• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

jos rengas puhkeaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja panman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mahtaako tommonen spray säilyä kuinka kauan?
Ostin 5 vuotta sitten eikä ole ollut tarvetta...
Itsellä ei mömmöpullo toiminut, kun ensi kertaa olisi ollut tarpeen. Oli seissyt 4 vuotta pyörän satulan alla sitä ennen.

No onneksi oli kaveri mukana reissussa ja haki uuden pullon lähimmältä huoltsikalta.

Nykyään olen vaihtanut pikapaikkaustarvikkeet noihin kaasupatruunoihin, työkaluihin ja vulkanointitappeihin. Kokemus itsellä vaahtomömmön kanssa oli huono. Joko en osannut tai reikä oli liian iso vaahdottaa, mutta vaahtoa levisi aluksi reijästä pitkin pyörän takaosaa. Oli helkkarin kova homma saada se lopulta irti takalokarin sisältä ynnä muualta.

Kaikkien liuottimien jälkeen lopulta kuuma vesisuihku painepesurilla oli paras keino irrottaa mömmö.

Niin no, kyllä sillä vaahdotetulla renkaalla sitten ajeli huoltsikalle, jossa lisää ilmaa renkaaseen ja edelleen paikka kesti seuraavaan päivään, jolloin renkaan sai vaihdettua uuteen.

Näinhän se on,mutta olen kuullut että joku on joskus tullut kauenpaakin vakka vaan tutustumaan liikkeeseen,sillä noita kyllä löytyy ihan hyllytavarana ei tarvii hampurista asti tilata[/QUOTE]
ainahan sitä turkkusen suuntaan voi ajella, ja jos tuolla on sitten hyllyssäkin tavaraa, niin ainakin vaatepuolta voi kokeillakin.

varsinaiseen asiaan: taitaa olla parempi ja turvallisempi tuo kamelinpaska sarja kuin "pommi"-pullo

Tuosta vaahdosta kysäisin joskus rengasliikkeeltä, että onko vaahto toimivaa.

Sain vastauksen, että on se toimivaa, mutta älä vaan käytä sitä. Vanne menee sisäpuolelta sellaiseen tatinaan, ettei sitä vannetta saa koskaan puhtaaksi.

Ostin tuollaisen paikkaussarjan. Se vie vähemmän tilaa kuin vaahtopullo. En tosin ole kumpaakaan vielä tarvinnut.

itsellä toi vaahto toimi ja paikkasi vanteen, mutta muutaman päivän päästä tukki venttiilin, joka alkoi vuotaa. Venttiiliin piti sitten vaihtaa sieli jonka jälkeen piti ilmaa, kun tuo moska taisi olla kovettunut jo lopullisesti...

Kamelinpaska paikalla ajelin 15 000 km (etunen) jolloin se läks irti kotimatkalla...
crazy.gif
45 km kotio tyhjällä etusella ja kumi vaihtoon.

Tubeless paikka kestää oikein laitettuna max 10 000 km jos nopeudet ei nouse yli motarinopeuksien.
Ei hitto, mulla ei eturengas kestä paljoa 7 tonnia pidemmälle...

Nojoo, niin, kertaalleen oon paikannut vaahdolla ja ainoa mitä siitä tuli niin aivan armoton sotku. Nykyään mulla on just tollanen paikkaussarja mukana, niillä kun oon rengasliikkeessä paikannut muutamankin kappaleen renkaita eikä niistä ykskään oo takasin tullu...

Joku oli nohevana poikana paikannu mun etusen ennenku ostin sen pyörän...

Oli vaahtoa sisällä eikä ollu pitäny... laitettu sisärengas puhdistamatta sitä sotkua, eli kylmän viileesti sisäkumi alle ja menoks...

Oli pojat hakannu taltalla niitä vaahdon jämiä oikein urakalla, Tais olla vanne pari kertaa metalliroskiksessa, mut aina sen joku sieltä haki pois ja jatko naputtelua.

Tuli mulle pikkasen kalliiksi ku tuntipalkalla vaihto etusen.
crazy.gif

Haittaako ne vaahdon jämät siellä vanteen sisäpinnalla sitten?
Lisäähän se tietysti painoa.. aavistuksen verran ;)

Haittaako ne vaahdon jämät siellä vanteen sisäpinnalla sitten?
Lisäähän se tietysti painoa.. aavistuksen verran ;)
Eipä ole ainakaan mulla haitannut eikä ole seuraavan renkaan asentajakaan mitään valittanut. Mulla ainakin vaahto oli enimmäkseen renkaassa eikä vanteessa. Vaahdottamisen jälkeen on heti lähdettävä ajamaan, että vaahto leviää tasaisesti keskipakovoimasta renkaaseen eikä jämähdä vanteeseen.

nimim. 2 kertaa vaahtoa käyttänyt.

vaahto ei paljon auta, jos on rengas räjähtänyt
smile_org.gif

Ittelläni kävi niin välillä kuusamo - kemijärvi, pari vuotta sitte.
peräkärry oli siinä vaihees must juttu.

Vaahdottamisen jälkeen on heti lähdettävä ajamaan, että vaahto leviää tasaisesti keskipakovoimasta renkaaseen eikä jämähdä vanteeseen.
...mutta kun ei ollut mulla tasapainossa. 80 km/h oli max nopeus, oli sellasta pystyheittoa ettei paremmasta väliä...
eek.gif
Mulla ei nyt tässä ole sitä pulloa, joten en voi lukea ohjeita, mutta muistaakseni se venttiili ei saa olla alhaalla kun ruuttaa vaahdon renkaaseen.

Ruotsalaiset haluaisivat kieltää mömmön käytön räjähdysvaaran vuoksi
nixweiss.gif
Jos ponnekaasuna on todellakin nestekaasua, niin ei ihme. Hengenvaarallista puuhaahan tuollaisen kanssa pelaaminen on. Kuka älyää edes tupakkaa stumpata paikkauksen ajaksi?

Artikkelista lainattua: "Paikkaussuihkeella korjattava rengas voi räjähtää, jos renkaan paine on yhä korkea. Toinen riskitapaus on, jos jo tyhjentymään ehtinyttä rengasta ei saada korjattua suihkeen avulla. Kun rengas sitten täytetään korjausta varten ilmalla, puuttuu räjähdyksen reseptistä vain lämpö"
Ja mainitaan myös: "Kyse ei ole siis ponnekaasupulloihin liittyvistä riskeistä, vaan siitä, että rengasta paikatessa osa ponnekaasusta sulkeutuu sen sisään"
Sain käsiini Autorengasliirro ry:n vuosikertomuksen vuodelta 2008, jossa oli tuosta räjähtäneestä renkaasta enemmänkin. Mielestäni ei kovinkaan pro-hommaa yleensäkään hitsata vannetta kumi päällä.
paikkaus.png

Omissa työturvallisuusohjeissaan Autorengasliitto suosittelee, ettei hitsausta vaativia / jo hitsattuja tai oikaisua vaativia vanteita hitsata/oikaista vaan ne romutetaan.

Ruotsissa moni asia on toisin ja en millään malta tässä kohtaa olla mainitsematta erään öljykanisterin (peltisen, jonka olen valitettavasti jossain muutossa hävittänyt) kyljessä olleista öljynvaihto-ohjeista. Suomeksi ohjeet alkoi: 1. Avaa öljyproppu . . .  Ruotsiksi lähdettiin ohjeistamaan: 1. Stanna motoren.

Back