• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jarruttelun harjoittelua

Tuossa tuli vähän jarrutusta treenailtua 100-150kmh vauhdeissa, koittelin kovasti maximi jarrutusta, mutta ei ainakaan tuntuvasti takarengas noussut, liekkö ollenkaan. Joka kerta olevinaan puristin kovempaan, mutta silti..

Liekkö sitten pupu hiipii pöksyihin..mitään käytännön vinkkei?

Yritätkö tehä stoppieta vai maximi jarrutusta koska eturenkaalla rullaaminen ei ole mikään maximi jarrutus.. Ja jos haluat sitä takarengasta nostella niin vaihda kunnolliset jarrut niiden vakioiden tilalle
tounge.gif

Allekirjoituksen pyörä? Eihän idea ole takusta ilmaan saada, silloin kun se nousee ihan sentin pari niin ollaan maksimijarrutuksen paikkeilla. Lisää treeniä vaan.

Nimim. itsekin treenailen

joo R1, no sittenhän olin aikas nurkilla tuossa jarruttelussa, hyvä juttu. Eli jos haluaa kunnolla nostella, niin paremmat jarrut?

Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä... miten niin R1:nen ei pysähdy? Onko tarkoitus pysäyttää pyörä vai päätyä kärsälleen?

Mulla on ihan tavallisessa kaupunkiliikenteessäkin joskus vaikeuksia eloisan takaperän kanssa. Siihen ei tarvita muuta kuin jotensakin kelvollinen etujarru ja korkea pyörä. Jos R1 pysää täysjarrutuksessa nopeasti ja takapyörää sivulle tarjoamatta, mikä on ongelma?

ABSit on naisille ja alamittaisille miehille.

Menitkö suoraan noihin nopeuksiin, vai nostitko harjoittelun aikana rauhallisesti "hiljasista" nopeuksista tuonne maantienopeuksiin?

Voisin kuvitella, että sitä rohkeutta löytyy pikkuhiljaa kun nostelee vauhdin rauhallisesti alhaalta ylös...

Uutena motoristina olen myös harjoitellut jarrutusta.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tehokkain jarrutus on,kun jarruttaa etu- ja takapäällä yhtä aikaa. (Melko vaikeaa suorittaa oikein?)
Takapään saa kuitenkin ylös aika helposti pitämällä kädet jäykkinä ja tuijottamalla etupyörään. (Ei niin vaikeaa, mutta sitäkin vaarallisempaa).
Olen kuvitellut, että oikeaoppisessa jarrutuksessa ei takapää juuri maasta nouse ja pyörä pysähtyy tehokkaimmin.
Kokeneemmat voivat kertoa onko näin.

Tuossa tuli vähän jarrutusta treenailtua 100-150kmh vauhdeissa, koittelin kovasti maximi jarrutusta, mutta ei ainakaan tuntuvasti takarengas noussut, liekkö ollenkaan. Joka kerta olevinaan puristin kovempaan, mutta silti..

Ei kai siinä muu auta kuin toistoja toistojen perään, sitä kautta löytyy tuntuma ja rajat. (Ja toivottavasti ei mene yli)

Sit vaan
062802moto_prv.gif

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että tehokkain jarrutus on,kun jarruttaa etu- ja takapäällä yhtä aikaa. (Melko vaikeaa suorittaa oikein?)
Takapään saa kuitenkin ylös aika helposti pitämällä kädet jäykkinä ja tuijottamalla etupyörään. (Ei niin vaikeaa, mutta sitäkin vaarallisempaa).
Olen kuvitellut, että oikeaoppisessa jarrutuksessa ei takapää juuri maasta nouse ja pyörä pysähtyy tehokkaimmin.
Riippuu pyörätyypistä mutta olen ainakin pitänyt itseäni siinä uskossa, että kun jarrutus on tehokkaimmillaan kyykyllä, takajarruun koskeminen aiheuttaa vain takusen lukitumisen.

Näin jarrutan itse aina, radalla ja kadulla, moottorijarrulla hallitsen perän lievää sivuttaiselämää, sen toki voi hoitaa takajarrullakin, riskinä takapään lukittuminen, ja moottorijarrulla pysyy tuntuma kytkimen pitoalueeseen, kierroksiin y.m. Tällöin on myös yksi keskittymisen aihe poistettu ajoa hankaloittamasta, eli takajarru.

Ajan siis rataopein liikenteessä, vauhdit ei ole siirtyneet
tounge.gif

Takajarru on ainakin mulla jäänyt tasan liikennevaloissa mateluun ja paikallaan postailun yhteydessä pyörän "käsijarruksi"....

Riippuu pyörätyypistä mutta olen ainakin pitänyt itseäni siinä uskossa, että kun jarrutus on tehokkaimmillaan kyykyllä, takajarruun koskeminen aiheuttaa vain takusen lukitumisen.

Näin jarrutan itse aina, radalla ja kadulla, moottorijarrulla hallitsen perän lievää sivuttaiselämää, sen toki voi hoitaa takajarrullakin, riskinä takapään lukittuminen, ja moottorijarrulla pysyy tuntuma kytkimen pitoalueeseen, kierroksiin y.m. Tällöin on myös yksi keskittymisen aihe poistettu ajoa hankaloittamasta, eli takajarru.
Maksimaalisessa hätäjarrutuksessa tasaisella alustalla saa reilusti runtata sen takasen lukkoon heti jarrutuksen alussa. Kyykyissä, nakuissa ja vastaavissa sillä lyhentää jarrutusmatkaa pari metriä, eikä lukossa olevasta fillarista ole mitään haittaa jarrutuksen loppupuolella, koska takasella ei kuitenkaan ole painoa. Mainitsemillani pyörätyypeillä jossain vaiheessa jarrutusta takanen nousee joko aavistuksen (pari senttiä) irti maasta tai koskettaa tien pintaa vain hyvin kevyesti.

Hyöty takajarrun käytöstä tulee juuri sen ensimmäisen metrin aikana kun painojakauma on vielä n. 50/50. Samalla takajarrun käyttö auttaa hillitsemään perän nousua, mikä ainakin Super Dukessa on se hätäjarrutusta kuivalla eniten haittaava ilmiö.

Kustomit yms raskaat ja matalat laitokset ovat sitten asia erikseen.

Edit. Muokattu jaketin huomion ansiosta.

Eli jos haluaa kunnolla nostella, niin paremmat jarrut?
Kyllä sillä vakiollakin tekee stoppieta ja rullailee ihan kivasti eturenkaalla mutta ainahan ne paremmat jarrut moisia helpottaa. En tarkoita etteikö rykkösen jarru pysäytä vaan tuntuma paremmissa on ihan erillainen.
Eikä sitten ihan vähänkään erillainen.  
biggrin.gif

Esimerkiksi ensi kosketus jarruun -08 Tuonolla (brembon monoblockeilla) oli aika miellyttävä kokemus, varsinkin kun gixxerin (joissa kaikissa kohtuu paskat jarrut, aivan kuten rykkösissäkin) päältä moiseen kapusi... Eipä ole ollut eturenkaalle kiipeäminen millään mopolla yhtä helppoa ja tarkkaa.

Kyllä itseltä ainakin tuntuu uskallus loppuvan nopeammin kuin jarruteho pyörästä. Vaikka tuo nykyinen pyörä vähemmän kumartaa kuin KTM SMC. Kait sen saisi vieläkin nopeammin pysähtymään.

Itsellä on GSX1400 (pyörä 256 kg, kuski 100+ kg) ja joka kesä takanen nousee komeasti ylös. Pitävällä alustalla vanhalla etusella onnistui jopa saamaan etusen lukkoon (vanha kulunut rinkula...).

Back