• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Jarrupalojen materiaalin vaihto,

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Juutana

YCC #666
MotOrg ry jäsen
Moderaattori
Pyörään vaihdettiin 24tkm huollossa uudet etupalat, jotka kuitenkin ottivat itseensä Alpeilla kurvaillessa. Ilmeisesti pääsivät käymään vähän turhan lämpöisenä kun pari passoa vedettiin peräkkäin ilman jäähdyttelytaukoja. Ilmeisesti palojen taustalevy kärsi liikalämmöstä, sillä sen jälkeen palojen lämmettyä jarrut meni todella pehmeiksi eikä jarrun annostelussa voinut enää puhua tarkkuudesta. -> pyysin kovempaa palaa alle ja tarkoituksena oli laittaa Ferodon STAC:it. No eipä niitä ollut saatavilla ja käsiin jäi SBS:n Dual Carbonit. Kuulemma oli hyvät ja lämmönkestoltaan loistavat palat.

Nojoo, onhan ne hyvät kuumana. Lämpimänä ne pitää kuin tauti, mutta lämpiämiseen tarvitaan aivan liikaa jarrutuksia katuajoon, jonka myös olisivat voineet mainita paloja ostettaessa... Kylmänä ei tarvitse unelmoida takapyörän nousemisesta jarrutuksessa etupyörän lukkiutumisesta puhumattakaan. Reikäpäisessä mutka-ajossa nuo tuntuisivat vielä menevän, mutta en noiden kanssa kyllä uskalla reissuun lähteä. Äkkijarrutus 50km touringin jälkeen voisi olla suhteellisen "mielenkiintoinen".

Nooh, kävin tänään ostamassa vielä uudet palat, SBS:n sinterit jotka ilmeisesti pitäisi toimia. Ongelmana on nyt se, että voiko nuo sintteripalat lyödä huoletta dual carbonien perään tuohon levylle? Carboneista jäi kuitenkin mustansininen kerros jarrulevyjen pintaan. Pitäisikö tuo kerros yrittää hioa jollain karheaksi vai riittääkö parikymmentä tiukkaa jarrutusta uusilla paloilla? Vai kannattaisiko tehdä vielä "ylimääräistä" työtä ja laittaa vanhat palat paikalleen, vetää jarrut kuumaksi/puhtaaksi carboneista ja sitten vasta vaihtaa uudet palat alle?

Olisko tämä hyvä avaus jos joku jarrupala-guru vois tehdä yhteenvedon eri tyyppisistä paloista (googletan ja haeskelen toki onko näitä käyty aiemmin läpi)?

Tuli vaan mieleen kun pistin eilen omat "vähän" käytetyt Tokicon (Hondan vakiot) palat takas, kun samanlaiset seuraavat "lipsahti" viikonloppuna Motoparkissa ihan loppuun. Viimesessä setissä sai vetää kahdella sormella jarruvivusta jo ihan tosissaan eikä sittenkään meinannut pysähtyä, luulin että putket antaa periksi mutta ei sentään, palat kuluneet niin että kolmesta palassa olevasta viivasta yhden vielä jotenkin erottaa. Hyvä, ettei palan pohja ehtinyt tulla vastaan!

Siinä näprätessäni ja renkaita vaihtaessa funtsin, että mitähän muuta palaa sitä osais tilalle ajatella? Etulevyjä on jäljellä vielä 0,5mm ennen kun on alamitassaan mutta nekin vois varmaan piipparkakkuloihin vaihdella jos niistä on keskimäärin kellekään mitään iloa?

Letkuiksi carbonia vai teräspunos? Jarrusatulat, kellään kokemusta kannattaako ruveta niitä päivittämään, kun noillakin käytetyillä paloilla sain tuntuman melkosen herkäksi kuten alunperin ja pelaa taas hyvin yhdelläkin sormella ...

/z

Tuo on niin pyörästä ja levyistä kiinni. Itse en ole ikinä tykännyt SBS:n Dual Carbon paloista. Ne purvat kuin terrieri, mutta tuntuma on vähän puinen, ja kahva on ikävän kova. SBS:n sintteripalat ovat paremmat. Brembon RC-palat ovat omasta mielestäni parhaat tähän asti vastaantulleista, mutta kuluvat jonkin verran. Kawan 10R '05:ssa orggispalat olivat myös hyvät.

Hiilikuituletkut ovat noin 200g kevyemmät kuin teräspunokset. Muuta eroa ei ole. Jos jarruja täytyy lähteä letkujen lisäksi parantamaan, niin itse laittaisin pääjarrusylinterin ennen kuin satulat. Levyt jarrusylinterin perään.

Täysin kelluvat (kili-kili) jarrulevyt ovat  mielestäni ikävät ajaa, kun ne täristävät hieman jarrutettaessa mutkaan sisään. Jos jarrut feidaavat (esim Räyskälässä nyt kun pääsylinteriä ei saa vaihtaa), niin nuo ovat kuitekin ne parhaat vaihtoehdot. Kili-kilit naputtavat palat sen verran etäämmälle, että ne pääsevät jäähtymään.

Tänks J, eli meikäläiselle se on ihan sama pistää punokset jos niitä rupee vaihtamaan, sai kai vielä joku aika sitten puoleen hintaan siitä mitä carbonit maksaa. Kuulostaapa siis sille, että satuloita on siis turha miettiä kuten mun (harrastelija) tapauksessa pääsylinteriäkään. Ellei sitten kili-kilin-levyjen ja noiden hilppeiden näkyvä bling-arvo ole riittävä syy siihen.

Kateltava vaikka jos kokeis Brembon RC-paloja (tai EBC tai jotain?) ellei maksa maltaita ja toimivat myös kylmänä, märkänä, kuumana kaikessa ajossa?

/z

Edit1: Paremman lämmönsiedon takia ruvennut miettiin jarrupääsylinterin laittamista mutta katellaan nyt. Ainakaan EBC:t ei tunnu olevan ihan originaaleja vastaavat.

RC palat toimivat ihan ok myös kylmänä, mutta ne ovat toki kisapalat ja toimivat vielä paremmin lämpöisinä. Myös SBS:n sintteri racing-palat toimivat ihan ok kylmänä. Brakingit ovat kanssa hyvät ja kestävät, mutta hieman kalliit.

Ja pipari-levyt eivät välttämättä ole kili-kilit. Normaalisti ne ovat aivan tavallisesti niititetyt. Lisäksi esim Brakingin levy on usein huomattavasti kevyempi kuin vakio. Tämä vaikuttaa kiihtyvyyteen, hidastuvuuteen, kääntyvyyteen ja jousituksen toimintaan. Vieläkin parempi hyöty saadaan toki kevyemmistä vanteista.

Jarruletkuissa pienemmällä budjetilla itse suosisin kevlarvahvisteisia, joissa on 80% hiilikuidun hyödystä ja 50% lisähinnasta.

Nooh, kävin tänään ostamassa vielä uudet palat, SBS:n sinterit jotka ilmeisesti pitäisi toimia. Ongelmana on nyt se, että voiko nuo sintteripalat lyödä huoletta dual carbonien perään tuohon levylle? Carboneista jäi kuitenkin mustansininen kerros jarrulevyjen pintaan. Pitäisikö tuo kerros yrittää hioa jollain karheaksi vai riittääkö parikymmentä tiukkaa jarrutusta uusilla paloilla? Vai kannattaisiko tehdä vielä "ylimääräistä" työtä ja laittaa vanhat palat paikalleen, vetää jarrut kuumaksi/puhtaaksi carboneista ja sitten vasta vaihtaa uudet palat alle?
Mulla oli Dual Carbonit ja panin niiden tilalle suoraan EBC sintterit ja carboneista jäänyt "transfer film" ei ollut mikään ongelma - ihan normaali sisäänajo ja hyvin toimii.

Kitinää vähän kuuluu mutta ei muuten ihmeitä.
Dual Carbonit on tosi lempeät levyille joten kannattaa henkisesti valmistautua siihen että lettujen kuluminen kiihtyy huomattavasti sintterien kanssa.

Jarrupaloja luokitellaan ja jos laitat oikeastaan mitkä vaan "HH" luokan palat niin ne pitää hyvin kylmänä ja pito palautuu nopeasti suuren lämpökuorman jälkeen.
(ensimmäinen kirjain kuvaa palan kitkaluokkaa suoraan jarrutettaessa ja toinen kitkan palautumista lämpökuorman X - jälkeen, koejärjestely löytyy kyllä Googlella.)

Yhdyn mielipiteeseen kevlarletkujen hyveistä.

Edelleen imho aika moni pyörä hyötyy radiaalipääsylkkyyn siirtymisestä.
Eli vakio puristimet piisaa hyvin pitkälle kuhan palat, neste, letkut ja pääsylkky on hyvät.

Tuli vaan mieleen kun pistin eilen omat "vähän" käytetyt Tokicon (Hondan vakiot) palat takas, kun samanlaiset seuraavat "lipsahti" viikonloppuna Motoparkissa ihan loppuun. Viimesessä setissä sai vetää kahdella sormella jarruvivusta jo ihan tosissaan eikä sittenkään meinannut pysähtyä, luulin että putket antaa periksi mutta ei sentään, palat kuluneet niin että kolmesta palassa olevasta viivasta yhden vielä jotenkin erottaa. Hyvä, ettei palan pohja ehtinyt tulla vastaan!

Siinä näprätessäni ja renkaita vaihtaessa funtsin, että mitähän muuta palaa sitä osais tilalle ajatella? Etulevyjä on jäljellä vielä 0,5mm ennen kun on alamitassaan mutta nekin vois varmaan piipparkakkuloihin vaihdella jos niistä on keskimäärin kellekään mitään iloa?

Letkuiksi carbonia vai teräspunos? Jarrusatulat, kellään kokemusta kannattaako ruveta niitä päivittämään, kun noillakin käytetyillä paloilla sain tuntuman melkosen herkäksi kuten alunperin ja pelaa taas hyvin yhdelläkin sormella ...
-05 ZX-6R, vakiovermeet muutoin mut teräspunosletkut, aukastu&putsattu, HH-palat, yhellä sormella/ etusormella eli jarrukahvan juuresta jarruttamalla saa täys jarrun aikaseks.
Mun mielestä aika jees (lähes) vakiojarruiks.

Brembon RC:t aivan ehdottomat, myös katukäyttöön.
thumbs-up.gif

Noilla tulee gixxerinkin keskinkertaisista jarruista huomattavasti paremmat, melkein jo hyvät. Mulla lähti palat vaihtoon samantien, vaikkei tarvista muuten olisi ollutkaan.

Kokemuksia EBC:n street paloista joita saa Stormilta?

Laitoin sellaset tässä viimeksi, kun sain heti hyllystä enkä tohtinut raceja ottaa. Lisäksi laitoin TWR:n direct letkut!

Olenko mä nyt ihan väärässä mutta noi ei ole yhtään paremmat, kuin alkuperäiset (eipä ole huonommatkaan mikä lienee jo hyvä tulos sekin, kun itse tein ja ilmasin työsylinterin ja letkut jotka täytin ruiskulla alakautta?)! Tuntuma on kyllä mainio tai sellanen tiukan päättäväinen, varsinaisesti pysäytysvoimaa taas ei tule kuin hieman vakioita päättäväisemmällä puristuksella. 
blush.gif
Täytyy ilmata kertaalleen ja kokeilla noilla Tokicon paloilla uudelleen et onko tuntuma vaan noin erillainen ja puriko ne tosiaan  päättäväisemmin aiemmin? - tai sitten mä olen vaan sössinyt, vaikka pelashan noi ihan hyvin rarallakkii tänään? Tai sitten vakiotkin on hyvät sellaisenaan ja niissä on hyvin yhteensopivat osat?
nixweiss.gif

/z

Edit1: Heitin Tokicon yli puoleen käytetyt orkkismalliset palat takas ja rupes pelaan kuten ennekin ilman muita toimenpiteitä. Ihan kuin noi EBC:n palat lasittuisivat/kiillottuisivat pikkasen paikoitellen, se näkyi myös levystä. Tokicon paloilla ei tarvinnut kuin koe-ajolenkki niin levyjä hieman värjäävä "lasittuminen" katos ja ne on taas melkolailla puhtaalla teräs pinnalla. Taakke jätin EBC:n palaset kun tuntuu ottavan riittävästi niilläkin ja tuntuma on sopivan pehmeä.
^^^^ arvottava seuraavalla vaihto kierroksella otanko Brembot vai orkkis palat joka kestää ja pitää hyvin.

Laitoin sellaset tässä viimeksi, kun sain heti hyllystä enkä tohtinut raceja ottaa. Lisäksi laitoin TWR:n direct letkut!

Olenko mä nyt ihan väärässä mutta noi ei ole yhtään paremmat, kuin alkuperäiset (eipä ole huonommatkaan mikä lienee jo hyvä tulos sekin, kun itse tein ja ilmasin työsylinterin ja letkut jotka täytin ruiskulla alakautta?)! Tuntuma on kyllä mainio tai sellanen tiukan päättäväinen, varsinaisesti pysäytysvoimaa taas ei tule kuin hieman vakioita päättäväisemmällä puristuksella. 
blush.gif
Täytyy ilmata kertaalleen ja kokeilla noilla Tokicon paloilla uudelleen et onko tuntuma vaan noin erillainen ja puriko ne tosiaan  päättäväisemmin aiemmin? - tai sitten mä olen vaan sössinyt, vaikka pelashan noi ihan hyvin rarallakkii tänään? Tai sitten vakiotkin on hyvät sellaisenaan ja niissä on hyvin yhteensopivat osat?
nixweiss.gif

/z
Ainakin K1:ssä jossa noita kokeilin alkuperäispalat olivat jopa hieman paremmat/purevammat kuin EBC:n sintterit.

Ps. Brembo... 
tounge.gif

blush.gif
nixweiss.gif

/z
Ainakin K1:ssä jossa noita kokeilin alkuperäispalat olivat jopa hieman paremmat/purevammat kuin EBC:n sintterit.

Ps. Brembo... 
tounge.gif
Tänks, hyvä tietää et saman suuntasta vaikutelmaa jollain muullakin!
Viisainta olis ollut tosiaan ottaa sitten heti Brembot eikä sitä mitä hyllyssä on!  
biggrin.gif

Kai sitä ihmisellä voi aina kahdet varapalat varikkopakissa olla! Tokico:ssa jäljellä melkein puolet ja EBC:t on vähän toista tonnia ajettu josta 400km rataa? Tuntuma noissa EBC streeteissä on "silkkinen" ja kadulla siksi tosi hyvä, eipä noi Tokicotkaan liian ärhäkät ole, mutta radalla EBC ehkä vois tuntumaa uhraamatta tarrata tosiaan hintsusti paremmin? No race versio on varmaan sitten sitä varten!

/z

Onko kenelläkään kokemusta miten nuo Brembon RC-palat kestävät tuota katuajoa (ajokaudessa n.2-3tkm)? Sen verran suolaisen hintaiset ettei kovin monia huvittais kesässä ostaa
tounge.gif

Onko kenelläkään kokemusta miten nuo Brembon RC-palat kestävät tuota katuajoa (ajokaudessa n.2-3tkm)? Sen verran suolaisen hintaiset ettei kovin monia huvittais kesässä ostaa
tounge.gif
Johtaja on helmikuussa puhunut aiheesta bussikuskeille Orgissa toisaalla.
Johtajaa tuolta toisaalta lanatakseni: "Brembo-RC:t kuluu aika nopeasti". Lisäksi kuulostas että radalla päivän ja setin mittaan pehmenevien jarrujen ongelma onkin pääsylinterin lämmönsieto? Saman keskustelun mukaan kulutuskestävä hyvä pala vois olla Braking CM66. /z

Onkos kukaan kokeillut Kevlar jarrupaloja?
EBC:ltä näyttäis ainakin löytyvän.

Tällä hetkellä EBC:n tupla HH sintterit kiinni ja jarrut surkeat...

Edit: Mistä noita Brembon RC-paloja kannattaa ostaa?

Aidot racinkipalat on kyllä radalla joka euron arvoiset, kun ajetaan kilpaa. YCC ja siitä vähemmän tosissaan, en taas näe järkeä aidoissa racepaloissa. Toistaiseksi siinä porukassa ei ole tullut kuskia vastaa joka jarruttaisi edes niin myöhään kuin minä. = jarruja ei käytetä sellaisella teholla että kisapalasta olisi hyötyä. Jos pörssi kestäisi, en toki muilla ajaisikaan.

Taas näitä mielipiteitä. Joku puolivälin pala on hyvä. Itse olen nyt tykästynut EBC GFA-paloihin. Menee helposti 20 ratakeikkaa + välille sattuvat katuilut päälle. Ei ole ollut ongelmia laahauksen kanssa, eikä tuntuma oleellisesti heikkene. Olen käyttänyt samaa palaa sekä Ducatissa että Bemussa, kun sattuu sama pala sopimaan.

En edes yritä väittää että toimisi kaikissa mopoissa, mutta mielestäni tosi hyvin näissä Brembon 4palaa/satula jarruissa. Mulla oli välissä yhdet Brembon RC:t, onhan se mahtipala, mutta oma kyyti ei riitä että niistä saisi sitä oikeaa hyötyä irti ja kuluvat viisi kertaa nopeammin.

Olen sitä mieltä että suurimmassa osassa katupaloja itse kitka riittää melko vakavamieliseenkin ratailuun. Ongelma on useammin lämpö, sintteripala sisältää enemmän metallia ja siirtää lämpöä satulaan -> kahvatuntuma pehmenee. Ja lisäksi joidenkin palamerkkien kohdalla mulla on ollut laahausongelmia, eli jarrupöly tarttuu levyihin ja satuloihin/mäntiin niin tehokkaasti että alkaa laahaamaan -> lisää lämpöongelmia. Varsinkin aloittelija joka laahauttaa jarruja pitkän matkaa, kohtaa helposti näitä ongelmia. Vähän kehittyneempi ajaa samalla palalla ilman ongelmia, kun jarruissa on jo vähän tehoa eikä laahailla puolta suoraa. Vasta sitten ihan tosissaan mennessä alkaa oikean kisapalan ekstrakitka ja lämmönsieto tuomaan oikeaa hyötyä.

Omia kokemuksia on kisakäytössä SBS, Carbone Lorraine, Ferodo ja Brembo. Jokaiselta löytyy hyviä paloja. EBC:llä en ole ikinä ajanut sponssattuna, eli suosittelu oli ihan itse maksettu mainos
smile_org.gif
.

Taas näitä mielipiteitä. Joku puolivälin pala on hyvä. Itse olen nyt tykästynut EBC GFA-paloihin. Menee helposti 20 ratakeikkaa + välille sattuvat katuilut päälle. Ei ole ollut ongelmia laahauksen kanssa, eikä tuntuma oleellisesti heikkene. Olen käyttänyt samaa palaa sekä Ducatissa että Bemussa, kun sattuu sama pala sopimaan.
Hm. Mun mielestä taas GFA:t oli aivan surkeat, paska tuntuma, pito kylmänä olematon ja lämpimänäkään ei kummoinen. Kuluivatkin kovin nopeasti. Pyöränä näillä oli '02 R6 ja '04 10R.

EBC:n uudet EPFA:t on taas pirun hyvät, tykkään kovasti. Pitävät mukavasti jo kylmänä ja lämpimänä pito on mainio, samaa tasoa Ferodo XRACin kanssa. Tuntumaakin löytyy ihan eri tavalla GFA:han verrattuna.

Hm. Mun mielestä taas GFA:t oli aivan surkeat, paska tuntuma, pito kylmänä olematon ja lämpimänäkään ei kummoinen. Kuluivatkin kovin nopeasti. Pyöränä näillä oli '02 R6 ja '04 10R.

EBC:n uudet EPFA:t on taas pirun hyvät, tykkään kovasti. Pitävät mukavasti jo kylmänä ja lämpimänä pito on mainio, samaa tasoa Ferodo XRACin kanssa. Tuntumaakin löytyy ihan eri tavalla GFA:han verrattuna.
Heh, näin nää menee. XRAC on pala jota sain sponssina ilmaiseksi ja R6R:ssä toimi mielestäni niin huonosti että ostin mieluummin omalla rahalla parempia paloja.

GFA:n kanssa juuri pito ja tuntuma, sekä kestävyys on ne mistä pidän, jopa Brembon RC:n ollessa mittapuuna kahdessa ensimmäisessä.

Mielenkiintoista. Olen itse mietiskellyt ratkaisua jarruongelmaan, pyöränä K7 tonninen, paloina orkkispalat, mitä lie materiaalia.

Ongelmana ei ole pito, vaan aikaisemmin tässäkin ketjussa mainittu lämpeneminen ja silloin tapahtuva jarrujen häipyminen n. 8 reippaamman kierroksen jälkeen (esimerkki Alastarosta).

Ongelmaa olen yrittänyt vähentää mm. vaihtamalla orkkispalat hyvissä ajoin ennen kuin puolet pinnasta kulunut (tulee kalliiksi, kun palat 120€ kierros), pitämällä satulat puhtaana ja nesteet kirkkaina/hyvin ilmattuina.

Jarrupääsylinterin vaihto ei käy, koska ajatuksena olisi jokunen B-kisa ajella ensi vuonna, mutta mitä mieltä olette hiilikuitupaloihin vaihdosta. Jostain muistan kuulleeni, että eivät lämpenisi niin rajusti. Onko siinä perää ja jos on niin mitä merkkiä suositellaan ja mitä maksaa...?

Kyllä tällä nykyiselläkin set upilla ajelee kun ei jarruista pito lopu näillä vauhdeilla, mutta vähän kalliiksi käy ja ei se jarrujen pysyminen ainakaan luottoa tähän touhuun vähentäisi...

Ongelmana ei ole pito, vaan aikaisemmin tässäkin ketjussa mainittu lämpeneminen ja silloin tapahtuva jarrujen häipyminen n. 8 reippaamman kierroksen jälkeen (esimerkki Alastarosta).

Jarrupääsylinterin vaihto ei käy, koska ajatuksena olisi jokunen B-kisa ajella ensi vuonna
Yksi ensiapu mitä kisakuskit on käyttäny, on titaanilevy palan ja männän väliin. (Juurikin siitä syystä ett jarruja ei oo saanu vaihtaa.)

Back