ilmanputsarin kuivumista odotellen.

Eli jos konnan hommaa, niin viisainta on varautua tekemään sen huollot ihan itse.
Viittaan aikaisempaan viestiini.
Moni vaan kuvittelee, että huolto kuin huolto, eikä ajattele koko asiaa. (eikä itseasiassa saa myöskään mitään hyötyä "konnasta")  
nixweiss.gif

Mistäs tuon pari päivää repäisit?

Ilmeisesti et ole pessyt vapaavirtaus-suodatinta lainkaan?

Sen kuivuminen kestää noin 10- 15 minuuttia siihen vaiheeseen että sen voi öljytä. Sen ei tarvitse olla täysin kuiva.

Voin antaa ilmaisen vihjeen, vaikken näistä mitään taas tietysti ymmärrä
smile_org.gif

Pyydä huoltomiestä aloittamaan huolto suodattimen pesulla. Sen voi sitten antaa kuivua muiden huoltotoimenpiteiden aikana. Lopuksi suodattimen öljyäminen, loppukasaus, koeajo ja peli maailmalle.

Ei olekaan rakettitiedettä, mutta kun kaikki ei kuulemma ole tee itse miehiä/naisia ja sitten odotetaan muilta ylimääräistä.
Itselle ei tulisi mieleenkään päästää huoltoa räpläämään suodatinta
smile_org.gif
, vaan sekin työvaihe on pois hinnasta, kun sen etukäteen sopii....
Jos huollon ammattitaito ei riitä vapaavirtaus-suodattimen huoltoon, on lienee paikallaan vaihtaa yritystä?

Sen jos suodattimen puhdistus kuuluu huolto-ohjelmaan, ei yksikään vakavasti otettava huoltoliike veloita sen puhdistamisesta mitään ylimääräistä. Eivät ne tähän asti ole veloittaneet mitään ylimääräistä pyöristä, joissa on vanhanmallinen pestävä suodatin. Se nyt vain kuuluu hommiin, ja ammattimieheltä menee suodattimen huoltamiseen vain muutama minuutti.

Mutta ei siinä mitään, voihan se huolto ottaa siitä lisää rahaa. Ei siinä mitään. Jos kerran homma ylivoimaisen vaikea itse suorittaa, niin silloin vaihtoehdot ovat lienee vähissä.

Olivat muuten merkkihuollossa melko kypsiä näihin suodattimiin, kun kaikkenmaailman amatöörit laittaa niitä pyöriinsä ja sitten tuovat pyörän huoltoon ja olettavat, että huolto hoitaa ja pappa betalar...
Tämä "vapaavirtaussuodatin" saattaa nimittän mennä siinä olevan öljyn vuoksi myös todella "tukkoon", siinä missä alkuperäisuodatinta vähän kopistellaan ja puhautetaan, niin näitä pestään ja uudelleenöljytään ja se ei ole perushuollossa ihan pikku juttu, puhumattakaan oikeista aineista.
Sitten itketään, kun tehdystä työstä on laskutettu
bawling.gif

Eikä tuo alkuperäissuodatinkaan maksanut merkkiliikkeessä kuin vajaat puolet K&N:n listahinnasta.
Itsekin K&N:n hankin, kun ameriikoista halvalla sain, vaikkakaan en tiedä mitä hyötyä siitä peruspyöräilyssä on
confused_orig.gif
Tarkoitin tätä viestiä aikaisemmalla. Jos mennään hinnoitelluilla määräaikaishuolloilla, niin kenenkään ei tarvitse alkaa jonkin erikoistarvikkeen osaajaksi, josseivat sitä itse halua mainosmielessä.
Siihen toiseen kommenttiin, tukkoon menemisestä, en osaa kuvitella osallistuvani Baja-California tapaisiin olosuhteisiin FJR:llä, joten olen pärjännyt aivan hyvin orggissuotimella tuon 10kilokm, joka on muutenkin koteloitu pomminvarmasti.
Mutta kun tuli ostettua konna halvalla, niin olkoon nyt, mutta siihen ei tarvitse huollon koskea.

Peseskelin tuossa ooännää omalla pesuaineellaan ja ajatuksissani huuhtelin likaselta puolelta pesuainetta pois. Toki sitte tajusin myös toiselta puolelta virutella, mutta onkohan hiekkaa ja törkyä menny suodattimeen niin, ettei kannata enään käyttää?

Back